Dwarsligging

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door active82, 10 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    Dames,

    ik ben op zoek naar ervaringen en tips. Ik ben vandaag 34+4 en vandaag had ik weer een controle afspraak bij de verloskundige. Alles goed, behalve dat de baby nog steeds dwars ligt.

    Billen wel tegen mijn ribben aan en dan helemaal dubbel gevouwen met zijn/haar hoofdje tegen mijn rechterzij aan met de benen boven het hoofd. Dus de billen liggen op zich wel goed, maar het hoofd nog helemaal de verkeerde kant op. Bij het voelen aan de buik konden ze ook niet ontdekken waar het hoofdje lag, dus uiteindelijk met de echo het hoofdje kunnen vinden.
    Beide andere kinderen lagen bij deze termijn al goed en gedeeltelijk ingedaald, dus baal hier wel van :(. Ik weet dat de kleine nog echt wel kan draaien, maar vind het toch erg lastig.

    Volgende week dinsdag heb ik weer een afspraak bij de verloskundige om te zien hoe de kleine dan ligt en als deze dan nog niet goed ligt, dan afspraak plannen bij de gynaecoloog, dus hopelijk draait de kleine uit zichzelf nog goed!

    Waar ik nu op zoek ben:
    • Wie heeft er ervaringen met moxatherapie? Waren die ervaringen positief of negatief?
    • Wie heeft ervaringen met voetreflextherapie?
    • Andere tips die relatief makkelijk toe te passen zijn en uit te proberen?
     
  2. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Mn jongste lag tot de dag van de inleiding dwars. Gedraaid, direct vliezen gebroken toen.
    Toen was ik 38 weken zwanger.
    Dus je kunt altijd een draaipoging proberen.

    Succes
     
  3. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    Indien de kleine dwars blijft liggen, wil ik inderdaad wel een draaipoging proberen.
    Ik wil alles proberen om ervoor te zorgen dat ik natuurlijk kan bevallen!
     
  4. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Ik ben mij aan het inlezen wat betreft acupunctuur. Lees vaak ook over het feit dat het helpt bij kindjes die dwars liggen. Heeft wel een paar sessies nodig, dus snel mee beginnen dan
     
  5. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    Ja acupunctuur heb ik ook naar gekeken. Ik wacht alleen eerst even aankomende dinsdag af. Voor mijn gevoel lag de kleine gisteravond alweer helemaal anders dan 's ochtends, dus ik vermoed dat hij/zij nog voldoende ruimte heeft om te draaien. Hopelijk draait hij/zij dan nu zo dat hij met het hoofdje op de goede plek komt te liggen!
     
  6. Elmo89

    Elmo89 Actief lid

    5 mrt 2012
    214
    649
    93
    Beverwijk
    Mijn dochter lag ook dwars.... en pas toen mijn vliezen braken is ze zelf goed gaan liggen.. alleen helaas is ze tijdens de weeën weer dwars gaan liggen dus geen positief verhaal hier :| uiteindelijk is ze met een keizersnede geboren.
    (Uiteindelijk is dat goed geweest want ze was te groot om via een natuurlijke manier geboren te worden ;))
     
  7. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hier de 3e in stuit gehad. Tot in week 36 hij toch nog spontaan gedraaid is.
    Ze hebben gewoon meer ruimte. Ik geloofde er ook niet in maar draaien kan echt nog op jouw termijn :)
     
    active82 vindt dit leuk.
  8. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    Ik heb er ook weinig vertrouwen in, omdat beide andere kinderen wel al goed lagen, maar als ik jouw verhaal lees, heb ik er weer wat meer vertrouwen in :). Mijn buik wordt vandaag ook verbouwd van binnen, dus wie weet :D. Volgens mij heeft hij/zij dus ook echt nog wel veel ruimte.
     
  9. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Mijn eerste lag met 28 weken ingedaald.
    De tweede is ingedaald tijdens de ontsluiting.
    En zoals gezegd de derde vond het wel prima in stuit. Ik had net als jij veel ruimte.
    Houd vertrouwen :)
     
  10. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Spinning babies oefeningen kun je proberen.

    Mijn kindje ligt ook dwars (en ik heb veel vruchtwater) en steeds als ik de oefening doe, dan draait hij wel iets. Ik maak me er niet zo druk om, er komt vast een oplossing.
     
  11. Averna

    Averna Bekend lid

    15 jan 2016
    980
    816
    93
    NULL
    NULL
    Mijn eerste lagheel lang in stuit en zij is met 36+6 met een versie gedraaid. Zeker de moeite waard om te proberen vind ik. Ik vond het wel pijnlijk (meer dan ik verwacht had), maar toen ik aangaf te willen stoppen, deden ze dat ook direct. Daarna vroegen ze of ik het nog een keer wilde proberen en toen ik me bewust ontspande en wist wat er ging komen, was het zo gebeurd.
    De baby werd ook echt goed in de gaten gehouden met de echo tijdens het draaien en ctg voor en een paar keer na het draaien.

    Deze kleine man lag ook weer in stuit en is afgelopen week denk ik ergens toch zelf gedraaid. Dus wie weet draait die kleine van jou ook nog wel vanzelf. ;)
     
  12. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Mijn nu nog jongste lag in stuit en ik heb moxa therapie geprobeerd. Wel zelf thuis, maar hier deed het niks. Lachwekkend was het wel. O en stinken! Deuren open gezet, maar het was ontzettend koud buiten, het was februari. Geen succes dus.
    Een draaipoging is ook niet geslaagd. Ik heb toen voor een keizersnede gekozen.

    Hopelijk draait jouw eigenwijsje nog.
     
    active82 vindt dit leuk.
  13. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Zowel mijn eerste als mijn tweede lagen lang in stuit, de eerste is met 36 weken zelf gedraaid, de tweede met 37 weken na een voetreflexbehandeling. Een paar uur na de behandeling voelde ik haar draaien en de volgende ochtend op controle bij de gyn lag ze idd met haar hoofd beneden.
    Deze baby ligt met bijna 26 weken ook vrolijk in stuit, dus ik zou er niet van opkijken als hij/zij de komende 10 weken ook zo blijft liggen, net als broer en zus.
     
  14. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ben heel benieuwd hoe onze kleine dinsdag ligt! Volgens mij draait hij/zij nog echt alle kanten op. Ik voel overal beweging en ook nog best behoorlijke bewegingen!
     
  15. Rian89

    Rian89 Fanatiek lid

    13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    Haha grappig. Hier ook zwanger van de 3e, en kind ligt ook over dwars! En voor mijn gevoel gaat ze ook alle kanten nog op in mn buik!
     
    active82 vindt dit leuk.
  16. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    De kleine ligt nu wel goed :), maar heeft nog wel voldoende ruimte en is nog niet ingedaald en dat verwacht de verloskundige ook nog niet. Volgende week weer controle. Nu gewoon iedere week controle om te kijken hoe de kleine ligt, zodat we niet te laat de verrassing krijgen dat de kleine dwars ligt.
     
  17. Loes33

    Loes33 Bekend lid

    10 aug 2018
    890
    629
    93
    Vrouw
    Bij mij lag de kleine ook dwars! Vanaf 37 weken hebben ze 3 versies gedaan, maar hij draaide steeds terug (genoeg ruimte, veel vruchtwater). Daarom met 39 weken weer gedraaid en ingeleid. Door de vele ruimte vielen de versies me alles mee qua pijn.
    Hopelijk blijft de kleine nu goed liggen bij jou!
     
  18. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Geen ervaring met de genoemde alternatieven. Maar mijn tweeling lag t/m week 30 als een stapelbedje, allebei dwars. Daarna de een in hoofdligging en de ander dwars. Ik dacht dat hij met geen mogelijkheid meer kon draaien, tot ik met 33 weken opeens heeeeele grote bult zag en heel veel pijn had, was hij gedraaid. Nog steeds dwars, maar hoofd links ipv rechts.. Dus draaien kan echt nog wel tot laat in de zwangerschap.
    Uiteindelijk week 35 bevallen, eerste hoofdligging, tweede nog steeds dwars maar die werd uitwendig eerst gedraaid.

    een draaipoging gaat volgens mij wel vaker goed als het niet de eerste zwangerschap is :) ik las toen dat bijvoorbeeld een ander kind op de heup dragen niet goed was en heb dat met oudste zoontje toen ook niet meer gedaan.. Succes!
     
  19. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    Hier ligt de kleine nu goed. Ook al wel vast in het bekken, maar nog niet ingedaald. Dus het lijkt er op dat ik mij zorgen heb gemaakt om niets.
     
    Marlau en Maritiem vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina