Eerste kindje in oktober 2016

Discussie in 'De mama's' gestart door Lysta, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lysta

    Lysta Bekend lid

    4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    @ManSte welkom terug. We maakte ons al zorgen. Fijn dat de eerste echo al goed is en er al een kloppend hartje zichtbaar was. Succes alvast volgende week donderdag met de tweede echo.
    Ik zou wsl ook de inenting de schuld hebben gegeven van de klachten van je zoontje. Het is heel aannemelijk en hier is ze er ook flink ziek van geweest. Niet te lang bij stil blijven staan, je hebt uiteindelijk toch gevoeld dat het niet klopte en aan de bel getrokken. Nu weer een vrolijk manneke en dat is waar het om gaat.

    @mimi1988 Hoop dat je snel bericht terug krijgt van de kinderarts. Lijkt toch hardnekkig iets met koemelkeiwitten aan de hand te zijn, telkens als je daar weer iets van geeft dan komen alle problemen terug.
    Zichzelf slaan doet ze hier niet, maar soms inderdaad wel ons uit frustratie. Heb niet het idee dat ze ons bewust slaat (corrigeren haar wel, daar niet van). Hier is ze ook wel snel gefrustreerd als dingen haar nog niet lukken omdat ze het gewoon nog niet kan. Dan kan ze echt boos worden, alles om zich heen wegmeppen, met haar voetjes stampen etc. Wat dat betreft wilt ze ook verder zijn dan ze lichamelijk kan. Merk nu ook heel erg dat je in de periode zit dat wij haar niet kunnen uitleggen wat we bedoelen of waarom en zij ons niet genoeg kan duidelijk maken wat ze wilt. Het is toch eigenlijk van beide kanten met handen en voeten behelpen en dat komt de frustratie vanuit haar ook niet ten goede. Ze is eigenlijk wel een makkelijk kindje, maar dat is wel iets wat nu steeds meer naar voren komt. Wat dat betreft ben ik blij met elke mijlpaal die ze weer vooruit gaan. Nu ze kan lopen is er ook weer een hele wereld open gegaan wat weer veel frustraties scheelt (en ook weer frustraties oplevert). Ik probeer toch veel vanuit haar te redeneren om zo dingen toch voor proberen te zijn.
    Hoop dat de orthopedagoog jullie en je zoontje kan helpen. Hij heeft het natuurlijk toch al wat lastig met zijn lichamelijke klachten en dan ook nog frustraties erbij is wel wat veel voor zo'n kleintje.

    @vinorosso hier ging dat ook zo met lopen. Durfde wel aan de tafel en dergelijke of aan de hand te lopen maar als ze in de gaten had dat ze los stond dan was het weer snel terug naar kruipen. Van het een op het andere moment was de angst weg en nu loopt ze continu. Ze kruipt nog maar zelden. Na een paar dagen dat ze los kon lopen sjouwde madam zelfs met haar blokkendoos rond. Dat had ik echt nog niet zien aankomen toen. Ze ging meteen voor de uitdagingen. Ze vind het ook heel erg leuk omdat ze nu dingen mee kan nemen en verplaatsen. Kruipend ging dat toch minder makkelijk. O ja, ze kan nu nog meer overal bij dus lopen heeft zeker haar voorkeur ;)

    @moby123 Kan goed zijn dat ze het stappen aan dingen ook niet gaat doen. Ze was ook wat sneller overal mee (ze liep ook al als een van de eerste in deze groep meen ik) dus je hebt gewoon een klein lefgozertje.

    Potje: Sinds 2 januari begonnen met het potje erbij te pakken. Ze vind er nog niks aan. Eerste keer was ze hard aan het huilen dat ze op het potje moest zonder luier (met kleertjes aan vind ze niet erg). En toen ik haar liet opstaan plaste ze op de grond. Ze stond wel beteuterd te kijken want ze is natuurlijk een luier gewend die alles opvalt en niet dat het langs haar beentjes naar beneden loopt :roflmao:. Terwijl ik het schoonmaakte loopt ze verder en weer een plasje op de grond. In ieder geval weet ze nu dat het een lichaamsfunctie is. Wanneer ze net wakker is en ze op het potje moet maakt ze er wel een drama van, flink huilen, maar als ik haar 2 uur later er weer op zet gaat het al iets beter. Tot nu toe heeft ze er maar één keer op geplast, maar toen was ze zo aan het huilen (ze was net wakker) dat ik niet gehoord had dat ze had geplast dus toen ze eraf kwam moest ik nog enthousiast doen en ze snapte er totaal niks van (wat logisch is). Maar we zijn nog geen weekje bezig dus het is ook logisch dat er nog geen resultaat is. En ze is natuurlijk ook nog jong. Ze moet van mij ook niet zindelijk worden, dus er is ook geen dwang bij. Ik ben nu al blij als ze binnenkort het potje iets meer accepteert en misschien dan af en toen per ongeluk een plasje erop doet zodat ze het kan gaan linken. Hopelijk vind ze dat dan straks leuker dan de luier want dat blijft nog steeds een drama.

    Slapen: hier gaat het nu weer een weekje goed. Ze slaapt echt veel aan een stuk 's avonds. Vaak zo rond 7/half 8 in bed en kan haar nu laten liggen tot ongeveer 8 tot ze zichzelf weer 's ochtends meld. Vind het niet erg nu (ben ook met verlof) en ik denk dat ze nu de energie ook hard nodig heeft dat ze ineens zo lang doorslaapt.
    Maar ik herken de kritiek ook van andere als het gaat om het niet goed "doorslapen". Hier sliep ze eigenlijk al vrij snel (met een paar maanden) al door. Tot ik weer moest gaan werken en toen begon ze 's nachts wakker te worden, wilde aan de borst drinken en steeds langer en ook vaker. Ik heb sterk het vermoeden dat het toen echt te maken had met dat ik overdag niet meer bij haar was en ze het 's nachts terug wilde halen. Maar dan krijgt je inderdaad het "laat maar huilen", "niet te snel oppakken", "ze hoeven 's nachts niks te drinken", "ze moeten nu wel kunnen doorslapen". En het is vaak goed bedoeld maar ik ben degene die haar s nachts wakker hoorde worden en zag. Zo heeft ze een periode gehad dat ik het idee had dat ze in paniek wakker werd. Advies van het CB was om slaaptraining te doen (telkens maximaal 5 minuten laten huilen en dan oppakken troosten en terugleggen), een keer geprobeerd en mijn man moest het al heel snel overnemen omdat ik er zelf gewoon ziek van werd en na anderhalf uur is ze uitgeput in slaap gevallen. Toen ze 's nachts weer wakker werd heb ik het ook maar meteen opgegeven.
    Nu als ze 's nachts wakker wordt heb ik weer heel erg het idee dat het gewoon de behoefte is om even bevestigd te krijgen dat we er nog zijn. Daarom is het vanuit andere ook heel makkelijk gezegd hoe of wat dat je er mee moet omgaan maar ik geloof dat je zelf het beste voelt dat wat je moet doen als je kind 's nachts wakker wordt of je nu wel of niet achter de reden komt waarom hij wakker wordt. Als ze hier een keer jengelt sta ik niet meteen naast haar bed, maar als ze huilt kan ik haar echt niet laten liggen.

