dreumes 22 maanden eet alleen potjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vallie87, 10 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vallie87

    Vallie87 Bekend lid

    10 okt 2011
    865
    4
    18
    Hallo,

    Mijn zoon van 22 maanden eet avonds nog steeds potjes en wilt absoluut niet eten wat wij eten. alleen pannenkoeken of patatjes wil hij wel met ons mee eten. Prakjes zoals spinazie oid eet hij niet mee, hij ziet direct dat het niet uit een potje komt lijkt het wel! hij proeft het ook niet.
    terwijl wij hem niet het eten uit het potje geven maar het gewoon in een schaaltje doen en het hem zo geven (hij ziet dus niet dat het uit een potje komt)

    Ook fruit eet hij niet, hij wil het niet eens aanraken.
    We hebben een tijd geleden de potjes de deur uitgedaan en hem elke keer gegeven wat wij geven, dit hebben we 5 dagen volgehouden met als gevolg dat hij 5 dagen geen avond eten op heeft. hij heeft geen een hapje geprobeerd. hij eet wel goed brood (alleen met pindakaas).

    ik word hier nu wel moedeloos van, ik ben me er zeker van bewust dat wij hier een groot aandeel in hebben en dat we eigenlijk al eerder hiermee hadden moeten beginnen maar heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. vaddie

    vaddie Fanatiek lid

    30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Yep, een hele hoop ervaring. Bij ons was het resultaat dat mijn dochter (ook rond die leeftijd) ongeveer 10 maanden alleen boterhammen chocopasta at. Daarna begon ze langzaam weer dingen te proeven. Te beginnen met fruit omdat ze toen naar de psz ging en daar eten ze gezamelijk fruit.

    Ze is nog steeds geen liefhebben van warm eten maar eet het wel. Alleen rijst is echt drama.

    Is zou dus adviseren om toch door te zetten. Geen strijd van te maken. Aanbieden, niet eten is prima. Wij maken nu dagelijks het besluit: eet ze mee warm of eet ze brood. Dat maken we aan dochter kenbaar en als ze dan niet warm wil eten krijgt ze ook geen brood.

    Succes
     
  3. Vallie87

    Vallie87 Bekend lid

    10 okt 2011
    865
    4
    18

    Op het kinderdagverblijf proberen ze ook vaak iets anders op zn brood, maar hij ziet het direct en eet het dan niet op! ook eet hij geen fruit met ze mee, hij krijgt dan een knijpfruitje mee van ons (anders heeft hij niks aan tafel)
    Maar hoelang is het gezond om niet avonds mee te eten? vind het vreselijk om hem zonder eten naar bed te brengen:( een toetje daarna niet overslaan toch?
     
  4. Rietje88

    Rietje88 Niet meer actief

    Als hij knijpfruit veel lekkerder vind dan krijgt hij dus eigenlijk een beloning om niet zijn gewone fruit te eten. Heb je het zelf bereide fruit al kleiner aangeboden? Zoals appel compote of geprakte banaan. En als dat aanslaat steeds minder klein maken.

    Met 22 maanden kan je toch wel rustig aan leren dat niet eten ook geen toetje betekend?
     
  5. Vallie87

    Vallie87 Bekend lid

    10 okt 2011
    865
    4
    18

    ja dat ben ik met je eens idd

    maar niet eten geen toetje raden ze juist overal weer af:( ingewikkeld
     
  6. zonnestraal21

    zonnestraal21 Niet meer actief

    Vind ik ook.. Tja dat ze het niet aanraden kan mij vrij weinig schelen eigenlijk.. Niet eten is geen toetje. Sowieso is een toetje hier niet dagelijks.

    Maar mijn zoon eet eigenlijk altijd wel🙈
     
  7. Twingia

    Twingia Fanatiek lid

    7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Voer je hem dan? Of laat je hem zelf proberen te eten met vorkje/lepel?
    Vaak willen ze niet meer gevoerd worden, maar zelf eten met lepel of vorkje.
     
  8. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik zou wel een toetje geven. Een toetje is hier een onderdeel van de maaltijd, geen beloning.
    Verder denk ik dat je er veel langer dan 5 dagen voor uit moet trekken. Hij is dit al die tijd gewend geweest, het heeft tijd nodig. Er zijn genoeg peuters die maanden 's avonds amper een hap eten, die lopen ook nog allemaal gezond rond. Als je je er prettiger bij voelt, kan je bijvoorbeeld twee keer per week een potje geven. Maar nog beter is om hem gewoon alleen nog maar aan te bieden wat jullie eten.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    niet eten is hier zeker geen toetje.

    Maar om op jouw vraag te komen, ik vind 5 dagen echt te kort om het geprobeerd te hebben. Ik zou echt echt helemaal niks anders meer geven. Dus geen knijpfruit mee en geen ander avondeten. Ik sta er ook wel van te kijken dat het kdv dit goed vind, ik vind het nl niet eerlijk tov de andere kinderen.

    Als je echt van die potjes af wil is het echt heel consequent en in jouw ogen misschien keihard zijn, maar ik heb liever dat er weken helemaal niks gegeten wordt dan potjes. Zo kun je je kindje uiteindelijk weer fatsoenlijk leren eten.
     
  10. Zara123

    Zara123 Bekend lid

    25 sep 2015
    654
    26
    28
    Hier hetzelfde drama gehad.

    Ze krijgt nu wat wij ook eten en eet ze niet, ja jammer dan. Ze gaat vanzelf wel doorhebben dat ze dan met honger naar bed gaat. Ik bied ook niet iets anders aan als ze niet wilt eten.
     
  11. Rietje88

    Rietje88 Niet meer actief

    Ik heb even zitten denken. Heb je pasta's al geprobeerd? Vaak zit er ook pasta in een potje. Ik zou nog even door gaan met normaal eten voorschotelen.

    Geen toetje is imo niet bedoeld als straf. Maar als het eten niet opgegeten word is er blijkbaar geen trek. (dat is het verhaal dat ik mijn kleintjes voor zal houden, de oudste is nog te jong om het te snappen). Hier is een toetje ook geen dagelijkse kost. Maar mocht hij niet eten dan krijgt hij het sowieso niet.
     
  12. Annabel274

    Annabel274 Fanatiek lid

    19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Stoppen met die potjes.
    Als hij honger heeft komt ie wel. Hij is 22 maanden, dan zijn ze echt niet dom meer, en weten ze heel goed hoe ze moeten manipuleren.
    Zal wel een maandje driftbuien worden, maar dat lijkt me de beste optie.
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hij leert eerlijk gezegd een extreem eenzijdig voedingspatroon aan.
    Alleen pindakaas, geen fruit en alleen potjes (die ook nog eens bijna hetzelfde smaken allemaal)

    Ik zou bovenstaande dingen 1 voor 1 afschaffen, tenzij hij medisch gezien iets mankeert.

    Dus eerst stoppen met knijpfruit, maar een banaan voor hem neerleggen en aan tafel laten zitten terwijl andere kinderen op kdv ook fruit eten. Het kan weken duren, maar uiteindelijk gaat die banaan op als alternatief niks is.

    Daarna hetzelfde met avondeten, ik zou gewoon een bord eten neerleggen en verder geen aandacht aan besteden. Er zijn zat peuters die überhaupt maandenlang geen avondeten eten. Als je daarmee de strijd mee aangaat is het einde zoek.

    Vervolgens afwisseling in broodbeleg en lunchsoorten (tosti, omelet, soep, pap enz). Bied hem+een afwisselend menu aan en blijf dat volhouden
     

Deel Deze Pagina