Een vraag over ouderschapsverlof....

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Essie28, 16 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Hay dames ik heb het volgende gelezen op internet:

    Ouders van jonge kinderen krijgen vanaf augustus 2022 de eerste negen weken van het ouderschapsverlof deels doorbetaald. Dat heeft het kabinet besloten. ...

    Nu vraag ik mij af stel je bent in mei 2022 uitgerekend. Kan je dan geen gebruik maken van die nieuwe regeling?
    Iemand die dit misschien weet?
     
  2. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    "Nu al kunnen ouders 26 weken ouderschapsverlof opnemen in de eerste acht levensjaren van hun kind. "

    Dus eigenlijk, ja je kan gebruik maken toch vanaf die tijd... Als jij dat wilt opnemen vanaf augustus 2022 bijvoorbeeld of november 2022 dan kan dat gewoon..
     
  3. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ik snap het niet zo goed.
    Want als ik het goed begrijp krijg je vanaf augst 2022 je ouderschapsverlof voor 9 weken dus uitbetaald (deels)

    Je hebt nu ook 26 weken maar daarvan krijg je 0 uitbetaald.

    Dus stel ik beval in mei 2022 dan kan ik in augst dus wel aanspraak maken op die betaalde ouderschapsverlof?
     
  4. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Er staat ook de 1ste 9 weken van het ouderschapsverlof krijg je dan uitbetaald.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Nee. Je valt dan onder de oude regeling.
     
  6. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Wat is de achtergrond van je vraag? Het ligt nog zo ver in de toekomst. Het staat nog niet eens vast, er moet nog wet- en regelgeving komen dus de precieze voorwaarden zijn nog niet duidelijk, dat betekent dat nu nog niet met zekerheid te zeggen is hoe/wat/wanneer je waarvoor in aanmerking komt.

    Als vuistregel kun je wel aanhouden dat de regelgeving van toepassing is die geldt ten tijde van de aanvraag, rekening houdend met de datum van het daadwerkelijke verlof. De bevallingsdatum is niet bepalend/leidend.
     
  7. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Waar baseer je dat op?
     
  8. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ja misschien een beetje een rare vraag. Maar mijn man en ik willen op een bepaalde tijd beginnen aan een 3de en deze regeling zou voor ons financieel echt goed uitkomen.

    Ik las het op rijksoverheid en het staat als het goed is al vast alleen gaat het dan pas in, zodat die bedrijven tijd hebben om het te regelen. Zo had ik het gelezen.
    Ik weet nu niet of ik er dan aanspraak op kan maken als je bijv eerder bevalt. Omdat er staat 1ste 9 weken van je ouderschapsverlof. En anderzijds had ik ook weer gelezen dat het opgenomen moet worden voor je kind 1 jaar wordt.
     
  9. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ja ik weet het niet. Dat zou wel kut zijn.
     
  10. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    #10 Lm2, 16 dec 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2020
    Nee hoor absoluut nog niet. Op Rijksoverheid staat zelfs verouderde informatie. Daar staat dat ze voornemens zijn eerste kwartaal 2020 een wetsvoorstel in te dienen. Feitelijk is dat pas oktober dit jaar gebeurd. Kun je hier zien: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2020Z19840&dossier=35613

    De wet is dus nog niet aangenomen. Daar zit nog een heel proces vooraf. Kan zomaar zijn dat juli/augustus 2022 helemaal niet gehaald wordt, of wel. Dat is koffiedik kijken. Ik zou er in ieder geval geen rekening mee houden in wel/niet zwanger worden.

    edit: ik zat ernaast; het wordt sowieso niet later dan 2 augustus 2022 want dan is de implementatie termijn voor de Europese richtlijn verstreken. Maar goed, punt blijft: er staat dus nog niets vast over de precieze invulling.
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Of er komt alsnog een andere regeling. T is altijd koffiedik kijken idd
     
  12. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Oh ik dacht echt dat het al vast stond. Maargoed dat ik het hier heb nagevraagd. En super lief dat je even met me hebt meegekeken.
    Ik kijk het gewoon even aan pas wanneer alles duidelijk is en de regeling vast staat ga ik plannen maken. Thank youu
     
  13. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    Met de vorige verruiming van verlofregeling (5 weken extra partner verlof) was de ingangsdatum 1 juli 2020 en kon je ook geen aanspraak maken, ondanks dat je wel aan de 'voorwaarden' voldeed.

    2 collega's gehad, van een beviel zijn vrouw 30 juni en hij had pech. Collega zijn vrouw beviel op 2 juni en hij kreeg 5 weken lang verlof met 70% loonbehoud. Terwijl je partnerverlof in de eerste 26 weken na de geboorte op moet nemen, viel je gewoon heel hard buiten de boot als je eerder beviel.

    Wij hadden met 17 juli ook de hoop dat mijn man er aanspraak op kon maken, maar helaas. Meestal is met dit soort zaken geen overgangsrecht en geldt het alleen voor nieuwe situaties vanaf datum van invoering.
     

Deel Deze Pagina