Is het raar als ik niet naar een 'pufclubje' ga?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door fioon, 20 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fioon

    fioon Fanatiek lid

    9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Hallo allemaal...

    Even een dilemma:

    We zouden gaan verhuizen, maar ons huis is nog niet verkocht. Eerst hadden we de kraamzorg naar onze toekomstige woonplaats verzet, maar we hebben zojuist de kraamzorg weer naar hier laten zetten (omdat we naar alle waarschijnlijkheid toch de eerste maanden na de geboorte hier blijven wonen).

    Maar het opgeven voor een 'pufclubje' is er een beetje bij in geschoten.
    Heb er wel over nagedacht, maar ik wist niet waar ik me dan moest opgeven en ik dacht 'dat komt wel'.

    Opzich zit ik er eigenlijk niet echt op te wachten. Mijn huisarts (die ook gyn is) zei dat hij het meestal wel goed vindt als je het doet, omdat je dan ook contact hebt met andere zwangere vrouwen.
    Dat lijkt mij dan ook nog wel leuk, maar voor de rest weet ik het zo net nog niet... :(

    Hier in de buurt is alleen een cursus van 8 lessen (8 weken) voor 100 euro, ik vind dat best prijzig. En al helemaal als ik kijk naar wat er straks nog meer voor kosten zijn (en we willen een 3/4D echo)...

    Is het raar als ik zo'n cursus gewoon niet doe en gewoon een boekje ga lezen over bevallen? Of mis ik dan echt heel veel? :rolleyes:
     
  2. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Bij ons is de cursus gratis!

    En het kan je wat zekerheid geven voor de bevalling, mij beangstigde het minder na de "puflessen"
    Je weet dan wel wat je moet doen en kan verwachten, je krijgt ook best veel info!

    Suc6
     
  3. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Haha.. ik ga ook niet hoor.. Ik heb een aantal boeken gekocht over bevallen, want heb zo vaak gehoord dat je toch alles er over vergeet tijdens het bevallen.
     
  4. MamavanTim

    MamavanTim Actief lid

    6 mei 2007
    104
    0
    0
    Ik ben ook niet naar zwangerschapsgymnastiek gegaan hoor.
    Puur omdat ik in het begin nog twee avonden moest werken, nou sorry, daar ga ik dus geen gym bij doen ;)
    Later last van bekkenpijn en totaal futloos!

    Wel heb ik héél veel gelezen.
    Veel tijdschriften, heel veel op Internet, maar vooral het boek "Bevallen en Opstaan" is een absolute aanrader!
    Kost 20 euro, maar is het meer dan waard!

    Hij valt hier bijna uit elkaar, er zitten al blaadjes los, zo vaak heb ik hem gelezen in een paar maanden tijd :)

    Tijdens het wegpuffen kreeg ik complimentjes dat ik het goed deed, tijdens het persen ook en in nagesprekken met kraamhulp & verloskundige ook nog steeds :)

    Don't worry, be happy, ik heb aan het (VELE!) lezen voldoende gehad, maar kan niet voor jou oordelen natuurlijk.
     
  5. jara

    jara Bekend lid

    4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik heb ook alleen heel veel gelezen; hier op de site en de boeken van Beatrijs Smulders (geweldig!). Zo'n 'pufclub' is niets voor mij, ben ik denk ik te nuchter voor. Als het zover is, vertellen ze je echt wel hoe het moet.
     
  6. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    ik ben ook niet geweest hoor.
    ik heb geen les nodig om adem te halen, dat doe ik vanzelf. ;)
    heb idd wel het boek veilig bevallen gelezen.
    stonden ook een hoop tips in.

    succes met je bevalling en de verkoop van jullie huis!
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ach, dat moet je helemaal zelf weten. Ik heb het wel gedaan, vond het wel aardig. Je leert ook een hoop over je houding etc. voor tijdens de zwangerschap, we zaten echt niet alleen te puffen. Krijg het ook vergoed van mijn ziektekostenverzekeraar. Op die cursus zelf zeggen ze ook dat je tijdens het bevallen de helft weer vergeten bent, maar goed, de verloskundige zegt toch wel wat je moet doen.
     
  8. Carla1980

    Carla1980 VIP lid

    16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    ik ben ook niet geweest, had er totaal geen behoefte aan. op het moment van de bevalling gaat alles zo vanzelf, dat is mijn ervaring!
     
  9. fioon

    fioon Fanatiek lid

    9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Bedankt voor al jullie reacties!

    Voel ik me tenminste niet zo 'alleen' haha!

    Ik heb zojuist op bol.com 'veilig bevallen' besteld, morgen in huis, dus kan aan de slag!

    Ik wil dan ook nog wel 'veilig zwanger', maar die is niet meer leverbaar omdat hij in herdruk is..
    Dus maar even op Marktplaats neuzen, daar staan er genoeg...
     
  10. Kletstante28

    Kletstante28 Actief lid

    23 mrt 2007
    254
    0
    0
    Precies wat Carla1980 zegt.

    Ik ben ook niet geweest. Ze zeggen allemaal wel dat het helpt, dat je je houding leert etc. Maar ik vind hoe dan ook, je weet nooit hoe het gaat op de dag zelfs dat je eerste weeen beginnen.

    Het ging bij mij juist heel goed, ik had niks geleerd / gelezen.
    En mijn man was mijn steun, door hem ging alles heel snel en heel prettig.

    Als de cursus nou gratis was is het heel wat anders dan 100 euro betalen !

    succes !
     
  11. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik doe ook niet aan al die oefenclubjes mee, ik zie wel hoe het loopt als de bevaling begint.
     
  12. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ik ga naar de aller kortste cursus...5x maar ;)
     
  13. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Kijk eens naar de polisvoorwaarden van je zorgverzekering. IK heb zwangerschapsyoga gedaan en mijn zorgverzekering heeft alles vergoed. Het is vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering (Ohra Uitgebreid). Wellicht heb jij ook recht op volledige vergoeding.

    Ik heb het nog steeds niet toe kunnen passen, maar hoop er wel veel baat bij te hebben bij de bevalling. Ik vond het wel leuk om te doen.
     
  14. fioon

    fioon Fanatiek lid

    9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Ik had ook wel een kortere cursus gewild, maar 8 lessen voor 100 euro vind ik gewoon te duur (vooral als ik er niet helemaal van overtuigd ben of ik het wel wil)

    Ik heb wel mijn verzekeringsmaatschappij gebeld, die zeggen dat het niet (ook niet gedeeltelijk) vergoed wordt....
     
  15. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik heb al twee kids op de wereld gezet zonder pufclubjes of zo.

    en een houding leren heb je volgens mij weinig aan want als de ween begonnen zijn moet je voor jezelf uitvinden wat het fijnste is.
     
  16. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Ben ik het helemaal mee eens. Ik hoor het ook om me heen dat yoga, of gym of wat dan ook, dat je je daar op het moment supreme niets van herinnerd of toepast.

    Ik heb dan ook geen cursus gedaan. Voor de gezelligheid en contacten met mensen met een beebje van dezelfde leeftijd is het volgens mij wel leuk.
     
  17. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Voor die 5x betaal ik € 12.50 :confused:
     
  18. fioon

    fioon Fanatiek lid

    9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    @ elmo: In wonderland is alles ook veel goedkoper ;)
     
  19. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Hoe heet dat ook weer waar al die consultatieburo's van zijn? Thuiszorg dacht ik. Daar kun je gratis terecht.
    Wij hebben samen bevallen gedaan (155 euro wel, en onze verzekering vergoed die niet). Maar we hebben bewust voor deze gekozen omdat mijn partner er dan meer bij betrokken is en niet hulpeloos en in de stress staat toe te kijken.
    Hij zag enorm op tegen de bevalling maar nu helemaal niet meer. En het is super gezellig.
    Maar deze cursus is niet zozeer gericht op het gymen.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Zelf heb ik allerlei rugklachten en regelmatig onstekingen in mijn wervels, dus ik vond het wel heel handig om goede houdingen te leren. Maar dit ging ook vooral om houdingen die je leert voor tijdens je zwangerschap en geen houdingen tijdens je bevalling. Ik heb toch nog aardig wat handige dingen geleerd die ik nog niet wist.
    Bij ons op cursus zeggen ze ook dat je je niet druk moet maken om hoe alles zogenaamd moet tijdens de bevalling, de verloskundige vertelt dat je toch nog wel.
    Ik heb trouwens maar iets van 55 Euro betaald voor 15 lessen (10 ervoor en 5 erna) en die 55 Euro wordt nog vergoed door de verzekering.
     

Deel Deze Pagina