Dyslexie test 12 jarige

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamafiets, 12 dec 2021.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.672
    113
    Vrouw
    De kogel is eindelijk door de kerk. We gaan oudste laten testen op dyslexie. Hele basisschool moeite met spelling (andere taal onderdelen wel goed/voldoende).
    Juist doordat het alleen met spellen moeilijk is werd de test nooit vergoed.

    Maar nu op middelbare en hij heeft enorm veel moeite met , met name, Frans. Woordjes leren. Rare spelling. Hij doet zijn best, maar dit lukt gewoon niet/slecht. Met een dyslexie verklaring kan hij compensatie krijgen voor spelfouten. En andere hulpmiddelen bij toetsen. Plus een uur per week specifieke les voor de dyslexie-leerlingen (leren ze oa methodes aan voor leren)

    Dus... hij moet getest worden. Maar waar? Door wie?

    Kortom... ik zoek ervaringen in de omgeving smalste stukje van Limburg.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Wat ik er van weet is dat ze alleen kinderen op de basisschool leeftijd vergoeden.
    Wel naar dat ze bij jullie zo lastig doen.

    Heeft de school geen connectie?
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    #3 Jo79, 13 dec 2021
    Laatst bewerkt: 13 dec 2021
    Joh, dat klinkt bekend. Mijn oudste net zo, viel altijd net buiten de boot voor een vergoede test, maar school werkte wel mee. Na twee jaar gezeur met de gemeente, school die begeleiding heeft gegeven wat niets uithaalde, op onze kosten getest. Bleek dus wel dyslexie.
    Mijn man is ook dyslectisch en bij mijn zoon kaartten we ook al vanaf groep 4 aan dat hij wel signalen vertoont die met dyslexie te maken kunnen hebben. Maar ja, andere basisschool en we hebben het elk jaar gezegd en ze hebben er nooit iets mee gedaan.
    Nu zit hij op de middelbare school en hadden we vorige week een gesprek waarin we dit hebben besproken en dit wordt nu doorgezet naar de zorgcoördinator dit dit op zich gaat nemen. Volgens mij ook de dyslexiecoördinator, dus daarvan zullen we wel horen hoe het verder gaat.
    Op de middelbare school is die 6 maanden extra begeleiding geen eis meer voor een test.
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.672
    113
    Vrouw
    School werkte wel mee hoor. In groep 5 hebben we op aanraden van juf een test aangevraagd. Maar toen was hij net te goed op de andere taal-onderdelen. School gaf toen aan dat de test voor hun niet noodzakelijk was en hij heeft dezelfde begeleiding gekregen als wanneer hij wel getest was.

    We hebben toen zelf besloten niet te testen.
    Maar nu op vo loopt hij toch tegen issues aan. En zij vragen wel een officiële verklaring om hem de hulpmiddelen te mogen geven.

    Intussen heb ik een tip gekregen via de dyslexie begeleider vsn zijn school en een afspraak gemaakt :)
    Het eordt helaas biet vergoed. Dus dit wordt de besteding van mijn eindejaarsbonus . Maar goed... We hebben in elk geval de luxe dat we het kunnen betalen.

    @Jo79 heeft jullie zoon nu ook begeleiding en hulpmiddelen? Hoe bevalt dat? En wat gebruikt hij ervan?
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Fijn dat je nu contact hebt met de huidige school. Fijn dat je het wel kan betalen al blijft het vreemd dat je vanaf 12 geen vergoeding kan krijgen.
     
  6. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Hier had de oudste dochter ook net steeds te goede cijfers om het officiële traject in te gaan. In overleg met de IB-er hebben we zelf de koe bij de horens gevat. We zijn naar een orthopedagoog gegaan en zij heeft op onze kosten een dyslexie-onderzoek gedaan.

    Het traject wat daarna volgde (de begeleiding) heeft ons verder niks gekost.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.672
    113
    Vrouw
    Dat is het ook.
    Maar hij scoorde toch al steeds te goed voor vergoeding. Nu nog. Zit in havo/VWO brugklas en staat er echt goed voor. Combi van echt heel hard werken (vooral voor Frans oefent hij elke avond de woordjes) en echt slim zijn.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Dus hij kan het verbergen door heel hard te werken. Is wel heel knap om op deze leeftijd al een goede doorzettingsvermogen te hebben!
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.672
    113
    Vrouw
    Wij zijn echt verbaasd en trots hoe goed hij het doet.
    Zit in zijn karakter. Alles goed willen doen. Aan het begin van deze toetsweek moesten we hem gewoon afremmen en voorhouden dat even ontspannen ook heel belangrijk is. Is gelukkig ook gelukt.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Ja echt super knap! Het gevaar is inderdaad dat er wel een goede balans moet zijn en je anders snel er overheen gaat. Maar als ik dat zo lees heeft hij goede steun!

    Hebben jullie al zicht wat de wachttijden zijn?
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.672
    113
    Vrouw
    Ah lief. Dankje :)
    We hebben eind januari een afspraak kunnen plannen :thumup: Dus dat valt goed mee met wachttijden.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Graag gedaan!! Wachttijden vallen dan zeker mee! Hopelijk laat je daarna weten hoe het is gegaan.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Wij hebben goede ervaring bij het RID. Ze zitten ook in midden/zuid Limburg, maar ik weet niet of dat voor jullie in de buurt is.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Wat jammer dat je het zelf moet vergoeden zeg. Hier doet het vo in de brugklas een dyslexie screening en pakken ze het verder op indien nodig.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    Ik weet niet of je ooit van dysorthografie gehoord hebt. Is dyslexie op gebied van schrijven en dus NIET met lezen.

    Wat stom dat het alleen vergoed word als je ook echt 'lees' problemen hebt. Via de orthopedagoog van school kun je als het goed is op weg geholpen worden.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  16. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Die dyslexiescreening in de brugklas zegt ook niet alles. Bij mij is m'n dyslexie pas in de 4e van het VWO geconstateerd, de man die het af nam zei dat doorzettingsvermogen en intelligentie het zo lang hebben kunnen verbloemen..
     

Deel Deze Pagina