dreumes in groot bed: hoe zorgen dat dit veilig is

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door MoederK, 5 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hallo,

    Ons zoontje wordt eind juni 2 jaar en klimt sinds kort uit zijn ledikantje. Al een keer hard op zijn hoofd gevallen.
    Hij ligt samen met zijn zus (wordt in juli 4) op een kamer.

    Nu hebben we een stapelbed gekocht.
    Mijn man wilt graag iets maken zodat ons zoontje het bed niet uit kan (rekken ervoor maken). Ik heb zoiets, hij zou in principe nu wel kunnen leren om in een open bed te slapen (alleen rekje tegen het uitrollen). Wel de kans dus dat hij gaat spoken op de kamer.

    Zou dan wel iets moeten verzinnen om voor het trapje te maken zodat hij niet naar boven kan klimmen want dat vind ik nog veel te gevaarlijk.

    Maar wat doen jullie dan met de deur van de kamer?
    Hij kan dan natuurlijk gewoon zijn kamer uitkomen. We hebben wel traphekjes maar de badkamer en andere kamers zijn dan wel gewoon toegankelijk wat niet de bedoeling is.

    Hoe hebben anderen dit??
    Of toch zoals mijn man zegt, een systeem bedenken waardoor hij het bed (nog) niet zelf uit kan komen?
     
  2. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Ik denk dat de enige oplossing is dat je hem leert om in zijn bed te blijven.
     
  3. Elvis

    Elvis Bekend lid

    31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Tegen het uit bed vallen kun je zo'n voorzet hekje kopen bij Ikea.

    Het niet naar boven klimmen is volgens mij haast niet te voorkomen. Je dochter moet natuurlijk wel naar beneden kunnen. Dat wordt dan een kwestie van aanleren/afleren.
     
  4. Aislyn

    Aislyn Fanatiek lid

    16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Kun je niet de klink draaien, misschien krijgt ie dan de deur niet open?
     
  5. misa

    misa Niet meer actief

    Vooral gewoon leren dat eruit gaan niet mag. Hier was de jongste met zon 21 maanden in 1 persoons bed zonder rekje. Twee keer uit gevallen op het matrasje wat er naast lag. En een keertje gaan spelen op de kamer. Gelijk heel duidelijk gemaakt dat het niet mag. ;)
     
  6. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Kwestie van aanleren inderdaad.
    Toen onze dochter die leeftijd had, ging dit goed maar ons zoontje.....heeft nog niet zo'n goede oren.
    Vooral met een zus die hem juist aanmoedigt om bijv iets te doen wat wij niet willen.

    En betwijfel of hij dat al echt snapt trouwens... Maar ja, ook een kwestie van uitproberen natuurlijk.

    Heb net de klink vast omhoog gezet. Voorlopig helpt dat nog even want hij komt er al bijna goed bij

    Man heeft deze week late dus kan even experimenteren (hij is nl overbezorgd)

    ;)
     
  7. 2de leg

    2de leg Fanatiek lid

    24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Je kan de eerste paar avonden even in een kamer ernaast gaan zitten.
    Dan hoor je wat er allemaal gebeurd.

    Hier ging de oudste in het grote bed prima en ook de 2de ging prima.
    Wel een happening van gemaakt. Zo van nu ben je een grote meid in een groot bed. En die grote kindjes blijven in hun grote bed liggen.
    En dan ben je net zo groot als je grote broer.
    Dat 'grote' maakte zoveel indruk dat ze er nooit uit gekropen is.
     
  8. Boeffie2011

    Boeffie2011 Bekend lid

    4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Ons zoontje ligt nu alweer een paar maandjes in zijn "grote jongensbed" en komt wel uit zijn bedje. Meestal om een boekje te pakken of uit het raam te kijken. Ik leg er niet heel erg de nadruk op omdat hij het anders juist wel gaat doen. Zeg wel bij het naar bed gaan lekker in je bedje blijven liggen. In de ochtend komt hij als hij hoort dat wij wakker zijn naar onze kamer toe.

    Ik moet wel zeggen dat wij geen stapelbed hebben en dat lijkt me idd lastig maar zoals hierboven al geschreven je dochter zal er ook uit en in moeten kunnen.
     
  9. Mijn zoontje was 20 maanden toen hij samen met z'n grotere broer in een stapelbed ging slapen. De overgang was wel even groot, van ledikant naar 1 persoonsbed, maar al met al is het goed gegaan. De eerste week was het nog wel continue uit bed komen en spoken, maar na een week was dat voorbij.

    We hebben wel de deurklink omhoog gezet, want anders gaat hij inderdaad overal dwalen.

    Wij hebben het stapelbed zelf gemaakt waardoor ze allebei een eigen hoekje met klein lampje bij hun bed hebben waardoor ze lekker kunnen lezen. Dit heeft bij ons heel erg geholpen. Ze mogen van ons altijd nog even lezen en daarnaar moeten ze slapen. We geven nog geen tijd aan, maar het duurt hier nooit langer als 15 minuten voordat ze slapen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij hebben de klink er aan de binnenkant af.
    Mijn zoon slaapt zo sinds zijn anderhalf al in een eenpersoons bed. Spelen op de kamer mag bij ons gewoon maar wel pas bij het wakker worden, niet bij het slapen gaan en eigenlijk was dat heel snel duidelijk.
     
  11. Debbie81

    Debbie81 Fanatiek lid

    13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    klink idd omhoog, hebben wij ook gedaan en blijft dan heerlijk op zn kamertje.
    geen speelgoed voor het grijpen in de slaapkamer, dat resulteerde hier door heel vroeg wakker en een hoop herrie maken mn zn speelgoed. die kiepte om 6 uur smorgen ineens zn duplo bak onderste boven>>kan je vertellen is niet goed voor je hart haha.

    Toen mn zoontje nog een slaapzak droeg kwam hij trouwens zn bed niet uit. Dus misschien is dat een idee en kan hij met slaapzak aan niet met het trapje omhoog klimmen.
    En evt je dochter instrueren als hij dat doet dat zij jullie waarschuwt zodra ze het ziet.

    Hier trouwens ook met 2 overgang van ledikant naar groot bed met hekje tegen het uit vallen. Hij lig wel op een boxspring dus kan makkelijk via het voeteneinde zichzelf uit bed laten glijden.
     
  12. esje1981

    esje1981 Fanatiek lid

    28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    gaaf bed zeg. en knap zelf gemaakt.
     
  13. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier de klink omhoog gezet die maken ze niet open.
    En de traphekjes altijd dicht, we hebben ook camera babyfoon dus houden het s'avonds in de gaten en s'nachts als we wat horen.
    S'avonds komt hij niet uit bed, ja de eerste keren toen die doorhad dat dat kon. Nu alleen in de ochtend als die wakker is. Voor t trapje heb ik geen tips..
     
  14. void

    void Fanatiek lid

    19 mei 2012
    2.356
    18
    38
    0161
    Klink van de kamerdeur vertikaal omhoog zetten komen ze er ook niet meer uit mijn 11,5 maanden oude zoon kan al een tijdje veilig van de bank afklimmen en er nu ook zelf op komen en zal dat ook kunnen met een bed hij klimt er alleen nog niet uit.. Eruitrollen of een bed rail kopen lijkt me veiliger dan uit een ledikant klimmen :)
     

Deel Deze Pagina