Eczeem -> Lactose-intolerantie?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door xLollypop, 19 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xLollypop

    xLollypop Actief lid

    5 nov 2017
    111
    220
    43
    Vrouw
    Hoi!

    Onze zoon is nu bijna 5 maanden oud en heeft sinds 1,5 maand last van eczeem, op zn hoofd, op zn wangen en op zijn borst en buik. Met vlagen heeft ie last van jeuk, is wat winderig, maar verder is het geen huilbaby en is altijd vrolijk.
    De huisarts adviseerde vette zalven (die ik al smeerde) en hormoonzalf... die hormoonzalf is het laatste wat ik zou doen. Ook was het niet nodig om de oorzaak te achterhalen, aldus de huisarts.
    Op het cb werd een bezoekje aan een homeopaat geadviseerd als alternatief. Daar zijn we vanmiddag geweest en die vermoedt een lactose-intolerantie. (Na een gesprek met ons en een testje met energiepunten in mijn vingers(?))
    Hij adviseerde lactosevrije voeding, calandulenzalf en een vervolgafspraak over 6 weken, zodat hij een behandeling kan doen zodat onze zoon er in de toekomst minder last van heeft.

    Ik vind het een beetje vreemd.. overal lees je dat een lactose-intolerantie pas vanaf 5 jaar kan optreden.. en meteen de hele voeding aanpassen vind ik nogal drastisch (en is vaak het laatste wat gedaan wordt?).
    Zijn er hier meer mama’s met kindjes met lactose-intolerantie of soortgelijke klachten?
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik heb zelf lactose intolerantie en eczeem, maar naar mijn weten komt mijn eczeem niet door de intolerantie, het is immers geen allergie.
    De intolerantie uit zich meer in heftige buikkrampen, dunne ontlasting en als alles er eenmaal uit is dan is ook de pijn voorbij.
    De pijn treed binnen een uur op en is er sporadisch...de ene keer is het na een glas met en de dag erna kan ik bij wijze van spreken een hele kan melk opdrinken zonder klachten.

    Lactose helemaal schrappen gaat inderdaad erg ver bij slechts een vermoeden, want dan zou je op alles moeten letten...in sommige soya zit ook (een soort) lactose namelijk.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Lactose intolerant lijkt me ook stug, aangezien moedermelk vol met lactose zit.
    Koemelkallergie daarentegen klinkt een stuk logischer. Daar kan andere voeding wel mee helpen. Je kunt het natuurlijk proberen, een week of 4. Als de problemen daarmee weg gaan, weet je dat het idd aan de voeding lag. Zoniet, kun je verder kijken.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Het kindje van @Vero0504 (toch?) is lactose intolerant, en volgens mij waren de verschijnselen heel heftig,
    niet wat eczeem en wat winderig..
     
  5. xLollypop

    xLollypop Actief lid

    5 nov 2017
    111
    220
    43
    Vrouw
    Ik vind het ook ontzettend vreemd hoor.. het verhaal rammelt ook aan alle kanten.
    En de echte lactose-intolerantie klachten zijn in mijn beleving ook veel heftiger.
    Het lijkt me ook dat er uitgebreide onderzoeken moeten worden gedaan om de diagnose te krijgen?
     
  6. Lesliefje

    Lesliefje Bekend lid

    3 nov 2015
    933
    585
    93
    Mijn dochter heeft ook eczeem. Zij kreeg altijd bv. Dan zou de kans op eczeem ook minimaal zijn. Zij is na.heel lang aandringen op haar 2e getest voor allergieën en blijkt dus cashew- en pistachenoten allergie te hebben, zo heftig dat we een epipen in huis hebben. Verder reageert haar huid ontzettend heftig op bepaalde producten.
    We lopen op de eczeem poli en tegen ons is gezegd, dat wanneer je eczeem hebt je ook vaker kans hebt op verschillende allergieën en intoleranties. Pas bij een 2e eczeemverpleegkundige kreeg ik bevestiging dat er inderdaad een verband is tussen eczeem en verschillende etens- en drinkwaren.

    Is je zoontje toevallig geswitcht van een bepaalde voeding, of ben je net begonnen met vaste hapjes?
     
  7. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Stress en hormonen kunnen ook voor eczeem zorgen.
    Naar mijn weten heb ik namelijk geen enkele allergie (uiteraard getest) maar wel last van eczeem.
    Vooral in periodes van stress en na mijn eisprong kan het zomaar opvlammen.
    En als er een stukje kapotte/droge huid is (geweest) dan kan ik mijn geld erop zetten dat er binnen een paar dagen een eczeem plek komt.
    Vorig jaar was er bijv een bh bandje gaan irriteren...binnen een week een grote eczeem plek van 5cm doorsnede.
    Er zijn dus zoveel oorzaken waardoor eczeem zou kunnen ontstaan, dat je zou moeten proberen alles uit te sluiten wat een ontstekingsreactie van de huid kan geven.
    Wel is het uiteraard vaak een weerstand dingetje, daar hoef je niet vaal ziel voor te zijn...ik ben immers zelf bijna nooit ziek, maar een tijdelijk verlaagde weerstand is de het ultieme voor een huidontsteking.
     
  8. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Een lactose-intolerantie kan geen eczeem veroorzaken, dat is echt niet mogelijk. Stiekem erger ik me ondertussen dood aan al die homeopaten die denken verstand te hebben van voeding :oops:

    Een lactose-intolerantie betekend dat de darmen een enzym missen (lactase) waarmee lactose (een melksuiker) afgebroken moet worden. Het gevolg is dat lactose in de darmen blijft zitten, vocht aantrekt en gaat gisten. Klachten bestaan dan uit winderigheid, diarree, buikpijn, darmklachten. De klachten beperken zich echt tot het maag/darmstelsel. Kunnen licht zijn, kunnen ook heel heftig zijn.
    Dit in tegenstelling tot een KMA, waarbij het afweersysteem de koemelkeiwitten ziet als schadelijk en er een reactie op geeft. Dit zorgt voor een allergische reactie en deze kan zich op allerlei manieren manifesteren. Zowel maag/darm gerelateerd als eczeem, als luchtwegklachten, noem maar op.

    Een lactoseintolerantie bij babies is echt extreem zeldzaam. Lactase (het enzym dus) is specifiek een enzym dat bij alle melkgevoedde dieren juist wordt aangemaakt omdat moedermelk lactoserijk is. Naar mate een dier ouder wordt verdwijnt de lactase aangezien het dier overgaat op andere voeding.
    Bij mensen is dit systeem vaak verstoord omdat wij onszelf genetisch hebben geleerd melk te blijven drinken. Daarom blijft bij een hoop mensen de lactase in de darm aanwezig. Een baby met een lactoseintolerantie is dus echt een "fout" omdat zo'n kind normaal niet zou kunnen overleven. In tegenstelling tot een mens na de speenleeftijd, waar lactase uit de darm verdwenen mag zijn evolutionair gezien.

    Persoonlijk zou ik die kerel zeggen dat hij het bekijkt en een goede behandelaar zoeken. Deze man heeft blijkbaar geen idee waar hij over spreekt.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina