In Noorwegen, Denemarken, België, Duitsland, Spanje en nog veel meer landen, worden tegenwoordig voor korte tijd de luchthavens gesloten ivm rondvliegende drones. Er zijn allerlei speculaties van wie deze drones afkomstig zijn, en waarom ze daar vliegen. Dus van wie denken jullie dat deze drones afkomstig zijn? Van een stel verveelde pubers, dronken piloten, militairen die een weddenschap hebben verloren of zijn het toch de Russen? En hebben jullie zelf ook een drone, en zo ja, waar gebruik je die voor? Barst los zou ik zeggen!
Ik denk van een aantal nerds die dik betaald krijgen door Rusland om dat te doen. Man werkt vlakbij kleine Brogel waar er tegenwoordig veel worden gesignaleerd, ik zei al dat we eens rondjes moeten gaan rijden savonds op te zien of wie iemand kunnen betrappen die net zo een ding de lucht instuurt Moet wel zeggen dat ik het al langer soms wel een eng idee vind dat hij daar zo dichtbij werkt, met de kernwapens van Amerika die daar opgeslagen liggen, en dan nu met die drones erbij al helemaal.
Nou inderdaad, als daar kernwapens van Amerika liggen (waarom eigenlijk?) en er dan ook nog eens drones vliegen, dan zou ik ook niet rustig thuis zitten als ik jou was. Een stel nerds die dik betaald krijgen, daar had ik nog niet aan gedacht, ook zeker een mogelijkheid!
Je moet wel goed met drones om kunnen gaan (lees: dronepiloot zijn) om zo met drones te kunnen vliegen en uit handen van de autoriteiten te blijven. Dat zie ik hobbyisten niet zo snel doen. Geen idee wie erachter zit maar de Russen lijkt meest voor de hand liggend. Ik woon zelf nabij een vliegveld en dus woon ik in een no fly zone. Om die reden heb ik geen drone want ik mag er hier niet mee vliegen. Anders had ik er graag mee gefotografeerd. Op de MBO-school hier wordt de opleiding dronepiloot aangeboden.
Dat er kernwapens in Volkel liggen, is publiek geheim. Ze liggen daar vanwege NAVO-afspraken. In meer NAVO-landen zijn Amerikaanse (kern)wapens opgeslagen en dat is al tientallen jaren zo.
Geen idee eigenlijk waarom die daar liggen. Weer alleen dat het van de amerikanen is. En Trump is nu ook bepaald niet de meest stabiele en betrouwbare kerel en die heeft daar volgens mij de macht over. Het is ook een legerbasis waar de f16's oefenen. Die hoor en zie je hier thuis ook regelmatig overvliegen tijdens oefeningen, dat geluid vond ik soms ook wel bedreigend maar nu al wel meer aan gewend. Het rare is dat ik hier opgegroeid ben en dan hoorde je dat maar zelden, de laatste jaren toch wel echt veel meer. we wonen blijkbaar vlakbij het draaipunt van de oefenroute want je ziet ze heel vaak na een paar minuten de andere kant op vliegen. Ik geloof op zich wel dat de boel daar goed bewaakt wordt maar toch, die drones is toch weer een soort van nieuwe vorm waar ze hier in belgie volgens mij nog niet zo veel ervaring mee hebben. Het idee dat zoiets 'gevaarlijk' tussen mijn man en mij in ligt als hij werken is kan me wel eens zorgen geven.
Het zijn wel serieuze drones. Ik denk dat hier ook een aantal personen goed geld mee verdienen, en dat het ook aanzet tot dit gedrag bij amateurs. Mijn man heeft een professionele drone voor fotografie en filmpjes voor o.a. zijn werk. En sinds een aantal weken hebben wij veel vuurwerk overlast bij ons voor in het park. Mijn man zijn drone heeft een hele grote lamp er onder, en sinds hij over het park vliegt met zijn drone als er overlast is, is het rustig hahaha. De kinderen waren erg geschrokken volgens mij. Hoop dat het rustig blijft. Etters.
Ik werk (nog even) op een kleine luchthaven. Zij hebben een detector voor drones. Onlangs hebben zij een kaartje gedeeld met gedetecteerde drones. Dat waren er echt heel veel! Daar zitten ook die van hobbyvliegers bij. Levensgevaarlijk als je bedenkt dat de meeste van de kleinere vliegtuigen op zicht vliegen en niet op instrumenten. Mensen zouden eens wat beter na moeten denken. Maar dat lijkt tegenwoordig op alle vlakken wel steeds moeizamer te gaan.
Wij gaan binnenkort naar de erperheide, als goed heb komen we dan voorbij deze basis. En verblijven we redelijk in de buurt? Of is het verder uit elkaar? Ik maak me er soms best zorgen over. We wonen dicht bij een luchtbasis en relatief dicht bij doel. Bij Doel is afgelopen week ook drone meldingen geweest. Wie het doen? Ik denk gewoon Russen die de boel willen wakker schudden. Maar zal ook niet staan te kijken als het van een ander land komt die ons gewoon wilt mind fucken.
Is daar inderdaad ook in de omgeving. Erperheide ligt ook in Peer dacht ik. Man werkt in Pelt. Weet nu niet precies hoe ver het allemaal uit elkaar ligt. Volgens Google maps nog bijna een kwartier met de auto. Ken het park ook alleen van het zwembad waar we vroeger elk jaar eens naartoe gingen maar dat was wel superleuk