Droger condens vs warmtepomp

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 28 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.534
    731
    113
    Hey hoi,

    Wie kan me helpen en heeft ervaring met beide. Ik ben op zoek naar een nieuwe droger. Gebruik nu een condens droger max 1x in de week. Nu was ik in de winkel en de verkoper die ging helemaal op in zijn verhaald met energiezuinig warmtepomp beter en zo ... maar ik gebruik het dus niet zo veel. Eigenlijk alleen beddegoed, handdoeken en ondergoed. Is het echt veel beter de warmtepomp drogers?

    Iemand ervaring? Kun je er makkelijker alles in gooien vanwege de andere manier van drogen met lagere temp en het recycelen van de warmte?

    Tot hoors!
     
  2. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.221
    3.669
    113
    Ik ben van een condens naar wamtepomp gegaan vnml ivm het niet meer willen van die enorme warmte en vocht die een condensdroger afgeeft. Ik begreep dat je de meerprijs er na 5 jaar uit hebt ivm energiezuinigheid. Alles kan erin ( nou ja bijna alles) en er is nog nooit iets gekrompen. Wat ik wel echt nadeel vind is dat hij veel langer draait
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.341
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier een oude (onzuinige) condensdroger, maar gebruik hem alleen in de winter voor het beddengoed, dus zo n 20 keer per jaar. Daarvoor is het niet de moeite om hem te vervangen. Dat was zelfs de verkoper bij de witgoedzaak (pas een nieuwe wasmachine moeten kopen) met ons eens.
     
  4. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.826
    1.674
    113
    Vrouw
    Sinds kort een warmtepomp droger.
    Eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel zuiniger het is als de condensdroger.. maar ik heb wel begrepen dat het beter is voor je kleding en dat vind ik wel fijn.

    Het drogen duurt langer. Voor beddengoed geen probleem maar ik doe er ook weleens een vochtige broek in die ik aan wil. Dan is't wel irritant dat hij wat langer duurt.

    Voordeel is dat ons washok niet zo vochtig is... nadeel weer dat de warmtepomp droger meer herrie maakt.

    Je gebruikt'm al weinig, dus wb energie hoef je het niet te doen. Maar.. alle beetjes helpen. Ook die ene keer id week.
    Duurt dus alleen langer en meer geluid
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  5. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Ik ben ook van condens naar warmtepomp gegaan, het scheelt inderdaad heel veel warmte en ik vind hem juist stiller dan de condens.
    Voor mij is een nadeel wel dat ik soms fleecevesten ofzo erin gooide voor 5 minuten, voor het zachte stofje, dat heeft nu geen zin want na 5 minuten is die totaal niet warm en mis ik dat effect :roflmao:
     
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Hier ook van condensdroger naar warmtepompdroger gegaan. Heel tevreden mee.
    We hebben een Miele T1(??) Goedkoopste model iig.
    Op aanraden van de verkoper met een luikje waarbij je zelf de warmtewisselaar kunt reinigen ipv automatisch. Dat kon prima, maar dan moest het gat in het reservoir groot genoeg zijn om de hele warmtewisselaar te reinigen. Dat deed eigenlijk alleen LG heel goed.
    Wij kunnen 'm zelf reinigen en wanneer nodig filter vervangen. (Nu 1x gedaan in 2,5 jaar tijd)
    Ook heeft ie een dubbel filter, om zoveel mogelijk stof op te vangen.
     
  7. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Hier ook een Miele warmtepomp droger. Hebben we nu zo'n 4 jaar en heel tevreden er over.
    Vind het wel meevallen hoelang hij erover doet om te drogen. Niet veel langer dan de condens droger die we voorheen hadden.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.796
    14.141
    113
    Hier bewust condensdroger. Ik moet ze elke keer wisselen van stopcontact (maar 1 aansluiting). De waterbak leeg ik in de wasmachine, qua vocht vind ik t wel meevallen.

    Warmtepomp droger duurt aanzienlijk langer daar heb ik niet altijd tijd voor en destijds vond ik de techniek van warmtepomp drogers nog te nieuw.

    Hier draait de droger zelden, denk dat ik de 10x in een jaar haal. Tenzij de kinderen ziek zijn of de jongste in zn luierwisselmaatje zit en weer stelselmatig doorlekt met een zeiknatte slaapzak als gevolg.
     
