Drink- slaapritme baby 3 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lien1991, 9 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Hi! Ik plaats eigenlijk nooit iets, maar lees altijd mee :).
    Nu heb ik zelf een vraag waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken.

    Onze dochter van bijna 3 maanden slaapt 's nachts super goed, maar overdag is er niet echt een peil op te trekken. Ze slaapt in totaal wel zo'n 17 uur per 24 uur, maar een ritme in het slapen overdag is er nog niet echt. Dat is niet erg hoor, maar als ik haar kan helpen om iets meer ritme erin te krijgen, wil ik dat heel graag doen.

    De ene keer doet ze overdag een dutje van 2,5 uur en de andere keer 1 uur.
    Waar ik een beetje mee zit; ik probeer altijd de volgorde wakker worden-verschonen-voeden-knuffelen-spelen-slapen aan te houden. Maar als ze bijv. om 09.00 u wakker wordt, ze ongeveer 1 uur op is en vervolgens een dutje van 1 uur doet (en echt klaar is met slapen), zitten we pas op 2 uur na de vorige voeding. Soms is ze dan ook nog niet hongerig en geef ik de fles tot er 2,5/3 uur tussen de voedingen zit. Maar dan is het voor haar zo onvoorspelbaar..

    Hoe pakken jullie dit aan? Na 2 uur alweer een flesje of iets rekken? Ik merk namelijk ook dat als ik haar na 2 uur een flesje geef, ze (logisch ook) minder drinkt en alweer sneller voor een nieuwe voeding komt. Maar als ik het rek, drinkt ze weer minder goed omdat ze dan alweer moe is geworden. De 'wakkertijd' komt bij haar ook heel nauw, want ze is snel over haar slaap heen en oververmoeid. What to do? :).

    Vervolgens kan ze begin v/d middag eigenlijk nooit in slaap komen en is ze vaak wel 4 uur wakker voordat ze in slaap valt (met veel huilen en troosten). Na de fles van 16.00 valt ze dan altijd als een blok in slaap en maken we haar om 19.00 wakker voor de fles. Daarna valt ze direct weer in slaap en wekken we haar om 23.00 voor de laatste fles en wordt ze vervolgens zelf wakker rond 05.45 u. Daarna slaapt ze meteen weer door tot 08.30/09.00. Wekken jullie je kindjes ook voor de laatste fles of laten jullie ze slapen en uit zichzelf wakker worden? Dit hebben we ook al eens geprobeerd, maar komen we weer uit op een nachtvoeding rond 04.00 u.
    Het lijkt dus een beetje alsof voor haar de nacht al rond 16.00 begint.. (het begint dan ook al donker te worden op onze slaapkamer.)

    Heel verhaal met niet hele concrete vragen, maar hopelijk hebben jullie wat tips! :)
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik gaf voeding op verzoek (zowel fles bij de Oudste als bv bij de jongste) dus idd gewoon na 2 uur soms. Een ritme hadden we nog niet op die leeftijd. Oudste sliep toen zelfs nog van fles tot fles dus soms wel 20 uur per dag. Oudste kreeg rond een maand of 5 een beetje ritme de jongste rond een maand of 8 a 9. Ik ga er altijd gewoon in mee want onze kinderen doen het daar het beste op. Maar dat kan voor ieder kind weer anders zijn
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Blijkbaar kan jouw baby prima aangeven wanneer ze honger heeft en hoeveel ze dan wil drinken.
    En voor haar is dat vaker kleinere flesjes. Prima toch?
    Met 3 maanden zou ik geen droomvoeding meer doen. Ze gaat dan vanzelf op zoek naar haar eigen ritme, wellicht met een nachtvoeding
     
  4. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Goed om te lezen :)
     
  5. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Is ook helemaal prima inderdaad :). Laatste voeding weglaten gaan we weer eens proberen denk ik! Bedankt voor je reactie
     
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    wij laten de laatste voeding ook weg en soms komt hij snachts en soms niet. Ons ritme is als volgt:
    7:00 uur start altijd de dag, dan krijgt hij een fles, als hij vroeg in de ochtend al kwam een klein flesje, bij de nacht doorslapen 180ml
    10:30 - 180 ml
    13:30 - 180 ml
    17:30 - 180 ml
    19:15 - 120 ml - dan naar bed
    en dan snachts indien nodig nog een 120 ml

    de tijden zijn richtlijnen, maar zo komen we aardig uit met slapen en spelen. Een stuk wandelen werkt anders ook goed, dan blijft hij altijd lekker slapen. (Ik moet 2x per dag naar school dus wij ontkomen daar niet aan)
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    De oudste deed vaak ook maar korte slaapjes, hij ging dus regelmatig tussen de voedingen 2x naar bed want hier inderdaad ook geen honger 2 uur na de vorige voeding.
    Beide kinderen hebben hier vanaf het begin nooit een late voeding gehad, maar hadden wel tot langere tijd een nachtvoeding, maar dit vond ik minder erg dan op moeten blijven (want wij gaan doorgaans eerder naar bed dan 23.00) en dan werd er vaak ook nog slecht gedronken en kwamen ze soms ook gewoon 's nachts weer. Voor mij voelt 5.45 ook als nacht, dus ik zou dan liever 19.00 en 4.00 hebben, waarna om 8.00 de dag begint, dan om 23.00 en 5.45 waarbij ik voor mijn gevoel 2 nachtvoedingen heb (is natuurlijk niet echt zo, maar zo voelt dat voor mij).
    Beide kinderen hadden rond de 3 maanden ongeveer dit ritme:
    8.00/9.00 fles 180/6
    12.00/13.00 fles 180/6
    16.00/17.00 fles 180/6
    20.00/21.00 fles 180/6
    4.00/5.00 fles 180/6 voor de oudste, de jongste kreeg maar 90/3 omdat ze anders 's morgens ruim een halve fles liet staan.
    Oudste sliep heel rommelig, jongste was ongeveer 1,5 uur wakker en sliep dan 2 uur tussen de voedingen.
     
  8. roever

    roever Niet meer actief

    Oef ik lees even mee!
    Onze jongste telg 3,5 maand oud.

    Nog maar weinig structuur hier...
    ik weet dat de laatste avond fles hier tussen 18.00 en 20.00 is

    Snachts rond 4 uur voeding
    Bijna elke nacht wakker van 04.00-05.30?
    En dan begint het gerommel ook qua voedingen.

    overdags krijgt zo’n 2/3 voedingen naast bovenstaande maar geen peil op te trekken qua tijden.
    Ik bekijk het per keer waar hij behoefte aan heeft.

    alleen in de nacht; word ik krankjorum van hem, ik weet gewoon niet wat hij wilt en het sloopt.!
    Ik denk dat hij misschien wel last van krampjes heeft... maar bestaat dat? Alleen snachts/vroeg in de ochtend????
     
  9. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik probeer nu een vast ritme aan te houden.

    8.00 fles.
    9.30 slapen
    11.30 fles
    13.00 slapen
    15.00 fles
    16.30 slapen
    18.30 fles.
    En daarna is hij meestal een poosje wakker. En dan 21.30/22.00 laatste fles.
    En dan wanneer hij zelf komt

    Is nu 2 dagen goed gegaan. Nu had hij vannacht van 21.30 tot 5.30 geslapen toen een fles van 120. En kwam toen om 8.30 weer. Maar was nog moe dus was Maar 100. En nu dan om 11 uur ipv half 12. In de hoop dat hij nu goedbdrinkt er er ongeveer 4 uur op doet. Dan loop ik weer op schema. Maar moet vanmiddag ook nog weg. Dis moet hem om half 3 uit bed halen en bij schoonouders brengen. Dus zal dan wel eerderbtrek hebben. Naja. Gaan het wel zien. Mocht hij vanaf nu elke 3.5 uur komen eindig ik als nog op 21.30.

    Ik probeer hem zo veel mogelijk op dit schema te houden en hey lijkt te werken. Ja heeft hij eerder honger dan zal ik er zelf wat mee moeten spelen.

    Vooral het deel ; na 1.5 tot max 2 uur wakker zijn weer in bed leggen helpt een hele hoop. Bij de eerste vermoeidheid signalen op bed leggen.

    Dat is hier: gapen, rode wenkbrauwen en handjes als vuistjes onder zijn kin. Vaak pak ik hem dan even bij me tot zijn oogjes een beetje dicht vallen. Dan is hij nog wel een beetje wakker en kan in bed zelf in diepe slaap vallen.
     
  10. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Klinkt als een super fijn schema! :) Hoe oud is jouw zoontje? Mijn dochtertje wordt niet elke dag rond dezelfde tijd wakker waardoor de dag steeds op een andere tijd begint. Daarom vind ik het zo lastig om er een ritme in te krijgen. Maar ik ga er vanuit dat dat vanzelf wel gaat komen.

    Wandelen probeer ik ook zo vaak mogelijk te doen! Ook goed voor mij wat frisse lucht :). Ze slaapt dan een klein halfuurtje in de wagen en zodra we thuis komen is ze weer klaarwakker, verder slapen in haar wiegje lukt dan ook niet meer ;).
     
  11. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Ben ik met je eens! Wij gaan ook eerder dan 23.00u naar bed, dus die laatste voeding voelt ook al als een nachtvoeding :). En die in de vroege ochtend ook inderdaad. Vanochtend werd ze om 04.30 wakker. Wij gaan het eens proberen om de laatste voeding weg te laten en dan zou het goed kunnen dat we op 1 nachtvoeding uitkomen en dat de dag dan wellicht elke dag rond hetzelfde tijdstip kan beginnen.

    2x naar bed tussen een voeding had ik zelf eigenlijk nog niet bedacht! Dat is wel een goed idee. Dan hou ik me alleen niet meer aan de volgorde wakker worden-verschonen-voeden-knuffelen-spelen-slapen, waar ik zoveel over hoor dat zo belangrijk is voor die kleintjes?!
     
  12. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Wat vervelend die nachten! Zo lastig als je even niet goed weet wat ze willen.. Zou goed kunnen denk ik dat hij 's nachts krampjes heeft. Zie je ook aan hem dat hij verkrampt en zich overstrekt? Mijn dochertje had in het begin juist overdag super veel krampjes en 's nachts helemaal niet. Wss dronk ze overdag onrustiger omdat ze best snel overprikkeld is. En 's nachts was alles super rustig. Krampjes zijn nu gelukkig al een tijdje over! Dus hopelijk voor jouw zoontje ook. Rond de 3 a 4 maanden gaan ze meestel wel over.
     
  13. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Wat fijn dat het nu al 2 dagen goed gaat!
    Ik probeer ook super goed te kijken naar de eerste vermoeidheidsignalen. Deze komen vaak na 45 min tot een uur na wakker worden. En omdat ze overdag (vooral de middag) niet goed in slaap kan komen is het vaak voeden en meteen weer naar bedje, omdat ze amper heeft geslapen en dus eigenlijk veel te lang wakker is.

    Hier idd ook gapen, rode wenkbrauwen, handjes naar ogen en druk gaan doen. Dus rustig bij mij houden kan dan niet echt ivm dat ze juist drukker wordt als ze moe is. Ik leg haar dan direct ingebakerd in haar wiegje. Maar vaak kan ze de slaap niet pakken of raakt ze zelfs een beetje in paniek als ik haar in bed leg. Gaat ze heel hard trappen met haar beentjes. Net als vanochtend ben ik al vanaf 10.45u bezig om haar in slaap te krijgen. Hartstikke moe, maar lijkt wel alsof het haar niet lukt in in slaap te komen. Nu lijkt het bijna te lukken! :)

    Is dit schema bij jou vanzelf ontstaan door simpelweg haar het ritme te laten bepalen?
     
  14. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Voed op verzoek maar overdag is hij 1.5 uur wakker dan laaat ik hem slapen
    Bedje overdag nog geen succes dan is hij na 30 min wakker in draagzak kan hij 1.5 uur slapen
    Beetje ritme heeft hij inmiddels
    6.00 voeding
    7.30 slapen
    9.00 voeding
    10.30 slapen
    12.00 voeding
    13.30 slapen
    15.00 voeding
    16.30 slapen
    17.30 voeding
    19.00 slapen
    19.30 voeding
    21.00 voeding
    22 00 slapen

    Avond vaak onrustig sneller honger en niet slapen
     
  15. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Slapen in de draagzak lukt hier niet, tenzij ik ga wandelen. Dan slaapt ze in de draagzak, maar bij thuiskomst is ze meteen weer wakker ;). Wel lekker en knus dat hij bij jou in de draagzak slaapt! Of is het to much?

    Hoe oud is jouw zoontje?

    Wellicht drinkt hij in de avond wat meer om zo de nacht goed door te komen?! :)
     
  16. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Begin me rug wel te voelen maar huilende baby steeds is ook erg vermoeiend
    Op dagen dat peuter bij opvang is probeer ik tussen de middag toch in bed te laten slapen
    Hij is bijna 12 weken
    Ja extra voor de nacht
     
  17. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Zelf bedacht. Want 4 uren er tussen red hij meestel niet.

    Is je meisje geen buikslaper? Die van mij slaapt dus absoluut niet op zijn rug. Alleen in de auto of maxicosi . Maar dat heeft te maken (gehad) met reflux en gekneusd schouderblad en ribben van de bevalling.
    Op zich is het wel fijn. Want op zijn buik in bed leggen is voor hem meteen duidelijk dat het dan slaaptijd is
     
  18. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Wij moeten iedere ochtend naar school voor zijn broer, dus ik maak hem iedere ochtend om 7:00 uur wakker. Ik denk dat dit wel helpt om in een ritme te komen. Voordeel is wel dat hij in de wandelwagen lang kan slapen, na het naar school brengen ben ik rond 9:00 uur thuis en dan slaapt hij tot 10:30 uur terwijl de wandelwagen in de gang staat.

    Mijn jongste zoontje is bijna 16 weken.
     
  19. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Ja kan ik begrijpen van je rug indd!
     
  20. Lien1991

    Lien1991 Lid

    25 jun 2018
    30
    5
    8
    Vrouw
    Ja dat denk ik ook zeker. Bij ons red ze het nog niet om tot 07:00 uur te slapen. Wellicht wel als we de avondvoeding laten vallen en we dan een nachtvoeding krijgen en we haar dan kunnen wekken om 07.00. Ben benieuwd! We gaan het zien :).
    Ah dat is fijn zeg dat hij in de wandelwagen thuis doorslaapt. Dat lukt hier niet haha, zodra het gehobbel weg is, is ze wakker ;).
     

Deel Deze Pagina