Dysmatuur kindje blijft op de onderste lijn.

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door babysaluki, 7 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babysaluki

    babysaluki Niet meer actief

    Hoi hoi,

    Ik ben mama van een dysmatuur geboren kindje. Mijn dochter is geboren na 41 weken en 5 dagen zwangerschap, en woog 2864 gram en was 48 cm lang. Nu word ze over 2 weken 1 jaar, en is ze nog steeds behoorlijk klein 70 cm, 7300 gram. Nou maak ik me niet echt zorgen, want ze ontwikkeld zich echt heel snel. Maar ik ben een beetje nieuwschierig of dysmatuur kindjes meestal zo klein blijven..?? En ook zo smal..?? Dochter heeft gewoon niks geen babyvet, nooit gehad ook.

    Groetjes Jolien.
     
  2. Tesske

    Tesske VIP lid

    24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Hier ook een dysmatuur geboren meisje dat nog altijd erg smal is.
    De laatste 4-5 maanden is ze wel behoorlijk gegroeid in de lengte maar het gewicht doet niet echt mee.
    Ze is nu 86 cm lang en weegt 9.2 kilo.
    Er zit geen grammetje vet op haar en je kan haar ribbetjes, ruggenwervel zien en als ze op haar rug ligt heeft een een kuiltje waar een (bol) buikje hoort te zitten.
     
  3. veronique1985

    veronique1985 Actief lid

    29 sep 2008
    183
    0
    16
    hoor ook een dysmatuurtje maar onze dochter was ook prematuur.
    ik heb nog goed contact met een aantal moeders die tegelijk bevallen zijn als mij maar die kindjes waren alleen prematuur die zitten allemaal al rond de middellijn of er zelfs boven maar onze dochter niet die hangt ook net op de onderlijn soms zelfs iets er onder.
    volgende week is ze 10 maanden ze weegt ongeveer 6900 gram en is 66 cm lang vorige week is ze ziek geweest en dat heeft haar niet goed gedaan want denk dat er wel weer wat af is gevallen.
    hier ook geen buik te bekennen.
    ik maak me er niet druk om wordt alleen soms wel moe van de mensen om me heen.
    moet je niet over op kunstvoeding dan groeit ze misschien beter of gewoon volproppen gaat ze vanzelf harder groeien.
    ik reageer er al niet meer op we hebben een prachtige dochter en tja ze is misschien klein maar ze is wel het aller mooiste meisje van de hele wereld (dat vind natuurlijk iedere moeder)
    en ze doet het voor de rest prima.
    vindt het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige moeder ben met een klein poppetje.
     
  4. babysaluki

    babysaluki Niet meer actief

    Hey meiden... Er lijkt dus wel een verband te zijn met het dysmatuur geboren zijn, en het nog steeds smal zijn. Fijn te horen dat dat 'normaal' is. @ veronique1985: vervelend is dat he:(, Ik krijg ook rotreacties hoor... en al helemaal omdat ik ook nog eens jong moeder ben ( ben 20, en zie er volgens mensen ook nog eens uit als 14 0f 15 :S ). Ik word er vaak van beschuldigd dat ik Joënna niet genoeg te eten geef.. Ze denken vaak dat ze ondervoedt is!! En wildvreemden beginnen er dan automatisch over dat iemand van mijn leeftijd ( ze denken dan dus dat ik 15 of iets in die richting ben ) mischien maar eens hulp van een volwassene moet gaan vragen, omdat ik Niet besef wat een kindje nodig heeft :S:S Nou, Joënna eet ontzettend goed.. ze eet netjes haar bordje helemaal leeg, eet netjes haar boterhammetje op, eet netjes haar fruit op. Ik ben iemand die het juist heel belangrijk vind dat ze goed en gezond eet, dan voelt het heel rot als mensen je zomaar ervan beschuldigen dat ik mijn meisje niet genoeg te eten zou geven!! pff... sorry voor mijn geklaag... moest het even kwijt!
     
  5. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje groeide in het begin best hard en zit met zijn gewicht tussen de -2 en -1 lijn. Nu groeit hij niet meer zo hard en blijft het lijntje volgen. Ik heb het aan de kinderarts gevraagd en hij gaf aan dat hij tot zijn 4e jaar de tijd heeft om het in te halen. Wij zijn allebei lang en onze dochter ook dus ik verwacht geen kindje dat blijft groeien onder de middellijn.
     
  6. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik snap dat je goed baalt als mensen zulke opmerkingen maken. Je wilt tenslotte het beste voor je kindje. En dan beschuldigen mensen je ervan dat je je dochter niet genoeg te eten geeft. Lekker laten praten hoor !
     
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Mijn dochtertje was prematuur (33+2) en dysmatuur (1600 gr). In het gein groeide ze als een dolle en nu volgt ze keurig tussen de -2 en -1 lijn. De KA zegt dat dat prima is, zolang ze maar gewoon een lijn volgt en niet ineens rare sprongen maakt naar boven of naar onderen. Ze is nu 15 mnd en weeg 9200 gr, maatje 80. Mijn nichtje was ook dysmatuur, en de blijft ook een beetje smal en licht (7 jr), dus ik denk dat het er gewoon een beetje bij hoort!

    @rotopmerkingen: ik krjg ze eigenlijk nooit maar in mijn familie zijn de mensen gewend aan pre- en dysmatuurtjes.
     
  8. Mijn dochtertje was ook dysmatuur met 40 weken geboren en woog 2560 gram en was 41 cm klein
    nu is ze 3.5 en weegt rond de 14.5 kilo en is nog onder de meter
     
  9. mamavankaro

    30 mei 2010
    6
    0
    0
    bediende verkoper
    oudenaarde belgie
    ons kleine meid is geboren met 36w en woog dan 1kg580 en 40cm nu bijna 10maand later weegt ons meid een kleine 7kg en bijna 70cm. want bij ons overeen komt dat ze juist nog buiten de curves valt maar onze KA is supertevreden dus wij ook :p.
    ook al geven veel mensen da reactie amai ze is nog niet oud zeker?? maar kwa ontwikkeling loopt ons meid wel super voor loopt met steun sinds enkele dagen :p
     
  10. Opening

    Opening Niet meer actief

    mijn zoontje was prematuur en dysmatuur Is geboren met 35+4 en woog 1470 gram en was 42 cm. Nu is hij bijna 9 maanden. Toen hij 8 maanden was woog hij 8590 gram en was72 cm. Hij zit qua groei en gewicht op de middenlijn dus ik herken het niet helemaal wat je zegt
     
  11. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Ons ukkie blijft ook tussen de -1 en -2 lijn zitten. Volgens het cb ook prima dat ze stabiel groeit. Ze is nu 2 jaar en 4 mnd, draagt maat 86 en weegt nog geen 10 kg.
     
  12. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Ik vind het trouwens wel erg interessant om te lezen van jullie. Want zo lijkt het er op dat een dysmatuur kindje langer achter blijft in groei dan een prematuur kindje.
     
  13. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    hoi dames

    hier ook een dysmatuur meisje gebore nbij 41+1 en woog 2780gr en was 50cm

    ze is nog steeds erg klein en erg licht, ze is nu 8 mnd en weegt ongeveer 6.5 kilo. ze was 66cm volges mij vorrige x.

    haar hoofdje en lengte zijn wel ok, maar haar gewicht is gewoon echt erg laag.

    we zitten ook bij KA maar die zegt zolang ze niet af valt, dan is het wel goed. wel wil ze haar volgende maand weer zien ivm haar gewicht..

    haar lijntje is ook niet echt een boogje zegmaar die omhoog gaat..wel een heel klein beetje natuurlijk anders zou ze helemaal niet groeien maar dat groeien gaat gewoon niet zo heel lekker.

    wel apart om te zien dat veel kindjes die dysmatuur zijn dat dus hebben...
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze blijven niet achter, ze volgen gewoon de onderste lijntjes van de curve. Dat doet mijn dochter van 7 nog steeds. We kunnen niet allemaal heel lang worden toch?
     
  15. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Mijn dochter was bij geboorte met 42 weken 2860 gram, is dat dan dysmatuur? Ze liep ook direct een luchtweginfectie op (heeft daar verder niks mee te maken hoor) en moest in het zh blijven een week. Er was 1 verpleger die haar dysmatuur noemde en de rest vond haar wel klein maar niet uitzonderlijk...

    Vandaag was ik bij de verlos en bij deze zwangerschap krijg ik 3 extra echo's vanwege Mini's lage geboortegewicht en weinig vruchtwater aan het eind van de zwangerschap, maar het woord dysmatuur is niet gevallen. Overigens zit er misschien 10% Nederlands bloed in Mini, zowel ikzelf als haar vader hebben buitenlandse ouders dus ik vond het helemaal niet vreemd dat Mini zo klein was. Wel dat ze het maand in, maand uit bij de verlos verkeerd hadden gevoeld, ze schatten haar op 7 pond.

