Een vraag (over besnijdenis)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ilja, 11 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilja

    Ilja Bekend lid

    24 sep 2005
    516
    0
    0
    en ik hoop zó dat er geen discussie van komt, want ik wil alleen maar informatie.

    Soufian is nu 19 maanden en in oktober gaan we naar Marokko voor vakantie.
    We willen Soufian dan laten besnijden. Zijn er meer meiden die dit bij hun zoon hebben gedaan en zo ja op welke leeftijd ? Heeft hij er veel last van gehad ? Behoeft het speciale verzorging ? Hoe lang duurt het herstel ? Hebben jullie een feest gegeven ? Hoe was het ?
    Hebben jullie het in Nederland of het land van herkomst laten doen ? Wat moest je betalen of was het verzekerd ?

    Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en nogmaals....ik zoek écht geen discussie, maar wil zo graag weten hoe dat bij anderen is gegaan.

    Bedankt voor jullie antwoorden.
     
  2. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik heb geen ervaring, heb geen zoontje, dus daar kan ik je niet mee helpen.
    Wat ik wel opvallend vind, is dat je je verontschuldigt om je vraag en je angst om een discussie te veroorzaken. Meid, je stelt een doodnormale vraag, het is iets wat thuishoort in de cultuur en ik vind het logisch dat je het wilt doen en er informatie over wilt. IK vind het jammer dat we niet gewoon een vraag kunnen stellen en mensen daar niet normaal op kunnen reageren. Waar gaat het toch heen...
     
  3. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb ook geen ervaring.

    Maar wat ik hoor in mijn omgeving is dat het wel fijner is als het kindje nog in de luiers zit. Het schijnt dan sneller te genezen?

    Succes in elkgeval.
     
  4. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik heb mijn zoontjes laten besnijden toen ze 18 maanden waren.in het ziekenhuis onder algehele narcose.
    ze hebben eigenlijk geen last gehad.
    ik zette ze na de operatie gewoon 3 keer per dag in een badje met biotex.
    toen werd het nog gewoon vergoed,nu niet meer.
    mijn zoontjes zijn al 8 en 6.

    ik geloof dat het nu 250 euro kost ongeveer in een besnijdingscentrum,maar er is ook een islamitische stichting die het 1 keer per maand een dag gratis doet.(heb ik via een neef gehoord)

    het feest heb ik niet gegeven,omdat ik geen zin had om al die mensen bij mij thuis te laten komen.
    bij deze baby geef ik het feest weer niet omdat ik het anders niet eerlijk vind tegenover mijn oudste twee kinderen.

    ff off topic:naam geven heb ik dit jaar ook pas gedaan in maart,gewoon twee schapen laten slachten in marokko.
     
  5. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik heb ook geen zoontje maar wel een mini zwagertje ;) die 7 was toen hij werd besneden.
    Ouder dan jouw zoontje dus.
    Maar hij voelde er niks van ( werd plaatselijk vedoofd) hij heeft wel een paar daagjes last gehad met plassen maar het feest wat werd gegeven maakte een hoop goed. ( ze wonen in Turkije)
    Ik zelf zou niet kiezen om het heel jong te laten doen , zo klein kunnen ze niet zo goed aangeven wat ze hebben.
    Maar het schijnt dat veel mensen het liever voor het eerste levensjaar doen omdat het dan makkelijker schijnt te zijn?
     
  6. Niet meer actief

    schijnt als kind best wel snel te genezen maar dat is met alles, hoe jonger, hoe sneller genezen..


    overigens heb ik gewoon een nederlandse man en die is ook besneden, vanwege medische indicatie maar goed, ik moet eerlijk bekennen:
    Heb verschillende vriendjes gehad, allemaal met voorhuid en mn huidige man dus wel besneden en wauw, wat een verschil, echt veel hygienischer hoor!
    Zou nooit meer een man met voorhuid willen ;)
     
  7. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
  8. Ilja

    Ilja Bekend lid

    24 sep 2005
    516
    0
    0
    Hihi, ik ook niet hoor ! :D
     
  9. nienke70

    nienke70 Fanatiek lid

    16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    ik heb dan geen ervaring met besnijdenis maar respecteer wel dat het een onderdeel is van jullie cultuur.
    toch zou ik voor besnijdenis in nederland kiezen.
    voor mijn gevoel gaat dat er hygienischer en humaner aan toe dan op de traditionele wijze zoals dat in o.a. marokko gebeurt. en mocht er zich dan complicaties voordoen ben je in ieder geval dicht bij huis.

    ik weet dus niet hoe besnijdenis tegenwoordig in marokko word uitgevoerd maar ik heb dus het beeld voor ogen (zoals je wel eens op tv ziet) dat het gewoon thuis gebeurd door een speciaal daarvoor aangesteld persoon en dat dit ook zonder verdoving gebeurd en dat gaat me toch wel aan het hart als zo'n klein frummeltje pijn moet lijden.

    misschien sla ik de plank volledig mis en gaat het er tegenwoordig ook anders aan toe, dat het in marokko ook in het ziekenhuis gebeurd, maar dan nog zou ik overwegen om het in nederland te laten doen.

    vooralsnog ben ik dus zeker niet tegen besnijden en de gedachte die er achter zit (hygienisch oogpunt) maar dan wel op de manier dat zo'n ukkie er zo min mogelijk last van heeft.

    heb overigens een tijdje geleden nog een documentaire gezien over een besnijdenis die werd uitgevoerd in het ziekenhuis in nl. en het feest was er niet minder om en volgens mij moet het toch vreselijk aan je moederhart gaan als je kindje moet huilen van de pijn als het zonder verdoving gebeurd.

    nogmaals, ik wil ook geen discussie starten hierover , dit is alleen mijn mening en als ik het verkeerd zie dan mag je dat ook best wel zeggen, dan zal ik beeld hierover ook direct bijstellen.

    in ieder geval succes met de keus die je gaat maken.
     
  10. Robyn

    Robyn Bekend lid

    23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Mijn collega heeft het een paar weken terug laten doen. Haar zoontje was ong. 6 maanden. Het werd niet door de verzekering vergoed (alleen op medische indicatie). Het is in een speciale kliniek in Utrecht gebeurd onder plaatselijke verdoving. Hij heeft er nauwelijks last van gehad.
     
  11. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Grappig, dat hoorde ik ook van een vriendin. Haar vriend is ook besneden, ze zei dat ze nooit meer anders wil. 't Lijkt mij maar niks, een man zonder voorhuid ;)
    't Is overigens wel even ter sprake gekomen bij de huisarts voor mijn man, ook om medische redenen. Maar hij gaat dat dus echt niet laten doen, hij wil 't zelf ook niet.
    Maar dat 't hychienischer is beaam ik direct.

    Ik ben een boek aan 't lezen waar ook wat in staat over besnijdenis. Ik zal 't er ff bijpakken (en direct een kop koffie halen ;)) en hier ff wat informatie neertypen wat daar in staat:

    'Een bijkomende reden om een besnijdenis zo vroeg mogelijk te doen, is dat jonge kinderen van deze ingreep veel minder last hebben dan volwassenen. Het blijkt dat kinderen onder de drie weken alleen pijn en last ervaren op het moment van de besnijdenis zelf, daarna niet meer. Kinderen tussen vier weken en drie maanden hebben maximaal twee dagen last van napijn. Kinderen van drie maanden tot een haar hebben drie á vier dagen last, en volwassenen meer dan een week. Bovendien kunnen oudere jongens soms een licht trauma van de besnijdenis overhouden, omdat ze de ingreep ervaren als een aanval op hun lichaam.'

    Een kindje van 19 maanden zal er dus wel een paar dagen last van kunnen hebben, denk ik zo.

    Wat overigens wel bijzondere informatie is (verder niet relevant denk ik, maar wel bijzonder), dat ook uit dat boek komt, is dat een baby de eerste zeven dagen te weinig (de eerste twee dagen slechts 30%) protrombine en vitamine K heeft (bloedstollingselementen) waardoor bloedende wonden die eerste week erg gevaarlijk zijn: de baby bloedt gemakkelijk leeg. Vanaf de derde dag schiet het percentage omhoog tot het op de achtste dag een percentage van 110% bereikt. Dit is dus de dag waarop het bloed het sneltste stolt. Op de negende dag daalt het percentage tot 100% en daar blijft het 'hangen'.
    Dit is de reden waarom Joodse baby's op de achtste dag besneden worden.
     
  12. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    wij wilde Elyesa normaal laten besnijden toen hij 8 maanden was, maar we hebben ons bedacht en gaan wachten tot hij wat ouder is en zo dan ook van zijn feestje kan genieten.

    hier in belgie wordt het enkel door de verzekering vergoed als het om medische redenen gaat en niet om religieuze.
    maar we willen er in iedere geval een lekker groor feest bij geven.

    groetjes Talia
     
  13. Ilja

    Ilja Bekend lid

    24 sep 2005
    516
    0
    0
    Verder niemand ?
     
  14. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel

    Whahahahaha SAME HERE!
     
  15. janna1982

    janna1982 Lid

    14 sep 2006
    70
    0
    0
    Mijn zoontje is dag na geboorte gelijk besneden in het ziekenhuis niets geen pijn of wat dan ook we moesten alleen goed schoonmaken en hem in dettol wassen.....maar ik woon in Egypte dus...... ;)
     
  16. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    MIss een stomme vraag hoor ( ben eigenlijk gewoon een beetje nieuwschierig :oops: ) maar waarom is dat in jullie cultuur, die besnijdenis ? is dat voor de Hygiene ? of voor een andere reden ? nogmaals Ik bedoel dit niet aanvallend ofzo hoor... ben gewoon nieuwschierig.... :D
     
  17. Cynthia85

    Cynthia85 Bekend lid

    4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Wij zijn van plan om Fatih te laten besnijden als hij een jaar of 4 is. Wij gaan dan ook groot feest geven. aangezien mijn man zijn ouders niet zo rijk waren en dus ook geen feest konden geven willen wij dit wel graag voor onze zoon. Mocht ons tweede kind ook een jongen zijn dan wachten we misschien wat langer dan kunnen ze samen.
     
  18. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik zou er zelf voor kiezen om het zo snel mogelijk te doen. Een feestje wil ik ook niet geven.
    In turkije doen ze zo overdreven met dat feestje..jongetje krijgt zo'n raar pakje aan en ligt dan op bed enzo..verschrikkelijk. Mij niet gezien :)
     
  19. Cynthia85

    Cynthia85 Bekend lid

    4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Nou ik vind dat pakje juist zo leuk! En dat bed jah, dat gaan wij niet doen op het feest.
     
  20. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    verschrikkelijk..lijkt wel een sprookjes toneel :)
     

Deel Deze Pagina