Dutjes gaan dramatisch. Wat is normaal?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bidon, 10 nov 2025.

1. Bidon

Bidon Nieuw lid

10 nov 2025
    4
    0
    1
    Betreft: baby van 4 maanden.

De situatie van de afgelopen twee maanden is als volgt:

Onze baby lijkt overdag na ongeveer een uur moe te worden. In de ochtend is dat vaak iets eerder, en naarmate de dag vordert lijkt de wakkertijd wat langer te worden.

Het probleem is dat de baby zich enorm verzet tegen het in slaap vallen. In de ochtend gaat het iets beter, maar echt makkelijk is het nooit. Het enige wat redelijk helpt is in slaap vallen aan de borst of vrij intensief wiegen, wat soms bijna op lunges lijkt. Dit duurt regelmatig een half uur of langer. Tijdens het wiegen huilt de baby vaak hard in je oor. Daarna slaapt hij meestal maar 35 minuten, soms iets langer. We zijn dus vaak langer bezig met het in slaap krijgen dan met de slaap zelf.

Een draagzak helpt soms bij ons, maar niet bij de grootouders. Ook daarin slaapt hij meestal maar 35 minuten.

Hoewel dit voor ons pittig is, redden we het nog wel.

Maar nu het probleem:
    We moeten allebei weer aan het werk, wat betekent dat er twee dagen per week oppas nodig is, meestal door de grootouders. Helaas vallen daar onze twee werkende slaapopties weg: borstvoeding is geen optie, en het intensieve wiegen kunnen de grootouders fysiek niet opbrengen.

Wanneer de baby bij hen moet slapen leidt dat tot hard en langdurig huilen. Een van ons werkt op die dagen thuis, zodat we kunnen ingrijpen als het echt niet meer gaat, maar dat gaat uiteraard ten koste van de productiviteit.

Onze vragen:
    Is dit normaal? Is het gebruikelijk dat een baby van deze leeftijd zo hard en zo lang huilt om in slaap te vallen? En hebben jullie tips om hiermee om te gaan?

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.774
    11.185
    113
    Is het hard huilen alleen bij slapen of ook na het eten? Veel slikken, lipjes constant pruilen, moeilijk kijken?

Onze zoon huilde of sliep en voor de rest liep ik of sliep hij op mij. Door heftige reflux kon hij niet plat.

Misschien dat hij (lichte) klachten heeft. Je zou kunnen proberen om na het eten een half uurtje omhoog te houden, bed (matras) iets schuin te zetten.

Wil hij slapen als je gaat wandelen. Soms hielp het hier om hem in de maxi cosi te zetten en even een stuk te wandelen. Een handdoek onder het matrasje van de wandelwagen leggen zo dat hij iets schuin lag wou soms ook helpen.

Vero0504 vindt dit leuk.
  3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.925
    7.590
    113
    Wat pittig zeg, voor jullie.
    Hier werkte het bij de jongste het beste om een wakker tijd aan te houden. Volgens mij ging zij best lang altijd na 1,5 uur naar bed, ongeacht of ze moe leek. Want vermoeidheids signalen was hier, bij meerdere van onze kinderen overigens, dat we te laat waren en ze dus gingen huilen in bed.
    Sowieso sliep zij alleen maar op haar buik. Misschien is dat nog een optie?

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.968
    12.956
    113
    Mijn jongens sliepen altijd goed in de wandelwagen. Dat zie ik hier nog niet tussenstaan. Heerlijk buiten in de frisse lucht. Bij oma heeft de jongste nooit in de wieg geslapen, maar in de wandelwagen ging het prima!

Ik zou denk ik niet thuis werken, uiteindelijk lost het zich wel op. Ik denk juist ze je aanwezigheid door hebben, waardoor het moeizamer gaat.

Athina vindt dit leuk.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.826
    15.690
    113
    G en R hadden beiden extreem verborgen reflux. G was dan ook nog eens prikkel gevoelig.

Met de reflux onder de duim ging het al beter, maar G was (en is) echt een kerncentrale qua energie. Die legde ik dan maar in dr ledikant en op diezelfde verdieping ging ik de was ophangen/afhalen, slaapkamers beetje rommelen/stofzuigen. Als ze maar hoorde dat ik er was. Ene keer sliep ze wel, dan sloot ik zachtjes de deur, andere keer kwam ze weer mee naar beneden. In dr uppie alleen vond ze niks, slaapsignalen kwam veeeeels te laat. Beetje witjes, rode oortjes en war blauwig onder dr ogen was bedtijd. Oogjes wrijven en gapen kwamen daar pas veeeeeeel later bij en dan was ze weer oververmoeid.

Zij had ook 10-20 minuten ongestoord, ongeprikkeld (oppakken, neerleggen is allemaal een prikkel) nodig. Verstoorde je dat op wat voor manier dan ook, begon de klok weer opnieuw. Heeft even geduurd eer we dat doorhadden.

Beste wat ik kon doen was bij oververmoeidheid of negeren (wat absoluut NIET lukte na de eerste 6 wkn 18-21 uur per dag gekrijs te hebben gehoord, 1 kik of bepaalde toon en ik zat al in de gordijnen) of in een poang stoel gaan zitten en niet meer verplaatsen, of op de bank.

Wandelen buiten maar dan echt in t park/bosgebied werkte ook fantastisch, alleen ik kon nog geen 400m lopen zonder pijn door mn bekken (heeft 10mnd geduurd eer ik meer kon).

Grootste winst was op t goede moment op bed leggen en niet op de klassieke slaapsignalen maar HAAR slaapsignalen. (Was met R eender)

6. Puttertje

Puttertje Bekend lid

12 mei 2022
    904
    1.151
    93
    Vrouw
    Heel herkenbaar. Hier was de enige manier om in slaap te vallen heen en weer lopen in de draagzak en dat ging gepaard met heel veel verzet en huilen. Er waren dagen dat het langste dutje 22 minuten was en al die tijd moesten we in beweging blijven, anders werd ze sowieso wakker. Hier net als Vero een kindje met verborgen reflux, heb je fysieke klachten uitgesloten? Misschien is voor de grootouders bouncen op een yogabal een optie? Oordoppen om het geluid te dempen, wij liepen die dagen continu met oordoppen rond. Enige wat ik je kan zeggen is dat het bij ons na 5-6 maanden steeds ietsje beter ging en we sindsdien een hele goede slaper hebben.

7. Bidon

Bidon Nieuw lid

10 nov 2025
    4
    0
    1

Gelukkig huilt hij vooral wanneer hij moe is en niet in slaap kan komen. Als hij wakker is, is hij meestal vrolijk. ook als hij in de wipstoel of box ligt. Hij lijkt zich echter snel te vervelen; dan heeft hij wat aandacht nodig, moet hij op een andere plek liggen of krijgt hij een nieuw speeltje.

Hij spuugt wel regelmatig. De laatste dagen trekt hij zich tijdens het huilen ook erg overstrekt en gooit hij zijn hoofd naar achteren als we hem vasthouden. Zou dat kunnen wijzen op verborgen reflux?

Wandelen in de reiswieg gaat helaas niet goed: na vijf minuten begint hij te huilen. Eerder viel hij in slaap in de autostoel tijdens het rijden, maar dat werkt inmiddels ook niet meer.

Ik denk dat het toch verstandig is om te laten onderzoeken of hij misschien verborgen reflux heeft. Moet je daarvoor naar de kinderarts?

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.774
    11.185
    113
    Overtrekken kan te maken hebben met verborgen reflux.

Je kan bij de huisarts terecht. Wij kregen de tips voor reflux mee en daar moesten we mee starten.

Uiteindelijk kregen we medicatie maar dat was niet voldoende.

Via de kinderarts ( vanwege vroeggeboorte nog onder controle) kregen we andere medicatie. Dat hielp wel.

Was ook een kindje wat zich snel verveelde. Baby speelgoed was niet aan hem besteed. :roflmao:

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.967
    6.284
    113
    Vrouw
    Je kan dit in eerste instantie bij de huisarts bespreken
    Wees wel alert op anti-borstvoeding adviezen
    Het gros van de huisartsen heeft amper kennis wat dit betreft

10. Puttertje

Puttertje Bekend lid

12 mei 2022
    904
    1.151
    93
    Vrouw
    Ik heb mijn dochter met verborgen reflux ook borstvoeding gegeven, ondanks dat veel voedingsadviezen (bijv. indikken van de voeding) zich beter lenen voor kunstvoeding. Mocht je daar vragen over hebben, stel ze gerust :)

Medicatie krijg je tegenwoordig echt niet meer zomaar, kregen wij begin 2023 al niet meer. Gezien de mogelijke bijwerkingen op de lange termijn doen ze dit alleen als je baby ook niet goed groeit. Mocht je baby veel last hebben van melk die omhoog komt, dan zijn er vooral adviezen die je kunt toepassen en verder is het helaas een kwestie van tijd tot je baby beter in zijn vel gaat zitten. Hier de platte bak van de kinderwagen nooit kunnen gebruiken en ook de box amper. Kind was veel blijer toen ze wat meer rechtop kon leven :)

11. Bidon

Bidon Nieuw lid

10 nov 2025
    4
    0
    1
    Bedankt voor de tips. Qua wakkertijden hebben we van alles geprobeerd. Maar er lijkt niet echt logica achter te zitten. Enige wat we merken is dat hij in de ochtend kortere wakkertijden lijkt te hebben dan in de avond.

Op de buik slapen is voor ons nog geen optie, want hij kan nog niet omrollen en op de buik blijft hij met zijn hoofd omhoog totdat zijn nek moe wordt dan begint hij te jengelen.

12. Bidon

Bidon Nieuw lid

10 nov 2025
    4
    0
    1

Ik weet niet of ik dit mijn (schoon) ouders kan aandoen haha. Dat schreeuwen is zo hard dat ik niet eens weet of ik het kan overtreffen. En als we niet ingrijpen ben ik bang dat het ook niet stopt.

13. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Bekend lid

22 apr 2025
    889
    975
    93
    Vrouw
    Als reflux enz. Is uitgesloten zou ik is ruis proberen. Hier hielp dat echt goed.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.826
    15.690
    113
    Ukkepukkies hebben een overloop systeem (melk teruggeven wat teveel was), ze proesten het nog wel eens onbedoeld op met een fikse boer en dan heb je reflux (boogspugen laat ik even achterwege). Reflux is er in de zichtbare en wat meer onzichtbare variant (die laatste noemen we verborgen reflux).

Verborgen reflux kenmerken die wij hadden:

• Slikken tussen voedingen door (het kon onmogelijk de voeding zijn en voor gewoon wat speeksel was het echt teveel)
    • vaak de hik
    • zure lucht uit mond
    • Om de 2 uur "trek" aka brand blussen met melk want dat remt zuur. G dronk zich echt tegen de klippen op, leek altijd uitgehongerd. Vlak daarvoor gingen ze hier hikken en slikken.
    • Plat liggen was een no-go
    • Buikspelen verergerde alles alleen maar.
    • Veel huilen, door huilen valse lucht, door valse lucht veel buikkramp, door buikkramp veel huilen, door huilen middenrif onder spanning, door spanning weer meer reflux...

Waar we extra aandacht op hadden was:

• vaker kleinere voedingen (dat is met fles wat makkelijker) dus 1L ipv door 4 flessen, door 6-8 flessen.
    • flesbereiding met een vork, niet schudden of met een lepel (beperken van luchtbellen), bij BV kan een andere houding helpen
    • Rollend verschonen (is een handigheidje, wij weten niet beter inmiddels)
    • Na een voeding goed boeren en trek daar echt een half uur / 45 minuten voor uit.
    • Veel draagdoek
    • Weinig prikkels
    • Ledikant schuin (poten aan hoofdkant op boek maatje Lord of the Rings) let wel op stabiliteit en dat ze naar beneden kunnen glijden/makkelijker om kunnen rollen omdat het zwaartepunt anders ligt.
    • Box was hier schuin (poten), wandelwagen bak was schuin (onder matras)

Je kan de reflux leefregels (minus indikken) gewoon volgen ookal heeft een kind geen verborgen reflux. Heeft een kind wél de duidelijke kenmerken van verborgen reflux en de reflux leefregels werken onvoldoende dan komt indikken om de hoek.(in Nederland pakken ze standaard johannesbroodpitmeel (vaak afgekort hier op het forum als JBPM), dat kan bij ukkies buikkrampen triggeren, maar ik België wordt ook gelilact gebruikt en die schijnt dat niet/minder te doen.

Indikken van voeding is een protocol stap, maar heeft hier nooit echt geholpen. Blijf het zelf ook een rare vinden en met name bij borstvoeding.

Ik weet niet of je nog een post van @Averlhach kan vinden, die had de reflux leefregels in haar onderschrift gelinkt.

Uiteindelijk werd het beheersbaar toen de hapjes er goed in gingen (wortel en doperwt waren geen succes, bruine bonen wel (blust)). Hier begonnen ze gewoon met 2x groente en pas veel later kwam fruit (kregen ze t zuur van).

Zaken schuin zetten wordt tegenwoordig weer afgeraden aangezien de "zinvolle stijlte" veelal niet kan gelet op veiligheid/stabiliteit. Wij vonden het wel zinvol en bijdragen aan meer rust, maar het heeft zn risico's (in bed kunnen ze makkelijker onbedoeld omrollen of naar beneden glijden, stabiliteit ledikant etc...). Maar bij R was er bijvoorbeels VEEL meer stijlte nodig dan verantwoord kon. Die heeft de eerste 16 weken bovenop mij in mn armen geslapen en ik zat ingebouwd op de bank te hazenslapen in een make-shift/safest possible under circumstances oplossing. (Veilig slapen heeft daar ook vast een mening over).

Puttertje vindt dit leuk.
  15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.967
    6.284
    113
    Vrouw
  16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.678
    2.429
    113
    Ik zou wandelen nog eens proberen maar dan met iets anders dan de reiswieg (zodat hij niet zo plat ligt). Bij ons ging wandelen met de reiswieg met bijna alle kinderen niet goed, wij wandelden met de maxi-cosi erop, of als dat ook te veel opgepropt is en niet lekker voor hem, zou je ook het wandelstuk/zitje voor de buggy-stand al eens kunnen proberen (en dan niet te rechtop natuurlijk, en een beetje stutten links en rechts met een kussen

17. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.735
    1.835
    113
    Mijn beide kinderen sliepen tot ongeveer 7 maanden alleen maar tijdens het wandelen in de wandelwagen. Daarna was het nog steeds moeizaam, maar langzaam kwam er toch een ritme met 2 slaapjes vanaf een maand of 9. Ik denk dat het er toch ook wel bij 'hoort' of dat in elk geval veel mensen hier helaas moeite mee hebben. Wat gebeurt er als hij niet wil slapen en wakker blijft? Op een gegeven moment zal hij misschien dan wel gewoon zo moe zijn dat het slapen iets meer vanzelf gaat?

18. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    24.151
    27.913
    113
    Vrouw
    Onze 2e was ook zo. Heel vermoeiend. En maar wiegen....of op de arm aan de borst. Iets ouder (na wel meer dan half jaar) ging het wat makkelijker maar.... dutjes bleven kort. Voor oppassende grootouders was t gewoon maar wandelen. Half uur was al veel. Met 2 jaar was ie ook klaar met het dutje.

Hij slaapt nog steeds onrustig (kleuter). Schuift door t hele bed. Dit hoort gewoon bij hem.

19. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    4.064
    3.553
    113
    Vrouw
    Lastig hoor!
    Het kan dr inderdaad bijhoren, of er is iets aan de hand zoals al gezegd.
    Mijn dochter sliep overdag niet in de eerste twee maanden, en veel huilen en onrust, dat bleek spruw te zijn. Kun je evt ook nog checken?

Deel Deze Pagina