Dysmatuur verwacht, waar rekening mee houden?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Dreamer83, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Wij hebben te horen gekregen dat ons meisje waarschijnlijk dysmatuur zal zijn.
    Ze wordt nu geschat op nog geen 2400 gram bij 40 weken en ze is aan het afbuigen.
    Maar ze gaan haar waarschijnlijk halen tussen 34/37 weken.

    Waar moeten we allemaal rekening mee houden?
    Ik denk aan dingen als borstvoeding, geboortekaartjes, kraambezoek, kleertjes enz enz.

    Wie heeft er tips, info, ervaringsverhalen?

    Liefs Dreamer
     
  2. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ons ventje is met 37 weken gehaald ook ivm dymatuur zijn. Maar hij was zelfs maar 1710 gram.

    Ik ben met 34.5 weken opgenomen in het ziekenhuis met bedrust in de hoop dat hij nog flink zou groeien. Hij is in die 2,5 weken maar zo'n 200 a 300 gram gegroeid.

    Ik heb dus het meeste vanuit het ziekenhuisbed moeten regelen. Geboortekaartjes zelfs pas een paar dagen voordat ie werd gehaald (bij een drukkerij hier in de stad)
    Op het kaartje hebben we laten drukken "visite vinden we fijn, maar wel als we met z'n drie-tjes thuis zijn" Behalve de opa's, oma's broers en zussen natuurlijk.
    Via internet nog een paar prematuur pakjes (prenatal en neomaatje.nl)
    Ons ventje moest naar de couveuse afdeling, 6 dagen couveuse en tot nu nog in een gewoon bedje.
    Hartmonitor voor 3 dagen, infuus voor voedingsstoffen om maagje en darmpjes rustig aan voedsel te laten wennen, en sonde voeding voor als hij te moe was om (verder) te drinken.

    Ik wilde ook borstvoeding geven maar dit is zwaarder voor hem als flesvoeding (drinkt moeilijker en is dus vermoeiender) dus nu kolven en 2 a 3 x per dag aanleggen om mijn bv op gang te houden. Daarbij krijgt hij nog aanvullende kunstvoeding omdat ik niet genoeg melk kan kolven.

    Nu is 1710 gram wel heel wat anders als jullie geschatte gewicht dus zal het bij jullie ws wat anders gaan (sneller mee naar huis?)

    Maar mocht jullie kleintje een aantal dagen in het ziekenhuis moeten blijven als jij al weer naar huis mag: Zorg óók voor je eigen rust! Des te sneller ben je weer opgeknapt als jullie baby thuis komt.
    Wij gaan 2 a 3 x per dag naar het ziekenhuis voor de verzorging en de voedingen en dit is best zwaar, vooral net na de bevalling.
    Ik heb een ks gehad dus mocht max 8 dagen in het ziekenhuis blijven. Maar na 3 weken er te hebben verbleven in totaal was ik het goed beu en ben naar huis gegaan (dag 6 na ks)

    Het kolven/borstvoeding valt niet mee met baby op afstand, dus als dat moeilijk op gang komt, voel je vooral niet schuldig!

    Heel veel succes met de laatste loodjes! En probeer strikte rust te houden als dat mogelijk is. Dus alleen naar de toilet en doucen en bank/bed hangen.

    Ons ventje is nu 2.2 weken oud en zit nu op 2025 gram, sinds vandaag van 8 naar 7 voedingen én ws mag hij halverwege komende week mee naar huis.

    Groetjes Cyntje78
     
  3. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Allereerst Cyntje gefeliciteerd! Hopelijk mag hij idd snel naar huis

    Ons zoontje werd mer 2510 gram geboren bij 39,1 wk met een ks, en was helaas te zwak om aan te leggen. 1 dag later woog hij 2150 gram en kreeg hij hypo's. M.a.w. hij kreeg zijn suikerspiegel niet geregeld. Hij werd opgenomen en kreeg een infuus en maagsonde. Na ongeveer 1 week mocht hij naar huis.

    Hij is een moeilijke, maar goede eter. Kan echter nog geen hele grote flessen aan en slaapt dus ook nog niet door. Groeit prima, heeft wel wat gewichtsachterstand ingehaald, maar is nog steeds een hele slanke baby in verhouding met anderen.

    Ik merk dat ik als moeder wel af en toe wat overbezorgd ben ivm zijn moeilijke start: drinkt hij wel voldoende? Komt hij wel aan? Gaat het allemaal wel goed? etcetc, maar goed dat zal ook wel weer wegtrekken ;). Eergister had hij zijn geboortegewicht verdubbeld, in 3 maanden, dus dat is super.

    Dysmaturen hebben vaak wat moeite met hun temp en suikerspiegel en de kracht om te drinken ontbreekt in het begin. Vandaar dat ze vaak moeten blijven in het ziekenhuis. Maar ik ken tal van verhalen van dysmaturen die na 2 dagen al naar huis mochten, dus wie weet...iig veel sterkte en geluk met je baby!
     
  4. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    O ja en tips:

    Dysmaturen zijn extra gevoelig voor prikkels: plan je kraambezoek dus slim én laat niet iedereen de baby vasthouden/voeden zodat de kleine niet overprikkeld raakt

    Borstvoeding kán wel, heb ik ook gedaan, maar ging moeizaam. Wij zijn dus na kolven overgestapt op kv, ook voor de rust van mijzelf en dus de baby

    Qua kleertjes: 1 had 2 rompertjes prematuur en 2 pakjes prematuur: meer was niet nodig: ze maken buiten je buik nl. vaak een enorme groeispurt en zijn vaak niet kort, maar smal! (goeie merken: petit bateau voor de (of de stretch rompers van de hema de rest is te breed), babylove, imps&elfs en noppies voor kleertjes want dat valt allemaal lekker smal)

    Geboortekaartje hebben wij niks speciaals op gezet, wij gaven een babyborrel dus sowieso weinig kraamvisite etc. behalve familie en hele goeie vrienden.
     
  5. jessysteven

    23 dec 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    ons dochter is met 36w1d gehaald met 1kg535 en 40cm.
    ik heb wel borstvoeding gegeven.. tot haar 10.5mnd... was idd niet evident, mr ik had onmiddelijk voor heel de gang melk ;) en veel kolven... ik kolfde om de 2 a 3uur.... behalve s nachts.
    ze werd gehaald met een ks, en heeft dan 41dagen op neo gelegen.. tot aan 1kg800 in couveuse, dan in gewoon bedje...
    van bezoek, had er heel veel de eerste 2dage, zoveel dak gewoon mijzelf als het ware opsloot in mijn gedachten.. het enige wat ik wou was bij febe zijn.. maarja...
    van kleertjes haalden wij veel bij premaman (maat 00) en c&a (maat 42 en 46)
    eenmaal thuis dronk ze volledig aan de borst, groeide ze mooi.. en nu 1jaar later (geboren op 8/1) begint ze stillekes aan te stappen, eet ze gigantisch veel ;) gp zo een 350 en fp 400!!! ze weegt nu +-9kg voor 74cm..

    het is een moeilijke periode, met ups en downs... maar als je naar je prutske kijkt, vervaagt dat... maar nu, hier 1jr later, doet het nog pijn! maar het betert.. zolang je er maar kunt over praten! desnoods met mensen die hetzelfde meemaakten (heeft mij het meeest geholpen)

    hopelijk haalt u pruts de 2300 enmag het gewoon mee!!!!
     
  6. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    #6 linda84, 4 jan 2011
    Laatst bewerkt: 4 jan 2011
    Hoi hier ook een ervaringsverhaal. Hier kwamen we er met 32 weken achter dat de kleine niet gegroeid was sinds de laatste controle. Bij de groeiecho bleek de kleine te klein te zijn. Met 35 weken ben ik opgenomen in het ZH omdat ze kleine een stuk onder de p2.3 lijn zat. Hij werd met 36 weken of 1800 gram geschat. Ik mocht naar huis met strikte bedrust en thuismonitoring die elke dag kwam. Met 37+6 ben ik ingeleid. Ze hoopte dat ze kleine de 2 kilo zou halen en tot ieders verbazing voor hij 2525 gram ! Wel waren zijn glucoses veel te laag en heeft hij 4 dagen aan het infuus gelegen. Daarna mocht hij mee naar huis. Ik had prematuur rompers maat 44 laten halen en ook kleertje. 3 Pakjes van Lief en 1 pakje van prenatal. Ik zou bij kleertjes erop letten dat het pakje/shirtje openkan aan de achterkant. Bij lief zit dit met klittenband. Anders is het zo lastig met het infuusje. Drinken aan de borst ging erg moeizaam. Ik kolfde iedere 3 uur ook in de nacht en lag hem iedere of om de voeding aan. Hij was vaak te moe en viel snel in slaap. Denk vooral aan jezelf. Ik vond het heel vermoeiend om te voeden.bijvoeden en daarna nog op je kamer te kolven. Ik het LUMC waar ik eerst lag moest ik binnen 48 uur na de geboorte naar huis daarom ben ik vlak voor de bevalling overgegaan naar een ander ziekenhuis waar ik 10 dagen had mogen blijven.

    Het voeden is hier nooit goed gegaan. Hij trok geen vacuum en liet al het melk langs zijn mond lopen. Na 2 weken zijn we gestopt en kreeg hij het via de fles. Het drinken is altijd moeizaam gegaan en nog steeds is hij geen grote eter. Hij blijft een heel smal mannetje met zijn 8,1 kg en 75 cm

    Wij hebben een kraamfeest gegeven. Na de ziekenhuisopnamen en telkens controles en thuismonitoring wilde ik rust voor mijn dochtertje. Ik ben daar achteraf heel blij mee geweest. Hij had al zijn energie nodig om te drinken en te rusten en ik had en naast de directe famillie geen behoefte aan.
    Wel heb ik het er best moelijk mee gehad dat ik mijn zoontje na de bavalling niet heb kunnen showen. Bij mijn dochtertje zat ik na de bevalling met haar op bed en kon iedereen haar komen bekijken. Nu mocht ik alleen naar hem toe om te voeden.

    Heel veel sterkte de komende weken. En probeer echt bedrust te houden bij mij heeft het echt effect gehad !
     
  7. beagle78

    beagle78 Bekend lid

    7 feb 2008
    720
    1
    0
    hier ook ervaring.

    met 35 weken opgenomen met een geschat geboortegewicht van 1600 gram. uiteindelijk met 38 weken geboren met 2100 gram.

    houdt rekening met couveuze i.v.m. glucose en temperatuur.
    borstvoeding is vaak lastig. Ze hebben vaak de kracht nog niet om zelfstandig te drinken. laat je wat dit betrreft niet gek maken. ik moest wegen-aanleggen-daarna weer wegen en dan bijvoeden met afgekolfde melk en daarna ook nog weer kolven voor de volgende voeding. Dit is gewoon bijna niet vol te houden. Ik ben na 6 weken full time kolven overgestapt op kunstvoeding.

    koop niet te veel kleine kleertjes. Veel dysmatuurtjes beginnen vrijwel direct aan een inhaalslag waardoor ze al snel in maatje 50-56 passen.

    En vooral....maak je niet teveel zorgen....het is meestal alleen het vetlaagje wat ontbreekt. verder is de ontwikkeling meestal prima.
     
  8. jessysteven

    23 dec 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey,
    febe heeft toch maand of 2 in maatje 46 gekunnen...
    en borstvoeding is hier perfect gegaan... van de eerste keer da ze live mocht drinken toegehapt en niet meer losgelaten, 10.5mnd lang ;) dus het kan ook maar dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken he...
     
  9. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Mijn 1e werd bij 37,5 weken gehaald, woog 2350 gram en was 44,5 cm.
    Tijdens de bevalling dreigde ze te stikken in mijn weeënstorm en moest ik bijna een spoedkeizersnee. Gelukkig is ze er met flink wat geknip en een vacuümpomp rap uit gekomen en was dat niet meer nodig.
    Drinken was ook hier een probleem. Ik heb 2,5 week gekolfd (dus tot de uitgerekende datum, toen was ze sterk genoeg) en haar telkens eerst borstvoeding gegeven, vervolgens een fles, vervolgens weer kolven, kolf schoonmaken, zelf even eten en dan begon het hele rijtje weer van voren af aan.
    Kleertjes begonnen in maatje 44. Ga vooral niet uit van maattabellen, want daardoor kocht ik vaak geen kleertjes meer in haar eigen maat omdat ze eigenlijk al lang een veel grotere maat zou moeten hebben. Koop gewoon wat ze op dat moment past.
    In bad kreeg ze het snel koud (blauwe lippen, rillen, huilen), dat heeft geduurd tot ze 2,5 jaar oud was.
    Mijn dametje was ook snel overprikkeld. Dat werd vooral een probleem toen ze naar de creche moest. Een verticale groep ging totaal niet, we hebben uiteindelijk een ander kdv gevonden met een horizontale groep en dat ging wel goed. Moest ze wel na iedere creche dag minstens 1 dag weer bijkomen.
    Verder was ze altijd verkouden sinds ze naar de creche ging tot haar amandelen werden geknipt (2,5 jaar). En daardoor bleef ze ook achter in groei. Ze is nu nog altijd klein maar fijn.
    Voordeel van klein zijn is dat iedereen haar superschattig vindt en mensen alles wat ze al kan reuze knap vinden voor zo'n klein meisje.;)
     
  10. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Onze kinderarts zegt ook (en de verpleegkundigen) dat dysmatuur kindjes vaak erg beweeglijk zijn. Nou.... hier klopt dat helemaal! Ons ventje houd zich zo vaak wakker :( Vanavond maar echt eens het inbakeren aankaarten!

    Ons ventje is nu bijna 5 weken maar ligt op het moment weer in het ziekenhuis ivm reflux en oververmoeidheid van mij. Hij is nu dagdelen thuis. In het ziekenhuis slaapt hij schijnbaar dus wel... maar hier niet en daar worden we een beetje moedeloos van....

    Gelukkig kan elk moment het cb hier zijn. Even bijpraten over hoe het gaat... Ik krijg wat extra begeleiding hiermee.
     
  11. danili

    danili Bekend lid

    22 mei 2006
    808
    0
    0
    hier ook twee dysmatuur kindjes gekregen....
    eerste een zoon (geboren 35 weken en woog 2175 gram)
    wij merkten dat toen hij thuis was, jij snel overprikkeld raakte. Eerste 2 weken heeft hij s'avonds heel veel gehuild, van 7 uur tot elf uur s'avonds.....continu. Toen we op aanraden van het CB ons mannetje boven in zijn wiegje lieten slapen overdag (en niet beneden in een wieg/wagenbak)was het huilen over.
    Toch die prikkels, met visite haalden we hem alleen naar beneden als hij zelf wakker was, en bleef maar even beneden, dat bleek dus te helpen.

    Drinken was moeizaam, heeft een sonde gehad, en daarna veel zuigreflex, speen is ook een idee.
    Nog een tip, als de kleine straks in een couv moet, probeer dan nu alvast met een knuffeltje in jouw bed te gaan slapen, zodat jouw geur eraan komt,omdat je niet altijd bij de kleine kunt zijn, heeft hij/zij ook jouw vertrouwde geur bij zich.

    kleding maatjes 46 aanschaffen, kunnen ze nog best lang aan.


    succes straks
     

Deel Deze Pagina