eerste fruithapje: hoeveel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Jane1972, 24 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jane1972

    Jane1972 Actief lid

    16 aug 2006
    125
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi hoi meiden,

    Het cb heeft ons gezegd dat we met fruithapje mogen beginnen. Nu is mijn vraag: hoeveel gaven/geven jullie in het begin? Een kwart stukje gepureerde appel bijvoorbeeld? Met of zonder schil?

    En als ze het eenmaal lust en goed eet: hoeveel wordt het dan? Een hele appel/banaan/peer bijvoorbeeld? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    Ik wil overigens zelf biologisch gepureerd fruit geven met de staafmixer. Liefst geen potjes. Misschien vinden sommigen dit (biologisch) overbodig en/of duur, maar ik vind dat zo'n kleintje nog geen pesticiden en andere shit mag hebben. Je weet gewoon niet wat er allemaal in- en op zit tegenwoordig.
     
  2. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    HI...

    Ik ben wel met potjes begonnen en dan maar een paar hapjes fruit....(5 hapjes) en zo langzaam opbouwen...
    Je kindje geeft het zelf ook wel aan... en goed de ontlasting in de gaten houden natuurlijk, of het goed valt...!

    Olvaritpotjes bevatten trouwens niet gespoten en speciaal voor babyvoeding geteeld fruit.... je hebt trouwens ook biologische groentepotjes....
    Babypotjes moeten wettelijk gezien aan allerlei strenge eisen voldoen, dus mogen ze er echt niet alles induwen.... (potjes zijn niet voor niets zo duur)
    http://www.nutriciababy.be/wanu/nl/product.jsp?id=2032

    groetjes,
    Ramona

    p.s. als je volledige borsvoeding geeft zou ik even wachten met bijvoeding totdat je kind 6 maanden is... anders is het "helpen tegen allergieen" teniet gedaan
     
  3. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ook als je flesvoeding geeft zou ik wachten tot 6 maanden en dan eerst beginnen met groenten (dit is minder allergeen dan fruit). Het is je eigen keuze natuurlijk maar pas met 6 maanden zijn de darmpjes uitgerijpt en klaar om ander soort voedsel te verwerken. Tot die tijd is melk het allerbelangrijkst.

    Als je toch vast wil beginnen zou ik dus starten met groenten. In het begin is een paar hapjes voldoende, echt om aan de smaak te wennen. Na een tijdje eten ze zo 200/250 gram weg. Wij gaven 3 dagen hetzelfde smaakje en dag een dag niks extra om te kijken of er reacties zoals uitslag opkwamen. Toen Louise 3 groentes goed at zijn we begonnen met fruit en dat weer op dezelfde wijze.

    Met fruit eet Louise vaak een combi van verschillende vruchten, dus appel/peer/banaan of banaan/kiwi/aardbei. Steeds wat anders. Ook daarvan eet ze ongeveer 200 gram. De ene keer doe ik er een Liga door en de andere keer niet.

    Dat je biologisch fruit wil geven vind ik alleen maar goed van je hoor. Het is misschien wat duurder (wat eigenlijk niet zou moeten maar dat is een andere discussie ;) ) maar je weet inderdaad dat er geen schadelijke zooi opzit.

    Ken je het boek Opperdepop van de AH? Dat is echt een erg leuk boek met heerlijke gerechtjes voor je kindje. Misschien een aanrader voor jou.
     
  4. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    haaahahaha olvarit niet gespoten?
    Ik ken leveranciers van olvarit en olvarit zelf weet dondersgoed dat er wel gespoten wordt!
    Niet gespoten (dus helemaal niet) fruit is lelijk en niet te verwerken.
     
  5. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    en als je wilt weten wat er wel gespoten wordt, pb me gerust!
    Pesticiden zijn hartstikke verboden in de EU, dus dat fruit vindt je hier niet ;)
    En ik ben geen fruitteler of verkoper! ;)
     
  6. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    een paar hapjes als je mazzel hebt... gewoon wat klaarmaken, kijken wat ze wil.. en ik eet zelf de restjes altijd op!
     
  7. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    Lees net dat biologisch geteeld fruit... ook niet betekend dat het NIET gespoten is maar niet met chemische stoffen bespoten is of kunstmest gebruikt.....
    (zal dus wel zijn omdat helemaal niet gespoten fruit niet te verwerken is)
    komt denk ik dus ongeveer op hetzelfde neerkomt, aangezien het fruit wat in babyvoeding gebruikt wordt ook niet met deze middelen bespoten mag worden....

    Begrijp dus nu ook gelijk waarom ze wel biologische groentepotjes verkopen en geen biologische fruitpotjes....
    In de groentepotjes zit namelijk vlees, en deze beesten hoeven niet perse biologische voeding gehad te hebben.....


    en idd... paar dagen dezelfde fruitcombinatie geven om te laten wennen aan de smaak...
     

Deel Deze Pagina