Dreumes bijna 15 maanden geen enkele woord

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ovie83, 21 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ovie83

    Ovie83 Bekend lid

    9 jun 2012
    573
    0
    16
    Dames,

    Mijn zoontje is bijna 15 maanden nu en zegt geen woordje. Volgens de consultatie bureau zou hij nu we al mama en papa moeten zeggen en twee andere woorden. Hij begrijpt wel heel veel. Consultatiebureau zegt baby's die vroeg met lopen zijn begonnen zullen later praten, met 9 maanden eerste stapjes en 10 maanden zelfstandig.

    Iemand misschien hetzelfde meegemaakt?

    Thx
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb een late loper en een late prater :)
    Mijn oudste had met 18,5 maand de afspraak bij het CB. Daar moest hij 5 woorden kennen (woef telde ook als woord). Dat heeft hij (zelf) geleerd in de week voor die afspraak. Lopen deed hij die week ook voor het eerst los (wel direct de straat uit).

    Zijn spraak ging daarna ook hard vooruit.

    Hij snapte wel veel, opdrachtjes uitvoeren kon hij wel. Alleen het actieve taalgebruik was niet zo aanwezig. Dat deed hij met veel dingen. Eerst passief kijken en in hem opnemen. En als hij het dan doorhad in één keer actief ermee bezig en goed ook.

    Ik zou nog niet panieken bij 15 maand ;)
     
  3. Chels89

    Chels89 Bekend lid

    22 apr 2014
    799
    128
    43
    Met 18 maanden moet kind hier op cb 3 woorden kunnen. Mijn zoontje is 20 maand en afgelopen maanden zei hij 1-2 woordjes per maand, hij zegt ze alleen 1x en herhaalt het nooit weer. Voor nu is het hier nog niet erg want hij loopt voor met de fijne en grove motoriek dus het kan daaraan liggen. Zolang ze je wel echt begrijpen met alles dan loopt het wel los denk ik.
     
  4. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn jongste dochter is een beetje hetzelfde als jouw dreumes. Ook zij begon met 10 maanden met loslopen en ook zij praatte tot voor kort nauwelijks. Inmiddels is ze bijna 19 maanden en gelukkig is ze nu wel begonnen met praten en lijkt ze ook een inhaalslag te maken. Waar ze twee maanden geleden misschien met moeite 5 woordjes kon zeggen, spreekt ze er nu makkelijk een paar honderd. Het kan dus echt snel gaan als de interesse er eenmaal is.

    Ik weet niet of het geholpen heeft, maar op een gegeven moment zijn wij wel begonnen met haar gebrabbel wat minder begrijpen, als je begrijpt wat ik bedoel ;). Inmiddels wisten we aardig welk brabbelwoordje wat betekende en ik denk dat mede doordat we haar toch altijd begrepen, zij zich niet echt genoodzaakt voelde om de juiste woorden te leren. Sinds we vaker simpelweg doen alsof we haar niet begrijpen (waardoor ze héél gefrustreerd raakt), lijkt ze wat meer gemotiveerd om echte woorden te leren. Misschien kun je ook zoiets proberen als je graag wilt dat je kindje meer praat?

    Verder zou ik me absoluut geen zorgen maken! 15 maanden is nog zo jong, volgens mij is het heel normaal als ze dan nog niet praten.
     
  5. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    #5 Joycey, 21 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2016
    Hier een late loper én een late prater :D

    Hij ging lopen met 13 maanden, brabbelde wel voortdurend wat en nu met 31 maanden begint hij dagelijks pas nieuwe woordjes erbij te leren/zeggen zoals zandbak en kinderboerderij. Maar daarvoor waren het gewoon maar papa, mama, poes en bleef hij heel lang hangen in dezelfde (weinige!) woordjes.

    Zolang hij je maar begrijpt. Drinken = drinken, ja/nee, papa vs. mama, pak je schoenen/pak je jas etc. dan zit het vaak wel goed. Ik heb mij ook heel lang zorgen gemaakt (en hulp gevraagd) maar het kwam vanzelf goed zonder extra taalondersteuning.

    Sommige kindertjes willen gewoon nog niet praten. Ze hoeven maar naar hun moeder te kijken, een klank uit te brengen of te wijzen en ze worden al op hun wenken bediend. Je zou kunnen proberen te oefenen door hem wat vaker te frustreren door hem zogenaamd niet te begrijpen, meer kunnen voorlezen en liedjes zingen en woorden aanwijzen en benoemen. Meer kun je eigenlijk niet doen.

    Als het té erg wordt, wel even overleggen met het CB.
     
  6. Ovie83

    Ovie83 Bekend lid

    9 jun 2012
    573
    0
    16
    Goed om te horen dat ik mij nu geen zorgen hoef te maken. Hij begrijpt gelukkig wel veel, en we praten veel met hem. Hij pakt dingen wel snel op, geef hem blokjes en bouwt een hele toren en probeert er nog een bal op te doen 😬. Voor nu blijf ik oefenen.
     
  7. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Papa sinds pasen en mama sinds vrijdag. Dl is nu ruim 19 maanden. Wel met 11 maanden los lopen. Ook begrijpt ze wel al heel lang alles (maar dan ook alles). We merken nu wel dat er steeds meer nieuwe woordjes bij beginnen te komen. Dus niet ongerust maken.
     
  8. Veera

    Veera Niet meer actief

    13 maanden een late loper? Dat is niet laat hoor maar aan de vroege kant
     
  9. Pluisjee

    Pluisjee Fanatiek lid

    15 mrt 2012
    4.592
    19
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Hier eigenlijk pas sinds een paar weken (max een maand) dat hij begint te praten. Wel echt ineens een hoop woorden. Van alleen papa en mama (en dat sporadisch) zegt die nu echt van alles. Gaat nu ineens zo snel.

    Maakte mij eerst ook echt zorgen maar hij begreep echt alles , is een pienter ventje alleen dat praten wilden nog niet zo ;) kan echt ineens hard gaan heb ik nu ondervonden.
     
  10. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Hier 'moeten' ze met de 15 maand controle ook 5 woorden kunnen zeggen blijkbaar

    Mijn dochter is 14 mnd en begint nu precies mama te zeggen.. Dat is het enige woordje. Voor de rest wijst ze naar vanalles en zegt ze overal 'Da' tegen

    Los lopen begint te lukken
     
  11. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Hier ook een late loper en een late prater
    Dochter is nu bijna 18 maanden en zegt ongeveer 3a4 woordjes maar nog steeds geen papa of mama, lopen doet ze sinds deze week. Gelukkig snapt ze wel heel goed wat er gezegd wordt.
     
  12. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou me daar niet druk om maken. Heel leuk dat ze 5 woordjes moeten kunnen zeggen maar je kan niks dwingen. Bij ons cb zijn ze daar ook niet zo strikt in. Met de 2 jaar controle van mijn zoon kon hij nog amper praten. Ze vroegen of ik me zorgen maakte, ik zei nee nog niet. Nou dat was prima.
    Mijn zoon is bijna 2,5 en zegt pas sinds een week ja en nee. Maar hij begrijp alles zowel in het turks als nederlands. ik merk wel dat nu hij op de psz zit het steeds meer vooruit gaat.
    De leidster zei ook dat ik me echt niet druk hoef te maken en dat hij heus wel gaat praten maar sommige kinderen doen er langer over.
    Ik ben soms ook onzeker hoor, vooral als je van anderen hoort dat haar kind met 11 maanden al kon tellen (heb de video gezien) maar aan de andere kant heb ik nog nooit iemand gezien die niet kan praten dus komt vast goed.
     
  13. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    @Strandbal: volgens mij zijn tweetalige kindjes vaak ook nét iets later met het beginnen met praten, maar halen ze dat wel weer in. Volgens mij speelt dat bij ons ook mee met onze relatief trage praatster.

    Wat betreft die 5 woordjes, ik vind het een beetje absurd om zo'n grens te hanteren. Het komt maar een beetje random op me over, zo zonder marge erbij. Met 15 maanden sprak mijn dochter trouwens al in mooie zinnen met minstens 5 woorden (die, die, die, die, die...) ;).
     
  14. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Beide heren liepen hier los vanaf 13 maanden.

    En allebei konden ze laat praten. Ik bedoel: volgens mij sloegen ze alles flink op en gooiden ze het rond 2,5 jaar ineens naar buiten. Want toen ze eenmaal begonnen met praten, zeiden ze ook gelijk duidelijk verstaanbare halve zinnen. Geen onverstaanbaar gebrabbel of iets dergelijks, maar woorden werden gelijk duidelijk en correct uitgesproken.

    Dus het wil helemaal geen probleem zijn als ze met 15 maanden nog niks tot nauwelijks iets zeggen.
     
  15. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Als ik mijn omgeving toentertijd moest geloven, was dat erg laat ;) Ouders scheppen zo erg op over hun kroost dat pietje al met 9 maanden langs de tafel kan lopen - mijn kereltje vertikte het. En pas met 13 maanden begon het ergens op te lijken. Met 14/15 maanden liep hij pas echt los.
     

Deel Deze Pagina