    Ben nu 37,5 maand. Het is toch wel raar nu om weer te gaan wachten totdat de kleine er is. Wat dat betreft toch een kleine deja vu ;) . Heb nu ook wat vaker last van oefenweeën, vooral 's avonds. En deze is nog niet helemaal ingedaald en zijn favoriete plekje is met zijn kont tegen mijn ribben omhoog, continu op dezelfde plek dus 's avonds heb ik het wel helemaal gehad met mijn buik omdat het steeds meer pijn doet hoe langer de dag duurt. Vorige keer floot ik de laatste weken nog door en ook met 40 weken had ik nog geen haast om de kleine te zien, maar merk dat dit nu wel een beetje anders is. Aan de ene kant vind ik 40 weken nog steeds gunstiger voor de kleine (net wat meer om bij te zetten) dan wanneer die eerder komt maar aan de andere kant zou ik het nu ook niet erg vinden als de bevalling toch voor de 40 weken al plaats vind.
    Merk wel dat mijn meisje nu wat meer weer begint te hangen aan mij. dus misschien voelt ze wel dat er iets komende is. Voel me af en toe ook schuldig dat ik het spelen soms wat sneller moet opgeven omdat mijn buik dan weer niet meewerkt terwijl we net gek aan het doen zijn.
    Hier wel bewust gekozen (voor zover je er zeggenschap over hebt) om een tweede redelijk kort na de eerst te willen. Kan me bij jullie verhalen ook goed voorstellen dat je juist wel langer wilt wachten (of 1 genoeg vind). Hier is ze eigenlijk een heel makkelijk meisje (natuurlijk ook met haar nukken) en als ze haar problemen had gehad hadden we misschien een andere keuze gemaakt. Ik besef ook dat ik een pittige tijd tegemoet ga komen, met twee kleine ukjes. Ik vraag me ook wel eens af hoe het dadelijk gaat als ze weer stopt met doorslapen en de andere nog nachtvoedingen krijgt of om 's ochtends twee kleine kindjes gereed te krijgen om te vertrekken met mijn man die in ploegen werkt en dus niet mee kan helpen. Maar aan de andere kant weet ik dadelijk ook niet beter. Ik laat het maar over me heen komen.
     
    ManSte vindt dit leuk.
  2. ManSte

    ManSte Niet meer actief

    @Lysta; dat van die luier.. zo herkenbaar. Ik heb een aantal weken geprobeerd om de strakke hand te houden, door te zetten met verschonen. Liggend op het kussen. Nu opgegeven en ik verschoon ons mannetje gewoon staand. Klaar met de drama. Hoop maar dat het ook gewoon een fase is die wel overwaait.
     
  3. moby123

    moby123 Fanatiek lid

    19 nov 2015
    1.040
    271
    83
    NULL
    België
    Manste en lysta: hier is de fase van de moeilijke luiers nu echt wel grotendeels over (als ze iets van afleiding in haar handen heeft), al heeft ze soms nog moeilijke momenten. Heb het ook maanden rechtopstaand moeten doen, haha :)
     
  4. ManSte

    ManSte Niet meer actief

    Ah! Fijn om te horen dat van het voorbijgaande aard kan zijn :roflmao:
    Hier probeer ik wel altijd liggend te beginnen. Afgelopen week bij een poepluier halverwege was hij het opeens helemaal beu, en kon ik hem met 1 hand ook echt niet meer op zijn rug houden. Alles onder de poep. Argh!! :mad:
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  5. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    We hadden maandag ineens een afspraak bij de kinderarts. Ik dacht dat de kinderarts de afspraak had ingepland, en zij dacht dat wij dat gedaan hadden. Maar goed, we hebben een machtiging gekregen voor de neocate junior voeding voor een jaar!! Zijn reactie was duidelijk en ook zij vond dat hij na al dat getest nu wel even rust verdiend had. Hoeven over 4 maanden pas weer terug te komen.
    We zijn zo blij!

    Zoontje nu wel verkouden en kiekjes, maar ja, ook dat hoort er bij.

    Verschonen is hier ook nog steeds een dingetje. Hij vind het niet leuk! ALs ik al een schone luier pak kruipt hij snel van me vandaan.

    Het kletsen gaat hier ook erg goed! Ook leert hij snel nieuwe woordjes en trucjes (high five, hand kus etc). Nu nog even gaan lopen. Dat zouden papa en mama wel erg leuk vinden. Maar we hebben geduld.. ik liep zelf pas met 18 maanden..
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  6. moby123

    moby123 Fanatiek lid

    19 nov 2015
    1.040
    271
    83
    NULL
    België
    Mimi: super van de machtiging voor een jaar! Eindelijk even wat 'rust' voor jullie.
     
  7. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    @Lysta Hoe gaat het met jou? Is er ondertussen al een mini-mensje geboren?

    Hier gaat alles zijn gangetje :) geen bijzonderheden.
     
  8. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    Ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij een chirurg voor een consult. Ik overweeg een borstvergroting :rolleyes:
     
  9. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    @vinorosso wat spannend! Loop je al lang met dat idee?

    @Lysta daar ben ik ook wel benieuwd naar!
     
  10. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    @mimi1988 Ja al een tijdje. Voor de bevalling was ik tevreden. C/D, beetje hangen maar niks te klagen. Nu is al het volume (wat er nog van over is) naar beneden gezakt. Het is een trieste bedoeling. En als ik dan denk: hier moet ik het de rest van mijn leven nog mee doen, dan wil ik er graag iets aan veranderen.
    Wel spannend ja.. :)
     
  11. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113

    Ik kan het me wel voorstellen. Ik heb ook altijd gezegd dat als ze gaan hangen ik een operatie zou overwegen. Heb geen borstvoeding gegeven (helaas, maar scheelt denk ik wel voor de boobs ;)) en mag dan ook niet klagen. Menig vriendinnen zijn jaloers ☺️
     
  12. Lysta

    Lysta Bekend lid

    4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    @mimi1988 wat fijn dat jullie zonder problemen verder kunnen op de neocate. Dat scheelt weer gelobby en nu even lekker rust aan je hoofd wat dat betreft. Waren jullie al naar de orthopedagoog geweest?
    @vinorosso spannend, lijkt me toch een stap die je niet zomaar zet. Wil je weer terug naar de cupmaat C/D (maar dan "gevulder") of echt groter?
    @ManSte hoe gaat het nu bij jou?

    Afgelopen vrijdag zijn we opnieuw ouders geworden van een meisje. Het was een heel snelle bevalling (van 75 minuten), de vk was net op tijd. Ik had al persdrang toen ze binnen kwam en hoefde toen nog maar een paar keer te persen voor ze geboren was. De kraamhulp was te laat, maar mijn man werd meteen aangestuurd om alles klaar te zetten. Toen de vk zag dat het hoofdje eruit begon te komen werd mijn man snel geroepen om erbij te komen. Die verschoot toen hij boven kwam, hij geloofde me niet toen ik eerder zei dat ik persdrang had. Ik ben wel heel blij dat de vk er toch nog op tijd was want toen ze de kleine aan me aangaf brak de navelstreng. Blijkbaar was deze maar heel kort, maar ze kon gauw klemmen zetten op beide zijde dus er was geen gevaar.
    De kleine groeit nu goed en mijn oudste vind het leuk. De eerste keer dat ze haar zag was ze meteen enthousiast, wilt telkens komen knuffelen, vasthouden en over de haartjes wrijven. Wanneer de jongste huilt raakt ze alleen ook overstuur wanneer ze haar niet kan zien (bijvoorbeeld als ze haar via de babyfoon hoort) en huilt dan mee.
    We hadden wel een strijd met de borstvoeding alweer. Waar bij mijn oudste de productie van voeding laat op gang kwam en niet makkelijk uit de borst kwam en ze zelf het aanhappen en drinken niet snapte ging dat dit keer eigenlijk wel meteen goed. Ze lag binnen het uur na de bevalling al aan de borst te drinken. De volgende dagen ging het ook goed (ze was wel misselijk omdat ze door de snelle bevalling vruchtwater binnen had gekregen), ze had wel wat moeite met aanhappen maar ik was heel positief na de ervaring met de oudste.
    Maar op zondagavond begon ze ineens te clusteren. Wanneer ik haar van de borst afhaalde en ze werd wakker en merkte dat de tepel niet meer in haar mond zat dan ging ze hard huilen. Uiteindelijk werd mijn oudste er ook wakker van en telkens huilde ze dan mee, compleet overstuur (en ik jankte inmiddels ook al mee). Na een uurtje besloten om mijn ouders op te bellen zodat ze daar kon slapen want ze was doodop. Die avond zelf ook weinig geslapen want de kleine wilde telkens aan de tepel hangen. Toen de kraamhulp binnen kwam brak ik en ze had gelukkig snel in de gaten wat er aan de hand was. Omdat de kleine misselijk was geweest van het vruchtwater had ze nog niet veel honger gehad en mijn borsten waren die aanvraag nog gewend. Maar toen ze niet meer misselijk was wilde ze volop eten en dat konden mijn borsten nog niet aan. Vandaar dat ze aan de borst bleef om continu de productie te stimuleren. Er werd besloten om te starten met bijvoeding. Telkens eerst borst geven, dan bijvoeding en kolven zodat mijn borsten ook gestimuleerd werden meer melk zouden produceren en de kleine weer op krachten kon komen. De dag er na zouden we weer vol bv gaan proberen. Alleen besloot ze dinsdag om de tepel te weigeren, was een gevecht om haar eraan te krijgen en dan liet ze die gewoon los in haar mond. Geen enkele poging om te zuigen. Tepelhoedje weigerde ze al helemaal en ook de fles pakte ze niet van harte. Voelde als zo'n tegenslag... Dus maar weer kolven en bijvoeden. Telkens wel de borst aanbieden maar niet meer zo lang vechten. Er leek iets is te zijn met haar mondje of drinktechniek. Woensdag de vk mee laten kijken en ook naar haar mondje. Zo op zich niks vreemds te vinden. Wel had de kraamhulp een kleiner tepelhoedje bij maar ook daar wilde ze eerst niks van weten tot ze ineens wel meteen begon te drinken. Toevallig had de kraamhulp gezien dat het tepelhoedje naar haar gehemelte wees tijdens het aanhappen, in plaats van recht in de mond zoals het eigenlijk moet. Zo zijn we er per ongeluk achter gekomen dat dit het hele euvel was. Ze heeft momenteel nog niet de techniek om met haar tong de tepel naar het gehemelte te brengen, waardoor ze compleet gefrustreerd werd. Dit moet ik nu eigenlijk voor haar doen. Sindsdien loopt het drinken lekker en vandaag lukte de laatste voeding tot nu toe zelfs zonder tepelhoedje. Vandaag zelfs de kraamweek kunnen afsluiten, dat hadden we eigenlijk nog niet verwacht.
     
    ManSte vindt dit leuk.
  13. ManSte

    ManSte Niet meer actief

    @Lysta; GEFELICITEERD!!!! wat leuk! En zo te horen een heel bewogen eerste week!
    Wel fijn dat alles nu toch lekker begint te lopen. Geniet ervan samen met je gezinnetje!

    @vinorosso; spannend zeg. Tsja.. Mijn lijf heeft de zwangerschap erg goed doorstaan. Dat viel me allemaal 100% mee. Maar mijn mooie prachtige volle borsten? Die zijn zeker niet meer zo mooi stevig als voorheen. Het is niet heel zichtbaar, maar ik voel het wel heel goed. Ik ben ook benieuwd hoe dat hier na de tweede zou zijn. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt!

    Hier.. Alles gaat goed! Vandaag geslachtsbepaling. Vind het toch wel weer spannend ;)
     
  14. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    @Lysta Gefeliciteerd!!!!!!! Wat een snelle bevalling zeg... pfoe! En een drukke eerste week, fijn dat de kraamhulp er per toeval achter kwam dat de richting van het tepelhoedje niet goed was. Zo kan je eindelijk je kindje beter laten drinken :) Hopelijk heeft ze het snel onder de knie! Geniet van de kraamtijd :)
    Qua cupmaat wil ik weer wat ik had, dus een volle C zou denk ik al heel mooi zijn. Groter wil ik niet want ik vond ze voorheen af en toe al best groot.

    @ManSte Bij mij hetzelfde, mijn lichaam is weer 95% voor wat het was, weer mooi terug in vorm (thank god). Maar tja, m'n borsten.
    Ik ben benieuwd bij jou inderdaad, of het dan nu weer erger wordt. Ik hoor ook weleens om me heen dat het na een 2e of 3e juist weer voller blijft. Dat zou super zijn! Ook ben ik benieuwd of je lichaam het weer goed gaat doorstaan. Of dat een 2e zwangerschap veel meer impact heeft.
    Fijn dat alles goed gaat. Veel plezier vandaag, super spannend!!! Heb je al een gevoel? :rolleyes:
     
  15. ManSte

    ManSte Niet meer actief

    ik had al een gevoel... En het klopte! Wij verwachten een meisje!! We zijn echt in de wolken, na een prachtige zoon, nu (als alles goed gaat) ook een dochter :oops:
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  16. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    Oh wat super leuk!!:D Ik zou daar zelf ook super blij mee zijn! :D
     
    ManSte vindt dit leuk.
  17. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    @Lysta gefeliciteerd!! Fijn dat alles nu goed gaat na een drukke, hectische eerste week. Hopelijk houdt ze ditvol!

    @ManSte wat leuk! Ik zou er ook heel blij mee zijn! Ik roep zelf ook dat we nog een meisje krijgen als ik weer zwanger mag raken. Misschien ook wel omdat ik dat graag wil na het verlies van onze dochter. Al ben ik natuurlijk dol gelukkig met mijn zoon!!

    @vinorosso wat fijn dat je lijf weer zo goed in vorm is. Ik ben helaas nog niet heel te vreden. De laatste 5kg gaan er niet erg makkelijk af. Blijf steeds schommelen... na onze dochter (zwangerschap tot 24 weken) was ik redelijk snel weer in vorm, maar nu helaas niet :( ik met toegeven, ik houd ook echt wel van een snoepje of chipje, maar dat eet ik niet 7 dagen in de week haha. Op dinsdag dans ik 1.5 uur (klassiek ballet) en ik sport ruim 1 uur n de week in de sportschool. Wat kan een mens nog meer doen?
     
    ManSte vindt dit leuk.
  18. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    @mimi1988 lastig lijkt me dat ja, de laatste 5 kilo's zijn meestal het meest lastig. Ik denk dat men in het algemeen vooral de voeding moet aanpassen. Alleen water/thee, of iig geen frisdrank. En minder grote porties eten. Qua tussendoortjes een gekookt eitje bijv. Geen chips en lekkere dingen in huis hebben. Dat soort aanpassingen. Maar wellicht eet je al vrij gezond.

    Ons zoontje lijkt in een sprong te zitten. Geen idee of dat de 15 maanden sprong nog kan zijn maar hij is zo baldadig de laatste week. In het wilde slaan, krassen, knijpen en hangerig, huilerig. Vannacht heel slecht geslapen. (gelukkig was ik niet thuis, maar aan het carnavallen hihi :rolleyes::D)
    Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Er komen ook weer wat tandjes door, dat zal ook wel meespelen.
     
  19. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    @vinorosso frisdrank drink ik alleen in het weekend. Door de weeks alleen water en thee.
    Dit is wat ik eet op een dag:
    - bakje magere yoghurt
    - banaan
    - 2 maiswafels met kipfilet
    - appel
    - soms nog cup a soup of snoeptomaatjes
    - bordje avondeten, en dat s meestal vlees/vis met alleen groenten
     
  20. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Oeps! Drukte al op versturen.

    Vervelend dat je zoontje baldadig is. Hier is hij momenteel verkouden. Merk niks van een sprong. Vond dat de laatste sprongen ook eerder kwamen dan dat het boek zei...
    hopelijk is hij snel weer de oude!
     

Deel Deze Pagina