Eetpatroon baby 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Asley, 2 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Zijn er hier meer baby’s die aan intermitterend fasting doen? :roflmao:
    Onze kleine man van 6 maanden wil voor 12 uur smiddags alleen een kleine fles. Gaat ook niet van harte. Maar hij gaat meestal leeg. Alleen daarna moeten we alles tussen 12 en 7 proppen. Zijn er meer mensen die dat hebben. Ik vind dat hij maar weinig energie binnen krijgt in de ochtend...

    wat hij nu eet: (weegt trouwens 8,3 kg ongeveer)
    - 08:30: 120 + 4 fles
    - 12:00: 100 cc + 20 gram pap + oefenen op broodkorst, gaat bijna niets naar binnen
    - 15:00: 50-100 gram fruit
    - 16:30: 1/2 potje (aardappels, groente, vlees) + 120+4 fles
    - 18:00: oefenen met soepstengel ofzo
    - 19:30: 180 +6 fles

    is dit een beetje een normaal schema? Hij is vaak jengelig, maar meer drinken/eten als dit lukt nog niet...?
    Ik merk dat hij alles graag zelf doet. Het oefenen met de soepstengel vind hij geweldig. Maar als we hem hele stukken aardappels/groente enzo geven dan gaat hij kokhalzen en spuugt hij alles weer uit... en het meeste gooit hij op de grond:rolleyes: gaat dat kokhalzen en zelf eten met de tijd vanzelf beter, of moeten we blijven oefenen?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Wat is normaal...
    Ik begon rond de 6 maanden met bijvoeding dus mijn kindjes zaten helemaal nog niet op jouw schema.
    Die kregen borstvoeding en wat groente. Verder nog niks.
    Er is geen haast, melk is nog de belangrijkste voeding.
    Dus relax, alle tijd! Niet proppen. Melk en groente, daar op focussen. De rest...is bijzaak! Aardappels en vlees hoeven nog niet.
    Wij deden een combi van rapley en soms een geprakt prutje. Het kokhalzen is volkomen normaal.
    De kokhalsreflex zit nu nog in het begin van het mondje en gaat vanzelf naar achteren.
    Hier staan wel leuke suggesties in :thumup:

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/rapley-methode-wat-als-aller-eerste-geven.495259/
     
  3. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Hij eet idd best veel tov een gemiddelde baby van 6 maanden. Komt ook wel doordat hij altijd al een hekel heeft gehad aan flessen en erge reflux had. Daardoor is het opbouwen naar vaste voeding best snel gegaan. Ik zat er inderdaad ook aan te denken om de rapley methode te combineren met gepureerd eten. Bedankt voor de link!
    zijn er ook mensen die volledig rapley doen? Hoe reken je dat dat mee? Als extra bovenop volledige flesvoeding? Vind het lastig dat je niet zo goed weet wat je kleintje dan binnen krijgt. Er gaat meer naast dan in. Maar ik merk dat ons mannetje het zelf eten wel fantastisch vind:rolleyes:
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Ik vind het nogal super veel voor een kind van 6 maand.
    Hier aten ze toen net een hap fruit en groente.
    Met minstens een stuk of 7 of 8 melkvoedingen.
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik heb nooit gepureerd gegeven. Ieder zijn ding maar dat vond ik geen vast voedsel. Ik heb wel geprakt. Bijvoorbeeld een stamppotje. Dat ging er wel in :)
    Met 6 maanden kan je de bijvoeding inderdaad zien als er bij. De gedachte van rapley is dat ook baby's goed zelf kunnen bepalen wat ze nodig hebben. Melk (bv of kv) is nog de basis, baby bepaalt dan hoeveel er verder nog bij komt.
     
  6. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    ik ben zelf ook geen groot fan van gepureerd.. het gekke is alleen dat hij eten met stukjes wat we via een lepel geven echt nog niet fijn vind:rolleyes:. Maar grote stukken zelf eten vind hij wel leuk.. alleen gaat er dan dus een stuk minder in. Terwijl ze nu wel echt bijvoeding nodig hebben als je flesvoeding geeft. Misschien gaan we maar een combinatie van doen.. geprakte eten zelf laten eten lijkt mij ook niet handig?:)
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Ook met kunstvoeding hebben ze echt nog niet zoveel vaste voeding nodig. Je kunt gewoon nummer 1 blijven geven en dan kan je dus gewoon blijven geven wat je gaf. Je kindje bouwt dan zelf de melk wel af en je hebt dan alle tijd om de vaste voeding op te bouwen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.437
    2.872
    113
    Met 6 maanden begonnen we pas met oefenen met vaste voeding. Ik denk dat er rond de 8/9 maanden pas echt werd gegeten.

    Ook als je flesvoeding geeft is melk de hoofdvoeding tot 1 jaar. Bijvoeding is om te oefenen.
     
  9. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Op zich eens met voorgaande berichten, dat de melk met 6mnd doorgaans (en volgens de richtlijnen) nog de basis is en bijvoeding nog niet zo'n groot deel van de voeding hoeft uit te maken. Maar... als je kindje nou eenmaal niet graag/veel melk drinkt, dan is t toch maar fijn dat hij wel al wat meer bijvoeding wil.

    Mijn 2de heeft ook nooit veel gedronken, altijd maar 400 tot 500ml melk per dag. Ik zie in jouw schema dat jouw zoontje 520ml melk drinkt op een dag. Dat is dus al meer dan mijn dochter deed. En dan eet hij daarnaast ook nog groente en fruit, wat ook vocht bevat. Dat deed mijn dochter dus niet. Die hield niet alleen niet van drinken, maar nog minder van eten. Dat ging ze pas met 18 maanden doen! Toch volgde ze netjes haar eigen lijntje in de groeicurve en was ze nooit ziek, het was (en is) een sterke meid, met gewoon onder gemiddelde behoefte aan voeding.

    Kortom.... richtlijnen zijn richtlijnen geen wetten, jouw kindje geeft aan waar hij behoefte aan heeft. Niet elk kind hoeft op dezelfde leeftijd precies hetzelfde te eten en te drinken.

    Overigens, het cb maakte zich telkens zorgen over dat ze zo weinig dronk en niet wilde eten. Maar de kinderarts (waar ze vanwege reflux was) vond keer op keer dat ze het prima deed en het cb niet zo spastisch met de richtlijnen om moest gaan. ;)
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  10. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Verschilt per kind hoor. Mijn zoontje lustte geen pap bijv dus dat kreeg je er niet in. Vers fruit en groenten ging er wel goed in vanaf 4 mnd. Ik prakte wel, niet pureren of grote stukkrn. Brood vanaf 6 mnd ook stap voor stap. Komt vast goed!
     
  11. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Mijn dochter is nu 6,2 maanden. Drinkt 6 flessen op een dag (komen meestal op 800cc op een dag uit) en we oefenen nu wat met vast voedsel, dat gaat niet vanzelf. Persoonlijk zou ik het echt niks vinden als zij zo weinig drinkt in de ochtenden. Misschien wat vast voedsel weg laten op een middag? Vanzelf past zijn lichaam dan aan en kan er wat over de ochtend verdeelt worden?
     
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wij geven sowieso altijd eerst de fles en daarna pas een vaste hap.
    Ze is 6,5 maand en het is nu zo

    07:30 180/6
    10:30 fruit
    11:30 150/5
    12:00 halve boterham
    15:30 150/5 of 180/6
    17:30 paar hapjes avondeten, ze eet hetzelfde als ons
    19:00 180
     
  13. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. Moet zeggen dat het inmiddels erg goed gaat.
    Ons mannetje wil opeens super goed eten. Drinken is nog steeds lastig, maar dat heb ik los gelaten. Hij krijgt voldoende energie binnen zo:thumup:
    Wel heeft hij nog steeds last van een harde ontlasting. Dacht eerst dat het door te weinig drinken kwam. Maar ben erachter gekomen dat er echt veel vocht in groente enzo zit. Dus dat is het denk ik niet helemaal. Wordt nu gedacht dat hij misschien toch last heeft van koemelkallergie gezien hij ook andere symptomen heeft. Maar ik heb afgesproken met de arts om het nog een maandje af te wachten:thumup:
     
  14. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Heb je al roosvicee laxo geprobeerd te geven? Deed ik bij mn zoontje in die tijd en dat hielp wel. Darmpjes hebben ook tihd nodig om weer te wennen aan dit voedsel.
     
    Asley vindt dit leuk.
  15. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Met 6 maanden kreeg hij alleen 's avonds een groente hap en overdag gewoon zijn flessen van 180/6

    07.00 fles
    11.00 fles
    15.00 fles
    17.30 groente hap
    18.30/19.00 fles

    Vanaf 6,5/7mnd zijn we fruit gaan toevoegen rond 09.30
     

Deel Deze Pagina