Eerste echo: inwendig of uitwendig?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Baby94, 19 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby94

    Baby94 Lid

    21 mrt 2016
    60
    14
    8
    Goeiemorgen!

    Benieuwd naar hoe de eerste echo bij jullie gegaan is. Ik kreeg dus een brief dat de eerste echo altijd inwendig wordt gedaan. Ik ben als het goed is tegen de 24ste ongeveer 8 weken zwanger, maar dat is niet helemaal zeker ivm onregelmatige cyclussen.
    Nu heb ik dus gevraagd om een uitwendige omdat ten eerste de mensen in mijn omgeving rond de 8 weken ook gewoon een uitwendige echo hebben gehad. En ten 2e, de dokter kan met een wattenstaafje niet eens bij m’n baarmoeder komen zonder dat het mega veel zeer doet, laat staan met een echo..
    Hoe is dit bij jullie gegaan, ik vind het gewoon heel apart dat er meteen gekozen wordt voor inwendig zonder dat er eerst uitwendig wordt gekeken of er wat gezien wordt.
    Ik snap dat als er uitwendig niets te zien is, dat je dan gewoon die inwendige moet hebben, en daar ben ik dan ook helemaal mee eens.

    Ik moet zeggen, ik lees over de inwendige echo’s helemaal geen nare verhalen ofzo hoor, maar tóch snap ik de logica niet helemaal....
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.814
    5.560
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn 1e echo met 8 weken en 2e echo met 10 weken inwendig gehad. De echo met 12 weken pas uitwendig. Puur omdat er anders gewoon nagenoeg nog niks te zien was. Het is vrij standaard dat de 1e echo(s) inwendig zijn. Moet zeggen dat ik er persoonlijk geen moeite mee heb. Maar als je dat wel hebt bespreek dit dan vooraf met je gynaecoloog of VK.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #3 Fuddey, 19 jun 2021
    Laatst bewerkt: 19 jun 2021
    Hier tot 12wkn standaard inwendig. Maar ik denk dat je best kan vragen om eerst uitwendig te proberen, omdat je bang bent dat het pijnlijk wordt. Bij mij keken ze trouwens ook goed of er bv geen cystes te zien waren, of de eierstokken er goed uit zagen ed, dat kon echt niet uitwendig - er was voor mij geen indicatie dat te doen, dus neem aan dat dat ook een standaard check was. Maar ja, bespreek het gewoon en dan hoor je wel wat wel of niet kan :)

    Overigens is het moment tussen uitwendig niks zien en overgaan naar inwendig wel heel stressvol, daarom deed mijn vk dus echt inwendig en niet eerst uitwendig. Andersom deed ze wel, als het inwendig goed te zien was geweest nog even kijken wat ze uitwendig kon zien - toen was voor mij ook meteen duidelijk waarom inwendig de voorkeur had. Dat deed ze bij mij bij 10 weken.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  4. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Het is inderdaad tot 12 weken gebruikelijk om de echo’s inwendig te doen, omdat bij de meeste vrouwen uitwendig nauwelijks of niks te zien is. Ik heb geen idee of je het jouw vk of gynaecoloog al hebt laten weten, maar ik denk dat het wel heel belangrijk is aan te geven dat het bij jou heel veel zeer doet. Ik heb vaginisme en ik geef dit altijd aan, bij mij doen inwendige echo’s geen zeer meer maar het is wel belangrijk dat ik geen lompe boer heb om het zo maar te zeggen. Voor hun is het fijn om te weten zodat ze me kunnen helpen ontspannen en ook voorzichtiger doen. Ook straks met de bevalling met het toucheren is het iets om rekening mee te houden. Als een wattenstaafje al heel pijnlijk is, kan ik me voorstellen dat zij het niet eens willen proberen een inwendige echo. Dan zullen ze het misschien wel uitwendig willen of misschien dat ze de afspraak verzetten tussen de 10-12 weken zodat er kans is dat op uitwendige meer te zien is.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  5. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Eerste kindje eerste echo's inwendig 2de en 3de kindje meteeb uitwendig. Maar dat komt omdat de baarmoeder dan nooit meer zo klein wordt als voor een zwangerschap en sneller groeit dus eerder groter is en dus makkelijker uitwendig wat gezien kan worden

    Ik ben ook ZEER gevoelig van onderen! Ze gebruiken bij mij altijd een kinder eendenbek en die doet al pijn. Een wattenstaafje of uitstrijkje en ik ga door het plafond! Een vibrator of dildo tijdens seks hoef je bij mij niet mee aan te komen want dat doet alleen maar pijn!

    Inwendige echo zit een soort condoom om en glijmiddel/echogel. Serieus ik heb geen een centje pijn gevoeld! Ik was helemaal verbaasd dat het geen pijn deed. En geloof me maar dat ik gespannen was want ik kreeg toen een echo met 7 weken i.v.m. bloedverlies dus was enorm gespannen door de situatie en ook nog eens angst voor pijn
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  6. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Ik heb nooit een inwendige echo gehad, ook de eerste echo niet toen wij twijfelden over de duur van mijn zwangerschap. Zelfs toen er toen niks te zien was uitwendig (6+4) zijn ze niet inwendig gegaan en hebben we gewoon moeten wachten tot 9 weken. Ook toen uitwendig en toen konden we ons kindje heel mooi zien (het was net een klein hamstertje)
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  7. Baby94

    Baby94 Lid

    21 mrt 2016
    60
    14
    8
    Bizar dat het zo’n zeer doet he! Heeeeel herkenbaar wat je zegt.
    Maar dan de grote vraag, hoe kan het dan dat zo’n echo totaal geen zeer heeft gedaan?
     
  8. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.619
    113
    Hier ook tot 10 weken inwendig. Zou het even aangeven dat je bang bent zodat ze.je kunnen helpen daarmee mocht je dat willen en als je echt niet wilt, zou ik de echo uitstellen tot je een week of 10 bent.

    De reden waarom is trouwens dat ze het vaker niet (goed) zien dan wel via uitwendig.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  9. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Waarom uitstellen tot na 10 weken? Voor die 10 weken zie je uitwendig het ook prima alleen in heel veel gevallen niet zo duidelijk als inwendig.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  10. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.619
    113
    Tsja hier alle 7 zwangerschappen niet. En de gyn zei dat ze nu alle vroege echo's inwendig toen omdat ze het vaker niet dan wel zien met een uitwendige echo zo vroeg. Dus blijkbaar is niet overal de ervaring dat je het prima ziet.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  11. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Vroege echo's zijn voor 8 weken ;)
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dat ligt er maar net aan hoe je baarmoeder ligt.

    hier is het bij een eerste kindje normaal dat het inwendig gebeurd.
    Geef je aan dat je dat liever niet hebt proberen ze het gerust uitwendig.
    lukt dat niet , wat dus vaak het geval is, dan willen ze toch een inwendige echo maken.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb de echo’s met 6 (kliniek), 7 (vk), en 8 (kliniek) weken inwendig gehad. Met 9 weken voor het eerst uitwendig. Prima beeld, maar zag wel duidelijk verschil tussen die van 8 weken en 9 weken qua scherpte. De eerste echo’s waren inwendig omdat er dan beter gekeken kon worden of alles okee was. Helemaal prima!
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  14. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Bij alle drie mijn zwangerschappen heb ik tot de termijnecho de echo’s inwendig gehad
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  15. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Ik heb de eerste vroege echo inwendig gehad. Nu had ik dat er prima voor over, zo kregen ze het beste beeld en konden ze alles goed checken.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind trouwens een eendebek totaal anders voelen dan zo’n inwendige echo, mijn vk deed er een condoom om en flink glijmiddel, ze lette ook echt op de houding (bekken gekanteld). Ik heb het niet als pijnlijk ervaren. Eendebek wel.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  17. Melaniejj

    Melaniejj Actief lid

    11 jun 2014
    442
    92
    28
    Vrouw
    huismama ♡
    Eindhoven
    hier ook minimaal de eerste echo inwendig, de 2de echo was uitwendig
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  18. Baby94

    Baby94 Lid

    21 mrt 2016
    60
    14
    8
    Er is/wordt geen eendebek gebruikt met zo’n inwendige echo? Dat maakt denk ik inderdaad al een heel verschil.
     
  19. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Nee die word niet gebruikt het is echt een hele lange sliert (haha) met een soort condoom er aan.
     
    Baby94 vindt dit leuk.
  20. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ik denk dus door de ruime hoeveelheid glijmiddel/echogel. Want dat gebruiken ze verder niet bij vaginale onderzoeken
     
    Baby94 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina