Duur bevallingsverlof na opname ziekenhuis bij tweeling

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Chezzy, 3 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chezzy

    Chezzy Actief lid

    3 mrt 2016
    412
    309
    63
    Ik heb twee vragen over het bevallingsverlof bij een tweeling. Sinds april 2018 is het zwangerschaps/bevallingsverlof wanneer je bevalt van een meerling minimaal 20 weken. Nu is mijn tweeling bij 37 weken geboren en is de verwachting dat ze langer dan een week in het ziekenhuis liggen.
    Mijn vragen:
    - op jullie website staat bij het kopje "verlof als mijn kind na de bevalling in het ziekenhuis ligt" dat er uit wordt gegaan van een recht van 16 weken. Geldt voor een meerling dan het recht van 20 weken of ook een recht van 16 weken?
    - telt de dag van geboorte ook mee voor de ziekenhuis opname?
    Alvast bedankt
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Chezzy,

    Wat naar om te lezen, dat jouw kindjes langer dan een week in het ziekenhuis moeten blijven liggen.

    Beval je voor de uitgerekende datum van een meerling, dan heb je recht op minimaal 20 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Wij tellen de gemiste dagen van de zwangerschapsuitkering op bij de duur van de bevallingsuitkering.

    Als jouw kind na de geboorte meer dan 7 dagen in het ziekenhuis moet blijven, kan jouw bevallingsverlof langer duren. De dag van geboorte telt niet mee.

    Met vriendelijke groet,
    Wieger
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina