Zo in de laatste fase van de zwangerschap, ben ik me sinds een paar dagen zorgen aan het maken over het feit dat ik de baby minder/anders voel dan voorheen. Ik ben morgen (zaterdag) 35 weken zwanger en t/m afgelopen dinsdag heb ik de baby regelmatig goed en duidelijk gevoeld. Hij had iedere ochtend (tussen 05.00-09.00), ergens in de middag (tussen 14.00-17.00) en 's avonds voor het slapen (met name rond 23.00 uur) een echt speeluurtje en ook tussendoor voelde ik hem regelmatig voorbij schuiven. Echte schoppen voel ik niet. Heb ik ook nooit gedaan, want de baby heeft heel lang in stuit gelegen en is pas 1,5 week geleden gedraaid en is toen direct wat gaan dalen (hij ligt overigens nog niet ingedaald, maar zijn hoofdje zit al wel tussen het bekken). Ook heb ik een deels voorliggende placenta, dus die fungeert ook als stootkussen. Sinds woensdag voel ik de baby echter minder en anders. De bewegingen zijn minder heftig en ook de speeluurtjes zijn voorbij (op vanochtend na, gelukkig!). Ik voel hem wel minimaal 10x per dag, maar ik moet er soms echt voor gaan liggen op mijn zij en dan voel ik duidelijk aan de linkerkant zijn vuistjes. Ga ik dan op mijn rug liggen, stopt hij weer (de eigenwijze doerak). Dus, woensdag en donderdag heb ik hem weinig gevoeld en vanochtend heeft hij gelukkig weer lekker met me gespeeld. Ondertussen heb ik woensdag ook aan de CTG gelegen, en daar bleek dat het echt goed met hem gaat. Dat het een levendig kind is (inderdaad, tijdens de CTG liet hij zich duidelijk voelen, zucht). Wel weet ik dat mijn kindje wat groter is dan gemiddeld (ik heb zwangerschapssuiker) en dat ik een kleine buik heb, dus veel ruimte heeft hij niet? En ik heb dus wat meer vruchtwater dan gemiddeld, maar niet extreem veel of zo. Na dit lange verhaal is mijn vraag, maak ik mij onnodig ongerust? Let ik er teveel op? Is dit normaal? Zijn de speeluurtjes nu voorbij in het laatste stadium van de zwangerschap? En minimaal 10x per dag voelen, telt dan iedere beweging? Misschien ben ik overbezorgd, maar toch.......
hoi, 10 keer voelen per dag is prima, elke beweging telt mee. Het is normaal dat je je baby minder voelt en dat ie minder hard schopt op het eind. Er is minder ruimte, het wordt meer schuiven. verder klinkt het CTG en echo allemaal prima. Maak je geen zorgen en bij twijfel bel je gewoon voor overleg. Mirjam