Een niet-leerbaar kind?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 26 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn oudste lijkt niet vooruit te branden. Dingen zijn al snel te ingewikkeld of geven druk.
    Ze is van november en we hebben haar ‘lang’ laten kleuteren. Nu in groep 3 lijkt ze enerzijds goed op haar plek te zitten. Ze vindt het erg leuk. Maar toch komt ze niet aan leren toe. Ze is snel afgeleid, gaat om de 10 minuten naar de wc omdat het haar niet boeit (zit onderuitgezakt en met gedraaid hoofd uit het raam te kijken) en snapt maar niet waarom ze wel 10 HELE sommen van een bepaald iets moet maken. Lezen loopt ze nu al in achter. Ze spelt de woorden nog echt per letter, zelfs het woord ‘ik’ of ‘en’. Er lijkt ook totaal geen drive om het te leren. Ze vindt het leuk voor anderen, maar niet voor zichzelf.

    Ook bv met zwemles. Ze zit nu al meer dan een jaar in badje 2 en voorlopig ziet het er niet naar uit dat badje 3 al in zicht is. Ze vond het geweldig voor kleine zus toen zij haar diploma haalde, maar aan niets merk ik dat zij ook gemotiveerd is om het te gaan halen. Geen innerlijke drive.
    In plaats daarvan loopt ze een beetje te spelen in het water, let totaal niet oo en als alle andere kinderen al aan de overkant zijn dan bedenkt ze zich opeens: o, wat moeten we eigenlijk doen???

    De juffen krijgen haar ook slecht gemotiveerd.
    Iemand hier die het herkent?
    Enige tips?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Niet leerbaar is wel heel wat anders he;)
    Op het lezen na klinkt ze heel erg als mijn dochter. Niet zo zeer geen zin, maar concentratieproblemen.
    Heeft de juf daar over gesproken?
    Hoe gaat het thuis als jij haar bv een opdracht geeft om boven iets te halen: zwemkleding oid?
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Geen idee wat de term precies inhoudt, maar het kwam zo bij me op. Maar het bestaat dus echt?
     
  4. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Nou ja, niet leerbaar... Dat is ze natuurlijk niet. Dat zijn alleen zwaar verstandelijk beperkte mensen. Het klinkt mij meer als een gebrek aan focus en concentratie in de oren. En misschien een combinatie met wat moeilijker te motiveren.

    Wat zegt de leerkracht ervan?
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja maar het is wel wat zwaarder. Dat wordt soms uitgesproken bij kinderen met bv een verstandelijke beperking of een bepaalde stoornis waardoor kinderen dus uit de leerplicht ontheven kunnen worden.
    Ik begreep wel dat jij het niet zo bedoelde;)
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is echt drama! Vanavond wel 10 keer gezegd dat ze zich uit moest kleden. Uiteindelijk lagen de andere twee al in bed en had zij haar pyjama nog steeds niet aan.
    Ook dingen als ‘als je je broek uittrekt eerst je knoop losmaken’, ‘gordijnen open voor je naar beneden komt’. En ook weer zwemles: na het zwemmen komen die kleren gewoon niet aan! Kind is 7!! Ik moet echt elke sok spellen. Mijn zoon van 3 heeft zijn kleren sneller aan/uit dan zij
     
  7. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Er wordt over termen als leerbaar en niet-leerbaar gesproken in de “verstandelijk beperkten wereld”. Mijn dochter heeft een matige verstandelijke beperking, maar is redelijk goed leerbaar. Kinderen met een zware verstandelijke beperking die op zeer laag niveau functioneren zijn vaak niet of nauwelijks leerbaar en krijgen een leerplichtontheffing.
     
  8. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Zou het helpen om thuis dingen te visualiseren met bijv. pictogrammen? Dus met de picto’s een opsomming maken van de stappen die ze moet maken.
     
    puzzelstukje en Pepijnn vinden dit leuk.
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan is ze denk ik toch wel leerbaar al binnen de officiële term. Hahaha. Ze is heel goed in minecraft en Lego-dozen bouwen :)
    En het is echt een schatje! Maar soms is het zo frustrerend!!
    En ook moeilijk, voor alle partijen overigens, haar jongere zusje is juist heel snel/slim en het contrast is dus groot. Maar weet soms gewoon niet hoe ik haar moet helpen. Ik gun haar ook zo graag een feestje van het diploma-zwemmen.
     
    Ffion vindt dit leuk.
  10. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.204
    1.048
    113
    Klinkt inderdaad echt als een concentratieprobleem.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja dit is een en al herkenbaarheid hoor. Als ik haar in groep 3 naar boven stuurde om gymkleding dan kwam ze een half uur later met playmobil terug en wist ze helemaal niet meer wat ik gevraagd had.
    Ik merkte dit soort dingen al rond de kleuterklas. Op school vonden ze het nogal meevallen, maar toevallig is ze heel talig en daar ligt uiteraard de focus op in groep 3 dus ze ging er goed doorheen. Ik heb destijds wel met het cjg contact gehad omdat ik mij zorgen maakte.
    In groep 3 een heel oplettende juf die al na 2 maanden aan de alarmbel trok. Toen verder gegaan met onderzoeken en mijn gevoel bleek helemaal juist.
     
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik denk alleen als broer en zus dan niet in de buurt zijn. Zij zijn thuis wel vaak 1 van de stoorzenders in haar verwerking.
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik vind het ook (heel erg) klinken als concentratieproblemen. Heeft overigens niets te maken met slim of niet slim zijn!
     
    Jo79, merah en tuc vinden dit leuk.
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik maak me ook al heel lang zorgen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze ‘anders’ is. Zelfs ingeschreven bij een bureau om verder te laten testen. Maar toch weer afgezegd omdat de start in groep 3 zo goed leek te gaan. Juffen hebben haar op zich ook goed door. Maar ja, nu twijfel ik weer. Als zij en jonge zus ergens samen aan beginnen, dan gaat het eerste deel altijd gelijk op, maar al snel blijft ze steken en rent kleine zus verder. Bij het lezen zie ik haar ogen ook afdwalen. Naar de volgende bladzijde, naar het plafond, in gedachten.... en dan ineens: ‘eh.... o ja, waar was ik???’ Terwijl ik al standaard mijn vinger houd bij het woord dat ze moet lezen, dus die vraag zou eigenlijk overbodig moeten zijn.
     
    Pannetje vindt dit leuk.
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel herkenbaar ook dat voorbeeld met playmobil. Dat zou zij ook zo kunnen doen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee idd, want ik herken dit ook wel een beetje van mijn HB dochter.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Tja in dit geval zeg ik absoluut volg je gevoel. Een verwijzing kan ook via de ha. Wij zijn via het cjg gegaan omdat die dan ook een gezinsplan maakten (waar dus je hulpvraag in staat) en de betreffende praktijk kan dan na een intake veel makkelijker aan de gang. Wij hebben toen een heel uitgebreide indicatie gekregen.

    Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, maar hier ben ik zo blij dat wij wel voor dat "labeltje" gegaan zijn. Met de begeleiding na de onderzoeken en nu uiteindelijk medicatie is ze van een zeer zeer zwakke leerling nu op sommige vakken naar de top van de klas gegaan.
     
    Snoeki vindt dit leuk.
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Ze is 'anders leerbaar' denk ik ;).
    Het klinkt ontzettend herkenbaar als mijn jongste van 12.
    Nog steeds kunnen dingen als naar bed gaan en opstaan en klaarmaken voor school heel veel tijd kosten met heel veel sturing vanuit mij.
    Dochter heeft ASS en ADHD, het komt bij haar echt door haar concentratieproblematiek en manier van prikkelverwerking dat dit soort dingen niet makkelijk gaan zoals bij mijn andere kind. Ze kan niet goed een situatie overzien, geen plan maken (met hulp van mij soms wel maar je eraan houden is weer wat anders ;)), oorzaak-gevolg is ook niet altijd aanwezig.
    Uiteindelijk merk ik over de jaren heen echt wel vooruitgang. Maar haar vergelijken met leeftijdsgenoten op dat vlak kan gewoon niet. Het gaat echt wel komen, ooit :roflmao:. Ze zit overigens op regulier havo-vwo. Ze kan dus wel 'gewoon' leren op cognitief vlak maar organisatorisch/planmatig/etc. leert ze veel langzamer.
    Maar tis een scheet verder :):D.
     
    merah vindt dit leuk.
  19. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Ook ik lees herkenning.. check mijn handtekening ;).

    Als jij het gevoel hebt dat ze anders leert/ andere intresses heeft. Dan niet afzeggen.. mama's gevoel is niet gek. :thumup:
     
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.456
    113
    Ik herken mijzelf als kind in jouw kind. Wel enthousiast maar 0 (interne) motivatie. Ik zou je aanraden te lezen over ADD (niet ADHD).
     

Deel Deze Pagina