Eigen geld

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ligero, 9 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Mijn dochter is 6,5 en heeft flink wat speelgoed verkocht pas geleden waardoor ze een leuk centje heeft. Een deel ervan is in haar spaarpot gegaan en zo'n €35 zit nu in haar portemonee. Je begrijpt dat dat BRANDT! Ze moet het per se uitgeven. Ze heeft het nu al een maandje en mocht van mij pas uitgeven nadat we sinterklaas hadden gevierd want dan weet ze goed wat ze heeft en evt nog wil.
    Gisteren sinterklaas gevierd en vandaag wilde ze naar de intertoys om haar geld uit te geven. Uiteindelijk zijn we niet meer geweest maar dan mssn volgende week. Ze wil zelf graag furballs kopen maar ik vind dat zelf zo'n dikke onzin. Het is €20-€25, je weet niet welk dier je koopt, het is 1x een half uur lol en daarna heb je alleen de knuffel nog, en daar heeft ze er al 37 van.
    Wat zouden jullie doen? Haar het wel laten kopen (is tenslotte eigen geld) of aangeven dat ze er wat anders van moet kopen (ze zegt al wel een maand dat ze dit wil nav een unpacking video op YouTube. Maar ze heeft al eens eerder iets van eigen geld gekocht waar ze achteraf ook spijt van had En dat vond ik best wel sneu, ben een beetje bang dat dat nu weer gebeurd)
     
    zonnetje1980 vindt dit leuk.
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Als je hebt aangegeven dat het niet zo slim is (bv verwijzen naar de vorige miskoop) en ze wilt het nog steeds zou ik het haar toch laten kopen. Zo leert ze wel dat ze goed moet nadenken en dat ze het geld maar 1x kan uitgeven.
     
    Pepijnn vindt dit leuk.
  3. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Mijn dochter is ook 6 en krijgt vaak zakgeld van opa en oma. Van ons mag ze het nog niet zomaar uitgeven, ze moet van ons sparen voor op vakantie. Daar mag ze al haar geld of een deel helemaal zelf uitgeven. Ik wil haar in ieder geval niet aanleren dat ze alles opmaakt in 1x aan speelgoed maar bewaart.
    Ik heb zelf slecht met geld leren omgaan en wil dat echt anders voor mijn kinderen. Dus leren sparen en niet zomaar uitgeven.

    Ik zou haar dus misschien 1 ding laten kiezen van 5-10 euro en de rest laten sparen. Dochter was laatst oh zo blij dat ze flink gespaard had voor op vakantie, en dus ook benoemd dat het fijn is dat ze nu niet al haar spaargeld heeft opgemaakt aan slime (wilde ze eerst).
     
  4. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Sparen doet ze wel hoor. Er is €50 de spaarpot ingegaan. Ze hield €25 over van de verkoop van haar spulletjes en toen kreeg ze met de sinterklaasviering op mijn werk nog een kadobon van €10. Dus vandaar dat ze nu zo'n groot bedrag heeft.
    Afgelopen zomer had ze ook een leuk bedrag mee op vakantie, had ze ook al 2 knuffels van gekocht waar ze inmiddels niet meer naar omkijkt. Dat benoem ik dan ook, net als haar andere miskoop van een tijdje terug. Dat ze daar niet zo goed over nagedacht had, spijt kreeg, liever wat anders had gewild achteraf etc. Maar ze legt niet de link met de aankoop die ze nu wil gaan doen, en logisch misschien ook met deze leeftijd, maar wil haar behoeden voor nog een miskoop. En aan de andere kant denk ik: iedereen heeft het recht om op zn bek te gaan. Zij dus ook. Dat is waar je van leert. Alleen ik vind het zo sneu haha en misschien heb ik het wel bij het verkeerde eind en blijft ze die furball geweldig vinden en krijgt ze helemaal geen spijt (al betwijfel ik dat maar het is een optie)
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Gewoon laten doen. Het is haar eigen geld. Ik zou haar inderdaad wijzen op dat het een heleboel geld is voor uiteindelijk een knuffel en dat ze daar goed over na moet denken. En dat ze al eens een keer ene miskoop heeft gedaan en hoe dat toen voelde.
    Maar he, beter dat ze nu een paar keer het gevoel heeft van Ai, dat had ik niet moeten doen, dan over 10-15 jaar. Ze leert er dan wel van.
    Mijn zoon geeft zijn zakgeld uit aan dat stomme fortnite. :rolleyes:Tja, zijn keuze.
    Wil ie dan weer wat anders is het: ja jongen, ga maar weer sparen. En hij leert zo dus dat je niet kunt uitgeven wat je niet hebt, dat je soms lang moet wachten voordat je iets kunt kopen en als je het ene koopt, je het andere niet kan kopen.
     
    Youtan en suus1983 vinden dit leuk.
  6. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het zijn haar centjes, dus waarom zou ze het dan niet ook aan iets wat zij wil uitgeven? Je hebt je opvoedkundige taak gedaan om haar te vertellen wat spijt etc is. En dan is het niet horen maar voelen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Hier zitten we met onze dochter (nu 9) ook regelmatig in die situatie. Mijn man is heel erg van het sturen en zegt ook rustig dat ze iets niet mag kopen (b.v lol ballen) omdat hij daar het nut niet van in ziet. Ik ben meer van koop maar en ga dan maar een keer op je bek met een miskoop daar leer je van. Tegen mijn man zeg ik ook regelmatig dat hij het ook niet leuk zo vinden als wij zouden zeggen dat hij iets (b.v voor het vissen) niet mag kopen van zijn eigen geld omdat wij er de nut niet van in zien (bedoel je kunt ook een stukkie brood aan je haakje doen)

    Vlak voor sinterklaas kocht ze weer iets, ze wilde het eigenlijk voor sinterklaas vragen maar kon echt niet meer zo lang wachten. Was poepie slime of zoiets, was in ieder geval zakjes met spul waarvan je dan slijm kunt maken en je kon het bewaren in een sleutelhanger die de vorm van een drol had. Ze had het gemaakt en toen was de lol er ook van af (mede omdat het slijm maken niet echt goed ging). Toen verzuchte ze wel dat ze blij was dat ze er nu achter was gekomen want anders had ze niet eens een leuk sinterklaascadeau gehad.

    Zo staan er meerdere dingen op de lijst die ze gekocht heeft maar toch niet zo leuk waren als ze wel dacht.

    En vorige week melde ze in eens dat ze vanaf nu alleen nog maar geld wilde hebben want ze ging sparen voor een Wii Switch .
     
  8. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wat een onzinding, zon bal... maar ja zij vindt het leuk!
    Het maakt mij niet uit, of ze er na een halfjaar niet naar omkijken, wel of ze er plezier van hadden...
    wellicht sturen in de kadowinkel?
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik ben ook van mening dat ze zelf keuzes moet (leren) maken, dus ja, van mij zou ze het ook mogen kopen. Misschien juist goed dat ze het dannsnel zat is en spint heeft. Ik denk dat je juist door dat soort acties leert! En juist leert hoe je met geld om moet gaan.
     
  10. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Bedankt allemaal!
    Ik heb besloten nog 1x het gesprek met haar aan te gaan dat ze er goed over na moet denken, het maar 1x kan uitgeven en hoe het voelde toen ze de vorige keer iets had gekocht en toch spijt had. En daarna laat ik de keus toch maar aan haar en wil ze er dan toch eentje kopen dan mag dat.
     
  11. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    299
    83
    Oei...moeilijke vraag. In principe vind ik zakgeld leergeld, maar ik vind ook dat ze moeten leren om weloverwogen iets te kopen. En dan vind ik €35 voor een of ander onding waar ze binnen no-time niets meedoet best veel geld.

    Ik heb mijn dochter al vanaf jonge leeftijd uitgelegd wat het doel van reclame is. Ze heeft ook wel eens iets gehad dat totaal niet aan de verwachtingen voldeed (dankzij die belachelijke reclames op tv). Nu is ze ouder en beseft ze heel goed dat niet altijd alles zo leuk is als het lijkt. Ze denkt nu zelf meer na over het uitgeven van haar geld.

    Maar misschien zou ik juist meer los moeten laten...
     
  12. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Geven jullie eigenlijk al zakgeld? Mijn dochter is 6 en ik denk er wel over na er mee te beginnen. 50 cent per week ofzo
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Bij ons krijgen ze 1 euro. Vanaf 10 jaar 1,50 denk ik. Als ze naar het vo gaan 5,- denk ik maar dat laat ik dan op rekening storten. Kunnen ze pinnen.
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zo zou ik het ook doen. @Emm27 schrijft dat ze haar kind goed met geld wil leren omgaan. In mijn beleving leren ze dat juist ook door fouten te (mogen) maken en spijt te krijgen. Hoe vervelend dat ook is. Je wilt ze als ouder voor dat soort teleurstellingen behoeden. Maar het is denk ik juist een goede leerschool om het mis te laten gaan. Maar dan niet vervolgens uit medelijden extra geld gaan geven ofzo, want dan leren ze het alsnog niet natuurlijk. Dus na zo'n miskoop is de enige manier om dat bedrag weer bij elkaar te krijgen toch weer x weken te sparen of opnieuw speelgoed te kopen. (Of klusjes doen, als je dat normaal gesproken ook tegen geld laat doen.)

    Ik moet wel zeggen dat we op jonge leeftijd wat meer sturen. Dus de jongste van 4 hebben we nog wel een keer iets laten ruilen toen hij letterlijk TERWIJL hij de winkel uitliep bedacht dat hij toch liever iets anders wilde. De oudste is al een keer of 2 - 3 goed teleurgesteld geweest, dus die denkt al veel beter na.

    Onze kinderen kregen trouwens allebei ongeveer vanaf 4,5 zakgeld. Best jong, maar wij hebben de neiging iets te veel te verwennen. Gewoon, omdat het kan. Onze ouders konden dat vaak niet dus we waarderen het zeer dat wij het makkelijker hebben. Maar dat moet niet doorslaan. Door ze zakgeld te geven, zeggen we toch makkelijker dat ze zelf moeten sparen. Nou ja... makkelijker. Nee, het blijft moeilijk. Maar we zeggen het toch.
    Met 4,5 kregen ze allebei € 1,- per week. Gewoon omdat dat makkelijker geeft. De oudste zit inmiddels op € 1,50. Dat betekent dat we één munt van 50 cent hebben. De ene week krijgt hij € 1,50 en ligt die munt een week op zijn kamer. De andere keer krijgt hij 2 losse euromunten en levert hij die halve euro weer in. Zo blijft het allemaal in de spaarbuis passen. Dat vind ik fijn werken voor kinderen: ze zien het groeien. Soms plakken we een post-it al ze echt voor iets aan het sparen zijn, dan wordt het doel zichtbaar.

    In de zomervakantie krijgen ze trouwens allebei ook nog een extraatje. Verder van ons niks. Van de opa's en oma's wel vaak een paar euro voor het rapport. Met hun verjaardag vragen ze soms zelf geld of cadeaubonnen. En als ik speelgoed verkoop via marktplaats, dan verdeel ik dat over hun beiden. (Dat is nu nog speelgoed uit de baby-/peutertijd. Daarvan is al lang niet meer duidelijk van wie het is. Dus dat deel ik.)
     
  15. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Bedankt. Ik wil inderdaad proberen haar haar eigen fouten te laten maken maar soms vind ik dat zo moeilijk en sneu. Maar dit valt er ook onder denk ik...lastige is ook dat ze niet iets groots/duurs weet waarvoor ze verder zou willen sparen, dus ik kan er niet aan refereren dat het dan nog langer duurt voordat ze dat kan kopen bijv.

    @Emm27 mijn dochter krijgt zakgeld sinds ze 5 is. Ze verzuchtte dat ze nooit zelf kan beslissen wanneer en wat ze koopt en altijd maar moet wachten of/tot ze iets krijgt dus dat leek ons een goed moment om ermee te beginnen. Ze krijgt nu €0,70 per week en is nu 6,5. Beetje een rotbedrag om te geven maar een euro vond ik weer zoveel klinken...mssn vanaf haar verjaardag weer wat ophogen. Inmiddels heeft ze wel zoveel losgeld in haar portemonee dat ze ook kan wisselen.
    Onze zoon is 3,5 en ziet dat zijn zus elke week geld krijgt en wil dan natuurlijk ook ;) hij krijgt dan net wat ik heb, soms 5 cent, soms 20 of 50. Hij is overal blij mee haha
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Naast het al genoemde vergelijken we ook vaak de prijzen samen online zodat Q ook leert dat je, vooral bij grotere bedragen, eerst goed moet kijken waar je iets koopt. Zo heeft ze al een paar keer een duurder LEGO pakket online goedkoper dan in de winkel gekocht.
     
  17. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Misschien kun je aangeven dat ze 50% van het bedrag vrij mag besteden en 50% moet sparen. Dat vind ik zelf wel een fijne regel die ik ga hanteren hier dadelijk met zakgeld. De helft moet gespaard worden en de helft mag vrij besteed worden (maar ook opgespaard voor wat groters). Heb zelf ook nooit van mijn ouders geleerd hoe je met geld om moet gaan dus ik wil wel leren dat sparen ook belangrijk is.
     
  18. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    299
    83
    Mijn dochter moet het verdelen over drie potjes: sparen, uitgeven en cadeautjes. Dan houdt ze heel weinig over om uit te geven, maar opa geeft haar nogal eens €5 zakgeld. Als ze speelgoed verkoopt, bepalen we op dat moment wat ermee gebeurt: (deels) sparen of uitgeven.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Als ze ook nog moeten sparen ‘moeten’ ze wel wat meer zakgeld krijgen, vind ik. En ik vraag me ook af, waar moeten ze voor sparen? Enkel om het te leren? Het lijkt me heel zinvol om te leren sparen, maar het doel lijkt me voor jonge kinderen zeer abstract. Ik bedoel, als volwassene spaar je toch vaak voor een bepaald specifiek doel of voor ‘onvoorziene uitgaven’. Dat lijkt me voor een kind anders, tenzij het kind een doel heeft (iets concreets of bv. voor de zomervakantie oid) en het het gespaarde geld dan wel uit mag geven vind ik sparen dan ook niet zo werkbaar oid.

    Mijn man heeft de kinderen gezegd dat als ze de helft van hun zakgeld aan het eind van het jaar nog hebben, hij het verdubbeld. Het is mij een raadsel wat hij doet als ze het dan op 1/1 gelijk uitgeven, maar dat is zijn probleem. :roflmao: Het heeft wel als gevolg gehad dat ze tien keer extra nadenken over of ze iets echt echt willen hebben. Met name de jongste kan zich heel goed beheersen. :D
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vraag mij ook af waarom sparen voor kinderen een verplichting moet zijn, dat leren ze echt vanzelf.
     

Deel Deze Pagina