  9. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Wij hebben nadat de vorige droger kapot ging een warmtepompdroger gekocht. Was weghangen in huis lukte eigenlijke niet meer sinds de jongste geboren was. Teveel was, te weinig ruimte. Dus per saldo is t hier niet energiezuiniger gebleken om een warmtepompdroger te kopen, want nu gooien we alles in de droger :roflmao:. Hij draait dus veel vaker. Hij is stiller dan onze vorige condensdroger. Kleding komt er fantastisch uit. Merk geen snellere slijtage en krimpen gebeurt ook niet. Volle trommels met beddengoed moest ik voorheen nog wel eens extra aanzetten na het drogen, omdat t niet geheel droog geworden was en dat heb ik nu ook niet meer. Kortom, ben heel tevreden! Duur van een droogprogramma maakt mij niet uit. Draai eigenlijk nooit alle was op dezelfde dag.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Hier een warmtepompdroger. Ik gebruik hem wel erg veel, want heel veel beddengoed met zoon, die vaak lekkages heeft ‘s nachts. Hij gebruikt zoveel minder energie dat de droger en wasmachine (beiden jonge energiezuinige types) op 1 stop konden in het vorige huis. We hadden er zo’n speciale stekkerdoos tussen, waarbij de droger af zou moeten slaan als de apparaten samen teveel stroom vragen, maar deze is nooit afgeslagen, terwijl ze heel vaak tegelijk aan stonden.
    Voor deze hadden we ook al een warmtepompdroger, dat was een van de eerste types (aeg), die werd wel snel minder (deed er steeds langer over), deze (een bosch met zelfreinigingsfunctie) doet na 3 jaar nog steeds net zo lang over een trommel (ongeveer 2-2,5 uur). De wasmachine (siemens) doet ongeveer even lang over een programma, dus indien nodig, wast dat lekker door ;).
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Inderdaad dat ervaar ik ook zo. Zeker als je de pluisfilter schoon houdt.
     
  12. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.534
    731
    113
    Top dank je voor de reacties hier kan ik iets mee. Ik ga eens wat winkels af om te zien wat er allemaal is en eens een x niet overhaast wat kopen. Ik heb nog een condensdroger die het op zich nog goed doet ... voor die enkele keer. Nogmaals dank!
     
    Lynx vindt dit leuk.
  13. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.626
    2.986
    113
    Vrouw
    Dit exact.
    Een programma kan inderdaad wel écht lang duren. Eergisteren heeft hij bijna 6uur gedraaid op een machine met handdoeken en ondergoed. Ook nog nooit iets gekrompen. Enkel echt wol heb ik nog niet aangedurfd.
    Wij hebben er 1 die het water opvangt en gaan binnenkort een regenwaterton aanschaffen waar we dat in kunnen doen, kunnen we dat water nog recycleren voor de planten want is toch een liter of 5 minimaal denk ik per machine.
     
  14. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.221
    3.669
    113
    Zo lang draait hij hier niet hoor maar ern volle handdoeken was van 8kg duurt wel 3 uur minimaal
     
  15. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Zo lang duurt het hier ook echt niet, een volle handdoeken was is 2/2,5 uur. Ik doe er wel een groot droog badlaken bij in elke was, die ligt er standaard in, dat scheelt heel erg in de droogtijd.
     
  16. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Oh oef 6 uur, nee daar komen we niet eens in de buurt. T zal hier zo’n 2,5 uur zijn met een volle handdoekenwas of beddengoedwas.
     
  17. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.930
    1.660
    113
    Vrouw
    Yep! Wij hebben er sinds kort 1
    En sprijkerbroeken shirts etc kan allemaal in de droger.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  18. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Wij hebben sinds de zomer een warmtepomp droger. Wij hadden altijd een condens, alleen voor de handdoeken en de rest hingen wij op. Nou ik wil absoluut niet meer terug hoor. Geen was meer wat hangt, alles direct droog de zelfde dag. Alles komt er goed uit, niks krimpt. Nee ik zou nooit meer terug willen. Max duurt een progamma bij ons 2.5 uur denk ik.
     
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    6 uur?! De onze heeft nooit langer dan 2,5 uur gedraaid. Zet 'm altijd op kastdroog.
     
  20. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.626
    2.986
    113
    Vrouw
    Ja dat was ook wel echt de eerste keer zo extreem lang. Meestal inderdaad iets tussen de 2.5 en 3 uur.
    Maar om 12 u smiddags aangezet en om 18.15 was hij klaar o_O zat niet meer in dan normaal en ook niet natter ofzo dus weet niet waaraan het lag.
    We hebben een aeg machine van 4 jaar oud, dus nog niet hoogbejaard.
     

Deel Deze Pagina