Drukke peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nonamenononsense, 26 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Goeiemorgen!

    Mijn zoontje is nu ruim 2.5 (3 in juni) en is een heerlijk ventje. Pienter, heel beleefd, welbespraakt... Kletst volwassenen er soms al uit hilarisch genoeg en kei en kei druk.

    Zodra hij zijn oogjes open doet begint hij met kleppen, en houdt niet op tot hij in bed ligt. Nou slaapt ie als een tierelier, smiddags van zo'n 12 tot 2 en savonds van 8 tot sochtends 8.

    Ik heb absoluut niks te klagen, krijg altijd complimentjes over zijn ontwikkeling.
    Mijn broertje heeft adhd en die heeft nu al een paar keer benoemt dat hij dat in mijn zoontje herkent.
    Ik anderzijds niet. Ja hij is druk, soms denk ik echt wel eens hou svp je mond 5 minuten. Maar hij staat als hij wakker is gewoon aan, alles moet onderzocht en bevraagd worden.

    Mama ben je doen, mama wat is dit? Mama hoezo is dat zo etc. Super leergierig en enthousiast.

    Nu dus de vraag, hoe zijn jullie peuters?
    Ik zie er zelf geen adhd in, hij kan echt rustig 20 minuten een puzzel maken ook. Kijkt nauwelijks tv, luistert geen hysterische kinder muziek en heeft genoeg lichaamsbeweging.
     
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Hier precies zo. Alleen met kleuren of kleien kan ze redelijk rustig aan tafel zitten, maar dan staat haar mond ook geen seconde stil.
    M slaapt wel veel minder, ‘s middags maar af en toe, ‘s avonds gaat ze tussen 19:00 en 20:00 uur slapen (19:00 uur als ze ‘s middags niet heeft geslapen anders 20:00 uur) en ze is tussen 06:00 uur en 07:00 uur wakker.
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.475
    24.334
    113
    Mijn zoon is een rustige peuter. Hij kan bv uren autootjes parkeren en herparkeren en in zijn eentje rondscharrelen in de tuin. Hij kan ook druk worden. Dat is meestal in combinatie met andere kinderen en gezelligheid.

    Mijn jongste dochter heeft adhd en was een zeer aanwezige peuter. Maar de adhd kwam er pas echt uit toen ze 4 à 5 jr was. Behalve druk gedrag werd toen de impulsiviteit en het aandachtstekort steeds duidelijker. Ze was ook een zeer moeilijke peuter. Door haar impulsiviteit en onvermogen zich te concentreren op wat er gezegd werd, kon ze (en nog steeds) boos worden om de gekste dingen.
    Maar er zijn ook zeker momenten dat ze zich kan concentreren en rustig is (met name bij dingen die ze echt leuk vind, zoals tv/tablet, lezen, dansen). Adhd betekent niet dat je altijd druk, ongeconcentreerd of impulsief bent. Net als dat kinderen zonder adhd ook weleens druk of impulsief kunnen zijn en niet altijd rustig zijn.

    In mijn ogen wil een drukke peuter nog niet zeggen dat er sprake is van adhd. Er zijn meer factoren die meespelen. En peuters hebben per definitie een kortere spanningsboog dan oudere kinderen, of zijn nog impulsief. Dus ik zou gewoon afwachten hoe hij zich ontwikkelt en hoe het straks op school gaat.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier 1 kind met de diagnose ADHD en de tweede waar we het traject mee gestart zijn. De oudste is uberhaupt geen druk kind, en nooit geweest. Zij heeft adhd zonder het hyperactieve.
    De jongste is een jongen,dat scheelt sowieso al vind ik. Maar hij is als peuter nooit erg druk geweest. Er waren in onze omgeving genoeg peuters die veel drukker waren.
    De bewegingsonrust wordt wel erger sinds zn 4e/5e. Overal op bijten, wiebelig zijn enz.
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.639
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Herkenbaar! En dan slaapt die van jou nog een hoop, haha. Dafne is tussen 6 en 6.30 wakker over het algemeen. Kind van mn zus heeft ADHD en ik herken wel wat erin, maar ze is nog geen 4, dus ik ga er zeker niet vanuit dat ze dat ook heeft. Ze gaat net naar school, dus we zullen het wel gaan merken. Wat ze moeilijk vindt aan school, is het stilzitten zegt ze al, haha.
    Ik vind het wel gezellig, maar ook erg vermoeiend. Ze is, net als dochter van @Adje niet de makkelijkste, alles is een strijd, ze is een keiharde onderhandelaar, nu al. Kan zichzelf ook niet goed vermaken, speelt nooit ergens langer mee dan 10 minuten en meestal wil ze dat we mee spelen. Ze is snel afgeleid, kan niet stilzitten. Ze wiebelt en friemelt ook erg veel. Aan dr kleren, aan dr favoriete kussen. Zit ook niet stil met voorlezen. Kijkt geen tv, alleen op de tablet is ze rustig, maar dit mag ze niet teveel, want ze heeft al slechte ogen. Daarbij interesseert het haar ook niet heel lang achter elkaar. We zijn superblij met dit weer, kunnen we tenminste weer lekker veel naar buiten. Ze moet echt bewegen, bewegen, bewegen, anders wordt ze niet genoeg uitgedaagd.
     
  6. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie meningen/ervaringen!
    Ik maak me echt geen zorgen, ondanks dat ik wel eens bekaf ben van al dat praten haha. Wat ik zei, hij kan super geconcentreerd zijn in wat hij doet. En dat zegt niet alles, maar wel wat vind ik. Ik denk soms dat hij meer uitdaging nodig heeft, hij gaat ook sinds 2 weken naar de psz. Daar benoemden ze al voorzichtig dat hij erg vooruit loopt in zijn spraak/kennis/begrip.
    Emotioneel is hij echt zijn leeftijd, miss zelfs iets jonger
    Soms gevoelig, voor prikkels en emoties. Dat heb ik zelf ook, ik ben erg prikkelgevoelig dus dat herken ik vaak al snel en kan dan ook ingrijpen. Ik bemoeder heel erg op gevoel merk ik, troost wanneer nodig en niet wanneer anderen dat vinden ofzo.

    Hij ziet ook alles, snapt ook veel, heeft een bizar goed geheugen en kan erg goed puzzelen (vind ik) Hij legt nu puzzels met 46 stukjes, vind ik heel knap! Maar adhd herken ik er niet perse in, wel gewoon een drukke peuter.

    Hij kan trouwens wel goed aan tafel zitten met eten, normale peuter tijden dus max 30 minuten ongeveer. Een ondeugend vakantie ontbijt voor de tv gaat niet goed, dan blijft hij wiebelen en draaien en doen. Gewoon afgeleid, dus dat doen we niet meer

    Mijn broertje met adhd, gediagnosticeerd, had dit dus niet als peuter trouwens. Zegt ook niet alles
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nu twee van 4 en 7 jaar en die staan ook echt aan vanaf ‘s morgens tot ‘s avonds, zijn heel actief. Altijd al zo geweest. Op school kunnen ze ook goed hun werk doen, dus dat is geen probleem. Ze hebben een vader met ADHD dus ben wel benieuwd wat dat voor hun betekent, maar vooralsnog hebben ze geen last van iets, dus prima.
    Ik was als kind heel rustig, hield ook wel van buiten spelen en in bomen klimmen etc, maar kon ook heel goed gefocust met iets bezig zijn. Mijn man raakte door een tjilpend musje al afgeleid zegt mijn schoonmoeder altijd, die zat nooit stil.
     
  8. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Komt me erg bekend voor. Het praten houdt nooooit op hier bij mijn zoontje die in mei 3 wordt:o:
     
  9. Solstice

    Solstice Actief lid

    8 jan 2019
    187
    90
    28
    Vrouw
    Mijn peuter en kleuter zijn allebei druk. Maar ieder wel op een andere manier. Ze worden s ochtends wakker en de actie begint. Altijd al zo geweest :)
     
  10. Solstice

    Solstice Actief lid

    8 jan 2019
    187
    90
    28
    Vrouw
    Ik kan nog steeds wel eens met verbazing kijken naar babies of peuters die bijvoorbeeld in een restaurant in een kinderstoel zitten, rustig etend. Die van mij bleven echt nog geen minuut in zo'n stoel zitten en al helemaal niet etend. Of peuters die rustig op t strand zitten, dicht bij hun ouders. Die van mij rennen ieder een eigen kant op. En blijven rennen... Ben er inmiddels aan gewend en ik ben er erg fit door geworden ;)
     
  11. KleineMama15

    KleineMama15 Actief lid

    27 feb 2019
    479
    196
    43
    Vrouw
    Gouda
    Hier blijft hij ook geen minuut stil zitten. Gaat uit ze bed en gaat heel de dag actief in de weer.
    Tijdens het eten blijft hij niet stil zitten.
     
  12. hluhluwe

    hluhluwe Lid

    22 jan 2016
    55
    20
    8
    NULL
    NULL
    Het klinkt mij niet als druk maar aanwezig. Ik herken heel veel van je verhaal in mijn oudste van 3.
    Mijn dochter is ook een gigantische kwebbel die overal alles tot in detail van wil weten. Ze heeft het geheugen van een olifant. Dingen voor haar leeftijd heeft ze geen geduld voor maar Smartgames voor de leeftijdscategorie 4-7 bijvoorbeeld wel.

    Als we bij (in mijn ogen) drukke kinderen (rennen/springen/vliegen/schreeuwen/gillen) zijn geweest is het mij snel duidelijk dat er een groot verschil tussen druk en aanwezig is.

    Zo lang ze er zelf geen hinder van ondervinden zal het allemaal wel goed zitten.
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Haha heel herkenbaar!
    Dochtertje van een vriendin zat altijd gewoon op 1 plek midden in de kamer te spelen, kwam niet van die plek af. Gingen we naar het park, exact hetzelfde; mooi op een kleedje zitten met wat bakjes rammelen. En die van mijn sjeesden met 5 maanden kruipend de tuin door, propten zand in hun mond, probeerden met 6 maanden trappen op te klimmen etc. Whaaa! :D Ik heb me vaak afgevraagd wanneer ze rustiger zouden worden, maar dat is dus nooit gebeurd.
     
    Solstice vindt dit leuk.
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb bijna 2 peuters.

    De oudste is heel rustig met af en toe een drukke bui.
    Kan niet zelfstandig spelen behalve als ze aan het knutselen is.
    Tekenen kan ze bijv de hele dag door doen.
    Is ontzettend slim (zegt de logopediste ook) maar is bang om fouten te maken.
    Ze is nu bezig met klok kijken bijv en veel bezig met cijfers. Optellen, herkennen en tellen.
    Daarnaast is ze heel angstig.
    Oh en die mond gaat aan om 06:00 uur en uit om 12:00 uur (middagslaapje) en vervolgens weer aan tot 19:00 uur.

    Mijn jongste..
    Die is echt heel anders.
    Snel boos, geïrriteerd, slaat en doet alles wat niet mag.
    Hij begint nu te praten en ook heel duidelijk.
    Als die zijn zin niet krijgt gaat ie mopperen en krijg ik op zijn manier een grote mond van hem.
    Straffen, negeren oid interesseert em niet en hij lacht je keihard uit als je boos word. Hij krijgt dan echt een lachstuip.
    Ontzettend druk en heel aanhankelijk.
    Mijn schoonouders herkennen dit van mijn vriend van vroeger en hebben me vast succes gewenst.
    Zij hebben regelmatig met hun handen in het haar gezeten en mijn vriend laten testen op ADHD maar hij was een twijfelgeval.
    Zij zaten ook wekelijks op gesprek bij de basisschool lerares omdat ie weer wat had uitgevreten.
    En het is nog steeds een lastige vent :p
    Ik hou mijn hart vast :rolleyes:
    Daarnaast moet ik wel zeggen dat ie een enorme knuffelkont is en enorm lief kan zijn maar meest van tijd slurpt ie al mijn energie op.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Best grappig als ik jouw stukje zo lees. In het bovenste stuk herken ik compleet de oudste (op het kunnen rekenen na) en dat is degene met ADHD hier;)
     
  16. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Echt?
    Wij hebben al heel lang het idee dat ze iets heeft maar kunnen onze vinger er niet op leggen.
    Ze is heel makkelijk maar tegelijkertijd zo ontzetten lastig, snap je me? :p
    Ik heb bijv pas sinds kort een manier gevonden om tot der door te dringen in een angstaanval of als ze boos is oid.
    Qua fouten maken herken je ook?
    Ik zie bijv en weet bijv dat ze ergens het antwoord op weet maar ze reageerde 9 vd 10 keer met ik weet het niet en je ziet der dan onzeker worden.
    Vind het best lastig af en toe.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja dat iets fout doen ook, en het angstige. De oudste is een heel rustig,wel heel enthousiast meisje. Een kind wat in de klas weinig op viel terwijl haar gedrag thuis steeds meer begon op te vallen. Tot ze in groep 4 een heel oplettende juf kreeg en gelukkig in een combiklas kwam waardoor ze op begon te vallen.
     
  18. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Alsof je mijn 5 en 3 jarige omschrijft. Die van 5 staat de hele dag ‘aan’. Stelt vragen om het vragen stellen. Bijzonder pienter, legt verbindingen en knutselt het liefst de hele dag.
    De jongste jankt, piept en zeurt (en is heus wel lief ook). Zit regelmatig op de gang maar of t interesseert m niet of hij brult alles bij elkaar. Het woordje nee begrijpt hij niet. Ontdekt het liefste alles zelf en heeft geen rust in zijn kont.
    S avonds is het echt bijkomen Haha
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Je geeft zelf aan dat je peurer hoogstwaarschijnlijk voor loopt en dat hij veel dingen wil weten en constant vraagt.

    Onze zoon is ook zo,hij staat altijd aan. Een onbekende zou zeggen ADHD maar wij weten dat hij hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd is.

    Het drukke komt door het alles willen weten en niks willen missen.

    Vaak worden er foute diagnoses gemaakt en denken ze dat ze ADHD hebben terwijl ze hoogbegaafd zijn. Lees er maar eens over:)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.145
    113
    Dochter hier staat ook aan zodra ze wakker is. Heb me wel eens afgevraagd waar al die energie vandaan komt en of dat ook per pot verkocht kon worden. Verover de wereld in minder dan 12 uur per dag. Kind speelt, leeft, danst, zingt, kletst en leert alsof er geen morgen is. Ontzettend vermoeiend maar bijzonder om te zien en te ervaren.
     

Deel Deze Pagina