Eetschema zoon 13 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door vinorosso, 27 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    Wij zitten nu op dit eetschema, wat vinden jullie ervan?

    Ochtend: 1 boterham + een beetje melk (hij drinkt 10cc maar schat ik) en een klein flesje van 150 water + 3 scheppen.
    Tussendoor: 1 stuk fruit
    Middag: 2 boterhammen + wat melk (10-20cc)
    Tussendoor: rijstwafel, soepstengel, mariakoekje (tussendoorje schiet er soms bij in)
    Avondeten: met de pot mee, dat is meestal niet heel veel omdat het nieuw voor hem is, of een portie uit de diepvries waar hij 120-150 gram van eet. Beetje yoghurt na.
    Voor het slapen: flesje van 150 + 3 scheppen. Deze drinkt hij zelden op.

    Tussendoor bieden we hem thee, diksap, water en melk aan. Maar hij drinkt echt heel weinig. Ik denk dat hij nooit aan de 100cc komt in totaal, buiten de flessen om.

    Die flesjes zijn we aan het afbouwen maar omdat hij tussendoor nogal weinig drinkt hou ik het maar zo aan merk ik.

    Wat denken jullie?

    En voor diegene met een kindje van dezelfde leeftijd: hoe is jullie schema?
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Geef je drinken in de fles of in een beker..

    Bij mijn oudste ging hij pas echt goed drinken toen we de fles de deur uit deden en alleen nog bekers/tuitbekers gebruikten.. Hij was echt "verslaafd" aan zijn fles.. Dat hebben we met een maand of 17 gedaan. Gewoon de flessen eruit, beker erin. 1e dag dronk hij echt weinig, maar de 2e dag al meer en de 3e dag weer gewone porties..

    Schema ziet er prima uit qua eten. Drinken is soms lastig.. Ik zou misschien eerst de ochtendfles eruit doen, en helemaal vervangen door water/thee/melk. En overdag een (tuit/rietje)-beker met water laten slingeren. Kijken wat de dag dan brengt? Misschien drinkt hij dan de avondfles meer, misschien ook niet..

    We hebben bij de oudste ook nog "gesmokkeld" door brinta-pap te geven in de ochtend. Dat at hij graag en had hij zo 150cc melk binnen, zonder echt te drinken.. En komkommer bevat ook veel vocht. ;)
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  3. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Mag ik vragen waarom je melk verdunt? En drinkt hij uit een fles of uit een beker/tuitbeker/rietjesbeker? Kinderen op deze leeftijd hebben niet zoveel nodig als gedacht. Denk wel aan goede vetten. Geef bijvoorbeeld Griekse yoghurt als toetje, of maak eens een smoothie als tussendoortje (kom je gelijk aan fruit). Wat soms ook leuk is, is een "monkey platter"/snackschaal met gezonde dingetjes. Misschien helpt dat wat? Slaapt hij in de nacht wel gewoon goed? En in de ochtend niet overdreven honger?

    Mijn zoon had in zijn eerste levensjaar een koemelkallergie en blijkt dat nu nog te hebben (helaas). Met 13 maanden zaten wij wel even tijdelijk op dreumesmelk. Hier was zijn schema toen:

    O: 1 broodje met boter en beleg. 90+3 dreumesmelk
    T: 1 stuk fruit en water of thee met scheutje halfvolle melk
    L: 2 broodjes met boter en beleg. 90+3 dreumesmelk
    T: Stukje fruit, maisboogjes, rijstewafeltje, Nijntje koekje, plakje ontbijtkoek, of andere geschikte tussendoortjes voor een dreumes. En water met een smaakje
    A: Peuterbordje vol van zijn avondeten en Turkse/Griekse yoghurt (soms feesttoetje), volle yoghurt of "vlaflip" en water
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier was het met 13 maanden zo:

    5.00 flesje melk 150cc en verder slapen
    8.00 boterham en beker thee
    10.00 koekje en beker roosvicee of diksap
    12.00 2 boterhammen met halve beker warme volle melk
    15.00 fruit en beker roosvicee of diksap
    17.30 zoveel mogelijk met de pot mee, schaaltje yoghurt toe
    20.00 flesje melk 150cc.

    Als hij verder nog wilde drinken kreeg hij water.

    Avondfles ging eraf met 14 maanden en flesje 's morgens vroeg met 17 maanden. De rest dronk hij allemaal uit een rietjesbeker, daar dronk hij echt veel en goed mee. Sinds hij uit een gewone beker drinkt, drinkt hij een stuk moeizamer en minder. Hij is inmiddels 3,5 maar ik mag blij zijn als hij 750cc per dag drinkt. Hij is verder gelukkig gezond, groeit goed en heeft geen problemen met ontlasting o.i.d. dus we proberen het nu maar te accepteren.
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  5. MilouR

    MilouR Bekend lid

    17 okt 2017
    566
    433
    63
    Vrouw
    Ohhh dat schema ziet er prima uit! Hier dronk mini eerst ook te weinig. Hij had er geen behoefte aan en snapte de beker nog niet zo. Maar ineens had hij het door.

    Hugo krijgt geen flessen meer, omdat deze op deze leeftijd vervangen kunnen worden door gewone melk. We zijn er ook heel abrupt mee gestopt haha.

    Maar hier krijgt hij:

    (In weekend eerst een cracker bij ons op bed, hoeven we er niet direct uit :oops:)

    Ontbijt: 1 boterham + beker (100ml) melk
    Tussendoor: 1 stuk fruit (banaan, appel, peer, mandarijn of iets)
    Lunch: 1 boterham + beker melk
    Tussendoor: cracker, rijstwafel, soepstengel of iets + paar Cherrytomaatjes of een stukje fruit
    Avondeten: met de pot mee en als hij slaapt of wij pizza o.i.d. eten een potje

    Yoghurt na en als we daar geen tijd voor hebben krijgt hij nog een bekertje melk.

    Drinken krijgt hij de hele dag door. Zijn beker ligt altijd gevuld in de woonkamer en kan hij zelf bij :). Hij snapt het sinds een maand ook.

    Hugo is nu 13,5 maand :)
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  6. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    We geven hem verdund melk omdat ik dus graag wil dat ie voldoende vocht binnen krijgt, maar ergens ook wil afbouwen.
    Hij slaapt 's nachts bijna altijd goed en door. In de ochtend kan ie wel erg hongerig zijn soms maar niet altijd.


    Verder bieden we hem drinken aan in een beker, tuitbeker en flesje. Het is niet zo dat hij daarin een voorkeur heeft. Meestal wil ie niks dus slaat ie het weg.

    De tip van een tuitbeker met water laten slingeren door het huis is een goede optie. En misschien ook maar de ochtendfles er helemaal af doen, hij zal wellicht vanzelf meer willen drinken.

    Fijn om te lezen dat ie het verder best goed doet.

    Dank voor de tips!
     
    MilouR vindt dit leuk.
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Heb je al wel eens een rietjesbeker geprobeerd? Dit is een stuk beter voor de tandjes en de mondmottoriek dan een tuitbeker. Hier begreep hij de rietjesbeker ook al met 8 maanden en tuitbeker pas heel veel later, maar heeft er nooit echt uit gedronken. Hij snapte niet dat hij een beker met van die handvaten omhoog moest doen, rietjesbeker kon hij gewoon rechtop houden en toch uit drinken.
    Beker met drinken rond laten slingeren zou ik alleen doen als er water in zit. Zit er roosvicee of diksap in dan is het heel slecht voor de tandjes om er steeds een slokje van te nemen.

    Hier hadden we dus nog wel 2 flesjes op die leeftijd, maar dan met gewone melk. Ik snap best dat je er nog een flesje in wilt houden als hij die goed drinkt, maar verdunnen is niet persé nodig, ze mogen gewoon 300cc zuivel hebben. Of je dan 2x 150+5 geeft of 2x 150cc volle melk of 1x 150cc melk en 1x 150cc yoghurt maakt niet zoveel uit hoor.
     
    vinorosso vindt dit leuk.
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is toch heel normaal voor die leeftijd? Dacht ik? :oops: Ik krijg er ook niet meer in hoor.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik weet het niet zo goed, ik dacht altijd minstens een liter en pas las ik ergens 1 liter voor de eerste 10kg en dan 50ml per kg erbij. Dat zou betekenen dat mijn zoon van 16kg 1300ml moet drinken, dat redden we dus echt nooit. Ik probeer dus ook wel die 750cc nu aan te houden en meer mag altijd natuurlijk.
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, nooit van gehoord, haha. Ik zal eens gaan googelen. Dafne was als baby ook nooit zo'n grote drinker. Toen meestal rond de 600. Dus nu is het in elk geval al wat meer.
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Mijn zoon dronk juist als baby veel melk, altijd rond de liter. Met de bijvoeding werd dit wel minder maar zodra hij de rietjesbeker door had weer vrij veel. Sinds de rietjesbekers de deur uit zijn (nu ongeveer 1-1,5 jaar) drinkt hij veel minder en dan nog moet er vaak wat tegenover staan of moet ik hem erbij 'helpen' of een spelletje van maken. Hij zal nooit vanzelf z'n beker pakken en leeg drinken of zelfs vragen om nog meer drinken.
     

Deel Deze Pagina