Dreumes stoort broer/zus in spel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door julia80, 22 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.458
    2.275
    113
    Onze vrolijke, ondernemende drums (18 maanden) stoort regelmatig zijn broer en zus in hun spel. In eerste instantie ging het alleen om het spel op de vloer, en dat kon ik zelf wel oplossen door even de schuifdeuren in de woonkamer dicht te doen of ze gingen aan de grote eettafel zitten. Sinds kort echter kan hij ook op de stoelen aan de eettafel klimmen en gaat dan al hun lego werk bijvoorbeeld kapot maken of mee rommelen.
    Uiteraard zeg ik dat het niet mag en haal hem eraf, maar het gaat vaak gewoon weer door. ik kan hem nog niet in de gang zetten (vind ik hem nogTe klein voor). De oudere twee naar boven sturen vind ik ook niet leuk, want hij doet niks verkeerd. En de hele tijd met hem aan één kant van de schuifdeur terwijl de andere twee aan de andere kant zitten vind ik ook niet echt heel leuk. Een box heb ik niet meer, kin derstoel zit hij niet graag in.
    Iemand goed idee om dit in goede banen te leiden??
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Zelf met de kleinste gaan spelen ondertussen. Of in ieder geval op gang helpen met eigen spel.
    Dreumes doet ook niks verkeerd, die wil ook gewoon meespelen, maar weet niet hoe. Het is niet zo dat hij de boel kapot wil maken omdat ie gemeen wil zijn.
    De oudsten kunnen ook kiezen, beneden iets doen met zn allen of zelf even boven spelen. Tijdens middagslaap kunnen ze gewoon beneden spelen.
    Het moet niet zo zijn dat je je kleinste moet ‘vastbinden’ omdat de rest wil spelen.

    Het hoort er een beetje bij. Over paar maand gaat het alweer een stuk beter.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Ja een lastige fase is dat! Hier ook een poos gehad bij de oudste en de jongste, met name toen de jongste net uit het ziekenhuis kwam (na maanden) en weer wat meer vrijheid kreeg. Als de oudste dan thuis was probeerde ik haar veel af te leiden, maar toch ook voor de rust van de oudste hem regelmatig boven laten spelen. Hij is erg snel afgeleid als er iemand met zijn spel bemoeit en komt dan helemaal niet meer tot spelen. Ook een poosje een gedeelte van de kamer afgeschermd.
    Ik denk dat je er niet aan ontkomt er de komende tijd wat meer bovenop te moeten zitten en veel je jongste afleiden met zijn eigen speelgoed. Desnoods ernaast zetten met zijn eigen bak duplo bijv.
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.435
    2.870
    113
    Oh haha hier precies hetzelfde! Gék worden ze ervan. Gaat vanzelf over houd ik mezelf voor...
     
  5. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Waarom heb je de box niet meer? Zeker nu is hij namelijk heel fijn. Voor de oudere, maar ook voor hemzelf. Gewoon zn eigen plekje even. Bij ons staat de box tot 2,5 ofzo.
     
  6. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Herkenbaar. Onze baby was 10 maanden toen hij met zn vastberaden billen op de treinbaan van de andere twee ging zitten etc.:D
    Wij creëerden een speelkamer boven. Dat was dus niet de oplossing want in een week tijd kon baby traplopen :roflmao:.

    Inmiddels is de jongste peuter, en gelukkig zijn de andere twee heel tolerant maar pittige tijd is dat even.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Dan klimmen ze er toch al lang en breed uit.
    Hier klom ze al voor 1,5 jaar uit haar ledikant.
     
    Niny vindt dit leuk.
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.458
    2.275
    113
    Bedankt voor alle reacties! Ik vind het toch een lastige. Want ik vind juist dat de oudste twee het wel verdienen om rustig te kunnen spelen. Vandaag bijvoorbeeld zaten we met z’n allen aan de tafel, voor de kleine heb ik dan een doos met stiften en papier want dat vindt hij leuk. De oudste was met lego bezig en middelsste aan het knutselen. Maar ik heb mijn rug nog niet ge keerd naar de jongste of hij heeft de doos met stiften al op de grond gegooid, scheurt een legoboekje kapot of trekt aan een knutselwerkje.
    Ik denk dat de box misschien toch wel een goeie is Om weer terug te halen, om even een pauze van 10 of 15 minuten te hebben
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Maar pikt hij het dan ook niet om in de kinderstoel te zitten? Bedoel, hoe doe je dat met eten enz? Neem aan dat hij dan ook gewoon in de kinderstoel zit en niet zomaar bij iedereen het eten van z'n bord kan/mag grissen.
    Ik zou hem vastzetten in de kinderstoel, kleurboek en stiften op z'n blad en als hij dat weg kiepert heeft hij even pech. Zorgen dat hij met z'n handjes niet bij de tafel kan. Natuurlijk wel gewoon gezellig erbij, maar met zodanige afstand dat hij niet bij de lego enz. kan.
    Onze dochter mag pas sinds een poosje ook op een grote stoel knutselen aan de grote tafel. Daarvoor ging ze altijd gewoon in de kinderstoel, anders zat ze binnen mum van tijd bovenop de tafel bijv.
     
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ligt er maar net aan wat voor kind je hebt denk ik. Mijn kinderen klommen met 3 jaar nog niet uit het ledikantje ;)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  11. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Het is ook lastig, maar feit is dat een kind van 1,5jr nog niet echt kan spelen met iets zoals zn broers doen. Concentratie vermogen is nog heel laag, waardoor hij idd misschien na 2min alweer is uitgekeken op die stiften. Wat ik overigens ook geen speelgoed vind voor een dreumes ;) Maar snap Dat je hem wat wil geven op dat moment.
    Ik zou de box zeker overwegen, alhoewel het wel lastig is km hem daar weer in te krijgen als hij dat niet meer gewend is. Probeer het iig leuk te maken daarin, koop een nieuw speeltje bijvoorbeeld.
     
  12. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Misschien is een grondbox een idee? Die kun je opzetten en weg doen wanneer je hem niet gebruikt. Die zijn doorgaans ook groter dan gewone box en kun je gewoon een speelplek voor je dreumes maken.
     
  13. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    801
    113
    Ik vind dat oudere kinderen vanaf een bepaalde leeftijd ook best iets meer op hun eigen kamer mogen spelen als ze zich even echt rustig willen terugtrekken zonder gestoord te worden door broertjes of zusjes.
    Ik vond dit best een moeilijke fase, zowel bij de middelste als de jongste.
     
  14. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik herken het wel. Eigenlijk mag hier altijd mee gespeeld worden met de oudsten.
    Boven spelen ze ook samen. En beneden ook. Maar gaan ze echt iets maken. Bijvoorbeeld met duplo of kapla dan ga ik erbij zitten om wat meer de jongste te begeleiden.
    Als ze allemaal gaan kleuren aan tafel dan krijgt de jongste ook kleurspullen en papier. Maar dan blijf ik er gewoon bij zitten. Puzzelen krijgt jongste ook een puzzel op zijn niveau en dat doen we dan samen.
    Gaan de oudsten kleien, dan kan hij niet mee doen.
    Dan bied ik hem ook wat anders aan.
    Het Is wel heel druk...daarna verdien ik een koffie :roflmao:
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.458
    2.275
    113
    Bedankt allemaal nog voor de reacties! We hebben de box inmiddels weer opgezet ha ha. Daar is hij uiteraard niet echt fan van, maar we proberen het af en toe. Ook af en toe in de kinderstoel bij de eettafel zetten heb ik nu al eens geprobeerd en hem daarin wat speelgoed geven, dat werkt ook wel een beetje.
    En grondbox vind ik wat veel gedoe om nu speciaal voor deze korte periode te gaan aanschaffen.
    Maar goed, het blijft nu eenmaal een beetje een lastige fase
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  16. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Ik herken het wel. Zijn de meiden lief samen aan het spelen komt hun broertje vervelen. Maar hij wil natuurlijk ook meedoen! Dan ga ik samen met hem spelen, in de buurt van de meiden. Of, als ze bijv. aan tafel aan het knutselen zijn, gaan wij er ook bij zitten. Hij in de kinderstoel met een eigen speeltje. Dan heeft hij niet het gevoel dat hij niet mee mag doen. De meiden naar boven sturen om daar te spelen vind ik zelf niet leuk en zij ook niet.
     
  17. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.959
    1.230
    113
    Ik herken het probleem. Maar het gaat hier nu alweer veel beter! Dochter is net 2 jaar geworden en ze kunnen beter samen spelen met bv auto’s of winkeltje ofzo.

    Maar we hebben ook een Lego-hoekje tussen de banken gemaakt waar dochter niet mag/kan komen. Daar ligt de Lego en andere ‘schatten’ van zoon. Het is maar 1 m2, maar hij zit er regelmatig.

    Als de groten aan de tafel zitten: stoelen weghalen zodat de kleinste er niet bij kan.
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Dan is jouw kleine een stuk makkelijker dan die van mij. Die zou gewoon over de banken heen klimmen om er te komen, of stoelen en krukjes ophalen om op tafel te komen :roflmao: of krukjes op stoelen zetten enzo
    Niet dat ze dat mag, maar dat houdt haar niet altijd tegen.
     
  19. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Nu ga ik er eigenlijk altijd bij zitten als het echt nog niet samen kan, maar natuurlijk maar 1 oudste. Anders nemen we iets waar hij wel mee kan spelen of spelen ze samen met iets anders.

    Lego speelt hij mee ondertussen hier. Krijgt gewoon poppetje en auto. Scheelt wel dat hij niks in de mond steekt.
    Puzzelen leggen we makkelijke voor hem erbij.
     
  20. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.959
    1.230
    113
    makkelijk zou ik mijn kind niet willen noemen :| maar het verbaast me zelf eigenlijk ook wel! Want ze zou het best kunnen :roflmao:
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina