Eerste kind populaire naam, tweede kind weinig voorkomende naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Luiaard, 3 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luiaard

    Luiaard Lid

    3 jul 2020
    34
    42
    18
    Hoi!

    Wij verwachten ons tweede kind. Zoals de titel al zegt heeft ons eerste kind een populaire naam (top 10). Nu vinden we voor ons tweede kind een naam leuk die erg weinig voorkomt (minder dan 20 keer gegeven in Nederland). Hoewel ik weet dat we gewoon voor de naam moeten gaan die we leuk vinden, twijfel ik of we deze naam moeten geven. Staat het niet raar? Een ''unieke'' naam naast een populaire naam? De namen passen wel bij elkaar, maar het is een combinatie die niet ''logisch'' is. Wat vinden jullie?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Als de namen bij elkaar passen, dus geen Jan en D’nishario (of whatever) en jullie vinden de naam mooi dan is het toch goed? :)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.407
    4.729
    113
    Als de namen bij elkaar passen, lijkt het me prima!
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  4. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Wij hebben voor onze eerste dochter ook geen populaire maar wel gangbare naam. Nu wordt het echt een top10 naam maar een naam die in ons dorp toch niet zo vaak voor komt. Tja het is zo...
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  5. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Onze oudste heeft een populaire naam en de andere twee niet. Maar het past wel bij elkaar en zijn geen, zoals hierboven al werd genoemd, Jan en T”shaneu ofzo. Maar dan nog. Als jullie het een mooie naam vinden, who cares. Zeurpietjes zul je atijd houden, hoe goed of slecht namen ook bij elkaar passen.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  6. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Wij zaten 3 jaar geleden in hetzelfde schuitje. ;)

    Oudste heeft een gangbare meisjesnaam, in de top 100. De naam die we voor de jongste in gedachte hadden was maar een paar keer gegeven in Nederland (<10 keer)
    De naam van de jongste was geen geknutselde, moeilijk uit te spreken of te schrijven naam o.i.d. Naast de naam van de oudste stond het niet vreemd. Wel even wennen omdat de 2e naam onbekend was natuurlijk.
    Na lang twijfelen hebben we het toch gedaan. In het begin vind ik het soms wel lastig.
    Stijf nog van de hormonen en dan 10x moeten uitleggen/ spellen hoe mijn pasgeboren dochter heette. :mad: Ik raakte daar behoorlijk gefrustreerd van.
    Voor andere mensen was het een naam die ze nog nooit gehoord hadden dus dan is het wel logisch dat ze het nog een keer vragen of dat je het moet spellen.
    Nu is ze 3 jaar en is de naam helemaal ingeburgerd in onze sociale kringen.

    Ze heeft er trouwens zelfs de lokale krant mee gehaald met meest bijzondere namen in 2017 :D

    Dus ik zeg gewoon doen! :thumup:
     
    hummeltje5 en Luiaard vinden dit leuk.
  7. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.475
    3.331
    113
    Doe wat goed voelt!
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  8. Aries

    Aries Niet meer actief

    Gewoon doen. Je kiest beide keren de naam die je het allermooost vindt, daar gaat het toch om. :)
     
    Luiaard en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Hier staat de naam van jongste een stuk hoger dan van dochter, maar daar nog nooit iets over gehoord.
    Bovendien weet je het toch niet hoe het loopt.
    Dochtersnaam hoorde je toen nooit, tegenwoordig wordt deze naam hier ook regelmatig
    Genoemd in namenlijstjes.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Onze oudste heeft een top 3 naam, de andere 3 hebben namen die nog niet eens in de top 100 komen. Al komt de 2e wel vaak voor, op verschillende manieren geschreven.

    Als het past zou ik het gewoon doen.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  11. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Dit inderdaad. Julia en Heloise kan prima, of Thomas en Eduard o.i.d. Maar het helpt wel als het allebei bijv klassieke namen zijn.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    De kans dat iemand opzoekt hoe vaak de namen van jullie kinderen voorkomen is heel klein. Dus daar zal je niets over horen.

    Ik zal wel even een wenkbrauw optrekken als 1 Olivier heet en de ander Djemario, dan denk ik wel ah... vast tweede leg
     
    hummeltje5 en Luiaard vinden dit leuk.
  13. Luiaard

    Luiaard Lid

    3 jul 2020
    34
    42
    18
    Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad geen Jan en D’nishario:roflmao:. Maar het is wel een naam die veel mensen nog nooit gehoord hebben, terwijl de naam van onze oudste voor iedereen bekend is. Het is ook geen naam die lastig uit te spreken is of een rare schrijfwijze heeft, maar volgens mij worden de meest ''simpele'' namen nog verkeerd uitgesproken of verkeerd geschreven. Voor het ''tweede leg'' idee ben ik ook wat bang, ondanks dat het niet heel erg verschillende namen zijn. Ik blijf nog even twijfelen! Het is in ieder geval fijn om wat meningen/ervaringen van anderen te lezen:).
     
  14. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Gewoon dorn, snap werkelijk niet dat mensen zich druk maken om welke naam iemand kiest dus als mensen dat toch doen, lekker schijt aan hebben!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  15. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Gewoon doen.
    Wij hebben ook een onbekende naam voor onze eerste zoon gekozen (3x gegeven in 2018), terwijl de tweeling straks meer voorkomende namen krijgt.
    We hebben nu al veel reacties gehad, "dat zullen wel weer unieke namen worden", uh nee. Het type naam is wel vergelijkbaar.
    Bijv. Karsten (<25x)- Jelle (150x).
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Lijkt een beetje op dezelfde situatie als waar wij in zaten. In het begin wel vaak herhalen en spellen met zodra iedereen gewend is is het echt geen probleem meer!

    In onze situatie heb ik niemand ooit over een 2e leg gehoord. Wellicht dat iemand het zou kunnen denken maar euh... nou en?

    Ik zou het echt doen als dat de mooiste naam is voor jullie! :thumup:
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik sluit me hierbij aan.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Dochter haar naam staat in top 30.
    Als ik nog een dochter krijg is haar naam ook bijzonder. Nog geen 20 kinderen in Nederland. Maar beide Scandinavische namen en ze passen prachtig bij elkaar.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  19. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Wij gaan nu voor een top tien naam (J.ames)
    Terwijl we een zoontje hebben met een niet heel erg populaire naam (L.ewis)

    En het past heel goed bij elkaar. Wij hebben dan wel 2 dezelfde soort namen. Beide klassiek Engels. Als het mooi past waarom niet?
     
    Rosa Canina, Annie82 en Luiaard vinden dit leuk.
  20. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Waarom zouden de namen bij elkaar moet passen? Ik snap dat nooit zo.. kinders gaan later ieder hun eigen weg (.als 't goed is ) dan hoeft het toch ook niet te matchen ?

    Gewoon kiezen wat je mooi vindt!
     
    Lies91 en Luiaard vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina