Dreumes weigert avondeten

Discussie in 'Voeding' gestart door Palmpje, 4 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Hoe gaan jullie om met een dreumes (1,5 jaar) die zijn avondeten weigert te eten?

    Als ik vers eten kook dan eet hij misschien 3 hapjes en soms helemaal niets. Ik geef wel altijd een toetje en dat gaat helemaal op. Als ik een potje geef, dan eet hij het wel helemaal op. Ik maak er nooit een strijd van maar geef ook geen alternatief als hij zijn avondeten weigert.

    Vandaag is mijn moeder bij het cb geweest om mijn zoontje te laten wegen en meten. Ten opzichte van 17 januari is hij 3 cm gegroeid en 3 ons afgevallen. Dit lijkt mij niet goed? Cb wil ook dat ik even op controle kom en word hiervoor binnenkort uitgenodigd. Intussen tijd wil ik wel het juiste doen. Is dat dan maar gewoon elke dag een potje eten geven zodat hij toch eet? Ik weet het even niet meer..
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier ook een slechte warm eter. Bij de gastouder eet ze vers of potje wel op. Thuis eet ze weinig warm wat vers betreft. Ze heeft een paar favorieten (boerenkool, broccoli, boontjes of doperwten uit blik, andijvie, bloemkool), dus dat eten we 1 of 2 keer in de week. Maar ik juich als ik er 100 gram in heb.

    Je zou het andere eten wat voller kunnen maken. Roomboter op brood, iets dikker beleg, volle melk, volle yoghurt of kwark.

    Mijn dochter groeit op haar lijntje -1. Ze eet verder wel goed 3 boterhammen, 100g volle yoghurt, 100g volle melk, 2 stuks fruit, tussendoortje (soepstengel/rijstewafel/koekje). Ze wil graag op het aanrecht zitten bij koken dus ik geef haar dan soms wat rauwkost.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  3. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Het andere eten wat voller maken vind ik wel een goede tip!

    Boterhamen eet hij goed maar ook alleen met zoet beleg, zou het liever anders zien maar ik wil wel dat hij iets eet dus krijgt hij vaker zoet beleg dan ik eigenlijk zou willen.

    Misschien kan ik ook wat andere tussendoortjes gaan toevoegen. Rauwkost hoef ik niet mee aan te komen, hij trekt een vies gezicht en spuugt het weer net zo hard uit ;)

    Bedankt voor je tips!
     
  4. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Moeilijk hoor! Ik zou dan toch potjes geven als hij dat wel lust, maar wel het gewone avond eten ook blijven aanbieden als jij ook eet.
    Lust hij ook geen stamppotten? De aardappels en groenten door elkaar geprakt met wat melk en roomboter? Vind hij echt alles ‘vies’, of heeft hij moeite met het structuur van het eten?
    En een bord pap, lust hij dat?
    Ik heb 1 moeilijke eter en 1 goede eter, ik zeg altijd had de moeilijke eter maar de helft van wat de goede eter eet, dan zou ik al zo blij zijn maar helaas.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  5. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Stamppot at hij altijd graag maar sinds een tijdje dat dus ook niet meer. Tot nu toe prak ik zijn eten sowieso altijd, als ik dat niet doe dan eet hij het niet. Pap vind ie heerlijk! Dat is zijn middageten dan ook altijd. Als ik potjes geef dan is er niks aan de hand en eet hij gewoon. Maar ik ben niet zo van de potjes en dacht altijd, je eet maar wat de pot schaft. Maar wil natuurlijk wel dat hij genoeg binnen krijgt en gezond blijft.
     
  6. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Wat balen joh, hopelijk is het een ‘fase’ en gaat het blijven aanbieden een keer werken. Ja ik snap het hoor ik ben ook niet van de potjes maar als hij iedere avond niks eet, heb je toch liever dat hij wel een potje binnen heeft denk ik.
    Super dat hij pap zo lekker vind:)
     
  7. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Ik hoop ook dat het een fase is! En tussendoor laat ik hem maar ook gewoon van mijn bord proeven. Want wat mama eet, dat is toch altijd een stuk lekkerder he ;)
     
    Rosy90 vindt dit leuk.
  8. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Mijn peuter heeft deze fase ook lang gehad (zo’n 1,5 jaar). Ik had ook liever gewild dat ze gewoon wilde eten wat ik kookte, maar aangezien ze dat niet at en potjes er wel in gingen ben ik potjes gaan geven. Daar worden ze ook groot op. Uiteraard wel elke avond blijven proberen. Langzaam aan ging het steeds beter. Hapje aardappel, hapje potje, twee hapjes aardappel, hapje potje etc. Wat ik ook wel eens deed was ons eten pureren en dat in een leeg potje stoppen. Vooral als ze moe was had ze dat niet door en at ze toch gewoon wat ik gemaakt had ;)
     
    Rosy90 vindt dit leuk.
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Wat ik deed (en nog steeds wel eens doe) is het afwisselen, dus de ene dag iets eten wat niet zo heel graag gegeten wordt en dan de volgende dag iets wat wel graag gegeten wordt. In jullie geval dus 1 avond eigen gemaakt eten en de volgende dag een potje.

    Kan me voorstellen dat je ongerust bent omdat je kindje wat afgevallen is, maar je kindje is ook goed gegroeid. Wat mijn kinderen op die leeftijd veel deden was goed aankomen (vaak zo goed dat het cb ze "te dik" vond en ik dus een extra weegmoment toebedeelt kreeg) om vervolgens de lucht in te schieten en het cb ze weer " te dun" vond en ik weer extra moest komen wegen.
    Het kan dus heel goed dat je kindje de volgende keer wel weer aangekomen is.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  10. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Ik ben vandaag naar hef cb geweest voor de 2 jaar controle, ik heb hetzelfde probleem en heb het ook besproken. Hier is het eten wat de pot schaft. Geen alternatieven. Heel vaak raakt ze het niet eens aan. Ze mag pas van tafel als wij klaar zijn. Het cb gaf aan dat dit heel normaal peuter gedrag is en dat we het goed aanpakken. Wel gaf ze als tip om inderdaad volle zuivelproducten te gaan geven omdat onze dochter toch iets ondergewicht heeft. Maar ze vond het allemaal niet zorgwekkend.
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Fruit op brood?
    De kleine keuken heeft ook heerlijke fruitspreads.

    En in zijn pap wat toevoegingen? Bessen, plakjes banaan of ander fruit. Schepje notenpasta erdoor.
     
  12. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Ik doe nu 2 á 3 avonden per week een potje en de rest vers. Maar nu hij afgevallen is denk ik dat het toch te weinig is.. Hij is natuurlijk ook wel heel actief momenteel. Zijn gewicht was altijd boven gemiddeld (hij is ook heel klein, 77 cm nu pas) Nu zit zijn gewicht ineens op gemiddeld. Mij lijkt het allemaal niet zo ernstig, maar ze willen niet voor niets een extra controle lijkt me. Ben wel heel blij dat hij 3 cm gegroeid is!
     
  13. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Ah dit is wel goed om te horen!
     
  14. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Fruit op brood geprobeerd, ook die fruitspreads. Geen succes helaas. Toevoegingen in pap nog nooit geprobeerd. Dat kan ik wel eens gaan proberen :)
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik zou gewoon met de pot mee laten eten, dat aanbieden en als hij niet wil, dan niet. Van hun avondeten overslaan vallen ze echt niet (meer) af. Hier schommelt de jongste ook best wel in gewicht, pas woog ze rond de 14kg (periode flink gegeten) en nu zit ze weer op 13,5, ze eet momenteel weer wat minder goed.
    Je vergelijkt ook met een gewicht van net 2 weken geleden, dreumesen eten soms zo wisselend, ik zou het echt over een langere periode bekijken. Dus bijv. over een maand of 3-4 weer eens gaan wegen als je je echt druk maakt om z'n gewicht.
    Met 1,5 kregen ze hier af en toe een potje, maar dan vooral als wij pizza of patat aten bijv. dan gaf ik vooraf een potje en mochten ze daarna nog wat van ons mee eten. Maar gewoon een normale maaltijd aten ze gewoon met de pot mee. Periodes dat ze goed aten, maar ook (lange) periodes dat er bijna tot niks gegeten wordt. Toetje krijgen ze tot 2 jaar standaard, daarna moeten ze eerst zoveel hapjes als hun leeftijd gegeten hebben voordat ze een toetje mogen.
     
  16. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Oh ik zie dat ik het verkeerd heb getypt! De laatste weging was 17 december. De dagen dat ik iets eet wat niet voor hem geschikt is dan krijgt hij of vers of een potje idd. Maar omdat hij 3 cm is gegroeid en 3 ons is afgevallen in 1,5 maand tijd vraag ik me toch wel af of ik goed bezig ben. Mijn principe van eten wat de pot schaft mag natuurlijk niet ten koste van zijn gezondheid. En dat is waar ik nu een beetje mee zit. Blijf ik bij dat principe en probeer ik er voor te zorgen dat hij over de rest van de dag meer binnen krijgt (bijvoorbeeld door volle producten) of gooi ik m’n principe even aan de kant en geef ik m gewoon vaker toch een potje.
     
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Tja ik blijf van mening dat hij echt niet veel zwaarder had gewogen als hij die avonden wel gewoon had gegeten, zeker in groente zitten amper calorieën, waar je van aankomt is pasta, aardappels en vlees enz.
    Ik zou ook eerder proberen overdag wat meer extra te geven. Roomboter op brood, volle melk, volle kwark/yoghurt dat soort dingen.
    En verder, als zn lijntje niet onwijs afbuigt is er niet zoveel aan de hand en zou ik niet drastisch dingen gaan veranderen.
    Ik heb liever dat mijn kinderen de goede eetgewoontes aanleren en dan misschien wat minder eten, dan dat ik ze met 2-2,5 jaar van de potjes af moet krijgen, want geloof mij maar, dat is echt een lastige leeftijd als het gaat om veranderingen invoeren.
    Soms is het niet anders, maar in jullie geval zou ik het gewoon nog even aankijken en de regels hanteren die je altijd hanteert, wellicht dan met wat toevoegingen qua vetten enz.
     
    Zoe123 en Palmpje vinden dit leuk.
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Nog tip bij de lunch of s avonds een gekookt of gebakken ei. Mijn dochter is daar dol op.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  19. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.582
    6.549
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Bedankt! Ik ga hier zeker mee aan de slag :)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  20. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Hier was de oplossing om doorheen de dag meer te geven. Monkey platter, gewoon bord met kleine hapjes tijdens spelen neerzetten. Ging makkelijk op. Avond eten is bij onze 4jarige ook heel wisselend nog steeds.
     
    zonnetje2015 en Palmpje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina