Eierstokken weer niet te zien op echo en ongerust

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Nena84, 1 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Omdat ik nog niet echt in de MMM zit, plaats ik mijn vraag maar hier.

    Vanmorgen de laatste echo gehad van de cyclusopvolging die ik deze maand heb. Helaas ongesteld geworden, daarom vandaag de laatste echo tijdens mijn menstruatie om te kijken hoe het gesteld is met de eicelvoorraad.

    De eerste echo (toen er nog geen eisprong in zicht was) was het voor de echoscopist ook al heel moeilijk om mijn eierstokken te vinden. Wel gaf ze toen aan weinig eitjes te zien. De tweede en derde echo was het makkelijker omdat er links een dominante follikel aan het rijpen was. Maar vanmorgen, nu de boel weer rustig is in de eierstokken, was het wederom lastig om iets te zien. Ze moesten er zelfs met tweeën naar kijken en toen kwam er nog niet echt een duidelijk oordeel. Wel dachten ze een cyste te zien in de eierstok waar de follikel gezeten heeft. Kan dit kwaad?

    Ik ging naar huis met een beetje een gespannen gevoel. Ze waren niet duidelijk over het zien van de eitjes en of dit uiteindelijk gelukt is. Wel gaven ze aan dat ik mijn hormoononderzoek, waarbij ik vanmorgen o.a. geprikt ben op AMH en FSH, af moet wachten. Ook werd er gevraagd naar mijn leeftijd (= 35 jaar) en die vraag maakt me ook wat onrust.

    Hoe ernstig is het als ze weinig eitjes zien?
    Wie heeft hier ook ooit mee van doen gehad en kan me misschien iets meer vertellen over de ernst van dit alles en het mogelijke gevolg? Ik merk dat ik me druk aan het maken ben.
     
  2. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    W.b. die cyste: Google eens op luteus corpus. Soms verandert deze na de eisprong in een cyste. Dat kan verder geen kwaad en verdwijnt normaal ook weer.
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  3. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Mijn eierstokken zaten altijd helemaal tussen mijn darmen, zelfs na menig ongepast gepor met de inwendige echostok kwamen ze niet in beeld.
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  4. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Even je waardes afwachten maar weinig eitjes zegt niks over zwanger worden..wel of je nog wat jaren kunt proberen of vroeg in overgang raakt.
    Je eierstokken zweven rond dus die van jou houden blijkbaar van verstoppertje spelen, lastig om te tellen maar verder lijkt me geen probleem.
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  5. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Lucht wel op jullie antwoorden. Het gaat waarschijnlijk dus om de ligging. Kan deze ook veranderen? Want 2x waren mijn eierstokken wel goed te zien op de echo.

    Hoop dat mijn voorraad nog even meekan.
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja ze zweven in je buik zeg maar dus kunnen altijd anders liggen
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  7. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Ja gek vind ik dat. En vervelend dat ze dat er niet even bij gezegd hebben. Ik was echt onrust.
     
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    #8 Panter, 2 nov 2019
    Laatst bewerkt: 2 nov 2019
    Hier zaten mijn eierstokken ook altijd verstopt... Vooral links was meestal onzichtbaar.

    Het kan zijn dat ze dus gewoon verstopt liggen.
    Het kan ook zijn dat ze door inzetten van vervroegde overgang gekrompen zijn. Is je amh en fsh geprikt?
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  9. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.967
    113
    Vrouw
    Mijn linker zijn ze ook meestal kwijt. De eerste echo vanuit het fertiliteitsonderzoek zei de echoscopiste dat ook. Zag mijn man meteen wit weg trekken, tot ik zei "oooh maar die zijn jullie wel vaker kwijt". Mijn baarmoeder ligt wat gekanteld, waardoor de linker eierstok nog wel eens ergens achter verdwijnt. Is eigenlijk alleen vervelens als ze de baarmoedermond in moeten. Man schoot in de lag en was meteen gerust gesteld.
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  10. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Het is heel normaal dat bij een echo de eierstokken niet in beeld komen. Over voorraad is ook niet veel zinnigs te zeggen met alleen een echo. Het is een combinatie van dingen. Ze zag enkele eitjes. Wrcsh idd een overblijfsel van het corpus luteum, wat in de luteale fase progesteron produceert voor de placenta dat doet. AMH en FSH zijn belangrijk in combinatie met de echo. En dan nog moeten de eierstokken een keer in beeld komen, dat zegt niks ook over voorraad. Ze hangen vaak een beetje naar achteren of er zitten teveel darmen voor, en ze bewegen idd, dus misschien komen ze de volgende keer wel a vue.
    En je bent ook nog eens (vrij recent) zwanger geweest. Dus tot de hormoonuitslagen binnen zijn zou ik me niet teveel zorgen maken. Succes!
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  11. Cinsam

    Cinsam Fanatiek lid

    12 jan 2017
    1.068
    999
    113
    Vrouw
    Ik heb een maart zo’n onderzoek gehad in combi met hormonen laten onderzoeken. Daar kwam uit dat het al behoorlijk verminderd was. Uitslag: 5% op een natuurlijke zwangerschap. Ik had me er bij neer gelegd want wij wilde niet de mmm in ivm onze leeftijd. Nu bijna 14 weken zwanger dus het kan zeker nog wel met weinig eitjes.
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  12. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Hebben ze nu geprikt ja. Over twee weken krijg ik de uitslag van het OFO.
     
  13. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Wat fijn dat het toch nog heel snel is gelukt op de natuurlijke manier.
     
  14. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Ik kon online al enkele uitslagen inzien binnen een paar dagen. AMH duurt langer. Dus misschien kan je dat al eerder zien. Evt kan ik je wel een beetje helpen met interpretatie van de waarden als dr Google dat niet kan :roflmao:
    @Nena84
     
  15. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    @Visje79 Dat heb ik vanmorgen toevallig gedaan. Ik heb het vergeleken met de waardes die ik vond op de site van Freya en van NVKC. Progesteron is veel te laag een week na de eisprong, 3.14. Dit vermoedde ik al. Mijn LF is maar 7-8 dagen en mijn temperatuurcurves waren na eisprong heel piekerig. Ben wel opgelucht dat dit bevestigd wordt hiermee, want ik vermoedde dit al. AMH nog niet binnen. FSH was 14, dat lijkt wat te hoog voor na de eisprong. Maar ik weet niet of dit kwaad kan.
     
  16. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Op welke dag is het geprikt? FSH is het betrouwbaarst te meten op CD 3 Max. Daarna loopt het weer op om een nieuw eitje te stimuleren. Als het later dan cd 3 is geprikt zou ik een nieuwe test aanvragen. Ook de combinatie met je AMH is belangrijk (dat kun je op elke willekeurige dag prikken)
     
  17. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    FSH is geprikt op CD 2 i.v.m. het weekend kon het niet op dag 3.
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oei ja dat is echt veel te laag, bijzonder dat je dan nog zon "lange" lf hebt eigenlijk. Ik zit meestal rond 25, ook niet hoog maar kan net met lf 8. Heb wel altijd mega stabiele temp curve met echt dagenlang flatlines. Als het bij jou heel erg verscgilt kan het ook zijn dat je net op een dalmoment hebt geprikt. Of dat je oestrogeen teveel domineert (door oestrogeen daalt je temp) heb je die ook laten prikken? Zou ik zeker doen (oestradiol) en idd je FSH beide op dag 3. Want nu lijkt ie veel te hoog :( .
    Ik slik overigens wel vitex en DIM beide zouden je progesteron en oestrogeen in balans brengen, werkt na 3 mnd en toeval of niet maar ben nu voor de 3e keer pril zwanger na 3mnd gebruik (helaas wel telkens mk maar staat er los van).
    Je kunt ook om utro vragen, dag na eisprong starten, dan heb je meteen resultaat maar wel vieze derrie ;)
     
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oei cd 2 of 3 maakt niet uit. Dit is erg hoog, denk dat je AMH heel laag zal zijn :(. FSH boven 10 betekent dat je eigenlijk niet echt te stimuleren bent voor ivf mocht je dat willen.
     
  20. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    #20 Nena84, 3 nov 2019
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
    Oké, ik ga er nog even niet vanuit dat IVF nodig is. Waarom zou dat niet aanslaan bij een laag FSH? Heb je daar ervaring mee?
    LH was ook erg hoog voor na de eisprong, waarde: 26

    Misschien kan het verholpen worden met wat extra progesteron in pilvorm. Ik wil me niet bij voorbaat al zorgen gaan maken. AMH is nog niet bekend. Oestradiol was op dag 2 0.31, wat normaal is voor de LF.

    Progesteron was denk ik inderdaad geprikt toen hij op zijn laagst was. Ik heb veel last van progesteron kwaaltjes, wat de pieken en dalen verklaart. Wat is er zo vies aan utro? En wat zijn Vitex en DIM?
     

Deel Deze Pagina