    Ze zit net boven de onderste lijn en volgt haar eigen lijntje netjes. Bovendien is ze lekker druk en altijd bezig dus ze verbrandt ook nog eens veel. Mini heeft gewoon echt spierballen en hele gespierde beentjes en kuitjes, haha! Dat zie je goed omdat er weinig vet op zit. Het is een heerlijk kind, ze doet het hartstikke goed, is nooit ziek en bijna altijd vrolijk.

    Het kan me echt geen ruk schelen wat anderen van haar zouden zeggen, strakjes gaan we naar Italië op vakantie en ik weet zeker dat ze haar daar groot zullen vinden voor haar leeftijd.

    Het is maar betrekkelijk hoor meiden, als ze hun lijntje volgen is het allemaal prima en anderen moeten eens leren om hun mond te houden over andermans kindjes.
     
  16. MamavanJurre

    MamavanJurre Actief lid

    3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Ik vraag me ook af wanneer een kindje dysmatuur genoemd wordt? Ik heb die vraag een keer van de fysio gekregen, of mijn zoontje dysmatuur geboren is (ik ben bevallen met 41+2 en hij was 50 cm en 3015 gram). Hij was in het begin echt een ukkie en vooral heel erg dun... Dat is nu wel over hoor, hij is nu 70 cm en ruim 8800 gram en heeft dikke spekbenen, een dikke buik etc ;)

    Maar bij welke grenzen wordt een kindje dysmatuur genoemd? Ik heb het wel eens gegoogled maar heb hier niet echt iets over kunnen vinden...
     
  17. Bella

    Bella Actief lid

    31 jan 2006
    367
    0
    0
    Hi,

    Ik heb misschien een hele stomme vraag, maar in 2007 ben ik bevallen van mijn zoontje en hij woog 2615 gram en was 48 cm groot. Verder is mij nooit verteld of hij prematuur/dysmatuur was. Ik ben bevallen met 38 wk +4 dagen. Ik mocht dezelfde dag ook van het ziekenhuis naar huis.
    Was mijn zoontje ook een dysmatuur of prematuur kindje? Ik ben nu weer zwanger en de vk vertelde me dat dit kindje ook niet zo groot zou worden...
     
  18. Daphne B

    Daphne B Bekend lid

    26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Ja dat vraag ik me ook af, mijn zoontje was namelijk ook veel kleiner dan verwacht (2685gr en 45cm bij 39+3) maar toen ik vroeg of hij nu dysmatuur was moest de verloskundige hartelijk lachen, hij was alleen maar een kleintje.

    Overigens groeit hij perfect volgens het (onderste) lijntje, zat na 3 dagen alweer boven z'n geboortegewicht en weegt nu ruim 9 kilo bij 73 cm.
    Het is geen dikkerd maar mooi in proportie en ontwikkelt zich volgens het boekje:)
     
  19. littleladybug

    littleladybug Niet meer actief

    mijn zoontje was bij geboorte (37+1) 3050gram en 48 cm. Nu is hij ruim 2 en echt nog heek fijntjes. 87 cm en 11 kg. Broekjes van mt 74 zitten qua omvang goed, maar dat ziet er niet uit dus gebruiken we vaak bretels... Ik ben ook wel eens uitgehoord over wat hij allemaal eet en zelfs hoeveel poepluiers hij heeft!

    Ik weet niet of het dysmatuur is, maar denk dat het wel in de buurt komt;)
     
  20. mommie1981

    22 jan 2010
    80
    0
    0
    leidster kinderopvang
    rotterdam
    Mijn zoon is geboren met 39.5 weken en was 2385 gram en 51 cm(dubbele knoop in navelstreng waarschijnlijk vanaf de 30 weken) goed dysmatuur dus.
    Nu wordt hij volgende maand 2 weegt 11.7 kilo (-2 curve) en is 91 cm lang (+1 curve) ook nooit geen spekvetjes gehad en ik zie het ook niet zo snel komen.
    Fijn om te lezen dat veel dysmatuur kindjes lichter zijn volgens mijn kinderarts had het er niks mee te maken en was het aanleg?!?

    groetjes
     

Deel Deze Pagina