Dysmatuur ontwikkeling

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door bloempje6, 9 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloempje6

    bloempje6 Actief lid

    29 apr 2014
    419
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Mijn kindje is geboren met 40+3 weken woog 2630 gram en 49 cm. Ze is momenteel 10 maandjes, maar doet bepaalde dingen nog niet die ik andere kindjes van haar leeftijd wel zie doen. (ik zit in een groepje waar ik alle kindjes al zie kruipen, staan en zelfs al stapjes zie doen). Ik ben wel van: ieder kindje zijn eigen tempo en laat haar dus lekker haar eigen tempo aanhouden, maar toch ga je ergens twijfelen. Bij de geboorde zei de verloskundige al dat ze wat kan achter gaan lopen met het staan, kruipen in de toekomst. Het enige wat ze nu nog doet is zitten en draaien op haar billen en ietsje naar voren schuiven op haar billen. Soms wil ze kruipen op haar knietjes, maar valt dan gelijk op haar buik. Ook wil ze staan, maar heeft ze de kracht er nog niet voor in haar beentjes. Komt dit jullie bekend voor bij jullie kindjes die ook dysmatuur waren? Ze is overigens wel weer een kletskous.. zegt papa en mama en bah.. Doet ons ook veel na. Klakken met haar tong, klappen, geeft high five, als ik de honden corrigeer doet ze het ook na.

    Ben benieuwd over ontwikkeling van dysmatuur babies.
     
  2. Nemo2

    Nemo2 Niet meer actief

    Hier geboren met 2500 gram bij 46/47 cm niet goed gemeten.
    Hij ging pas kruipen met 12 maanden zitten 11 maanden, optrekken/langs meubels lopen 15 maanden. Los lopen ruim 17 maanden. Komt allemaal goed hoor!

    Hij loopt vooral achter kwa groei nu 19 mnd 8,7 kilo en 77 cm
     
  3. bloempje6

    bloempje6 Actief lid

    29 apr 2014
    419
    4
    18
    NULL
    NULL
    Aah wat is hij nog klein!
    Zitten doet ze dus wel al vanaf 5 maanden. En vrij stabiel ook echt.. Dat doet ze super goed. De rest is ze nogal traag mee, maar ik heb zoiets, ik laat haar lekker uitzoeken.. Alleen ken niemand die ook een dysmatuur kindje heeft dus was wel benieuwd naar ontwikkelingen van de kindjes die het ook waren met de geboorte.
    Ze is inmiddels 7.5 kg en 69 cm.
     
  4. Nemo2

    Nemo2 Niet meer actief

    Met 5 maanden zitten is heel erg snel hoor!! Super goed van je meisje.
    En met 10 maanden nog niet kruipen is niet laat hoor! Ze kan het volgende week in een keer door hebben.

    Ik heb ook nog een dochter normaal geboorte gewicht ect.. Maar die ging ook pas kruipen met ruim 10 maanden, en zitten met 9 mnd.

    Ik zou me niet te veel zorgen maken, en het ene kindje is nou eenmaal sneller als het andere kindje!
    Ze zegt al mama en papa, dat deed mijn zoontje echt nog niet met 10 maanden hoor.
     
  5. bloempje6

    bloempje6 Actief lid

    29 apr 2014
    419
    4
    18
    NULL
    NULL
    Klopt elk kindje is anders en ik ben ook wel zo iemand van.. lekker laten gaan lekker eigen tempo! Maar ik zit dus in een grote groep enz ze is volgens mij de enige die dat allemaal nog niet doet.. dus dan ga je wel even twijfelen, maar ik merk al dat ze steeds meer probeert enz alleen haar beentjes lijken nog wat te zwak. Wiebelig enz. Dus valt ze snel weer om. Komt vanzelf goed
     
  6. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Niet aan twijfelen hoor. Het is echt precies wat je zelf zegt, elk kind is anders.

    Onze dochter was heel snel. Zette de eerste stappen los nog voor haar eerste verjaardag. Terwijl ze prematuur en dysmatuur geboren is. Maar is qua taal niet heel erg snel.
    Doet wel haar best maar ze vind haar eigen taaltje leuker haha.

    Dus dat jouw dochter met die leeftijd al zoveel nadoet is hartstikke goed! Haar interesse ligt dus duidelijk daar ipv leren kruipen/lopen enz. Het komt echt vanzelf. Maar snap je zorgen wel.

    Ben geen groot fan van het boek oei ik groei maar vind dit wel een goed moment om er toch iets over te zeggen haha.
    Ze hebben het in het boek over de winkel van vaardigheden. Bij elke sprong in ontwikkeling kan je kindje kiezen bepaalde vaardigheden die horen bij die sprong. De keuze in de "winkel" is vrij breed en elk kindje pikt de dingen eruit die hij/zij interessant vind.
    In jou geval heeft jouw dochter gekozen voor de vaardigheden die horen bij taal en mimiek. Napraten en nadoen.
    De kindjes uit de groep vinden dat dus minder interessant en hebben gekozen voor de lichamelijke vaardigheden zoals kruipen, staan en stappen.

    Klinkt misschien beetje vaag haha maar hoop dat je het snapt.
     
  7. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Hier een (pre) dysmatuurtje die tot 1 jaar alleen kon rollen. Toen in stroomversnelling gegaan en met 15.5 maand liep ze los. Dus van 12-15 maanden...zelf gaan zitten, kruipen, staan, langslopen en loslopen. Niet eens laat. Terwijl ze daarvoor dus echt achterliep. Nu is ze net twee en blijkt wel weer snel te gaan praten (hele verhalen van 5-6 woorden in een zin)...zou wel het kruipen stimuleren en niet het billen schuiven dus niet teveel laten zitten maar op de buik leggen. Onze dochter leek te gaan billenschuiven maar is toch nog gaan kruipen gelukkig met 12 maanden.
     
  8. bloempje6

    bloempje6 Actief lid

    29 apr 2014
    419
    4
    18
    NULL
    NULL
    thanks. ze gaat nu vaak wel op dr knieeen maar zakt dan weer door haar knieeen op haar buik en gaat snel zitten. Ze heeft nooit echt leuk gevonden om op haar buik te liggen.. gister pakte ze me bij mn benen en stond ze zelf op.. maar kruipen vindt ze echt niet zo boeiend merk ik haha. Verder zie ik het allemaal wel! Rustig haar tempo! Ben wel benieuwd of ze ooit echt gaat kruipen.. hahaha misschien slaat ze t wel over?
     
  9. Nemo2

    Nemo2 Niet meer actief

    Dat zou kunnen mijn nichtje heeft nooit gekropen! En liep met 12 mnd!
     
  10. bloempje6

    bloempje6 Actief lid

    29 apr 2014
    419
    4
    18
    NULL
    NULL
    toevallig is ze vandaag begonnen met kruipen haha. ineens had ze t door!
     
  11. Nemo2

    Nemo2 Niet meer actief

    Leuk!! Super knap van haar :)
     

Deel Deze Pagina