eerste keer bv met een flesje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cookie, 21 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    Ik heb drie vragen.
    Nu Arend 4 weken is wil ik wel eens afgekolfde melk met een flesje gaan geven. Hoeveel melk moet ik dan in het flesje doen? Ik heb geen idee hoeveel ml hij per voeding drinkt.
    Hoe weet je of de opgewarmde melk de juiste temperatuur heeft?
    En wanneer kan ik het beste kolven?
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik zou de eerste keer weinig in het flesje doen. Mischien wil hij wel geen flesje en dan is het zonde om weg te gooien. Ik zou eens beginnen met max. 50 ml.

    Als je wilt oefenen met flesje kun je ook kolven en dan direct geven in een flesje dan hoef je dus ook niet op te warmen. Afgekolfde melk mag ook 5 uur buiten de koelkast staan en veel kindjes lusten de melk ook op kamertemperatuur, dus ook dan zou je niet hoeven opwarmen.
    Als je melk uit de koelkast haalt zou je het even in een bakje met warm water kunnen zetten. Ik doe het altijd maar voor een paar minuten zodat het echte koude ervan af is. Het hoeft niet echt heel warm, probeer gewoon even wat jou kindje lekker vind.

    's Ochtends heb je meer melk dus dan kun je het beste kolven. Of je moet echt elke dag kolven dan zou je een vast tijdstip kunnen nemen. Als je elke dag op dag opdat tijdstip kolft zal je kolfopbrengst ook groter worden.
     
  3. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik zou hem 100-120 cc aanbieden, het is altijd een beetje gokken en dan gewoon kijken wat hij doet.

    De melk heeft de juiste temperatuur als je een druppeltje op je pols laat vallen en het voelt niet warm en niet koud aan.
    Handwarm of lauw is de beste omschrijving denk ik.

    Ik kolf altijd af na een voeding.
    In het begin kolf je maar heel weinig (ik had 20 cc de 1e keer
    :( ) maar hoe vaker je kolft, hoe meer opbrengst.
    Je kunt dan met die beetjes een voeding opsparen.
    Ik deed de melk in een ijsblokbakje en dan in de vriezer. Je kunt dan mooi de hoeveelheid klontjes die je nodig hebt ontdooien.
    Na een tijdje kolfde ik zo'n 100 cc af, dus dat schoot tenminste op :D .
     
  4. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    @ Nemo: wat een timing!
     
  5. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Anakin: dat dacht ik ;)
     
  6. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoi,

    Het is inderdaad even uitvogelen waar je kindje behoefte aan heeft. Ik begon met 80 ml toen Jelte 5 weken was. Maar dit bleek veel te weinig, nadien wilde hij gewoon aan de borst. Toen ik dit na een aantal dagen door had bood ik 120 ml aan, dat ging ook in 1x op. Toen ben ik over gestapt op 140 ml en dat bleek goed te zijn.
    HIj zit nu onderhand op 190 ml,maarja hij is dan ook al 15 weken.
     
  7. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Goh, dan heb ik zeker een meisje met een klein maagje... Ze drinkt nu nog maar max. 130 cc als ik aan het werk ben, en daar is ze erg tevreden mee hoor. Ben met ongeveer 10 weken begonnen met flesje aanbieden, steeds maar 50 cc er keer. Idd op de binnenkant van je pols voelen, mijn dochter heeft het het liefst handwarm, dus als het nog warm voelt op m'n pols is het te heet, als ik het zeg maar nauwelijks voel is het op de goede temperatuur.
     
  8. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Als richtlijn zeggen ze dat je 150 cc per kg lichaamsgewicht per dag moet geven, dus dan nog even delen door het aantal voedingen. Dus bij je kindje weegt 4 kilo en heeft 6 voedingen:
    150 x 4 = 600 : 6 = 100cc per keer. Maar het is een richtlijn BV mogen ze in principe zoveel drinken als ze lusten. Ik zou de eerste keer net als Nemo beginnen met 50 cc te geven en als die snel op is gewoon nog een keer 50cc aanbieden en gewoon kijken wat er van opgaat.
    Ik warm de melk uit de koelkast trouwens op in de magnetron. Hier zijn de meningen over verdeeld maar volgens mijn kraamhulp en Cb kon het geen kwaad. Kort verwarmen niet hoger dan 600 w en tussendoor fles een keer omschudden zodat alles even warm wordt.
    Oja en wij hadden de eerste keer papa de fles laten geven zodat mijn dochtertje niet "mijn borsten zou ruiken" en daardoor de fles zou weigeren.
    Succes!
     
  9. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Dat is inderdaad niet veel want dat drinkt die van mij ook met gemak. Meestal bied ik 150cc aan als ze een fles krijgt en dat gaat meestal schoon op ;)
    Ik geef trouwens 5 voedingen geef jij er soms nog meer? En anders haalt ze vast de schade bij mama aan de borst wel weer in ;)
     
  10. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Zit hier bijna elke dag wel op 7 of meer voedingen, ze komt gewoon weer wat eerder denk ik. En die schade haalt ze wel weer in als ik thuis ben idd, ze heeft me nog niet gezien of ik kan meteen wéér aan het werk hahaha!
     
  11. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    Iedereen bedankt voor de antwoorden!
     
  12. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Hahaha mijn kerel is net zo oud als Jelte maar wij waren tot een week geleden blij als we er 20 ml in kregen. Mijn kereltje houdt niet zo van de fles hij heeft liever het echte werk volgens mij. Maar gisteren er toch mooi 80 ml in gekregen met de fles, het duurt dan wel even.
     
  13. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Annika gaat vandaag voor het eerst naar het KDV, ik heb ook geen idee hoeveel melk ik mee moet geven, ze is er 3,5 uur dus ze heeft daar 1 voeding nodig. Ik geef maar gewoon 150 ml in een fles en nog een kleine fles van 100 ml er extra bij. Als die niet nodig is kan ik die vanavond altijd nog geven.
     
  14. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Annika is bijna net zo oud als Jonathan. Hij gaat al een paar weken twee dagen per week naar het KDV. Ik geef altijd 2 flessen van 160 mee (voor de hele dag) en dan een back-up van 100. De back-up is nooit nodig. Lijkt me prima dus, wat je van plan bent.

    grappig nemo: Jonathan wil juist graag uit de fles, gaat de melk lekker snel ;)
     
  15. noura

    noura VIP lid

    27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    hoe is het gegaan?
     
  16. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    150 ml ging helemaal op, maar de 100 ml extra waren niet nodig, die heeft ze vanavond gehad.
     
  17. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    Vanavond heeft Arend voor 't eerst bv uit een flesje gedronken. Ik had het net van te voren afgekolfd. Het was 70 ml uit een borst. Mijn man heeft het flesje gegeven.
    Arend moest steeds een beetje huilen, zou dat van het wennen zijn? De melk druppelde uit het flesje, is dat normaal bij een maatje small? Zo hoefde hij niet veel moeite te doen om de melk te drinken. Maar hij had het binnen 10 minuten op (met huilpauzes tussendoor).
    Daarna heb ik hem toch nog even aangelegd, daar werd hij weer rustig van.
     
  18. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik moet eerlijk zeggen, Jelte is ook echt een hongerlap. Vandaag had ik geloof ik wel 10 voedingen ( was ik even niet meer gewend haha), hij was een week geleden 7690 gram.....sorry ff off topic.

    @Cookie: je mannetje moet ook even wennen he, de borst biedt troost en veiligheid, dat is hij altijd gewend. Probeer het nog even een paar dagen met bijvoorbeeld 100 ml, kijken hoe dat gaat.
     

Deel Deze Pagina