Dyslexie ???

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 10 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze oudste blijft achter met lezen.
    Met dmt scoort ze met de hakken over de sloot een D, ze leest nog steeds avi start en komt daar niet verder in. Ze lijkt daarin alle klassieke ‘fouten’ te maken als bij dyslexie.

    Echter... haar spelling is wel goed. Ze scoort hierin een B.

    Weet iemand of dit kan bij dyslexie?
    Of is er toch iets anders aan de hand?

    Ik weet niet of het relevant is, maar ze wordt op dit moment ook getest op ASS/ad(h)d.
     
  2. p1982

    p1982 Niet meer actief

    Hier een dochter in groep 3. We vermoeden al sinds groep 2 dat ze dyslexie heeft. Afgelopen januari e score en schoolt denkt ook dyslexie echter ze moet eerst 3x e score hebben
    Spelling heeft ze wel een goed cijfer en rekenen erg hoog.

    Zijn nu zelf gestart met logopedie en van de week is avi weer afgenomen. Snelheid wel verbeterd en minder fouten maar nog zorgelijk

    We hebben veel contact met juf / ib en logopedie

    Ze gaan proberen vervroegd traject dyslexie aan te vragen als nu Cito weer e is
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.073
    3.516
    113
    Jazeker dat kan, dyslexie kan ook alleen wat lezen of juist alleen wat spelling betreft voorkomen.
    Voor een vergoed traject moet je op drie toetsmomenten een E score halen op DMT.
    Of een E score op spelling in combinatie met een D of E score op DMT. Daarnaast moet de school aantonen in de tussenliggende periodes voldoende extra geinvesteerd te hebben in het lees-/spellingonderwijs. Ook mag er geen sprake zijn van bijkomende problematiek, ofwel moet deze onder controle zijn (bijvoorbeeld door medicatie). In het geval van jouw dochter moet dus eerst het traject van Ass/ad(h)d afgewacht worden. Daarbij scoort ze nog te hoog op DMT om in aanmerking te komen voor een vergoed dyslexieonderzoek.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat klinkt wel herkenbaar. Rekenen hier ook erg goed en idd al vermoeden vanaf groep 2 (juf vroeg of het misschien in de familie zit). Dochter is nu begonnen met ‘Bouw’. Dat is een computer programma voor kinderen met dyslexie. Dat zou ook nodig zijn voor een indicatie om te laten testen. Verder geeft school aan dat groep 3 eigenlijk nog te vroeg is om goed te kunnen testen. Vandaar dat ze nu nog niet veel meer willen dan dit. Toetsmomenten ook nog te weinig. Al denk ik dat ze inmiddels zeker op E zit aangezien het echt niet vooruit gaat dat lezen.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Onze dochter heeft onlangs de diagnose dyslexie gekregen.
    Ze zit voor de tweede keer in groep 5. Lezen zit ze op E5, spelling D en dmt E.
    Je moet eerst 3x een E-score halen op Dmt of spelling. Daar gaat al 1,5 jaar over heen. Daarnaast moet je aantoonbaar intensief geoefend hebben. D.w.z. 3-5x per week 15 minuten lezen, spelling.
    Ik vond het best zielig voor mijn dochter om te zien dat ze zo hard werkte nauwelijks vooruit ging en daardoor heel moe was en het plezier in school verloor.
    Gelukkig komt ze in aanmerking voor vergoede dyslexiezorg.

    In combinatie met een andere diagnose valt je dochter voorlopig niet onder de vergoeding voor onderzoek en zorg.
    Wel kun je bijvoorbeeld taalextra van Squla proberen, dat is een programma gemaakt in samenwerking met Marant (een zorgaanbieder voor dyslexie). Dit werkt op de computer in combinatie met een werkboek. En een beloningssysteem in de vorm van stickers op een poster.
    Het zit best mooi in elkaar. En is misschien voorlopig een optie voor jullie. Het is meteen bewijs om aan te tonen dat je aan haar achterstand gewerkt hebt.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Mijn dochter heeft dyslexie op het gebied van spelling en een twijfelachtig profiel voor lezen.
    Voor een vergoede test las ze altijd te goed. Twee jaar mee bezig geweest om een onderzoek vergoed te krijgen. Extra begeleiding enz. Uiteindelijk maar zelf betaald.
    Mijn man heeft ook dyslexie, maar nog veel erger, die leest ook heel langzaam. Bij mijn zoon vermoeden we hetzelfde als bij mijn dochter. Zelfde probleem, hij leest niet slecht genoeg.
     
  7. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik zou school school laten, wel in gesprek aangaan met school en wel als Dyslexie extra aandacht geven, maar laat thuis echt thuis zijn. Er ligt veel druk op een kind die Dyslectischof anders is, want het moet altijd presteren en het gaat niet altijd goed, dus het kind voelt zich al snel dom.
    Gewoon s avonds lezen bij het naar bed gaan en meer kan je als ouder niet doen, omdat de dyslexie training zo anders is (dan wat squla aanbiedt).
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    School school laten is makkelijk gezegd. Zo werkt dat niet als je in aanmerking wilt komen voor onderzoek. Ook als je eenmaal de training krijgt, zal je 1x in de week op school externe begeleiding hebben maar moet je thuis ook 5 dagen per week aan de bak, naast alle toetsen die geleerd moeten worden. En dan is elke avond lezen ook een straf. Het is echt aanpoten en inderdaad niet leuk voor het kind.

    Heb jij ervaring met squla taalextra? Dat is namelijk heel anders dan de gewone squla spellen. Wij hebben dat uit mogen proberen voordat het uitgebracht werd. Als onze dochter niet in aanmerking was gekomen voor vergoedde dyslexiezorg, hadden we dat afgemaakt.
     
    Roanna en tuc vinden dit leuk.
  9. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    't is inderdaad echt een pittig traject! Maar maken ze bij jullie geen afspraken over het andere huiswerk dan? Dat ze daarvan bijv. minder hoeft te doen omdat ze ook al intensief moet lezen?
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Het andere huiswerk is tot nu toe alleen nog leerwerk voor toetsen, dat kan niet minder. Is ongeveer elke 2-3 weken.
     
  11. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    O, dat is misschien nog wel te doen voor haar.. Maar ook bij leerwerk zag ik regelmatig dat ze wel schrapten als een leerling een dyslexietraject volgt. Lezen had voorrang op de rest zeg maar... Juist omdat automatiseren (dus uit je hoofd leren, wat je meestal moet doen voor toetsen) ook lastig voor hen is.
     
  12. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Ik heb 4 kinderen met dyslexie. De oudste 2 hebben nooit de 3x e score gehaald op de basisschool.
    In HAVO 1 alle 2 door de mand gevallen bij de taaltoets en officieel getest. Allebei dyslexie en op sommige gebieden kwamen ze niet verder als nivo groep 4. Volgens degene die de test afnam en waardoor ze daarna begeleid zijn hebben ze t op de basisschool kunnen compenseren door hun intelligentie.

    Mijn 2 andere kinderen hebben wel 3x e gescoord en de verklaring al op de basisschool gekregen.
     
  13. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Wij hadden voor thuis helemaal geen opdracht. Onze oudste heeft dyslexie en voor de jongste gaan ze nu aan de slag.
    Wij hebben nooit verplicht thuis iets moeten doen. Juist omdat thuis, thuis is en ik absoluut niks wilde dwingen.
     
  14. p1982

    p1982 Niet meer actief

    Hier nu ook bouw thuis 2x per week en ook nog huiswerk van de logopedie. Ja helaas wilt ze niet altijd maar is niet anders
     
  15. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Dat huiswerk is als je het traject doorlopen hebt en als er daadwerkelijk Dyslexie is vastgesteld.
    Wij hebben naast het dyslexie huiswerk, s avonds alleen voor gelezen, tenzij mijn zoon zelf wilde lezen, maar dat hoefde niet want hij had immers al 45 minuten gewerkt. Dan is 's avonds een momentje voor ouder en kind en geen straf.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  16. p1982

    p1982 Niet meer actief

    Hier nog niet officieel dyslexie vast gesteld maar moeten echt iedere avond lezen 10 min en het huiswerk van logopedie
     
  17. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Lastige materie...
    Wij hebben onlangs met school besproken dat wij zelf onderzoek willen gaan doen. Ze scoort niet laag genoeg om voor vergoed onderzoek in aanmerking te komen, maar we zijn bang dat ze compenseert op intelligentie en ik zou het zo jammer vinden als ze op middelbare school hierop vastloopt, terwijl het idee bij mij al sinds groep 4 speelt.
    DMT is vanaf begin op randje van IV en V (omgerekend een D?) en is sinds groep 5 een V geworden. Spelling was in groep 3 een I+ (ik denk dat ze dit op woordbeeld deed, puur visueel dus, waar ze wel sterk in is) maar is gestaag aan het zakken naar een IV nu in groep 6. Sinds een jaar is er geen groei meer op vlak van spelling, een rechte lijn. Bij een slim meisje dat serieus en hardwerkend is en voor alle andere cito's I+,I of hoge II haalt en meteen begint te piepen als dingen te makkelijk worden. IB-er heeft aangegeven dat hij onze zorg reëel vond.

    Haar AVI is wel op niveau, waarschijnlijk omdat ze heel snel de context goed snapt en al 1,5 jaar extra leesbegeleiding krijgt (RALFI lezen).

    Ze heeft overigens in groep 3 een IQ test gehad waarin ze ook zeer dysharmonisch scoorde, waarbij psycholoog al had laten vallen dat ze misschien een leerstoornis zoals dyslexie zou kunnen hebben (we weten vanuit die onderzoeken dat er verder niets speelt bij haar).
     
  18. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Het kan natuurlijk best dat dit per school verschillend is.
    Bij onze dochter is dyslexie vastgesteld en toch heeft ze in het voortraject thuis heel veel moeten oefenen.
    Naast oefenwerk voor spelling 3-5x per week ook liefst elke dag hardop voorlezen. En natuurlijk lazen wij haar ook nog voor, maar nadat ze zelf gelezen had.
    Dadelijk in het begeleidingstraject krijgen we hetzelfde riedeltje weer.
     
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik heb naar het instituut aangegeven dat ik naast 5x oefenen (a 45 min per dag) mijn zoon ook niet nog eens 10 min moet lezen, mag wel. Hij leest op school ook. Zij vonden het prima.

    Maar goed mijn zoon zat in gr 4, dus die had nog nooit huiswerk gehad, wellicht is het dan anders?
     
  20. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Daar zal het verschil in zitten, want onze dochter krijgt straks 1x per week 45 min. begeleiding. Thuis moet ze dan nog 5x per week 15-20 minuten oefenen met het oefenprogramma. Het instituut waar ze begeleiding krijgt zegt ook dat langer oefenen niet effectief is en eerder tot frustratie leidt.
     

Deel Deze Pagina