Echt honger of gewenning ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door deirdre, 13 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    Mijn zoontje is nu 14 maanden. We waren bij het consultatiebureau daarnet voor zijn laatste prikjes tot ie de 3 is gepasseerd.
    Ze begon over zijn voeding en ook de melk wat ie krijgt. Gewone volle melk, aangelengd. In het vorige bezoek gaven ze dit zo aan.
    Dz nachtvoedingen zijn er nog vaak. Soms om de 4u . Soms slaapt ie door.
    Ik vertelde dat als hij wakker word en ik hem bij me neem om een fles te geven, dat ik dan zijn maagje hoor knorren.
    Volgens die van het consult is dit gewenning.
    Daar kwamen we dus niet uit.

    Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Bén ik te eigenwijs ?
    Ik zit er een beetje mee. Ik ken mijn kind toch het beste . Of zou zij gelijk hebben...
     
  2. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik hoorde van mijn kraamzorg dat nachtvoedingen tot 2 jaar normaal zijn.

    Maar wat is zijn eetschema overdag?
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Luister naar jezelf. Mama knows best!
     
  4. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Jij weet het beste en alles wat je gevoel zegt moet je gewoon volgen. Sommige kindjes trekken het niet zolang zonder voeding dat heb je ook met volwassenen.

    Elke kindje is anders en als jij sterk het gevoel hebt dat je kindje dan honger heeft dan is dat zo.
     
  5. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    In de nacht soms 2 flessen. Als ontbijt zijn het boterhammen met jam of krentenbollen of krentenbrood.
    Tussendoor een koekje/ fruit knijpzakje/ maisstengels.
    Middag eten verschilt...wat wij eten. Boterhammen of warm.
    Vieruurtje een maiswafel als ie wil of wat hij lekker vind.
    In de avond ook weer wat wij eten. Couscous, rijst, groenten en vlees.
    Soms een olvarit potje 12+. Die gaat vaak helemaal op .
    Savonds dan soms wat maisstengels of snoepsterren .
     
  6. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.739
    441
    83
    Misschien na het avondeten nog wat yoghurt aanbieden (of in de middag)? Dat vult een stuk langer dan maisstengels en wellicht dat hij dan naar 1 voeding gaat?

    Hoe groeit hij verder op de curve qua gewicht? Als hij niet veel te zwaar is in verhouding tot zijn lengte, zou ik ook denken honger is honger en klaar.
     
  7. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    Yoghurt vind ie niks. Dat hebben ze meermaals op de opvang aangeboden.
    Qua curve groeit ie goed. Ik moet em zelf nog bekijken . Vorige keer zat ie er net onder. Nu heb ik het niet kunnen zien op het scherm bij het consultatiebureau
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Je zou het krentenbrood/krentenbollen (wit brood) kunnen vervangen voor volkoren brood.
    Dat vult beter (en is gezonder).
     
  9. Melief

    Melief Niet meer actief

    Herkenbaar, mijn zoontje is 16 maanden en heeft alleen de periode van 4 tot 8 maanden doorgeslapen. Hij wordt ook echt niet stil zonder fles en hoor zijn maag knorren. Op het cb zeuren ze elke keer over zijn tandjes maar ik geef hem snachts gewoon zijn fles in bed en ga dan zelf weer slapen (hij drinkt hem wel in 1 keer leeg) ga echt niet wachten en dan nogmaals zijn tanden poetsen.
    Qua gewicht kan hij het overigens prima hebben, zit onder de -1 lijn.
     
  10. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    En smorgens pap? Met eventueel volle melk of opvolgmelk
    Idd volkoren brood pakken en volle Kwark misschien iets als tussendoortje? Eventueel met wat honing of geprakte banaan. Dat vult ook goed. Avocado op zn brood of pure pindakaas, gebakken ei. Je zou dat soort dingen kunnen proberen. En anders als dat nog niet goed genoeg is gewoon snachts nog lekker wat geven. Gaat vanzelf over. Luister ook naar jouw eigen gevoel wat jij fijn vind! Wij kunnen wel adviezen geven maar je moet er zelf ook achter staan
     
  11. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Precies dit ja, mijn kinderen hebben een periode van doorslapen gehad en zijn daarna tot ruim anderhalf regelmatig wakker geworden voor nachtflessen. Vooral de oudste maakte het bont met vrijwel elke nacht een fles en soms inderdaad 2 flessen op een nacht. Ik heb me er bij de oudste echt druk om gemaakt en ben de strijd aangegaan, maar uiteindelijk gewoon maar blijven geven en het hield vanzelf op. Bij de jongste kon ik het loslaten, en ook dat hield vanzelf op. Gaf de fles gewoon in bed en ging zelf weer slapen.

    TS: Wat mij wel aan het eetschema opvalt: krijgt hij ook 'vers' fruit ipv knijpfruit?
     
  12. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Hier krijgt mijn zoon ook nog gewoon de fles in de nacht als hij wakker wordt, ook al kan ik me soms niet voorstellen dat het honger is als ik zie wat hij overdag eet :rolleyes:
    Tot 12 maanden kwam hij eigenlijk standaard elke nacht nog voor een fles, toen heeft hij een maandje doorgeslapen, maar sinds een week of 2 komt hij weer in de nacht. Er komen kiezen door, dus volgens mij wordt hij wakker van de pijn en niet van de honger, maar zonder fles gaat hij niet meer slapen, dus krijgt hij van mij nog gewoon de fles. Uit ervaring van mijn dochter (en de afgelopen maand dat hij wel doorsliep) weet ik dat hij hem vanzelf weer zal laten vallen, dus ik maak er geen probleem van.
    Hier geen kritiek van CB er tot nu toe op, maar zij zijn ook niet degene die in de nacht met mijn zoontje in de weer hoeven te zijn ;) Zonder fles blijft hij heel onrustig, blijf ik met hem bezig en met fles slaapt iedereen (meestal)weer binnen 10 minuten. Mijn keuze is dan snel gemaakt hoor :p
     
  13. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    We zijn nog steeds aan het zoeken naar een winkel waar we goed fruit kunnen krijgen. De AH is niet zo goed qua fruit dichtbij ons , dan heb ik het over beschimmelde aardbeien en frambozen, de mango die rot is, ...
    Mijn zoontje eet graag mango en banaan. Aardbei eet ie niet zo graag. Mijn vriend had onlangs een kokosnoot meegebracht om te proberen .
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Meestal heeft een kind van die leeftijd geen nachtvoedingen meer nodig. En zeker geen 2x. Dat zou dus best gewenning kunnen zijn. Ik zou proberen dat af te bouwen. Het is niet goed voor het gewicht en voor de tanden. Ook zijn slaappatroon wordt hierdoor beïnvloed.
    Probeer hem aan te leren dat hij alleen nog water krijgt. Of niets meer (steeds minder melk of melk verdunnen met water).

    En mango zit bomvol suiker. Dat is niet zo gezond om heel vaak te geven. Zelfde is van toepassing op krentenbollen Probeer verder te kijken naar bijvoorbeeld bruin brood og volkoren (wit vult niet en is ongezond). En zaken als zilvervliesrijst en groene groente.

    En knijpfruit is echt niet gezond helaas. Dat is eigenlijk gewoon vloeibaar snoep. Beter geef je (zacht of kleingemaakt) appel, peer, banaan, mandarijnen, bessen etc. Je schijnt bij de lidl prima fruit te kunnen krijgen. En anders de markt of groentewinkel. Hoeft zeker niet duur te zijn.
     
  15. Minime2

    Minime2 Actief lid

    22 apr 2017
    148
    18
    18
    Vrouw
    Mijn vriend vind ook dat ik mijn zoontje verwen met een nachtfles hij is 10 maanden. Maar als ik hem geef slaapt iedereen idd weer met ongeveer 10 min anders blijf ik wakker en hij onrustig maar idd ik ben ook bang dat ik hem verwen hiermee maarja mijn keuze is ook snel gemaakt tussen onrustig blijven en niet slapen of met 10 min wakker weer slapen
     
  16. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier is slaap heilig. Ze stoppen vanzelf een keer hoor met die nacht fles.

    Wat betreft fruit TS, ik haal vaak bij de ah ingevroren fruit. Dat combineer ik dan met vers fruit. Bijv stukjes mango of aardbeien uit vriezer met banaan of appel vd fruitschaal.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hij heeft best veel eetmomenten, maar wat je geeft is niet bepaald vullend... Knijpfruit, maisstengels, een potje: dat is zó weer verteerd. Bovendien zeg je niet hoevéél hij precies eet van de maaltijden. Ik denk dat je inderdaad even nauwkeurig moet bekijken om overdag meer vullend voedsel te geven, en meer, en dat dan de honger's nachts wel zal minderen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Mijn oudste heeft ook echt een hele tijd (ik denk tot 1.5/2 jaar) nog een fles melk gehad.

    Gewoon lekker doen wat je gevoel zegt.

    En indd, als iedereen zo weer fijn gaat slapen zou mijn keuze snel gemaakt zijn. Slaap is heilig.

    Die flessen gaan er echt wel weer af, en dat gaat vanzelf :)
     
  19. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    In vergelijking met mijn dochter van destijds die leeftijd at zij wel een hoop meer overdag eigenlijk.... Denk aan 4 boterhammen, 2 hele stuks fruit (banaan, appel, peer, meloen, ananas, mandarijnen, druiven etc), rauwkost en meer avondeten dan dat ik op kreeg, met 3x per dag melk en als toetje yoghurt. Voor nachtvoedingen kwam ze dus niet. Geen koekjes of knijpfruit. Dus wellicht dat jouw zoontje ook meer trek heeft? En iets minderen met de suikers en voorverpakte spullen?
    Zo niet, en jij de nachtvoedingen niet erg vind, dan zou ik het maar gewoon zo houden :)
     
  20. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    Okee...ik lees verschillende meningen. Wat ook wel normaal is.
    Ik zet geen hoeveelheden erbij omdat dat vaak verschilt.
    Een potje olvarit krijgt ie als wij vb wat meer gekruid voedsel eten.
    Soms eet ie een heel potje op , soms niet.

    De nachtvoedingen zou ik ook wel kunnen missen hoor. Voor mij is het wel doorbijten, vooral als ik ochtenddienst heb, dan zijn de slaapuurtjes voor mij wel kort.
    Sinds de geboorte ben ik degene die opsta voor de flesjes.
    Mijn vriend maakte wel eens de fles klaar maar dan was ik voor 95 procent de persoon die het flesje gaf.
    En dat is nu ook nog steeds zo. Ik heb wel geprobeerd dat te veranderen. Door te vragen of hij ook een flesje wil geven. Maar dat ging dan een keer of 3 goed en erna niet meer. Nu wil mijn zoontje ook geen fles meer van zijn papa dus .
    Hij weigerd die gewoon.

    Qua eten ben ik vooral op zoek nu . Naar andere ideetjes enzo. Ook die knijpzakjes. Die maak ik ook wel eens zelf. Ik heb hersluitbare zakjes speciaal daarvoor.

    Het is voor mij nog steeds een beetje zoeken en ondervinden. Wat mag hij wel eten, wat niet.
     

Deel Deze Pagina