Een gezin van 3 naar 4 kids

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Aroma34, 16 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aroma34

    Aroma34 Actief lid

    3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Wij hebben 3 super leuke dochters van 6, 4 en 2.
    We hadden eigenlijk het hoofdstuk zwanger zijn al afgesloten.
    Maar sinds een tijdje (half jaartje) kriebelt het toch weer. Ik ben nog vrij jong (29) dus er is nog tijd zat. Alleen voel ik vrij weinig voor een nakomertje over een paar jaar als je al helemaal uit de baby/Luiertijd bent.
    Mijn man wil liever wel nog even wachten, we zijn er een soort van over in gesprek haha;)

    Maar ik zie nog best wat beren op de weg, en ik zou graag recente ervaringen willen lezen van vrouwen hier die ook over hetzelfde nadenken of de keuze al gemaakt hebben wel/niet nog een 4e.

    Ik vraag me bijvoorbeeld af;
    Hoe ziet je leven eruit met 4 kinderen?
    Kost het veel meer of is de uitspraak waar 3 eten kunnen er ook 4 eten ook echt waar?
    Qua huis, we hebben nu een huis waar we 4 slaapkamers hebben. Verhuizen zit er niet in, tenminste een huis kopen iig niet, waar wij wonen is kopen erg duur, en dat zit er niet in. Financieel is er zeker ruimte om nog wat te groeien, door wat meer uur te werken. Maar nu redden we het financieel ook goed.
    En hier hebben de huurwoningen allemaal 4 slaapkamers, en dat hebben we al.
    Is het reëel om 2 kinderen op 1 kamer te laten slapen, ook als ze ouder worden?
    En qua auto, nu hebben we een 5 persoons, dus er zou dan een 7-zitter moeten komen.
    Dat soort vragen heb ik bijvoorbeeld.

    De de vraag spookt maar door mijn hoofd: wil ik een baby of een kind?

    Wie geeft mij raadt?:rolleyes:
     
  2. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Wij hebben er 4. En de laatste kwam toen de 3e al op school zat. Ja, dat was wennen. En soms nog. Ik moet bekennen dat ik best uit kijk naar het moment dat ook zij maar school gaat. Maar daarnaast het geweldig, 4 kinderen, vind ik. En het grote voordeel van meer leeftijdsverschil is dat de oudsten kunnen helpen. Dochter haalt regelmatig haar zusje uit bed na haar middagdutje. En de oudste van 12 past even op haar als ik een kwartiertje weg ben om de derde naar zwemles te brengen.
    Wij hebben wel genoeg slaapkamers sinds zij er is, maar eerder sliepen ze ook met 2 op een kamer en dat ging prima hoor.
    Qua auto hebben we idd een 7 zitter, hij heeft ons 1900 euro gekost, dus dat valt erg mee. Nu houdt hij het geen jaren meer vol maar ach, dat is niet zo'n ramp voor dat geld.
    De kosren merk ik niet zo. Ik vind boodschappen sowieso duur geworden, maar of ik nou voor 5 of voor 6 kook, dat verschil merk ik niet zo. Luiers vind ik niet veel kosten, en daar zijn ze op een gegeven moment ook van af.

    Dus mijn conclusie is dat voor mij 4 weinig anders is dan 3 maar dat het leeftijdsverschil wennen was, maar dat ik juist meer voordelen dan nadelen van dat leeftijdsverschil zie :D
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  3. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Wij hebben er 4 en allemaal kort op elkaar. Momenteel slapen de oudste 3 op 1 kamer. Er heeft wel een tijdje iemand een kamer gedeeld met de jongste, maar die spookte 's avonds nog wel eens en dan kon de ander niet slapen.

    Wij willen graag nieuwbouwen of verbouwen en dan komen er 4 slaapkamers (nieuwbouw) en 5 slaapkamers (verbouw).
    Het liefste 5 slaapkamers, maar op de kavel die wij op het oog hebben moet een laagbouw woning en daarbij is 5 slaapkamer moeilijk te realiseren.

    Wij hebben op het moment nog een 5 zitter met een multimac (dit is een bank die geïnstalleerd is op de achterbank en hier kunnen 4 kinderen op). Als deze auto op is, gaan we wel voor een 7 zitter. Over het algemeen ben ik meestal alleen op pad met de kinderen en dan rij ik met mijn eigen 5 zitter.

    Mijn conclusie is dat er met een 4e weinig verschil is.
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  4. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Misschien zitten de kosten niet zozeer in de eerste jaren, maar meer in de puberleeftijd met sporten, studeren et cetera? En tegen die tijd merk je het qua eten natuurlijk ook wel meer als er eentje extra aan tafel zit ;)
     
    Happymam, Neuzeke en Aroma34 vinden dit leuk.
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik merk wel verschil in kosten hoor ;) Ja je kan het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk, maar het kost gewoon extra.
    Qua eten als bijv in 2-3 stuks fruit per dag extra, maar ook een extra paar schoenen, zwemles, sporten, laptop, fiets, beugel, bril etc. Straks studeren…:o: Ook is de maatschappij berekent op 2 kinderen, Max 3. Probeer maar eens een leuk hotel te vinden voor 6 personen. De auto inderdaad, een groter huis. Is allemaal optioneel natuurlijk, maar wij wilden dat wel allemaal graag.
     
    Emsy, Neuzeke, Champetter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Wij hebben net vier kinderen en ik vind het heel erg leuk! Ik denk qua kosten dat het de eerste jaren misschien nog wel meevalt alhoewel ik merk dat ik toch ook voor nummer vier graag wat nieuwe kleertjes koop. Maar inderdaad met name als ze ouder worden wil ik wel graag dat ze zich op alle vlakken kunnen ontwikkelen zoals sport en muziek en dergelijke. Ook qua kleren vind ik het duurder worden voor oudere kinderen Maar ook daar heb je natuurlijk wel de keuze in. Wij hadden al een zevenzitter auto dus dat was geregeld. Verder hebben wij op dit moment ook maar vier slaapkamers maar wel de mogelijkheid om eentje in tweeën te splitsen en ook voldoende financiële middelen. Het is wel weer een stukje drukker geworden dus goed letten op een balans vinden in tijd voor alle kinderen, tijd voor jezelf, tijd voor je relatie, tijd voor je contacten en tijd voor werk. soms moeilijk want bij elk uurtje denk ik wel eens is dit nu optimaal besteed?
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  7. Mamavanvier95

    Mamavanvier95 Fanatiek lid

    12 okt 2014
    3.361
    2.544
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ik lees mee, ik ben nu bijna 23 weken zwanger van ons 4e kindje en wel benieuwd naar neer ervaringen.
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  8. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik lees ook mee!
    Inmiddels 26 weken zwanger van de 4e.
    Ik heb het nooit zwaar ervaren met een kind erbij dus ga er vanuit dat dat nu weer zo is.
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  9. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mits een beetje in dezelfde leeftijdsfase merk je niet veel verschil tussen 3 of 4.

    Qua kosten, als je veel grote dingen moet aanschaffen omdat het niet past kan dat natuurlijk behoorlijk pittig zijn.

    Qua leefruimte zeg ik wel echt dat ruimte belangrijk is, een buiten, voldoende plek om te spelen of juist uit te rusten.
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  10. roever

    roever Niet meer actief

    Hier sinds 3 weken gezin met 4 kids!
    De oudste 3 jongens zijn 5 / 3,5 en bijna 2
    En nu zusje van 3 weekjes.

    qua kosten nu.. valt mee.
    De jongens daarentegen vreten ons nu al t hemd van het lijf aan brood en fruit etc haha
    Denk dat op latere leeftijd idd meer gaat kosten.. maar dan zit alles op school en kan er evt extr gewerkt gaan worden.
    Nu ben ik nog fulltime mom.

    komtie; wij hebben maar 3 slaapkamers.. nu word er al 1 kamer gedeeld door de oudste en jongste zoon.
    Straks zal er was gewisseld gaan worden en zullen oudste 2 op 1 kamer en jongste 2 op 1 kamer. Ze slaapt nu nog bij ons :)

    ben nog herstellende dus niet veel op pad nog geweest haha
    Maar volgens mij moet dat helemaal goed gaan komen.
    Wel ervaar ik t als druk als in; druk jongens gedrag. Maar staat los van t aantal 4 hihi

    hier ook 7 zitter, heerlijk!
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    Nou het kost wel veel hoor :roflmao:
    Wij hebben twee pubers, waarvan 1 bijna wettelijk volwassen is. Die eten dus ook als volwassenen. Die kleden zich met volwassen maten, zowel schoenen als kleding. Kindermaten zijn altijd goedkoper.
    Schoolkosten zijn hoger op het voortgezet onderwijs en mbo. En daarbij natuurlijk met uitjes, vakanties e.d. zijn we ook altijd behoorlijk wat kwijt. We hebben bv altijd twee hotelkamers voor 3 à 4 personen.

    Dus kort op elkaar en bij jonge kinderen zal je het misschien niet zo merken. Maar geef het een paar jaar en dan merk je het echt wel ;)
     
    Champetter vindt dit leuk.
  12. Aroma34

    Aroma34 Actief lid

    3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Hier zijn we er wel overuit dat we graag een 4e willen. We zitten alleen nog een beetje met de timing als het ons gegund is.. maar we gaan het er zeker niet om laten..

    Het was leuk jullie ervaringen te lezen, ik heb er zeker wat aan gehad!
     
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.353
    113
    Home
    Ik heb er 3 en vind dat genoeg
    Nu sporten er 2 straks alle 3 naast dat het veel geld kost is het een hoop heen en weer gevlieg met sporten,speelafspraakjes, etc
    Ze gaan straks studeren
    In de auto past het prima met 3 op de achterbank
    Kleding, vakanties eigenlijk word alles duurder en dat merk ik nu al vooral met de oudste
    1 op 1 aandacht vind ik belangrijk nu is dat al lastig laat staan met 4
     
  14. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Wij gaan voor een 4e kindje. Over kosten maak ik me geen zorgen.

    We hebben 4 slaapkamers en de jongste zal een kamer met de baby moeten delen als het ons gegund is nog een kleintje te moeten verwelkomen.

    Als ze wat groter worden dan kunnen wij met ze wisselen van kamer of hun kamer uitbouwen met een dakkapel (of beide doen).

    Qua vervoer zal het even met 2 auto's worden als we met z'n allen gaan totdat de huidige leasecontracten eindigen en dan komt er een 7-zitter. Zal dat even rot zijn? Zeker maat ik ga het er niet voor laten.
     
    Aroma34 vindt dit leuk.
  15. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Wij hebben ook een jaar met 2 auto’s gereden hoor, lukt best. Zou het er ook niet om laten haha.
     
    Aroma34 en dreames vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina