Druppels melk nu al bewaren?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Liliane92, 12 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.656
    2.647
    113
    Vrouw
    #1 Liliane92, 12 jun 2021
    Laatst bewerkt: 12 jun 2021
    Dag allemaal, Misschien een beetje een gekke vraag. Vanmorgen merkte ik dat mijn rechterborst iets aan het lekken was. Het is een klein beetje gelig en doorzichtig dus ik verwacht dat dit colostrum is. Nou hoorde ik dat dit erg voedzaam is voor de baby maar ik ben pas 21+4 week zwanger. Kan ik dit nu bewaren en heeft dit invloed op de hoeveelheid colostrum die ik later ga produceren of blijft ik gewoon de komende maanden colostrum produceren? Moet ik dit bewaren? Ik lees op internet dat het in de vriezer maar 3 maanden goed blijft dus dat lijkt me toch niet.

    Bedankt voor jullie reacties!
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    In theorie kun je het best invriezen, dat is nog prima na wat meer dan 3 maanden.
    Maar met druppels is dat eigenlijk niet echt te doen zeg maar, het opvangen en ergens in bewaren. Als t om bijv. een paar ml gaat zou je nog voor kleine optrekspuitjes kunnen kiezen die je dan in een zakje samen in de vriezer hebt liggen.
    Stel dat je om wat voor reden dan ook wat moet bijvoeden kun je dat gebruiken.
     
    Liliane92 vindt dit leuk.
  3. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Inderdaad, je zou het kunnen opvangen en invriezen, dan kun je het prima bewaren, maar het is niet noodzakelijk. Je borsten blijven de hele zwangerschap en eerste dagen na de bevalling colostrum aanmaken, ongeacht hoe lang van tevoren dit is. Het is overigens niet raar om rond deze termijn al wat colostrum te lekken, hoe verder je komt in de zwangerschap hoe groter de kans dat je wat gaat lekken.

    Als je echt doelbewust wat op wil vangen om in te vriezen dan heb je het eigenlijk over antenataal kolven. Je kolft dan met de hand een paar ml door in je borst te knijpen en de druppels op te vangen met een theelepeltje en dit op te zuigen met een spuitje. Dit wordt wel aangeraden om pas tegen vanaf ongeveer 36 weken te doen, omdat er nog enige twijfel bestaat of je hiermee vroegtijdige weeën op kan wekken. (Niet met een druppeltje opvangen als je dat nu zou doen hoor, maar als je echt 10 minuten in je borst zou gaan zitten knijpen met dat doel.)
     
    Liliane92 vindt dit leuk.
  4. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.656
    2.647
    113
    Vrouw
    Super! Bedankt voor je reactie @Muisje2016! Dit beantwoordt al mijn vragen omtrent dit onderwerp! Fijn! :)
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina