een van de kinderziektes of allerigies

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door popje, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Mijn dochtertje is van de week 2 á 3 dagen ziek geweest hooge koorts.
    Dit was dinsdag tot donderdag. Vanavond bij het uit kleden ontdenkte ik bij haar allemaal rode vlekjes op het rompje. Wat kan dit zijn?
     
  2. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    ik denk meteen aan 5e of 6e ziekte... even kijken wat nou het verschil was ;)
     
  3. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    vijfde of zesde ziekte?
    Ik heb geen ervaring, maar misschien kan je even googelen.
     
  4. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ja zesde ziekte, want dat begint met koorts en daarna uitslag:

    De Zesde ziekte, ook wel driedaagse koorts genoemd, is een kinderziekte die niet helemaal zo onschuldig is als de vijfde ziekte, maar toch nog vrij ongevaarlijk.

    De Latijnse benaming is exanthema subitum of roseola infantum. De ziekte wordt veroorzaakt door het humaan herpesvirus type 6, een virus dat verwant is aan de verwekker van de koortslip en van genitale herpes. In tegenstelling tot deze andere virussen geeft de verwekker van zesde ziekte geen terugkerende problematiek. De incubatietijd is 10 tot 15 dagen.

    De ziekteverschijnselen bestaan uit een vrij plots optredende, enige (meestal 3 tot 5) dagen durende hoge koorts, (39 tot 40,5 °C), meestal zonder duidelijke lokaliserende symptomen zoals oorpijn of een zere keel. De koorts zakt dan vrij abrupt waarna het kind een uitslag ontwikkelt. Soms gaat de uitslag gepaard met keelontsteking, oorontsteking en/of vergroting van de lymfeklieren in hals en nek. Het kind hoeft geen erg zieke indruk te maken en een koortswerend middel zoals paracetamol is meestal reeds voldoende. Meer is er trouwens niet aan te doen, de ziekte geneest vanzelf.
     
  5. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    mmmmmmm,
    is het besmettelijk?
    Ik ben 25 weken zwanger.
    Moet ik de HA bellen?
    ziet ook al te zoeken op internet
     
  6. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Zoals ik het heb begrepen is het voor volwassenen niet besmettelijk omdat wij genoeg anti-stoffen hebben tegen deze kinderziekte. Aangezien je zwanger bent zou ik geen risico willen lopen en even voor de zekerheid naar de hap bellen!
     
  7. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Bedankt voor de reacties.
    Het is nu wel iets minder maar het zit er nog wel. Als je met je hand er over heen gaat voel je allemaal kleine bultjes.
     
  8. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Mag ze met een 6de ziekte naar het KDV?
    Je ziet er niks meer van en de koorts is al lang weg...
    Woensdag hoeft ze pas weer er heen.
     
  9. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dat is denk ik per kdv verschillend, ik zou ze gewoon even bellen. Heb je nog contact gehad met de hap? Of het besmettelijk is voor jou?
     
  10. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Had idd gebeld die avond nog. Ben ik vergeten hier te schrijven. :oops:
    Het is niet besmettelijk zei ze. Dus daar ben ik wel blij mee. Heb wel voorzichtig gedaan. Dus niet knuffelen als ze geen kleertjes aan had.
     

Deel Deze Pagina