Eerste huis kopen, nu al hoofdpijn

Discussie in 'De lounge' gestart door Donutlover, 9 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Hoi Allemaal
    Jullie hebben er waarschijnlijk meer verstand van dan mijn man en ik dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen en tips.

    Wij huren momenteel een huis een jaar of 6 nu. Op zich een prima huis, maar de ruimte is toch wel wat klein ondanks de 4 slaapkamers. Met name de woonkamer vinden we klein en de keuken. Onze jongste is voor een groot deel rolstoelafhankelijk maar kan in de woonkamer niet echt fatsoenlijk rollen in zijn rolstoel ;)

    Nu zitten we eraan te denken om een huis te gaan kopen die net even meer ruimte bied en uiteraard is kopen in the end natuurlijk veel beter dan huren. Maar destijds konden wij geen huis kopen dus zijn we altijd hier gebleven. De huur is door de jaren heen ook vrij hoog geworden, voor 100 - 200euro meer per maand heb je een knap koophuis....dus vind het huren ook een beetje 'zonde van mijn geld' worden ofzo.

    We hebben een beetje rondgekeken en er stonden hier wat leuke huizen te koop maar die gingen voor zoveel meer weg dan de vraagprijs :eek: daar stonden wij een beetje van te kijken haha. Is dit altijd zo of is het nu gekkenhuis door de situatie waar we nu in zitten?
    Is het verstandig om nu een huis te kopen vanwege corona en alles wat een beetje aan het inzakken is? Of kunnen we beter nog even wachten?

    Daarnaast moet je de kosten koper uit je eigen zak neerleggen heb ik begrepen klopt dat? Dat valt dus niet meer mee te financieren.
    Hebben jullie verschillende hypotheken vergeleken bij een onafhankelijke adviseur? Waar hebben jullie je hypotheek?
    Welke verzekeringen zijn aan te raden?
    Ik zie dat er zoveel geregeld en gedaan moet worden dat ik er nu al hoofdpijn van heb haha
    Huren is wat dat betreft dan weer een stuk makkelijker :p

    Bedankt alvast ben benieuwd :roflmao:
     
  2. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.629
    589
    113
    Stap 1 is denk ik langsgaan bij een hypotheekadviseur om te bekijken wat jullie budget is voor een huis. Zij kunnen je ook informeren over de kosten koper, en wat er evt wel mee te financieren valt (zo hadden wij een klein bouwdepot erbij van 15000 euro waardoor we toch wat dingen konden doen aan het huis zonder al ons spaargeld op te maken). Uiteraard moet je meerdere hypotheken vergelijken, daar helpt een onafhankelijk adviseur ook mee. Wij zijn er bij verschillende langs gegaan want de tarieven tussen de adviseurs verschillen ook nogal behoorlijk.
    Als je eenmaal weet wat je kunt lenen en dus wat je budget is kun je ook gerichter gaan kijken. Dan weet je ook exact wat je maandlasten dan zouden worden.
     
    Tante Truus en Donutlover vinden dit leuk.
  3. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.629
    589
    113
    Wij hebben qua verzekeringen alleen een overlijdensrisico verzekering. Dit was voor ons niet verplicht door de hypotheekverstrekker (soms is dat wel zo) maar vonden we zelf wel een fijn idee. De kosten daarvan vielen me alles mee.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  4. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Ga langs bij een hypotheekadviseur en laat uitrekenen wat er voor jullie mogelijk is qua hypotheekbedrag. Dit is de eerste stap voordat je de woningmarkt opgaat want dan weet je tot hoe ver je kan gaan.

    Ja veel woningen worden in deze tijd voor meer dan de vraagprijs verkocht dus dat is iets om rekening mee te houden mocht je iets gevonden hebben en er is veel interesse voor de woning. Er wordt geroepen door banken dat de woningmarkt zal gaan instorten dus misschien handig om nog even te wachten maar ja of dit echt het geval gaat zijn weten we nog niet. Maar omdat jullie geen koophuis hebben loont het misschien wel om nog even te wachten om te kijken of dit echt gaat spelen. Ik werk zelf in de makelaardij dus wij hopen hier natuurlijk niet op maar corona heeft op dit moment nog geen roet in het eten gegooid in ieder geval en wij hebben het nog druk maar dit kan zo weer anders zijn.

    Kosten koper moet je inderdaad zelf financieren dus je moet een goede spaarpot hebben om die kosten te kunnen dekken.

    Zelf hebben wij alleen een overlijdensrisicoverzekering.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  5. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Vanaf 1 januari hoef je als starter met een eerste woning (tot 35 jaar) waarschijnlijk geen overdrachtsbelasting meer hoeft te betalen. Dat gaat je waarschijnlijk (als jullie onder die leeftijd vallen) ongeveer 5000 euro schelen.
     
    baby90, Ysabella, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.198
    113
    Eerste stap is om bij een hypotheekadviseur te gaan praten. Eerste gesprek is meestal gratis (zou ik wel navragen), dan berekent de hypotheekadviseur wat je precies zou kunnen lenen en wat daarbij dan ongeveer je maandelijkse lasten worden. Vergelijken gaan ze pas doen als je ze daadwerkelijk in de arm neemt. Dan kun je eerst wat bezichtigingen doen evt als je nog echt in de oriënterende fase bent. Als je daadwerkelijk wilt gaan bieden op een huis, zou je ook voor een aankoopmakelaar kunnen kiezen als je daar zelf niet goed in bent.

    Ik heb gisteren ook gehoord op de radio dat de banken nog steeds denken dat de prijzen zullen gaan zakken, maar ik houd de woningmarkt hier in de gaten aangezien wij al hebben gekocht, maar nog niet verkocht ivm eerst verbouwen en hier daalt het aantal beschikbare huizen op funda nog steeds, is maar de helft vergeleken met een jaar geleden. Ik geloof er dus niets van dat hier de prijzen zullen gaan zakken.
    Overigens staan nu de rentes nog steeds laag, dus staar je niet blind op de woningprijzen, hypotheekrente is een belangrijk deel van je maandlasten, dus als je van plan bent in het huis lang te gaan wonen, dan kun je beter naar het totaalplaatje kijken. Als de rentes gaan stijgen en de woningprijzen een klein beetje zakken (instorten wordt volgens mij niet verwacht, ik hoorde in hetzelfde bericht dat ze verwachten dat ze dan in 2022 weer gaan stijgen namelijk), kun je zomaar duurder uit zijn per maand.

    Wij hebben een overlijdensrisicoverzekering (niet verplicht, maar vaak verstandig) en een opstalverzekering (wel verplicht).
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  7. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Ga langs bij de hypotheek adviseur, die kan je alles door rekenen en dan weet je wat voor hypotheek je kunt betalen.
    Dan kun je ook gericht gaan kijken naar huizen.
    Overbieden is inderdaad van deze tijd.
    En ondanks dat er werd en word geroepen dat de woningmarkt zal instorten, ziet onze makelaar daar nog geen tekenen van.
    Huren is immers voor veel mensen niet meer weggelegd, en er is de afgelopen jaren veel te weinig aan nieuwe woningen gebouwd.

    De overdrachts belasting, ongeveer 2 procent van je koopsom, hoef je waarschijnlijk niet meer te betalen vanaf 2021. Mits je onder de 35 bent en je een starter bent op de woningmarkt.
    Scheelt een hele hoop!!
     
  8. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    oh dat wist ik niet.
    Helaas valt mijn man niet meer onder die leeftijd, ik nog wel :roflmao:
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    https://www.volkskrant.nl/economie/rabobank-dip-op-komst-op-huizenmarkt-vooral-in-studentensteden~bd0f5636/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

    Weet niet waar je wilt gaan kopen, maar ik las gister bovenstaand bericht.

    Misschien kan @ShineBright hier nog een aanvulling op geven. Je kunt toch slechts 100% van de taxatie waarde krijgen? Dus stel je wilt een huiskopen die voor 250.000 te koop staat en ook die taxatie waarde heeft, je wilt het graag maar je moet overbieden om het te krijgen, dus je maakt er 270.000 euro van, dan moet je de 20.000 ook zelf financieren toch? Of heb ik dit niet goed?

    verder heb je inderdaad nog kosten aan een notaris (daarvoor kun je offertes opvragen en kijken waar dit eventueel het goedkoopste is) en overdrachtsbelasting (Dat is een vast percentage van de koopsom, 2%). En natuurlijk aan eventueel verbouwen en verhuizen ben je ook extra geld kwijt.
    Wij hebben een overlijdensrisico verzekering voor de hypotheek en een opstalverzekering Voor het huis(ik weet niet of je dat bij een huurhuis ook hebt?), de kosten hiervan zijn in totaal tussen de 30-50 euro afhankelijk van wat je aan verzekeringen kiest.
     
    Ysabella en Donutlover vinden dit leuk.
  10. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ja precies
    wij vielen altijd tussen wal en schip.
    Inkomen eigenlijk te hoog om te huren, werd steeds hoger. Maar inkomen was des tijds te laag om een leuk huisje te kopen. Heel irritant als je daar net tussen valt. Ze willen dat je koopt zodat de huurhuizen vrij komen voor mensen die echt niet kunnen kopen, maar de mensen die net niet net wel kunnen zitten vast... maar ondertussen verhogen ze huur wel en vervalt enige huurtoeslag omdat we daar weer te veel voor verdienen
     
  11. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ja dat word dan wel lastig. Heb wel eigen geld maar geen 20.000 helaas haha
     
  12. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Wie weet vallen jullie er dan alsnog onder. Altijd het proberen waard. Scheelt toch een hoop. Wij vallen op een paar weken buiten deze nieuwe regeling :cry:
     
  13. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Dit klopt inderdaad als je 20.000 euro boven de taxatiewaarde zit moet je dit zelf financieren. Dus echt bij jezelf blijven, dit kunnen we en dit willen we en meer niet.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Verstandig dat jullie willen gaan kopen. Op die manier bouw je echt wat op voor de toekomst terwijl je nu maandelijks geld weggooit. Voor sommige mensen is er geen keuze. Maar voor jullie nu wel dus dat zou ik zeker doen.

    Ook investeren mensen veel meer in een koopwoning omdat het je eigendom is. In een huurwoning laat je geen mooie badkamer of keuken zetten. En je moet vaak toestemming vragen.

    Ook heb je de keuze om straks langdurig de hypotheek vast te zetten. Zo weet je voor de komende 10 a 20 jaar wat je moet betalen terwijl huren alleen maar stijgen.

    Bezoek een onafhankelijke hypotheekadviseur voor advies. Die maakt een berekening op basis van jullie inkomen en persoonlijke situatie. Ga jezelf niet met anderen vergelijken.
     
  15. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Geen antwoord op al je vragen en het meeste is al gezegd. Maar ik zou ook langs een hypotheekadviseur gaan.
    Zij leggen ook verschillende banken naast elkaar en gaan dan vergelijken wat de beste optie zou zijn.

    Wij hebben 2 jaar geleden ons 2e huis gekocht en wij hadden overwaarde uit ons 1e huis. Daar hebben wij een nieuwe keuken van betaald en nog wat andere kleine verbouwingen. Wij hebben aangegeven wat we allemaal zouden verbouwen en aan de hand daarvan werd ons huis weer getaxeerd. Dit was 12.000 euro hoger dan wat we voor het huis hebben betaald. Zo konden wij de kosten koper meefinancieren.

    Ook al zou je bij wijze van spreken 300.000 kunnen lenen en je het huis wat je op het oog hebt, staat te koop voor 280000, dan nog kun je niet zomaar 20.000 overbieden, want als het huis getaxeerd wordt op 280000, dan moet ja alsnog die 20.000 uit eigen zak betalen.
     
  16. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    hmm dus dat weet je niet van te voren? wat die kosten dan worden of snap ik het nu niet helemaal?

    Ik ga inderdaad binnenkort eens een afspraak maken bij een hypotheekadviseur!
     
  17. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Dat is zeker waar inderdaad. Wij hebben hier ook niks aan gedaan behalve een stukje 'bij keuken' aangebouwd. Heel simpel omdat dit ook weer weg moet als we weggaan. Maar in de keuken kun je bijv helemaal je kont niet keren haha en die is super lelijk maar goed het werkt...

    maar goed als alle huizen voor ruim boven de vraagprijs weggaan kunnen we het ook wel vergeten haha
     
  18. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Het is ook wel handig om na de adviseur eens met een aankoopmakelaar te praten. In sommige gevallen is overvoeren minder erg dan in andere. Soms kun je namelijk de overboden prijs ook daadwerkelijk getaxeerd krijgen. Ik zou zeker vragen hoe dat bij jullie in de buurt gaat.
     
  19. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Nee en daarom zou ik ook nooit boven de vraagprijs bieden, tenzij je dat geld wel op de spaarrekening hebt staan.

    Mijn schoonzusje en zwager hebben trouwens pas geleden nog een huis gekocht. Ze hadden eerst 20.000 onder de vraagprijs geboden, daar gingen die mensen niet mee akkoord (had ik ook niet verwacht). Toen hebben de 7500 onder de vraagprijs geboden en dat bod is wel geaccepteerd. Huizen gaan dus niet altijd alleen maar boven de vraagprijs weg. Maar dat ligt ook heel erg aan de plaats. Mijn schoonzusje en zwager wonen in een klein dorp in overijssel.
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    dit en ook even nagaan wat JIJ als max hypotheek wilt hebben. Je kan wel max nemen maar als ineens blijkt dat een of beiden thuis komt te zitten wil je allicht maar tot een bepaald bedrag gaan, zodat je niet in de stress komt te zitten.

    Wij konden bijv. 200k hoger lenen dan wat we nu doen. Vond dit wel even zat, kom ik zonder werk trekken we het prima op 1 salaris (en dan mijn salaris gerekend, niet die van mn man). Evt. uitkering hebben we niet meegenomen, dat is dan nog extra marge. Ook hebben we NHG en levensverzekering, hypotheek is al een aardige klap ingelost dus levensverzekering schiet nu al aardig over de hypotheek.

    Wij zitten er nu bijna 3 jaar, bij bezichtiging geen gekke dingen gezien dus gelijk vraagprijs gedumpt onder voorbehoud van financiering. Online had ik al een grove inschatting gemaakt wat ongeveer kon qua hypotheek en dit huis vinkte alle boxjes af die we hadden en de rest was te maken/verbeteren.
     

Deel Deze Pagina