Eigen bedrijf opstarten + kinderwens

Discussie in 'De lounge' gestart door Visjes, 5 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Visjes

    Visjes Bekend lid

    2 jan 2007
    592
    0
    0
    Hallo,

    Ik zit met het volgende. Het lijkt me erg leuk om een eigen zaak te gaan beginnen (winkel) alleen twijfel ik eraan of dit wel een goede stap is om momenteel te nemen, aangezien wij een kinderwens hebben.

    Zijn hier meiden die een eigen winkel hebben? Ik ben erg benieuwd of je een eigen zaak kunt combineren met je kind of kinderwens....

    Alvast bedankt voor jullie reacties!
     
  2. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    let er alleen op dat je geen betaald zwangerschapsverlof krijgt als zelfstandige!
    wel als je een verzekering ervoor afsluit, maar die hebben een wachttijd van 2 jaar voor zwangerschapsverlof, anders krijg je nog niks.
    Dus misschien iets om van tevoren rekening mee te houden (spaarpotje maken bijv.), of anders nog een tijdje in loondienst...
     
  3. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Echter , in september neemt het kabinet daar een beslissing over... dus als je zo lang kan wachten weet je meer....
     
  4. Elfje Arwin

    Elfje Arwin Actief lid

    9 jan 2007
    237
    0
    0
    achterhoek
    Ik heb in het zelfde schuitje gezeten.
    Mijn man en ik wilde een bakkerij beginnen en hebben ook een kinderwens.
    We hebben besloten om de bakkerij niet op te starten, want er is altijd het gevaar van failliet gaan, en om dan al "gelijk" zwanger te worden in een periode waarin je het opstart is niet erg handig.
     
  5. Visjes

    Visjes Bekend lid

    2 jan 2007
    592
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Het is echter niet dat ik mij om het financiele deel druk maak. Mijn man blijft gewoon in loondienst. Wat betreft de zwangerschapsverlof wist ik, en wacht ook even af wat het kabinet beslist!

    Maar ik vraag me eigenlijk meer af; hoe combineer je het met je kind, hoeveel dagen blijf je werken, etc. En is het in een startperiode wel te doen, of kun je beter wachten tot er eventueel een 1e is... maar aan de andere kant kan dat ook nog heel lang duren...

    Dus onderneemsters; laat even weten hoe jullie dit doen! :D
     
  6. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    IK heb altijd gezegd, een eigen zaak en kinderen gaat niet samen. Vaak steek je minstens 80 uur in de week in een eigen zaak en dan kun je onmogelijk de kids voldoende aandacht geven.
    Ik ben altijd tegen geweest.


    Totdat.... de zwangerschap bij ons maar uitbleef en uitbleef. Tja en om dan je leven in de wacht te zetten omdat je misschien ooit zwanger zult raken ging mij wat te ver. Dus vorig jaar na 5 jaar proberen zwanger te raken toch een zaak gestart. Weleens waar een webshop maar toch ben zelfstandige.
    Nu dus onverwachts toch nog zwanger geworden.
    OMdat ik een webshop heb en geen winkel in een winkelpand kan ik dit makkelijk part time doen. Op dit moment werk ik ook parttime voor een baas. En de enige aanpassing voor het kind is dat ik mijn voorraad op zolder moet gaan houden en dat mijn kantoorartikelen bij mn man op kantoor erbij in komen zodat het kamertje voor de baby vrij komt.

    Tijdens mijn zwangerschapsverlof kan ik rustig de webshop nog aanhouden, het klaarmaken van bestellingen kost niet heel veel energie.

    Als ik niet zwanger geraakt was, hadden we misschien een winkelpand gaan huren en echt volwaardig detaillist geworden.
    Maar nu ik dus zwanger ben is dat de eerste 15 jaar zeker van de baan.

    Persoonlijk zou ik het niet aandurven om beide fulltime in een zaak te gaan werken ( zij het als boekhouder, zij het als volwaardige kracht) Er gaat gewoon teveel tijd in zitten die je ook en misschien beter met je kind zou kunnen doorbrengen.
    Maar dat is dus mijn persoonlijke mening en gevoel daar over.
    Een weloverwogen keuze van ons om het dus zo te doen zoals we doen.
     
  7. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ben het volledig met Lexie eens.
    Wij hebben ook wel ambities die kant op, maar onze kinderwens gaat voor. De komende 10, misschien 15 jaar blijven wij dus lekker in loondienst.

    Mijn vader heeft vanaf mijn tweede jaar een eigen bedrijf gehad en was altijd zo ontzettend druk... Later ging mijn moeder ook steeds meer doen. We zijn niks tekortgekomen, want er kon ook heel veel door dat bedrijf, maar we hebben ook heel veel stress meegekregen. Ik was ook heel stellig bij mijn beroepskeuze dat ik niet meer dan 40 uur wil werken. Ik weet nu dat het ook wel anders kan, maar die stresss.... Onderschat het niet hoor!
     
  8. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik heb het om me heen gezien, daardoor heb ik die mening gevormt denk ik.
    Een vriendin van mij van de lagere school, haar ouders hadden een bakkerij. Hij was bakker en zij stond als verkoopster in de winkel. Ze hadden 3 kids, mijn vriendin was de middelste. Zij en haar broer redden zich wel aardig, alleen die jongste raakte helemaal van God los, zal ik maar zeggen. Als hij geld vroeg kreeg ie het zodat ze geen last van em hadden, hij haalde altijd kattekwaad uit en had gewoon totaal geen structuur enzo.

    Overigens haddnemijn vriendin en haar broer ook wel hun problemen ervan hoor, van het aandachtstekort, alleen de jongste spande de kroon, vandaar dat ik hem aanhaal.

    Wat gewoon heel duidelijk zichtbaar was bij hen, was dat de zaak hen beide nogal opslokte waardoor er dus weinig energie en aandacht meer was voor de kids, daar hadden ze doodgewoon geen puf meer voor.
     
  9. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Ik heb het afgelopen maanden ook overwogen. Juist omdat ik tijdens mijn zwangerschapsverlof mooi een start kon maken, en tijd had om met salaris doorbetaald mijn bedrijf op te starten.
    Maar het zou niet een bedrijfje voor erbij zijn.

    Uiteindelijk heb ik het vooral niet gedaan omdat ik kostwinnaar ben ( en ook dan zou zijn) en als er iets met mij zou zijn na de bevalling het bedrijf het niet zou redden in die opstartfase.
    Van het salaris van mijn vriend kunnen we niet leven ( ja als we ons huis verkopen etc )
    En als het mis zou gaan zou ik uiteraard met een flinke
    schuld zitten.

    Maar ik heb erg getwijfeld. 50 uur werken doe ik nu ook. Ik zou gelijk starten met een aantal man personeel,dus verwacht werd dat een uur of 50 incidenteel iets meer te doen zou zijn.

    Ik heb op het randje van ja en nee gezeten, financiën ed voor de BV en startkapitaal waren al rond.

    De plannen waren dat mijn vriend dan nog minder zou gaan werken en met een bedrijf als datgene waar ik mee zou starten is part time niet mogelijk.

    Veel succes met je keuze.
     
  10. Eppie

    Eppie Lid

    4 mrt 2007
    98
    0
    0
    Op de grens
    Mijn man en ik zijn een eigen zaak begonnen, 4 jaar geleden. Ik ben toen ook zwanger geraakt van de eerste.
    Onze dochter is inmiddels 3 jaar en ik kan het prima combineren omdat wij het samen doen. Ik werk 3 dagen en hij fulltime. Onze dochter komt niets tekort (en dan bedoel ik niet matrialistisch). We hebben gezorgd voor genoeg buffers qua opvang en alleen bij mensen waar zij zich prettig bij voelt. Onze dochter weet niet beter dan dat we een eigen zaak hebben en dat papa altijd moet werken en mama maar 3 dagen.
    Nu ik zwanger ben van de 2e zal ik waarschijnlijk maar 2 dagen gaan werken maar dat is bij ons prima te combineren omdat we genoeg personeel hebben. Ik doe voornamelijk de administratie!
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het hangt denk ik ook van de winkel af. ik wil uiteindelijk heel graag een speelgoedwinkeltje met aangepaste openingstijden (6 dagen in de week 10 uur op een dag vind ik niet nodig). dan wordt het al een stuk makkelijker dan een winkel runnen die fulltime bezet moet zijn.

    mijn nichtje en haar man hebben een eigen viswinkel en die draait als een tierelier. is prima te draaien samen en het extra personeel en ze hebben veel tijd voor de kleine. zij hebben de winkel ongeveer een jaar voor de geboorte van de kleine overgenomen.
     
  12. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ja als je het idd zo kan doen dat je zelf niet teveel uren maakt in de winkel, dan wordt het al een ander verhaal idd.
     
  13. Visjes

    Visjes Bekend lid

    2 jan 2007
    592
    0
    0
    Thnx voor jullie reacties!
    Het is inderdaad een moeilijke keuze. Ik zou mocht ik moeder worden, niet meer fulltime in de winkel willen staan. Dus ja hoe reeel is het om te doen, maar goed, tot nu toe nog niet zwanger, dus ja, net als wat je zegt Lexie74, voor hetzelfde geld duurt het bij ons ook 5 jaar voordat we zwanger mogen zijn, dan kan de winkel al goed van de grond zijn...

    Voor de rest ben ik geen kostwinner, we verdienen beide ongeveer evenveel en als mijn salaris wegvalt en daarvoor komt een paar honderd euro in de plaats kunnen we ook goed rondkomen...

    Wat voor winkel heb jij Lexie74? Het lijkt me ook wel heel leuk om een webshop erbij te hebben! Bestel je dan artikelen via een groothandel die je dan weer doorverkoopt? Ben wel heel benieuwd!

    Ik vraag me ook af wat je als zelfstandig ondernemer uit bijvoorbeeld een speelgoedwinkel kunt halen.

    Groetjes,
    Visjes
     
  14. Pina

    Pina Actief lid

    22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Ik heb een eigen zaak ( winkel) en mijn man ook, en we hebben geen idee hoe het zou gaan als ik zwanger zou raken.... Tegen die tijd vertrouw ik er op/ hoop ik dat er vanzelf oplossingen zullen komen.
    Misschien dat we allebei een dagje minder kunnen werken en voor die dagen personeel aan kunnen nemen. Dan spaar je toch ook weer kinderopvang uit en verder kunnen de opa's en oma's en vrienden misschien wel bijspringen. En als blijkt dat het echt niet te combineren is kan ik ook nog stoppen met mijn winkel!
     
  15. djellybelly

    djellybelly Niet meer actief

    wat voor winkel heb je dan?
     
  16. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Visjes, ik handel in handwerkartikelen. Breipakketten, borduurpakketten, naaipakketjes en nog veel meer.
    Als je op de www drukt onder mijn berichtjes kom je er vanzelf, kun je eens rondneuzen ;)

    Ik koop idd in via groothandels en verkoop dit door aan de consument. Alles officieel, kvknummer enz.
     

Deel Deze Pagina