Drinken/ vocht dreumes 20 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Olifantje1991, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik ben benieuwd hoeveel jullie dreumes tussen de 1,5 en 2 jaar ongeveer drinkt. Eigenlijk vraag ik mij vooral af wat een kindje op deze leeftijd minimaal aan vocht hoort binnen te krijgen.
    Onze dochter heeft een sonde, inmiddels is ze alweer aardig zelf aan het eten dus de sondevoeding is 2 weken geleden gestopt, maar drinken wil(de) nog niet zo. Daarom krijgt ze dus gedurende de nacht nog water door de sonde om aan voldoende vocht per 24 uur te komen.
    Nu lijkt ze wat beter te gaan drinken, ze zat vandaag op 300cc. Is natuurlijk nog niet voldoende, maar ik vraag mij dus af wanneer het wel acceptabel zou zijn.
    Ik las pas ergens boven de 1 jaar en 10kg tussen de 1-1,5 liter, maar dat drinkt mijn oudste van 4 nog niet eens en die functioneert ook prima. Hij komt denk net aan de 1 liter.
    Wil het ook aan de arts na gaan vragen, maar dacht misschien heeft hier iemand alvast een richtlijn. :)
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier drinkt ie 1 tot 1.5 liter.
    Geloof dat 700cc het minimum is, maar weet dat niet zeker.
    Fruit, yoghurt, vla, kwark, soep mag je ook bij vochtintake rekenen. Daar zou je nog mee kunnen smokkelen als ze dat wel graag lust.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Haha ja dat zou heel fijn zijn, maar mevrouw belieft dat niet. Ik krijg er niks vloeibaars in, geen vla, geen fruitmoes, geen kwark of pudding, helemaal niks. Vanmiddag nog weer pap geprobeerd, gewoon van de bambix, maar ze weigert pertinent.
    Ze was altijd zo dol op griekse yoghurt, maar helaas... Heb het idee dat ze gewoon de gladde structuur niks meer vind.

    Maar in elk geval bedankt! Ik had ook rond de 700cc in m'n hoofd, leek mij wel acceptabel.
     
  4. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Hier een meisje van juli 2017. Voor me gevoel ook geen grote drinker.
    Ze krijg bij elke maaltijd 100ml melk, meestal gaat het op.
    Ochtend thee met honing maar ban de 200ml gaat denk ik 100ml maar op
    In de middag beker siroop van 200ml ene keer wel op andere keer maar paar slokken.

    Ze vraagt tegenwoordig wel om melk tussen door, maar meer dan dit krijgen we er ook echt niet in.

    Hier werkt dus honing in de thee.
    Wat hierboven genoemd word idd mag je meer dingen onder vocht schalen.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik denk dat haar smaak ook aangetast is door de chemo. Ze kan het natuurlijk nog niet zeggen, maar kan zijn dat dat is aangetast. Vloeibaar eten gaat door je hele mond.... Mss is dat het probleem.
    Hoe vind ze ijs? Drilpudding? Potje fruithap op brood? Verdikking middel in drinken??
    Zelf eten ipv voeren? Met rietje drinken? Back to basic en weer een fles? Mss moet ze ff terug naar de "veilige" periode van haar korte leven?
    Ik roep maar wat hoor, ws heb je alles al geprobeerd maar wie weet zit er iets tussen wat werkt.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Haha lief dat je zo mee denkt, maar inderdaad vrijwel alles van dat hebben we al uitgeprobeerd!
    Sowieso eet ze eigenlijk alleen maar zelf, ze wil zelf de regie hebben en we mogen alleen helpen als zij inziet dat dat makkelijker is.
    Brood eet ze wel, maar tot nu toe alleen met pindakaas, sandwichspread of gewoon droog.
    IJs en pudding hoeft ze ook niet.
    Ze was dus altijd dol op al het gezonde, dus fruit, groente en griekse yoghurt. Inmiddels heeft ze de chips en chocolade ook ontdekt, dus hier zijn we ook niet te moeilijk in en 1 van beiden krijgt ze bijna elke dag, toch weer wat calorieën, maar helaas geen vocht.
    Heb zelfs chocolademelk en vla voor d'r gekocht, maar dat moet ze dan natuurlijk weer niet. :rolleyes:

    Wat drinken betreft hebben we vandaag een nieuwe beker gekocht waar gewoon een simpel rietje in moet en daarmee dronk ze nu vandaag dus 300cc. Normaal uit d'r fles of rietjesbeker hooguit 150cc. Vandaar dus dit topic omdat ik hoop dat we nu op de juiste weg zitten.

    Het is ook gewoon een lastige leeftijd. Ze kan prima duidelijk maken of ze iets wel of niet wil. Maar ze kan niet zeggen, hé mam dit af dat wat ik vorig jaar kreeg vond ik echt super lekker en wil ik graag eten/drinken.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Thanks! De oudste drinkt 's morgens ook vaak thee, heb ik haar pas gegeven, maar kan ik nu met de nieuwe beker nog wel weer eens proberen. Uit de fles wilde ze nooit meer iets anders dan water drinken en nu met de nieuwe beker doet ze dat wel.:thumup:
     
    suikerklontje vindt dit leuk.
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het is ook een lastige leeftijd. Ze merken ook op deze leeftijd dat ze met weigeren van het een of ander een soort van macht hebben. Kan natuurlijk ook zijn dat ze geen dorst heeft. Als in de nacht het vochttekort via de sonde word aangevuld heeft ze ook niet echt dorst overdag denk ik.
    Fijn dat ze met de nieuwe beker meer drinkt. Hopelijk zet die lijn zich voort!!
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. Cookies

    Cookies Actief lid

    18 jun 2016
    480
    223
    43
    Hier ook zo’n lastige drinker o_O
    Op slechte dagen drinkt ze mss net een beker van 200 cc ..
    op zulke dagen eten we (of alleen zij) soep, krijgt ze waterijs en appelsap of diksap. Ik weet dat een gevoelig punt is bij veel moeders, maar ik verkies genoeg drinken écht boven toegevoegde suikers. Als ze niet lekker is stopt ze ook acuut met drinken. Hier helpt het soms om leuke bekers met gekke rietjes of vormpjes te doen (action, big bazar en Ali expres!) Ik bied haar ook altijd drinken uit mijn glas aan, en zo weten we de 5 a 600 cc vaak toch wel te halen. Mijn kind is ook helemaal weg van Spa rood op de een of andere manier:confused:, ze krijgt natuurlijk niet een heel glas maar wat slokjes om mee te sprokkelen

    Zo te lezen heb jij ook al het nodige geprobeerd, ik heb dus ook geen gouden tip meer haha. Post dus eigenlijk om te kijken of iemand anders die heeft :roflmao::roflmao:
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    E haalt de liter ook niet hoor!
    Ze krijgt ongeveer het volgende binnen per dag.
    O: 150 ml water
    T: 100 ml water / limo
    L: 100 ml melk
    T: 150 ml water / limo
    A: 100 ml melk, 150 ml yoghurt

    Op zich nog wel aardig als ik het zo bekijk. Maar het kan wel erg per dag verschillen.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    N zit wel rond de liter.
    Moet soms echt even een stop er op zetten want die kan blijven drinken.

    C daarentegen functioneert prima op 500 ml op een dag.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Oh vervelend hè?! Voor ze ziek werd was M. ook al geen geweldige drinker maar dronk dan s avonds en s nachts meestal nog een fles melk, dan had ze de helft al binnen.
    Hier mag ze ook alles drinken wat ze wil, als het toch te gek wordt schroef ik het wel weer terug, de oudste kreeg als baby ook Roosvicee en drinkt nu bijna alleen nog maar water, thee en melk uit zichzelf doordat ik een keer een grens heb gesteld aan de limo toen hij wel goed ging drinken.

    Hoop dat voor jullie de tip nog langs komt!
    M. Heeft nu deze beker van Woezel en Pip, was bij Kruidvat in zo'n opruimbak. Vandaag dus voor het eerst 300cc gedronken ipv 100-150cc.
     
  13. Cookies

    Cookies Actief lid

    18 jun 2016
    480
    223
    43
    Oeh daar ga ik ook eens naar op zoek! Ze is weg van ‘soezel’&pip!

    Bedenk me net dat af en toe met een verhaaltje voorlezen warme melk met anijs ook nog wel eens werkt :thumup:
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Water drinken is toch prima? Laat dat voorlopig dan maar uit een fles zijn...
    Eet ze wel kaas? Dan kun je iedere dag wat kaasblokjes aanbieden. Roomboter gebruiken voorbij brood en om in te bakken. Keertje pannenkoeken als lunch bijvoorbeeld
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.579
    13.144
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Voor een kindje van die leeftijd wordt tussen de 750 ml en 1 l geadviseerd als ik t goed onthouden heb.

    Onze oudste is geen goed vergelijkingsmateriaal want die dronk eerst maandenlang veel te veel op een dag (gemiddeld 1800ml p.d., dus nog meer dan wat de meeste volwassenen drinken) en daarna weer veel te weinig, zo rond de 300-400ml p.d.
    Maar naarmate ie steeds beter leerde drinken uit een beker is dat wel opgehoogd. Ik meet t niet precies maar voor mn gevoel drinkt ie wel gewoon voldoende nu.
    Jongste (15mnd) drinkt nu nog 300ml melk uit de fles en verder water naar believen. Dat water meet ik niet. Denk dat zij op zo'n 450ml vocht enkel uit de fles zit en met groente/fruit meegerekend zo'n 500ml. Meer krijg ik er toch nog niet in dus me drukmaken erom doe ik dan ook niet want dat heeft toch geen zin..
    Zolang de plasluiers voldoende zijn is t vaak wel goed.

    Verschillende mogelijkheden aanbieden en/of afwisselen is misschien nog een idee voor je.
    360° bekers, zachte/harde tuitbeker en bij voorkeur een open beker.
    Je kunt met die laatste t best oefenen met dikkere voedingsmiddelen zoals yoghurt, om te voorkomen dat ze zich snel verslikken. Dan met water/melk verder gaan als ze dit goed onder de knie hebben.
    Je kunt ook -al spelenderwijs- oefenen met een open beker onder de douche.
    En/of pop een bekertje nepwater aanbieden en dan jezelf en dan je kindje, zoiets ;)
     
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Misschien ook even de eerste post lezen? Wij proberen onze dochter van de sonde te krijgen en met alleen water lukt dat dus niet. Dan dronk ze hooguit 100-150cc. Nu een andere beker waar ze wel andere dranken uit wil drinken en zo doende dus wat meer drinkt. Als ik van haar ga verwachten dat het goed komt met alleen maar water in de fles kan ik nog heel lang wachten. Zeker nu ze van de sondevoeding af is zou het gewoon fijn zijn als binnenkort de sonde er misschien helemaal uit kan en eerlijk gezegd boeit het mij dan niet zoveel wat ze drinkt.

    Kaas lust ze inderdaad wel graag dus dat ga ik zeker elke dag geven.
     
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Bedankt voor je reactie! Dikke dranken of yoghurt in een open beker kan ik nog wel proberen! Water laat ze er zo langs lopen, maar wellicht gaat yoghurt wel en hebben we dan ook gelijk de oplossing voor het niet eten van vloeibaar.

    Ik heb vanmorgen de arts gesproken en vanwege de nierfunctie moet ze nog wel een liter vocht per dag minimaal binnen krijgen dus voorlopig waarschijnlijk toch nog wel even vocht bijgeven via de sonde.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113

    Heb je eerste post gelezen hoor.
    Je schrijft dat ze uit de fles nooit meer iets anders wilde drinken als water? Daar reageerde ik op als in water uit de fles is dan toch prima.

    Ik snap dat je wil dat de sonde eruit gaat. Maar ze zal zelf moeten leren drinken en aangeven wanneer ze dorst heeft. Een andere beker daar is vanalles in te proberen. Persoonlijk zou ik t voorlopig wel bij water houden. Dat is ook het best reinigend na alles wat ze heeft meegemaakt.

    Het vocht snachts afbouwen zodat ze overdag een dorstprikkel krijgt lukt niet?
     
  19. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    We hebben haar nooit wat anders gegeven dan water, maar meer dan 100-150cc drinkt ze dan dus niet.
    Om s nachts het vocht af te bouwen moet ze overdag meer gaan drinken. Gisteren dus van de arts begrepen dat ze voor haar nierfunctie 1liter minimaal moet krijgen. Dat gaat ze nooit zelf drinken dus voorlopig er maar bij neergelegd dat de sonde er nog wel even in zit. Heeft ze ook nog wel nodig voor medicatie maar van de pomp af kunnen s middags en s nachts zou gewoon fijn zijn.
    Dan zie ik er geen kwaad in als ze bijvoorbeeld 200cc limo op een dag drinkt naast water wat ze hoofdzakelijk krijgt.

    Gisteren heeft ze ook voor het eerst weer noemenswaardig wat yoghurt gegeten, maar dus weer geen slok gedronken. Zo blijven we dus een beetje aanmodderen, maar met de tijd zal het vast beter gaan. :rolleyes:
     
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Maar als ze snachts zoveel vocht krijgt heeft ze overdag geen dorst? Ik snap dat vocht belangrijk is maar kinderen drinken vanuit de vraag naar vocht. Haar lijf vraagt geen vocht omdat ze dat snachts krijgt. Ze zal moeten leren wat dorst is.

    Misschien dat het betere weer haar gaat helpen.
     

Deel Deze Pagina