Eerste kindje dysmatuur, en tweede zal ook

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door kikibaby1988, 28 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kikibaby1988

    kikibaby1988 Actief lid

    28 sep 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    Hallo iedereen
    Ik heb al een 14maand dochtertje Amélia.
    Zij was geboren aan 38+3 en woog 2kilo600. De eerste maanden waren zwaar.
    Borstvoeding luktte niet omdat ze geen kracht had dus moest kolven en flesvoeding bijgeven. Ook loopt ze wat achterstand. Kan ng niet stappen, eet pas stukjes etc.
    Ik ben 33w zwanger en had gister en kreeg terug te horen dat ze dysmatuur zal zijn.
    Pfff wou nogtans graag eens zondr stress zijn. Zijn er anderen die tips hebben voor de bv enzo?
     
  2. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Wat jammer dat het nu weer gebeurd. Ik heb een dochter met hetzelfde geboortegewicht al jouw dochter, toen een dysmatuur van 2140 gr en toen een prematuur van 2160gram. Maar bv is bij alle drie gelukt. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het je nu ook niet lukt. Kijk het rustig aan, lukt het wel mooi, lukt het niet gewoon accepteren. Bij de middelste duurde elke voeding een uur, dat was echt even afzien. Maar de prematuur was binnen een week volledig aan de birst en had maar 20 minuten nodig. Het verschilt dus ook echt per kind.
     
  3. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Hier ook twee keer dysmatuur. Beide waren te zwak om goed aan de borst te drinken na de geboorte. Ze vielen erg af. Dus om de twee uur gekolfd (tip: zorg voor een goede kolf) en eerste weken bijvoeding gegeven naast de gekolfde melk.
    Zorg dat je voldoende en gezond eet en veel water drinkt. Ik slikte fenegriek tabletten om de productie wat op te poken.
    De beste tip: zorg voor goede ondersteuning van kraamzorg of lactatiekundige.

    En probeer je geen zorgen te maken. Stress werkt zeer zeker niet. Accepteer wat t is en geniet!
    Op hoeveel kilo schatten ze het kindje nu?
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Geef aan bij de kraamzorg dat je iemand wil die je echt kan ondersteunen bij de bv. Zoek alvast contact met een goede IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige, veel verzekeringen vergoeden dat (of voor een deel) en laat di in de kraamweek ook al meekijken en adviezen geven.
    Zorg voor een goede, krachtige huurkolf, die zijn beter dan de kolven die je zelf koopt, die zijn vooral bedoeld om je productie gaande te houden. De huurkolven zijn krachtiger en beter om je bv op gang te krijgen.
    Kijk op de site van de LLL voor info over het antenataal kolven. Dan begin je vanaf ong. 37 weken zwangerschap al met kolven, die milliliters vang je op in spuitjes (bij de apotheek verkrijgbaar) dat leg je in de vriezer en als je moet gaan bijvoeden kun je dat gebruiken, i.p.v. kv.
    http://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/284-colostrum-afkolven-tijdens-de-zwangerschap


    Goed drinken en je rust nemen, je kindje bij je houden en bij iedere kik aanleggen, al is het ieder half uur. Dat is het enige dat je productie op gang helpt en houdt.

    Er zijn geen voedingsmiddelen, theesoorten, kruiden waarvan bewezen is dat het je productie verhoogt. Het is meer het idee dan dat het daadwerkelijk helpt.
     
  5. kikibaby1988

    kikibaby1988 Actief lid

    28 sep 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    Ik weet niet hoeveel gewicht geschat word.
    Enkel dat ik 33 weken ver was en er volgens omtrek vn het buikje , beentje en hoofd de baby 31 weken is volgens metingen en echo. Dus nu moet ik binnen 2 weken terug voor een uitgebreide groeiecho
     

Deel Deze Pagina