Drukke baby/later adhd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fairytale, 28 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fairytale

    Fairytale Niet meer actief

    Ik heb een beetje rare vraag..
    Mijn zoontje is nu al heel sterk, en heel druk. Eigenlijk was hij dat in de buik al. Als hij vrolijk is, en je legt hem op een kleed, dan trapt hij heen en weer, hij is zo druk dat hij daardoor wel eens spuugt. Ook kan hij niet rustig slapen, de armpjes komen altijd boven de deken. (puckababy helpt niet)
    Nu hoor ik het om me heen ook wel eens, en zeggen ze oh dan krijgt hij later vast ADHD..
    Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn..
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Volgens mij is dat zo'n cliché-opmerking hoor! Niet elk druk kind heeft adhd, en adhd heeft veel meer symptomen dan druk zijn.

    Je verhaal is wel erg herkenbaar, hier precies hetzelfde met ons (ook prematuur) zoontje. Heel druk vanaf de eerste dag, en nu nog steeds kan hij geen seconde stilzitten. Hij eet als een bootwerker, maar komt maar weinig aan.

    Het blijft een ukkie, maar hij kan fysiek heel veel, en is met veel dingen veel verder dan leeftijdsgenootjes. MAAR, hij kan zich ook heel goed concentreren, en ook heel rustig een puzzel maken of een boekje lezen. Dit kwam alleen pas na 14 maanden uit, daarvoor was ie altijd in beweging.

    Diyana was tegenovergestelde als baby. Die was echt lui, deed helemaal niks, groeide alleen als kool. Met 11 maanden zag ze het licht en is als eerste gaan lopen, inmiddels is ze veel drukker dan haar broer.

    Ik zou me er echt niks van aantrekken, je kunt geen adhd voorspellen op een baby dat om zich heen trappelt.
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    #3 Eppo82, 28 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2011
    Onzin!
    Je hebt hebt ADHD of je hebt t niet, je kan het niet krijgen ;)

    Maar hier echt een stuiterbal vanaf dat ie in de buik zat. Ook een tijd ingebakerd, omdat ie zichzelf in de weg zat met slapen.
    Nu is hij bijna 3 en nog steeds actief en aanwezig. Maar hij kan ook rustig een boekje lezen (5 min) en hij kan nog steeds niet zonder zn middagtuk (2 uurtjes) en slaapt ook s nachts het klokje rond. (Hij wel ;))
    Dus hij verbruikt eigenlijk zn energie gewoon in kortere tijd op.

    En je hebt gewoon rustige kinderen en drukke kinderen. Tegenwoordig moet er zo snel overal een stempel op gedrukt worden.
    Natuurlijk kan er altijd wel wat aan de hand zijn (weet niet of het bijv. in de familie zit) maar dat kunnen ze dan nog lang niet testen, dus voorlopig: geniet lekker van je druk spelende kereltje!
     
  4. misa

    misa Niet meer actief

    Precies: je hebt adha, of niet. Je kan het niet krijgen. Is geen virusje ofzo ;)
    Ik zou me er zeker niet druk (hihi) over maken. Elke kindje is anders, en druk zijn hoeft helemaal niets te betekenen. Helemaal nu niet. Mocht het ooit toch twijfel zijn, dan kun je het later altijd nog laten onderzoeken. :)
     
  5. Tuti80

    Tuti80 Fanatiek lid

    20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Heb ook zo'n druk mannetje en hoor het ook weleens om me heen dat ze dan zeggen zou hij adhd hebben. Maar ik ga me daar nu zeker nog niet druk ;) over maken.
     
  6. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    hier ook zo'n druk kindje... hij wil alles, doet alles en wil eigenlijk nog veel meer dingen die hij niet kan. Hij zit nooit stil, heeft geen geduld om in de box op zijn rug te liggen en te friemelen met speelgoed. Hij wappert alleen maar met zn armpjes en ook zijn benen zijn continu in de weer.

    Tja ADHD of niet, het blijft een heerlijk ding :D:D:D:D:D (zijn vader is precies zoals hij, dus hier is het wel duidelijk waar het vandaan komt ;))

    xxx
     
  7. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ons meisje is soms ook ontzettend druk!! (was ze in de buik ook al )
    Gilt dan als een gek, is hartstikke wild, kijkt nergens na (is soms b.v op de bank aan het spelen waar wij bij zitten en is dan zo druk dat ze zich soms zo van de bank af wilt laten donderen ), en ik wordt er soms zelf moe van haha :p
    Maar ze heeft ook rustige momenten, dat ze gewoon lekker even met dr speeltjes speelt (al kan ze niet lang met 1 ding spelen )
    Dus om nou te zeggen dat je kindje als het druk is meteen ADHD heeft / krijgt ? Geen idee!
    Ik denk dat je zoiets pas vanaf latere leeftijd kan ontdekken....
     
  8. tukker

    tukker Fanatiek lid

    1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hier een super rustig kindje...kan 10 min lang naar het zelfde speeltje kijken en friemelen...
     
  9. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is ADHD geen stoornis van te drukke mensen. ADHD is een stoornis waarbij de overdracht van zenuwcellen niet goed verloopt, wat zich uit in een aantal verschillende symptomen, waarvan de twee belangrijkste hyperactiviteit (is wat anders dan druk zijn!) en concentratiestoornissen.
    Druk zijn als baby is GEEN voorteken dat je ADHD hebt.
     
  10. eefje85

    eefje85 Bekend lid

    28 dec 2009
    592
    4
    18
    Precies, "druk doen" is maar een van de symptomen... Ik was als kindje ook heel druk, en ben nu werkelijk de rust zelve! Het kan dus nog goed komen ;)
    Ik merk het ook aan Julian: altijd aan het bewegen. Maar gelukkig kan hij ook heel geconcentreerd iets bestuderen.
     
  11. Mayon

    Mayon Niet meer actief

    @Rozemarijke, mooie uitleg.

    Ik heb het me ook wel eens afgevraagd bij mijn (drukke) dochter.

    Maar weetje ik ken een jongen van 18 die megadruk is en medicijnen slikt, en als baby was hij heel rustig kon zo een paar uur zitten.. Zijn moeder zegt achteraf misschien té rustig, ook abnormaal.. Pas toen zijn broertje kwam begon het..
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Lang leve de persoon die van ADHD 'Alle Dagen Heel Druk' heeft gemaakt. Not....

    ADHD is een aandachtstekortstoornis en heeft niks te maken met een drukke baby.
     
  13. Mayon

    Mayon Niet meer actief

    #13 Mayon, 28 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2011
    nou, NIKS?? Die kinderen zijn toch wel altijd druk al klopt de naam dan niet?
     
  14. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Dat hoeft echt niet. Mijn zus heeft adhd, maar was een rustig kind.
    Bij haar uitte het zich op een andere manier.

    Ook mijn neefje heeft adhd, die is nu 9 en als baby was al duidelijk dat er 'iets' was. Het hoeft echt niet alleen maar met druk zijn te maken te hebben.

    Mijn zoon is ook hartstikke druk. Maar hij heeft echt geen adhd hoor. Hij wil gewoon graag lekker veel, maar nu hij ouder wordt wordt hij wel wat rustiger. Ondanks zijn druk zijn, is het een perfecte slaper, goede eter, vrolijk en sociaal kind. Juist daardoor weet ik dat hij geen adhd heeft.
     
  15. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Mij is verteld dat prematuur/dysmatuur kindjes heel vaak zo ontzettend beweeglijk zijn. Hier klopt dat helemaal!

    Maar hij kan ook heel geconcentreerd zijn handjes bestuderen of stil liggend met je "kletsen"
     
  16. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Nee, die kinderen zijn niet gewoon druk maar buitengewoon druk, niet gewoon actief maar hyperactief MET daarbij nog een hoop andere kenmerken.

    Dus het hebben van een druk kind heeft niks te maken met ADHD.
     
  17. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    @Gonnie: nee, ADHD-ers zijn niet per definitie druk. Wat ze WEL altijd hebben, is die stoornis in het zenuwcentrum, in de verwerking van signalen: bij ADHD worden signalen van de ene zenuwcel naar de andere te LANGZAAM doorgegeven, waardoor er zeg maar een soort van file ontstaat in het hoofd van iemand met ADHD.
    En door die file is iemand dan op een gegeven moment niet meer in staat om signalen te verwerken in z'n hoofd, en kan dan druk worden en/of chaotisch en/of onhandig en/of zich niet meer concentreren, enz enz.

    Mijn man heeft ADHD en is op sommige momenten wel heel druk, (maar dan dus echt hyper, niet gezellig druk meer). Maar is op sommige momenten ook juist erg rustig. Te rustig dan vaak ook weer, want dan is hij zo gefocust op dat ene ding dat op dat moment hem bezighoudt, dat hij geen enkel ander signaal meer binnenkrijgt, (en dan moet ik soms een aardige por geven om tot 'm door te dringen).

    De mensen die trouwens vrijwel niet last hebben van hyperactiviteit, krijgen meestal wel de diagnose ADD, dus dezelfde stoornis, maar dan zonder hyperactiviteit.
    De afkorting staat voor Attention Deficiency Hyperactivity Disorder, oftewel aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is onzin om van een "drukke" baby te zeggen die die ADHD krijgt of heeft. Baby's moeten hun lijf nog leren kennen. Bij heel veel kindjes uit zich dat in veel bewegen. En dat lijkt dan "druk". Op deze leeftijd kun je echt nog niet zeggen of iemand ADHD heeft!
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Edit: 't was te laat voor mij gisteravond, blijkbaar :D Werd vannacht wakker en dacht ineens: deficiency, hahaha, dat moet deficit zijn :)
    Bij deze: attention deficit hyperactivity disorder.
    De diagnose wordt op z'n vroegst op 4-jarige leeftijd gesteld en dan nog vaak in combinatie met pdd-nos, omdat die twee op die leeftijd erg lastig te onderscheiden zijn...

    ;)
     
  20. Laris

    Laris Fanatiek lid

    27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Tegenwoordig krijgt ieder kindje dat een beetje druk is al de stempel ADHD. Dat is je reinste onzin, zoals hierboven ook wordt aangegeven. Sommige kindjes zijn nu eenmaal lekker druk (heb er zelf een!), niks mis mee hoor. Geen zorgen maken en de mensen die dat zeggen gewoon direct zeggen dat dat een onzinnige opmerking is.
     

Deel Deze Pagina