Voor wie recent naar Egypte is geweest; Waar kan ik het beste de Egyptische pond halen, vliegveld in Egypte of zorgen we dat we dat alvast in NL regelen? En kwa fooi, ik weet dat het uurloon ontzettend laag is en dat het gebruikelijk is dat je bij elke bestelling die je doet fooi geeft. (In andere landen doen we dat altijd 1 maal daags als we bij dezelfde bar bestellen). Hoeveel Egyptische pond kan ik het beste per keer geven? En we hebben twee hotelkamers, is het gebruikelijk dat je hier ook elke dag fooi geeft en hoeveel is netjes?
Ze wilden ook graag fooi in Euro munten toen wij daar waren, dat was voor hun blijkbaar heel gunstig. Wat ik wat minder vond, was dat ze overal al direct met hun hand omhoog stonden om de fooi af te dwingen en dat op het vliegveld je bagage uit je handen wordt getrokken als je niet oplet en dat je dan fooi moet betalen voor hun "dienst" (ze laten je op hun initiatief voordringen en willen daar een flinke fooi voor). Dus je moet echt meteen nee zeggen als je dat niet wilt. Wij gaven wel fooi in de hotelkamer, muntjes op het bed elke dag, ik geloof dat we 1 of 2 euro neerlegden
Ik ben van de zomer in Egypte(Marsa Alam) geweest en heb gewoon euro’s meegenomen; €500 cash. Wat muntjes voor de fooi en verder gewoon briefjes. Ik heb geen Egyptisch geld daar gepind en gebruikt, betaal je ook weer extra bankkosten voor. eurootje fooi zijn ze sowieso al blij mee, maar heb ook weleens €5 gegeven, bijvoorbeeld de eerst dag aan de handdoekenjongen, dan reserveerde die de dagen erna vast een bedje voor ons. Ik legde ook meestal gewoon €1 of €2 op bed, maar je kan ook eens een dag niks leggen, niks moet. Bij ons kwamen ze ook weleens vragen of ik voor ze kon wisselen. Gaven ze mij hun muntjes en gaf ik ze een briefje van €10 of €20
Ik heb overal ook alleen prijzen en bedragen in euro’s gehoord, zelfs menukaarten en de rekening in het restaurant. Mijn zoon vroeg dat nog: huh hoe kan het dat overal staat hoeveel euro iets kost, dat klopt toch niet.
ik vermoed omdat de euro vergeleken met hun eigen munt wat stabieler qua waarde is? Dan weet je zekerder dat je ongeveer hetzelfde krijgt. Ik heb voor de rest geen idee hoe de waarde van hun eigen munt verloopt, maar meestal is dat het idee erachter.