Dreumes groeit nog steeds niet goed (1,5 jaar, 64.4 cm en 5320 gram)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Annebe, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annebe

    Annebe Actief lid

    14 mei 2010
    135
    0
    0
    Ons meisje werd 10 weken te vroeg geboren met een een gewicht van 670 gram.
    Maar nu 1,5 jaar later wil ze nog steeds niet lekker groeien, terwijl kinderarts er constant op hamert dat ze meer moet groeien.
    We hebben ook al door verwijzingen gekregen naar een dieetiste, helaas hebben haar tips en trucs niks uitgehaald.
    Linge is een normale gezonde dame om te zien, vrolijk en ontzettend ondernemend!
    Verder slaapt ze goed en eten gaat redelijk (als mevrouw niet wil, dan komt er weinig tot niks in)

    Met eten leiden we haar af zodat ze toch haar voeding binnen krijgt.
    Ze word opgevoed met allerlei soorten voedsel, zowel vegetarisch als bio vlees, maar ook vis. (ze is gek op zalm)

    Dieetiste heeft al verschillende vetmakers/calorierijk voedsel geadviseerd zoals slagroom, fantomalt, spec.drinkvoeding, extra schepje babymelk.
    Het haalt niet veel uit. En zelf ben ik meer van de natuurlijke goed opneembare voedings bronnen zoals vis, avocado, noten enz.


    Wie heeft er nog meer tips of ideeen?
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Uhm.. slagroom? Nou ja, daar zou ik inderdaad ook niet zo van zijn op die leeftijd. Dan zijn er wel gezondere 'dikmakers' te verzinnen, lijkt mij.

    Tja, ze is inderdaad wel licht ja. Waarom is het volgens de kinderarts zo belangrijk dat ze zwaarder wordt? Voor haar eigen gezondheid of omdat het zo "hoort" in vergelijking met leeftijdsgenootjes.

    Ik kan me wel voorstellen dat je het zo veel mogelijk met (redelijk gezond) voedsel wilt oplossen. Een leerling van onze school was altijd erg klein en licht (ook prematuur, weet niet hoeveel) Ze zijn bij hem uiteindelijk met groeihormonen begonnen. Dat heeft trouwens wel enorm veel effect! Maar het lijkt me toch fijner als het met eten is op te lossen.

    Wat voor tips gaf de diëtiste verder nog? Vind je dochter brood lekker? Dan zou ik eerder proberen haar extra vaak brood te geven, eventueel met wat ongezonder beleg (pasta, hagelslag, appelstroop e.d.) als ze er dan meer van eet. Wij geven onze zoon ook wel eens brood na het avondeten. (Niet vanwege gewicht, maar omdat hij anders echt niet slaapt 's nachts.) Vaak lust hij nog best een halve of zelfs hele boterham na het eten, terwijl hij dan van zijn groente, vlees/vis niks meer hoeft. Ook yoghurt, vla of appelmoes gaat er altijd nog wel in als hij van het gewone avondeten al heeft aangegeven dat hij niet meer hoeft. Misschien kunnen jullie er op die manier elke avond wat extra's in krijgen?

    Succes ermee in ieder geval. Ik kan me voorstellen dat het best een zorg voor je kan zijn.
     
  3. Annebe

    Annebe Actief lid

    14 mei 2010
    135
    0
    0
    Ik merk dat ik vooral nerveus word van de reacties van de dieetiste en kinderarts, zelf zegt mijn moeder gevoel dat het ok is.

    Tja ongeklopte slagroom moet overal in! Hier zitten veel calorieen in, maar totaal geen voedingswaarde.
    We zijn ook een tijdje bezig geweest met drinkvoeding, maar dat is zulke chemische zooi en Linge vond het niet lekker!

    Brood krijgt ze ook, het liefst met kaas, want dan kan ze deze eraf eten :), maar ook wel met Tahina, tartex, chocopasta enz enz.

    sávonds eten geven lukt niet altijd, maar is wel heel erg prettig omdat het lichaam de voedingstoffen mooi opneemt ipv dat deze dame ze gelijk weer verbrand.
    Maar misschien een broodje voor het slapen gaan wel een heel goed idee is.
    We gaan h'm uitproberen ;)
     
  4. Loe

    Loe Niet meer actief

    Is er niet iets genetisch als oorzaak dat ze klein is? (bijv. kleine mens?) Zag op de foto's dat ze, toen ze geboren werd, dezelfde verhouding had als nu, tenminste zo lijkt het (wat groter hoofd in verhouding tot haar lichaam). Daarom moet ik er aan denken. Maar wat zei de kinderarts eigenlijk? Als mogelijk oorzaak bedoel ik?
     
  5. Loesjuh

    Loesjuh Niet meer actief

    Volgt ze wel haar eigen lijntje dan? Lijkt me niet gezond om haar "vol te stoppen" met vettere producten. Dat zou ik zelf niet doen.
     
  6. Diddlmouses

    Diddlmouses Fanatiek lid

    Mijn jongste was met 18 maanden 64 cm en 5610 gram. (geen prematuur, 3260 gram)
    Wij zijn toen begonnen met fantomalt en bij haar werkt het erg goed. Groot is ze nogsteeds niet (26 maanden, 80 cm 9,2 kilo) maar ze heeft iig weer een netter lijntje.

    Jou dochtertje komt natuurlijk van een heel laag geboortegewicht, dus ben idd ook benieuwd of ze wel dr eigen lijntje volgt?

    Ik ben ook absoluut geen voorstander van ongezonde calorierijke dingen.
    Maar hoelang hebben jullie het fantomalt geprobeert en hoeveel gaf je ervan?
    Ik hoor er nl. alleen maar positieve berichten over eigenlijk.
     
  7. gebakje

    gebakje VIP lid

    15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Oeh, mijn Jasper was 3,5 maand en 6,6 kilo en 61.5 cm. Dat is wel en groot verschil.

    Hebben ze wel eens gekeken of ze niet gewoon groeihormonen te kort heeft of zo ??

    En fantomalt heb ik ook hele goede verhalen over gehoord.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Het lijkt mij ook wel heel weinig (maar durf er niet te veel over te zeggen, want mijn kindjes waren bijna zo zwaar bij de geboorte als je kindje nu is, dus beetje raar idee).

    Hier ook positieve dingen over fantomalt gehoord. Heeft je kinderarts ook iets gezegd over evt aanvullend onderzoek als ze niet meer gaat groeien?
     
  9. DJ Momo

    DJ Momo Fanatiek lid

    23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    mss 's middags warm gaan eten ipv 's avonds, en dan 's avonds het broodje? geen idee hoor. Werd getriggerd door je topic, en het feit dat jouw meisje 5 dagen ouder is dan mijn jongen. Bijzonder meiske heb je!
     
  10. Sanjor

    Sanjor Fanatiek lid

    23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Kan je als je dan in de avond brood geeft, en misschien in de middag ook wel, brood met extra granen geven?
    Of yoghurt met granen erdoorheen? of banaanstukjes?

    Lastig zeg meis.. Mijn dochter zit ook op de onderste lijn.. Op het CB zitten ze af en toe ook te zeuren.. maar kan er ook niks aan doen. Ze eet als een volwassen vent;) En mijn gevoel zegt dat het wel goed komt:)

    Het ondernemende is ook gewoon een beetje de oorzaak.. tenminste hier wel.

    Sterkte meis!
     
  11. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Weet niet of je dat al doet, maar (ongezouten) roomboter op brood en volle zuivelproducten... Misschien tussendoor een extra boterham geven of zo??
    Om nou inderdaad overal slagroom door te doen en allemaal zoetigheid te gaan geven lijkt me ook niet goed...

    Fantomalt weet ik niks vanaf.
     
  12. Violetriot

    Violetriot Fanatiek lid

    25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik zou wel de fantomalt blijven toevoegen. Werk hier in het verpleeghuis ook mee en heb er goede ervaringen mee
     
  13. Annebe

    Annebe Actief lid

    14 mei 2010
    135
    0
    0
    Fantomalt krijgt ze tussen de 8 en 10 schepjes per dag en dit heeft tot nu nog weinig uitgehaald.

    Loe@ genethisch is er niks aan de hand. Mijn eerste was perfect, dochter helaas doodgeboren, jongste zoon, prematuurtje maar niet zo extreem als linge.

    Ze krijgt smorgens meestal bambix granen pap met schepjes fantomalt, babyvoeding, aangemaakt met chocomelk en soms wat ananas sap en meestal gaat hier wat cocosvet/melk doorheen.
    Smiddags of broodje of pap of potje met groente en vlees en s'avonds idem.
    Tussen door avocado, kaas, koekje, zalm of noem het maar op!
    En dan een ong. 6x per dag een flesje babymelk van varierend 60 tot ong 100ml (meer krijg ik er niet in, in een flesbeurt)

    Op de foto's staat ze nog wat uit verhouding, inmiddels is haar hoofd in verhouding met haar lijfje.


    Ze volgde haar lijntje maar het gewicht begint nu af te wijken naar beneden.
    Tja en verder is een ontzettend eigenwijs ondernemend portret!
    (Ze slaapt gelukkig nog wel goed overdag)
    Kinderarts kan alleen maar zeggen dat ze meer moet aankomen.. tja..
     
  14. Diddlmouses

    Diddlmouses Fanatiek lid

    Lot krijgt elke dag 18 schepjes fantomalt, dus misschien kan je dat verhogen?
    Verder is het natuurlijk een heel goed teken dat ze haar lijntje volgt (dipje kan altijd).
    Ze komt natuurlijk wel van heeeeel laag, dus dat kan ook niet in 1x bijtrekken lijkt mij.
    Lot begon met 3 maanden af te vallen en vanaf toen nooit meer een mooie lijn. Van 9 tot 18 maanden was ze nix aangekomen.
     
  15. Jen27

    Jen27 Niet meer actief

    Tja je kan haar moeilijk volproppen met van alles en nog wat, omdat de kinderarts zegt dat ze moet groeien......
    Jouw gevoel is goed bij haar huidige eetpatroon en groei als ik je goed begrijp; ik zou het dan ook lekker zo laten...

    Die kinderarts kan wel makkelijk zeggen "ze moet groeien", maar dwingen kan je dat niet. De diëtiste heeft er ook al alles aan gedaan; het houd een keer op.

    Je geeft aan dat ze goed slaapt, lekker actief is; ik zeg lekker zo doorgaan! Geniet van je dochter!

    (Wij hebben het ook gehad met onze dochter, in iets mindere mate weliswaar; maar hebben ons eigen gevoel gevolgd; geen actie ondernomen en nu zit ze prima op haar lijntje!)
     
  16. Loe

    Loe Niet meer actief

    Wel extreem lekker makkelijk van de kinderarts, daar heb je dan ook weinig aan. Fijn dat alles nu in proportie is in elk geval. En ze ontwikkelt ook goed he. Pff.........moeilijk hoor. Is er dan geen kinderarts/endocrinoloog (misschien neemt ze de voedingsstoffen onvoldoende op?) die dit eerder gezien heeft?
     
  17. adi

    adi Niet meer actief

    Wat een verhaal zeg.

    Mijn zoontje was 900gram 1 dag na de geboorte, woog met 18mnd 11kilo en dat vond de kinderarts nog steeds te licht. Dus ik snap degelijk dat de ka niet tevreden is met de groei, als er niks medisch gevonden is. Ze 'hoort' namelijk groei in te halen, en dat doet ze niet (voldoende).

    Ik heb ook goede verhalen gehoord over fantomalt.
    Welke babymelk krijgt ze? Nr 3 kv bevat meeste voedingsstoffen en calorieen. En wil ze niet meer brood en/of vers warm eten? Dat vult beter dan een potje.

    En voor de rest is het idd lastig. Hopelijk krijgt ze een groeispurt.
     
  18. Emmamick

    Emmamick Bekend lid

    24 okt 2009
    814
    0
    16
    Ik moet zeggen dat ik, toen ik je topic zag, me meteen afvraag hoe je dochtertje er nu uitziet bij deze combi van leeftijd en gewicht. Mijn dochter is net zo oud en weegt 11kg en is ca. 81cm. En ik vind haar al een ukkie :p
    Ze ontwikkeld zich verder dus wel gewoon goed motorisch en met praten etc. Dan snap ik dat jij als moeder geen zorgen hebt en je afvraagt waarom de dokter er zo'n probleem van maakt. Maar ik snap jullie kinderarts toch ook wel, omdat het toch wel een medische uitzondering is lijkt mij en hij waarschijnlijk op zijn manier zijn zorgen uitspreekt en het liefste ziet dat je dochtertje goed groeit, zodat medische problemen kunnen worden uitgesloten.

    Loopt je dochter trouwens? Dat lijkt me wel een heel schattig gezicht zeg!
     
  19. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    #19 Babel44, 4 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2012
    Hai meid, lijkt me best een hele zorg, als je zo hard probeert en de groei blijft toch achter. Wel respect dat je er zoveel in krigt ;) Maar je dochter is wel extreem klein. Premature kindjes halen vaak de groei juist in, bij dysmatuur ligt dat wat anders als ik het goed heb begrepen.

    Je reageert bij de vraag over genetisch met uitleg over je andere kindjes, maar los van evt erfelijke ziekten oid zijn er genetische "foutjes" die "gewoon" kunnen ontstaan bij de celdeling. Vrienden van ons hebben een dochter met het syndroom van Turner in lichte mate, een super vrolijk en actief kind maar wel dysmatuur en heel weinig groeiend. Zij gaat op enige termijn wel groeihormonen krijgen om te zorgen dat ze niet een hele kleine volwassene wordt. Misschien is het toch prettig om Linge (erg mooie naam trouwens!) ook eens genetisch te laten nakijken.

    Hoop niet dat je het naar vindt wat ik nu ga zeggen, maar als je vier kindjes hebt gekregen, waarvan een doodgeboren, een prematuur en dysmatuur denk ik (Linge) en een ieg prematuur, bekruipt mij het gevoel dat dat ook best reden tot onderzoek naar erfelijke genetische afwijkingen. (Misschien IS er al onderzoek geweest en begrijp ik je reactie verkeerd hoor, sorry dan hoor).
     
  20. Annebe

    Annebe Actief lid

    14 mei 2010
    135
    0
    0
    #20 Annebe, 10 jan 2012
    Laatst bewerkt: 10 jan 2012
    Om even proberen iedereen aan te vullen...

    Roomboter krijgt ze al, wij gebruiken eigenlijk alleen maar roomboter.
    Ze krijgt6 AH Biologische melkvoeding 3, dus die vanaf 12 mnd.

    Brood eet ze graag, maar ze kan of wil geniet soms niet meer eten. (soms) heeft ze er na een paar hapjes genoeg van.

    De fantomalt verhogen is wel een goed plan, maar ja... dit kan niet op het brood en zal in een papje of potje moeten. Papje smorgens heeft ze overigens even genoeg van.


    Na de geboorte hebben ze uitgebreid de placenta e.d. onderzocht en als er wat erfelijks naar boven was gekomen of deze vraag was er geweest dan zou dit allang onderzocht zijn.
    Bij mijn moder was dit een extreem hoge bloeddruk, waardoor wij eerder gehaalt moesten worden en ook extreem prematuur en dysmatuur waren (beide onder de kilo) Maar ook beide goed opgedroogd zal ik maar zeggen.

    Mijn oudste doet het perfect, mijn jongste zoon heeft na de geboorte ook nooit problemen gehad en haalde mooi in (nog steeds wel klein).
    Dus tja... ik houd het op dikke pech.
     

Deel Deze Pagina