Duwen op de buik tijdens de bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ane, 13 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ane

    Ane Lid

    13 feb 2019
    13
    1
    3
    Vrouw
    Dag dames,

    Dit is mijn eerste topic, dus hoop dat ik wat antwoorden krijg.

    Ik ben afgelopen nacht bevallen van een gezonde jongentje. En mijn bevalling was iets anders verlopen dan gepland.

    Toen ik eindelijk op 10 cm zat en mocht perssen. Perste ik blijkbaar niet hard genoeg. Voor mijn gevoel deed ik alles wat ik kon maar het was niet genoeg om de baby eruit te krijgen. Dus toen dacht de gyn. Ik zal er even helpen. En tijdens een perswee drukte hij 3x zo hard op me buik dat de baby eruit floepte.
    Voor mij gevoel ben ik daardoor ook verschrikkelijk uitgescheurd.

    Ik ben blij dat het lukte en de baby is gezond. Maar ik had hier nog nooit van gehoord en hij deed het zonder waarschuwing. Achteraf was het ook nodig dat de baby snel eruit moest kimen omdat hij had gepoept in het vruchtwater.

    Heeft iemand ervaringen hiermee?
     
  2. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Is hier ook gebeurd. Is volgens mij het laatste wat ze proberen voor de vacuumpomp word gebruikt en dat is ook geen pretje voor zowel de baby als jou...

    Ik vond het zelf trouwens ook geen pretje. Heb de hele bevalling geen geluid gemaakt maar toen ze begon te drukken heb ik de longen uit mijn lijf geschreeuwd en heb ik flink gevloekt op die vrouw :roflmao: Ik had al wel vooraf een knip gekregen.. mss had jouw gyn dat beter ook kunnen doen zodat je niet zo enorm was uitgescheurd:(
     
  3. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    En gefeliciteerd trouwens! ❤️
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Ja hier ook gehad bij de eerste, bijna 2 uur geperst, geknipt en hij moest er dus echt wel uit...

    Fijn is het niet nee ;)


    Gefeliciteerd!
     
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ja hier ook bij de eerste.
    De gyn gaf wel aan dat het moest omdat mijn dochter niet om het hoekje kwam.
    Bij de duw werd er gelijk geknipt en was ze er.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Hier ook met 2 man op mijn buik geduwd. Vond het geen fijne ervaring moet ik zeggen. Bij mij werd het nog een keizersnede uiteindelijk.

    Wel gefeliciteerd!
     
  7. Ane

    Ane Lid

    13 feb 2019
    13
    1
    3
    Vrouw
    Dag dames,

    Jeejtje, ben dus niet de enige. Mijn gyn. Had me op het hart gedrukt om mij goed voor te bereiden op de bevalling omdat het geen makkelijke taak zou zijn. Dus heb echt veel gelezen over de bevalling, 1e, 2e en 3e fase, puf oefeningen de hele mikmak. Nog nooooooit is dit aanbod gekomen.

    Zoals Mila zei, wilde echt niet veel schreeuwen ondanks dat ik verging van de pijn van de weeen. Maar toen hij drukte op me buik.... my god ik dacht dat ik dood ging.

    En de knip deed hij bij de laatste duw toen de baby erbijna uit kwam kreeg een knip en mocht ik de laatste pers geven.

    Jammer dat ze dit soort "technieken" niet in de boeken zetten. Alles gelezen over vacuumpompen, tangen en knippen maar duwen op de buik is een hele andere wereld.

    Dank jullie wel dames!
     
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ja hier ook, ivm foetale nood. Pomp zat er ook al op, maar hij moest er echt NU uit. Ik heb het niet als vervelend ervaren, maar ik had wel door dat het echt een kantje boord situatie was. Dus op dat moment mocht ie alles doen om mijn kind er levend uit te halen.

    Ik denk ook dat het uitscheuren dan maar voor lief genomen wordt. Wel jammer dat ze het niet even gezegd hebben dat ze een handje moesten helpen ivm meconiumhoudend vruchtwater. Communicatie schort het nog weleens aan.
    Misschien kun je het er met je gyn tijdens de nacontrole nog even over hebben?

    En natuurlijk gefeliciteerd!!!
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier ook, was de laatste poging voordat ik naar het ziekenhuis zou moeten. Had al knip en bijna twee uur persen erop zitten.
    Eerst de kraamhulp, toen de verloskundige, daarna m’n man nog.
    Hij lag ook met z’n hoofd een beetje scheef, waardoor het niet lukte.
    Ik had de volgende dag overal spierpijn. Al had ik dat misschien anderen ook wel gehad.
     
  10. Blue lady

    Blue lady Bekend lid

    29 mrt 2015
    665
    437
    63
    ik werk op de kraam verloskunde afdeling als verpleegkundige. Helaas moet dit soms gebeuren om een kindje snel ter wereld te brengen bij foetale nood. Het is inderdaad zoals al gezegd de laatste optie voor een vacuumpomp. Het is net wat vriendelijker voor je kindje dan een pomp. Maar voor de vrouw is het heel naar en ik heb altijd flink met mijn patienten te doen als dit gebeurd.

    Ik snap dat je het idee hebt dat het uitscheuren hier ook door komt. Het is zeker een reeele gedachte gang. Aan de andere kant weet je ook nooit hoe het anders was gegaan.
    Mocht je last blijven houden van de manier waarop het is gegaan, vraag dan een gesprek aan op de poli bij de gyn. Artsen mogen ook terug horen wanneer ze niet duidelijk hebben gecommuniceerd. Ze zijn niet heilig en hebben soms helaas wat betreft communicatie of empathie nog al eens wat te leren
     
    Vlinderbloem vindt dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gefeliciteerd!

    Bij mijn oudste deed de gyn het ook, ze kwam het bochtje niet om. Maar het duwen werkte helaas ook niet, dus werd het een vacuumpompje.

    Bij mijn jongste werd zachter meegeduwd tijdens een perswee, en dat werkte toen gelukkig wel.
     
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Gefeliciteerd! Maar je hebt gelijk hoor, de werkelijkheid achter bevallingen is vaak eh gruwelijker en pijnlijker dan in de boeken staat of ze bij zwangerschapscursussen vertellen :confused:
    Na de bevalling van mijn eerste, was ik daar ook een beetje boos over. Snapte niet waarom niet was verteld wat er allemaal kon gebeuren. Maar ik denk dat het is om zwangeren geen angst aan te jagen.
     
  13. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Fundus expressie heet dat duwen.

    Voor elke medische handeling is in beginsel toestemming verreist, voor fundus expressie dus ook. De gynaecoloog had het dus wel aan je moeten vragen van te voren.
     
  14. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Niet om de baby eruit te krijgen maar die placenta. Oh man, zeer dat het doet.

    Naderhand nog een heel gesprek gehad met de verloskundige. Baby is op de baarkruk geboren en had de placenta daar ook wel willen proberen (achteraf gezien).
    Het is toch wat hè, dat bevallen.
     
  15. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Hier is geen toestemming gevraagd maar bij onze dochter ook gebeurd door twee verpleegkundigen, haar hartslag viel weg..
    Ze moesten dus wel ingrijpen.

    Achteraf heb ik dit gehoord, helaas heeft ze daardoor haar hoofdje niet goed kunnen draaien en heeft ze veel pijn gehad (half jaar bij osteopaat gelopen..).
    Laat niet alleen jezelf goed nakijken maar ook je kindje hoor!
     
  16. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.474
    3.841
    113
    Vrouw
    Hier ook gebeurd, maar het heeft toen niet geholpen.

    Hopelijk herstel je snel!
     
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Hier ook geknipt en onze zoon eruit geharkt als het ware.

    Mijn advies is daarom ook om straks een bezoekje aan de osteopaat en chiropractor te brengen. Bij onze zoon zat zn nek vast door het eruit duwen en had hij een vernauwing van maag naar darmen door het poepen in het vruchtwater.

    Hartelijk gefeliciteerd!!
     
  18. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Hier een fundusexpressie na meerdere minuten bradycardie (<50bpm) bij m’n oudste. Zij had geen vijf minuten later moeten komen. Madame had (thuis) in het vruchtwater gepoept dus ik werd met reeds 9 cm ontsluiting en persdrang in de auto naar het ziekenhuis gezet. Achteraf een (niet te verwijten) inschattingsfout dus want madame was bijna in de auto van de vk geboren én het autoritje was dus domweg langer dan ze eigenlijk aankon (30 min). We waren 8 minuten in het ziekenhuis toen lag ze al op m’n buik. Ik ben érg blij dat het eigenlijk allemaal langs me heen gegaan is en ook de term “bradycardie” heb ik pas elf jaar na dato opgezocht.......
     
  19. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Hier is de eerste ook met duwen op de buik geboren. Na 2 uur persen, 2 x knippen was het de laatste kans om thuis te bevallen. Het ging op dat moment allemaal langs me heen (was ook al 24 uur bezig). Later besefte ik dat het best een pittige bevalling was.
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb ook fundus expressie gehad bij m'n oudste. De persweeën waren weg gevallen en ik voelde dat ik hem er niet goed uit kreeg. Dus het werd een knip dn flink duwen. Ik kan me niet herinneren dat ik daar zelf echt pijn van heb gehad. Ik was half dood van de weeënstorm die me op 10 cm ontsluiting bracht.
    Ik weet wel dat mijn man er wat ontdaan van was. Hij zei later dat het leek alsof ze me dwars doormidden duwde. Hij vond het echt een heel naar zicht.
    'k Heb er niet echt op gelet, was met andere dingen bezig...

    Ik was gewoon blij dat onze zoon er uiteindelijk uit was. Dat was echt mijn eerste gevoel. Geen blijdschap of trots ofzo. Maar echt opluchting dat hij eruit was. Voor mijn gevoel zat hij echt klem. Dus ik denk dat het bij zijn geboorte toen goed was dat ze het gedaan hebben. Op deze manier was het ook nog net poliklinisch en kon ik dus een paar uur later naar huis. Anders had ik weeënopwekkers gekregen en de nacht moeten blijven.
    Ook geen ramp hoor. Maar ik vond samen naar huis gewoon ook erg fijn.

    Maar zoals je dus leest: het is dus iets wat wel vaker gebeurt. Waarom het dan niet verteld wordt, weet ik ook niet. Misschien omdat het geen zin heeft om vooraf alle ingrepen en (nood-)handelingen te vertellen. Dan gaan veel vrouwen juist angstig de bevalling in, denk ik.
     

Deel Deze Pagina