Eigen achternaam veranderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lilou17, 26 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Op dit moment heb ik al 3,5 jaar geen contact met met biologische vader. Daarvoor was de relatie ook altijd al moeizaam, omdat zijn vrouw en ik niet met elkaar om kunnen gaan. Gevalletje jaloezie, en ja, daar ben ik net zo schuldig aan als zij. Het zit zo dat ik al 14 jaar lang gekwetst ben door de keuzes die mijn vader maakt. Uiteindelijk heb ik voor mijn eigen geluk gekozen en het contact helemaal verbroken.

    Nu is het zo dat er aan zijn kant van de familie wat dingen zijn voorgevallen waardoor ik nog erger ben gaan twijfelen dan ik al deed. Ik draag de naam van een familie waar ik al jaren niet meer wordt geaccepteerd. Ik loop al heel lang (zo'n 10 jaar) met het idee om mijn achternaam te veranderen naar die van mijn moeder. De kosten hiervan hielden mij altijd tegen, maar ik heb nu toch de knoop door gehakt en wil er voor gaan.

    Zijn er hier dames die dit zelf ook hebben gedaan? Of iemand kennen die dit proces in gang heeft gezet? Waar moet ik allemaal aan denken? Ik heb natuurlijk alles al op gezocht op de site van de overheid maar ik ben heel benieuwd naar persoonlijke ervaringen. Het mag natuurlijk ook via een pb als iemand dit liever doet. Aangezien het een gevoelig onderwerp kan zijn.
     
  2. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.708
    6.520
    113
    Vrouw
    Aan mij heb je niet zo veel want ik heb het nooit doorgezet, maar wel veel over nagedacht.
    Heb ook geen contact met mijn vader en er zijn dingen voorgevallen waardoor ik niet meer aan hem verbonden zou willen zijn.
    Nu mijn zoontje er is en dezelfde achternaam heeft als ik (en ook mijn vader) voel ik me gek genoeg niet meer verbonden met hem. Maar alleen nog met mijn zoontje. Alsof wij een nieuwe familie zijn die alleen toevallig dezelfde achternaam hebben.

    De kosten hebben mij destijds ook altijd tegengehouden, maar als het zo zwaar voor je weegt snap ik heel goed waarom je het wil doorzetten.
    Ik wil je in elk geval sterkte wensen met het (emotionele) proces :) hopelijk kunnen anderen je wat tips geven
     
    Eefje00 vindt dit leuk.
  3. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik vind het een stoere stap! Ik heb ook niks met mijn achternaam en de familie die erbij hoort. Maar mijn moeder heeft een beetje een genante achternaam, dat ks wat mij tegen heeft gehouden.
    Ik wacht nog steeds om ooit eens te gaan trouwen met mijn partner, ook zijn we al 5 jaar verloofd.. Dan heb ik eindelijk dezelfde lrachtige achternaan als hem en mijn dochters!

    Hoe zit het met je schooldiploma's ed? Moet je deze ook opnieuw aanvragen?
     
  4. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Wat knap dat je het nu los van elkaar kunt zien! Iets wat ik heel goed snap nu je kind jouw achternaam heeft. Onze dochter heeft de achternaam van haar vader. Ik heb die naam inmiddels ook aangenomen, maar toch blijft je meisjesnaam op officiële documenten terug komen.

    Dankjewel! Ik hoop dat het een redelijk pijnloos traject zal worden, maar vermoed anders.
     
    Lill vindt dit leuk.
  5. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Oehh ja, dan snap ik dat dat het je in de weg staat. Ik heb de achternaam van mijn man ook aangenomen maar toch blijf ik mijn meisjes naam overal tegenkomen. Op het werk bijvoorbeeld, ik sta overal als: achternaam man - meisjesnaam. Dit kan niet veranderd worden in het systeem zeggen ze. 4 dagen per week wordt ik er dus sowieso aan herinnerd. Hopelijk is het voor jou voldoende om de achternaam van je man aan te nemen! Ik weet nog hoe gelukkig ik mij op dat moment voelde. Even niet meer mevrouw meisjesnaam.

    Voor je schooldiploma's kun je een uittreksel aanvragen. Een nieuw diploma krijg je volgens mij niet. Ik heb dit helaas al eerder moeten doen ivm de ex van mijn moeder. Die wou onze spullen niet terug geven. Maar wel een hele goeie tip. Ik ga eens uitzoeken of hier misschien andere regels voor gelden. Dankjewel!
     
    LesGra vindt dit leuk.
  6. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Ik heb het in 2006 gedaan, meteen toen ik 18 werd. Reden was dat ik op 9-jarige leeftijd de achternaam van mijn stiefvader moest aannemen, toen hij met mijn moeder trouwde. Terwijl ik dit nooit wilde.
    Op mijn 15e zijn ze gescheiden en hadden wij amper contact.
    Dat was gegronde reden voor de naamsverandering.
    Destijds moest ik iets van €250 ervoor betalen, plus nieuw paspoort kopen.
    Schooldiploma was geen probleem, daar heb ik nooit iets aan moeten veranderen, heb bij de aanmelding voor bv HBO gewoon vermeld dat een naamswijziging had plaatsgevonden en er daarom een andere achternaam op mijn middelbare schooldiploma stond.
    Misschien is dit nu anders, maar aangezien ik minderjarig was toen ik mijn diploma kreeg en net meerderjarig bij de naamswijziging, moest ik niks aan het diploma veranderen.
     
  7. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Dat is ook wel een heftige ervaring! Onder dwang een naam aan nemen die je niet eens wil. Wat bezielt sommige mensen toch om zulke dingen te eisen! :( Heeft hij hier zelf ook nog bericht van gehad? Weet je dat misschien? Ik heb namelijk geen adres van mijn vader. Het enige dat ik weet is dat hij in het buitenland woont.

    De kosten liggen nu helaas iets hoger. €835,- en dan komen de uittreksels van de gemeente er nog bij en inderdaad het aanvragen van nieuwe documenten.

    Bedankt voor je tip over de diploma's! Ik denk dat ik dat ook zou doen als ik ze eventueel nodig heb. Ik heb nu een leuke baan en denk niet dat hier heel erg snel weg ga/moet.
     
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ja ik heb dat op mijn 18e laten doen, mijn biologische vader had 3 maanden de tijd om het aan te vechten maar dat heeft hij nooit gedaan. Het kostte toen 800 euro maar het is mij echt elke cent waard geweest. In het begin vond ik het wel ‘lastig’ want soms zei ik per ongeluk mijn oude achternaam of laatst kreeg ik een brief van het WKZ en stond daar nog mijn oude achternaam op. Dus vergeet niet aan elke instantie je naamswijziging door te geven. Soms sta ik ergens wel in een systeem en denken we van niet maar dan sta ik nog met mijn oude achternaam in het systeem. Terwijl het al 10 jaar geleden is. :p
     
  9. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Ik wou dat mijn man dit had gedaan. Opgevoed door alleen zijn moeder en vader is altijd afwezig geweest. Nu hebben we allemaal zijn vaders achternaam en ik had liever zijn moeders achternaam gehad.
     
  10. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Ik heb dit gedaan toen Beatrix nog koningin was. Vlak voor mijn eindexamen was alles rond, dus op mijn diploma stond mijn nieuwe naam.

    Het werkt nogal vertragend dat er gewacht moet worden of je vader bezwaar aantekent. Ik lees hierboven dat die termijn drie maanden is, dat weet ik niet meer. Ik moest volgens mij met een gemeentelijk ambtenaar in gesprek om aan te geven waarom ik mijn vaders achternaam niet meer wilde en vond het heel spannend om te wachten of die groen licht gaf. Daarna dus nog wachten of er bezwaar kwam, dus al met al vond ik her zenuwslopend. Wel heel blij dat ik het heb gedaan.

    Let wel op dat als je later een geboorte-uittreksel wilt opvragen, je je ‘eerste’ achternaam opgeeft. Op je geboorteakte staat de vermelding dat je een nieuwe achternaam hebt, maar op die nieuwe naam was ik niet te vinden.
     
  11. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik heb een geboorteakte waar met de hand bij gekriebeld is dat mijn achternaam is veranderd toen ik 6 was. Ik vind dat nog steeds het fijnste document ever, haha. Nostalgisch :)

    Maar goed, bij mij was het zo dat ik de achternaam van mn moeder had en toen zij trouwde met mijn vader ik zijn achternaam kreeg (omdat hij me toen ook erkende). Dat was niet zo ingewikkeld. Ik heb later het nog wel eens jammer gevonden dat ik niet de achternaam van mijn moeder heb gehouden, omdat mijn vaders naam geen biologische verwantschap kent. Inmiddels heb ik dat weer losgelaten, ik heet gewoon zo en het is niet zo dat ik het doorgeef aan mijn kinderen.

    Ik kan me goed voorstellen TS dat je je naam wil veranderen. Ik zou dat het geld ook echt wel waard vinden.
     
    LesGra vindt dit leuk.
  12. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Ook aan gedacht, maar het geld was het mij niet waard..

    Waarom zou ik zo veel moeten betalen om van die *** en zijn familie af te komen? Ik ben mezelf en niet 1 van hun..

    Overigens op mijn 21e getrouwd en draag die naam nog steeds... als er nu iemand mij aanspreekt met mijn meisjesnaam dan schrik ik altijd een beetje, aangezien ik die naam al 10 jaar niet draag, alleen op officiële documenten. (En de inlog van mijn werk, sukkels)
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  13. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Dit kan hij alsnog doen.

    Hier is dat 4 jaar geleden gedaan. Dus ook voor de kids alles veranderd.

    Van de achternaam van stiefvader waar geen contact mee was naar achternaam biologische moeder.
     
  14. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.884
    1.383
    113
    Ik heb dit gedaan toen ik 14 werdt. Mijn broertje was toen nl 12 en dat was een makkelijkere leeftijd. Bio vader mocht bezwaar aantekenen maar dat heeft hij nooit gedaan. De sukkel . Geeft ook wel wat aan. Heeft nooit voor ons willen vechten.
    Toen kreeg je een brief dat in naam van de koningin Beatrix het accoord was enz enz enz.

    Mijn oude naam nooit meer ergens terug gevonden overigens . Ook gemeente uitreksel enzo is geen probleem
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  15. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    #15 Leni88, 26 feb 2020
    Laatst bewerkt: 26 feb 2020
    Dat weet ik niet meer.
    Hij heeft niks aangevochten, maar ik weet ook niet of hij de kans had, aangezien ik al 18 was.
    Ik hoefde er ook met niemand over te praten, alleen maar een brief schrijven waarin je precies uitlegt wat het probleem met jouw achternaam is.
    In mijn geval was dit heel makkelijk en werd meteen goedgekeurd.
     
  16. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Bij ons was het meer werk, hoop formulieren moeten invullen, brief erbij , rapport van onafhankelijke psycholoog erbij ,en heel lang wachten. Ergste vonden wij dat we het bedrag gelijk moesten betalen alvorens het inbehandelig genomen werd en we niet wisten of het goed gekeurd werd . Als het niet goed gekeurd werd was je het geld kwijt.
    Gelukkig kwam er na een maand of 10 bericht van de koning dat het was geaccepteerd

    Biologische moeder heeft brief gekregen dat naam veranderd zou worden en als ze dit niet wilde ze dat kon aangeven. Of stief vader die brief ook heeft gekregen weet ik niet . Hebben we geen contact meer mee.

    Was een hoop geld maar meer dan waard.
     
  17. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Wow dat is wel heftig. Psycholoog en al erbij. In mijn geval was dit alleemaal gelukkig heel simpel. Ligt misschien ook aan de reden van naamsverandering?
     
  18. rums

    rums Niet meer actief

    Vraag ik mij ook af waarom die verschillen. Of zou het leeftijdsgebonden zijn.
     
  19. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik ben getrouwd in het buitenland en heb daar zijn naam aangenomen. Hier in Nederland aangegeven en toen bleek dat dit op zo'n manier was gedaan dat mijn meisjes achternaam is verdwenen. Ook niet meer op mijn paspoort of in officiële documenten.

    Nu heb ik er niet zo'n probleem mee, we zijn nog steeds getrouwd. Maar vond het wel een vreemde gang van zaken, ook geen brief van de koningin gehad en ook niets betaald.
     
  20. username

    username Fanatiek lid

    7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ja. Ik heb de achternaam van mijn moeder aangenomen na hele nare jaren met mijn biologische vader. Ik was ongeveer 25 toen ik dat deed.
    Het is het geld en de moeite meer dan waard geweest. Mocht je meer willen weten dan mag je me een bericht doen natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina