duphaston

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Dorie, 14 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorie

Dorie Actief lid

9 feb 2006
    145
    0
    0
    Hoi mirjam/japke

Ik ben nu in Oostenrijk op vakantie. Ik ben 6 weken zwanger. Ik heb vanmorgen bloedverlies gehad bij het opstaan en toen naar het ziekenhuis gegaan. De zwangerschap loopt goed en het hartje klopt al. Waarschijnlijk is het bloedverlies van 12 km fietsen de dag ervoor. Heb nu duphaston gehad en moet daar 1x 10 mg per dag van hebben. Zijn een soort hormoontabletten om het bloeden te verdrijven en zwangerschap te begeleiden tot 12 weken. Werkzame stof is dydrogesteron. Kan jij me wat meer hierover vertellen? Ik snap er weinig van of dit goed is allemaal etc. Het ziekenhuis had wel gezegd dat als het bloeden veel wordt, ik dan opgenomen moet worden....

groetjes, Brigitta

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Brigitta,

fijn dat je een hartje hebt zien kloppen!
    In Nederland wordt bij mijn weten nauwelijks meer Duphaston voorgeschreven in situaties als de jouwe. Progestageenhormonen worden wel toegepast bij een dreigende miskraam. Bij steeds optredende miskramen achter elkaar wordt het ook wel gebruikt vóór de zwangerschap. Het heeft een beschermend effect op de zwangerschap. Voorbeeld is dydrogesteron. Maar het effect is onvoldoende aangetoond daarom wordt het nauwelijks meer gebruikt. Het kan ook geen kwaad voor zover ik weet. In Nederland krijg je eigenlijk nooit medicijnen bij bloedverlies in het begin van de zwangerschap, maar moet je gewoon afwachten.
    Oostenrijk is een goed ontwikkeld land dus ze zijn op de hoogte van alle onderzoeken et cetera, als ze dit voorschrijven zou ik het nemen. Als je je er niet prettig bij voelt dan kun je nog eens contact opnemen met die arts.

Mirjam

Deel Deze Pagina