driftbuien na krijgen van straf

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Linda10280, 5 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Hey meiden.

    Nou, de titel zegt het eigenlijk al een beetje.
    Kelsey (onze oudste van 5) die kan een ontzettende drift/woede aanval krijgen als ze straf krijgt.
    Ik moet zeggen...je merkt dan ook meteen dat de straf "goed" aanslaat :(
    Even 2 voorbeelden:

    Kelsey was lekker aan het buiten spelen met een aantal andere meden.
    Ze komt naar huis en wil haar fiets pakken.
    Ik vraag haar of de andere ook met de fiets zijn...het antwoord is nee.
    Ik vertel haar dan de fiets maar te laten staan want zo is het ook niet leuk voor die andere meiden.
    Ze kijkt me verontwaardigt aan en zegt op een strenge toon "nee"
    Ik kijk haar weer aan en vertel haar nog maals dat de fiets blijft staan anders mag ze binnen gaan spelen.
    Weer kijkt ze me strak aan en antwoord voluit "NEE"
    Ik loop naar de voordeur en vertel haar (voor de laatste keer) dat ze maar beter naar me kan luisteren want anders is het spelen echt over!
    Ze knikt een beetje boos "ja"
    Maar nog geen 2 meter verder roept ze dat ze toch niet meer naar me gaat luisteren.
    Toen was de maat vol bij mij.
    Ik pakte haar bij haar arm en vertelde dat ze nu meteen naar binnen moest omdat ze zo brutaal deed.
    Nou....dat was een ware ramp! :confused:
    Ze heeft de hele buurt bij elkaar gegild als een klein speenvarken wat geslacht zou worden pffff
    Ze klemde zich helemaal vast aan de deur post.
    Eenmaal binnen begon ze me keihard te rammen met haar vuisten.
    Die woede die van haar gezicht af te lezen was, was gewoon beangstigend zeg jeetje.
    Ze is ook op dat moment niet meer aanspreekbaar.
    Heb de voordeur op de haak gegooid (anders was ze zeker naar buiten gehold) en heb haar boos op de trap gezet en heb daarna de tussendeur van de woonkamer dicht gedaan en ook op de haak gezet.
    Ik kon geen woord meer tegen haar zeggen.
    Ze heeft lopen trappen tegen me deur zeg....niet normaal :confused:
    En bleef voor zeker 15 minuten schreeuwen "ïk ga je schoppen en slaan"
    "je bent d stomste mama" noem maar op :(
    Heb haar 1 keer verteld dat ik met haar zou komen praten als ze rustig op de trap zou zitten en zou stoppen met gillen.
    Na bijna een half uur was ze eindelijk aan spreekbaar.
    Heb met haar gesproken waarom ze naar binnen moest en waarop ze uitteindelijk op de trap moest zitten.
    Ze heeft deze hele week straf (niet na school buiten spelen deze week)
    Ze weet ook waarom hoor.

    Maar is dit nou normaal?
    Ze heeft dit vanmorgen dus ook een keer gehad.
    Toen heb ik echt moeten "dreigen" dat ik al haar speelgoed uit haar kamer zou halen als ze niet meteen zou stoppen met gillen!

    Voel me echt een slechte moeder op deze momenten.
    Doe ik iets niet goed?
    Heb ze teveel straf gehad?
    Iemand ervaring?

    Liefs Linda een wanhopige mama
     
  2. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    hmmm...geen reactie's.
    zeker allemaal hele brafe kindjes dan :( ;)
     
  3. fay

    fay Actief lid

    14 jun 2006
    398
    0
    0
    limburg
    hey linda,

    Ik heb een dochter van 5 en zij heeft ook wel eens zo'n woede aanval gehad..
    precies zoals jij het beschrijft...
    ze begon ook te slaan en te schoppen, daar ben ik dus helemaal niet van gediend, heb haar toen ook naar dr slaapkamer gestuurd, en heb haar daar laten uitrazen...
    Daarna ook een gesprek met haar gehad, tranen en spijt..
    Ik denk dat het ook onmacht is...
    Ze heeft dit maar een tijdje gehad, tis weer helemaal over :D :D
    Dus er is hoop...
    Probeer zelf wel rustig te blijven, en zoveel mogelijk het negatieve gedrag te negeren...

    Groetjes fay
     
  4. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Mijn dochter heeft het ook zo, maar al vanaf dat ze klein is en nu nog steeds (7). Ik stuur haar na 3 waarschuwingen naar haar kamer voor een uur. Dan kan ze even tot zichzelf komen. Dan gaat het vanzelf over. Sinds kort heb ik bachremedie voor haar en het gaat echt veel beter!
     
  5. 101

    101 Lid

    31 dec 2006
    65
    0
    0
    hoi ik weet precies hoe het is omdat ik een zoontje heb van 7 die het ook doet,alleen ik kan je niet helpen omdat ik er zelf ook problemen mee heb.

    vanaf zijn 2 jaar zijn we bezig met hem logopodie, stichting mee, sint marie kno arts voor adhd of iets anders, teveel om op te noemen. nou voor de adhd was hij nog te jong om het vaste stellen en waarschijnlijkm gaat hij volgend jaar naar een psl school.

    ik heb geprobeerd:
    *het woord nee niet te gebruiken maar iets anders i.pv.
    * met kruisjes systeem werken bij zoveel kruisjes straf.
    * de gang op
    * niet buiten spelen
    *rustig mee praten
    eigenlijk best veel maar niet in een korte periode hoor ik heb het volgehouden maar naar verloop van tijd speelt hij gewoon met die straffen.

    nu werk ik met geld tha hij is nu gek op geld, altijd iedereen om geld vragen vooral om papiergeld die vindt hij het interessants(schaam)
    en ik zeg dat hij € 0,20 in moet leveren als hij stout is of een grote mond geeft. tha misschien niet de goede manier maar ja nu werkt het wel op dit moment.

    ik hoop dat je hier iets aan hebt
    groetjes 101
     
  6. peeetje

    peeetje Fanatiek lid

    3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    bij mijn dochter van 6 was het meer een periode..
    ik hoop bij jou ook!
    dat de BUI maar snel mag overwaaien..
    mijn dochter deed het midden in een winkel dan voel je ook zo kl*te.
     
  7. TriCo77

    TriCo77 Fanatiek lid

    10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    pfff, ik had gehoopt dat dat over zou gaan als ze wat ouder worden, mijn zoon is net 4 geworden zondag,. en die kan er ook wat van.
    ik kan me niet voorstellen dat wij vroeger zo waren.
     
  8. Denise19

    Denise19 Bekend lid

    17 jul 2007
    632
    0
    0
    Pff wat vervelend voor je zeg! :( Probeer je alleen in te denken wat zei op dat moment wilde. Ze wilde haar fiets ( waar ze waarschijnlijk erg trots op is ) maar het mocht niet omdat de andere kindjes ook niet op de fiets waren? Heb jij iets met die andere kindjes te maken dan? ( bedoel het niet aanvallend sorry als dat zo overkomt ) Ze wilde op dat moment graag fietsen, misschien omdat ze het niet leuk meer vond bij die andere. Ik zou haar gewoon lekker laten fietsen, waar heeft ze die fiets anders voor? En het is nog gezond ook. Nu had je van een mug een olifant gemaakt, iets wat niet had hoeven gebeuren gebeurde, en het werd alleen maar erger. Ik snap niet waarom ze niet gewoon mocht fietsen. Dat ze z'n grote mond geeft is onmacht,frustratie en boosheid. Ze meent die dingen heus niet, dus trek het je niet aan. Wil je alleen de tip meegeven, probeer je eens te verplaatsen in haar. Wat zou jij ervan vinden als je niet mocht fietsen terwijl je daar erg graag zin in heb en de reden waarom je niet mag, echt nergens op slaat.

    Dat ze zegt : ik ga toch niet meer naar je luisteren, is gewoon omdat ze boos is en gefrustreerd ( ze verlangt immers nog steeds naar haar fiets, terwijl ze wet dat het niet mag) Ik zou daar gewoon niks van zeggen. En als ze afgekoeld is, en lekker vrolijk thuiskomt, en ze vraagt wat aan je zeg je...... ik ga toch niet naar je luisteren! Dan zal ze wel erg boos worden, en dan leg je uit.. kijk zo voelde mama zich straks ook toen jij dat zei, dat is helemaal niet leuk he? Zullen we vanaf nu gewoon naar elkaar gaan luisteren? Dat is veel gezelliger!

    Waarschijnlijk gaat ze zich dan vanzelf rot voelen als jij het op zon zachte manier brengt, inplaats van haar naar binnen slepen enz enz.. ze zal daar alleen maar bozer van worden en uiteindelijk helemaal "schijt" aan je hebben.


    Ik bedoel dit allemaal niet als aanvallend hoor! Ik hoop juist dat ik je ermee kan helpen.
     
  9. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    @Denise19:

    Ik voel me niet aangevallen door je bericht hoor.
    Denk alleen dat je het niet helemaal snapt.
    Ten eerste: ze heeft (helaas voor haar soms) altijd gewoon naar mij te luisteren.
    Ook wanneer dat niet leuk is voor d'r.
    Wanneer ze dan op die manier (en geloof me...als je dat had gezien) reageert is bij mij de maat vol.

    Kelsey mag inprenciepe ALTIJD op haar fiets.
    Daarom heeft ze 'm ook.
    Maar wanneer ze de hele tijd aan het spelen is met 2 a 3 vriendinnetjes die niet op de fiets zijn dan mag zij 'm ook wel even laten staan.
    Is voor haar vriendinnetjes ook erg ongezellig.
    Het fietsen zelf is nooit een probleem hier.
    Dat doet ze elke dag....helemaal wanneer haar vriendinnetjes ook op de fiets zijn.
    Maar Kelsey mag ook leren rekening te houden met andere.
    Als zij op de fiets is kunnen haar vriendinntjes haar niet bij houden en dat is ook niet leuk.
    Ik heb helemaal geen vreemde dingen gedaan...en het was voor haar ook echt niet onduidelijk.
    Ik leg haar altijd uit waarom.
    En begrijp me niet verkeerd hoor....er is voor een kind nooit een goeie reden om iets niet te mogen wat ze wel graag zouden willen.
    Dat ga je straks met je eigen kleine ook meemaken ;)

    Vanmorgen ook.....ze was met 2 meisjes....alle 3 gezellig op de fiets...2 van de 3 trekken hun jas uit.
    Kelsey wou dit ook....want haar 2 vriendinnetjes hadden ook geen jas meer aan.
    Nou....helaas voor Kelsey moest ze haar jas aanhouden.
    Is ook niet leuk voor haar....hun wel en zij niet.
    Maar ik ben nou eenmaal verantwoordelijk voor haar en niet voor de rest.
    Het is hartstikke koud buiten.
    Als ik me dus "verplaatst" had in haar dan had ze misschien aankomende week (of het weekend) met een stevige verkoudheid thuis gezeten.
    En bedankt dan he mam...dat je je hebt verplaatst in mij ;)

    Hoop dat je me nu wat beter begrijpt.

    Liefs Linda
     
  10. Denise19

    Denise19 Bekend lid

    17 jul 2007
    632
    0
    0
    Maar een jas uittrekken vind ik heel iets anders, dan niet mogen fietsen. Tuurlijk laat je een kind haar jas aan, ookal krijg je nog de grootste ruzie.. maar dat is een ruzie die ik de moeite wel waard vind.( en zij ws ook, als ze de andere meiden ziek ziet ;) )

    Ik snap je heel goed hoor! En ik weet hoe kinderen zijn, want kom uit een groot gezin, en was zelf elke avond en weekend de dupe om op te passen, op een jongen met ADHD,een kattig meisje, die dacht dat ze 16 was,en een puber met gedragsproblemen. Dus juist om de sfeer gezellig te houden, verplaatste ik me in hun denkpatroon.Tuurlijk hoort je kind ALTIJD naar je te luisteren, maar ik denk dat je het bij deze beter had kunnen voorkomen, en haar gewoon lekker moeten laten fietsen. Ws als de andere meiden haar niet bij konden houden, hadden die ook wel de fiets gepakt, en hadden ze gezellig met zn alle gefietst! Nu ben je zelf gestresst, je dochtertje is overstuur,en je hebt haar naar binnen gehaald, waardoor haar vriendinnetjes helemaaaaal niet meer met dr konden spelen ;) Jij bent naderhand moe, en je weet je geen raad meer, je meisje vind je stom, waardoor je zelfvertrouwen naar beneden bundeld,en morgen begint het weer opnieuw bij wijze van spreken.
    Nogmaals, ik val je niet aan, zie het als een Dr Phil reactie, ik probeer een oplossing te bedenken,maar vaak komt het op deze manier heel anders over dan ik bedoel.
     

Deel Deze Pagina