Eigen keuze in sport?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 2 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    In hoeverre mogen jullie kinderen zelf kiezen welke sport ze doen?
    Even afgezien van financieel en qua tijden haalbaar. Daarin bepalen ouders uiteraard.
    Maar even puur op keuze.

    Ons zoontje wilde toen hij 3 werd heeeel graag op voetbal. Prima vonden wij, hij kon wel wat energie kwijt. Nadat hij dat nu 3 jaar gedaan heeft is hij bij toeval een paar keer mee geweest met mijn man naar hockey (mijn man traint en coacht het 8tal van onze dochter).
    Het leek alsof er een wereld voor hem open ging, hij vond het fantastisch.
    Na weken dubben en twijfelen: (hij vond hockey absoluut leuker dan voetbal maar had heel veel moeite met het afscheid nemen van de voetbal en vriendjes daar) wilde hij dolgraag op hockey.
    Wij vinden dat dus prima.

    Nu krijgen we echt wat rare en vervelende opmerkingen in onze omgeving dat hij dus zelf bepaalt dat hij stopt met voetbal (en hij was echt geen talent hoor:roflmao: dus wat dat betreft niet zonde.
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik wil heel graag dat mijn kinderen aan sport doen. Maar wat ze doen mogen ze echt zelf weten (al heb ik wel voorkeuren hahaha). Wel is de ‘eis’ dat ze het minimaal 1 seizoen blijven doen. Dus geen sport-hoppen, waarbij elke keer weer opnieuw kleding en attributen gekocht moeten worden.
     
    spruitje80 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    #3 NiekeKris, 2 jul 2019
    Laatst bewerkt: 2 jul 2019
    Sporten doen ze hier omdat ze het leuk vinden, dus mogen ze ook zelf bepalen wat ze doen. Wel moeten ze, zeker bij een teamsport, het seizoen (of de periode) afmaken.

    De jongste is tot nog toe aardig standvastig (zit nu ongeveer drie jaar op dansen en ruim twee jaar op een andere sport - en ik zie haar niet snel wisselen). De oudste heeft zes jaar gedanst en twee jaar een teamsport gedaan. Daarna was ze er klaar mee en is ze twee andere sporten gaan doen. Met een van de twee is ze nu ruim een jaar later al weer een beetje klaar, dus wie weet verandert ze wel weer een keer.
     
  4. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier mogen ze ook zelf kiezen. Ze moeten er toch zelf ook lol in hebben.
     
  5. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Mijn dochters mogen zelf kiezen, maar het is inderdaad wel de bedoeling om een seizoen af te maken. Dan leren ze niet alleen dat ze zelf keuzes mogen maken maar ook dat je soms door moet zetten als je een verkeerde keus hebt gemaakt.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Seizoen afmaken moet hier dus ook hoor. Einde van dit seizoen heeft hij dus gemeld dat hij ging stoppen.
     
  7. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Wat raar joh dat mensen daar opmerkingen over maken! Je kan het ook nooit goed doen he:roflmao:.

    Mijn zoon zit op (kabouter)voetbal en is daar behoorlijk goed in (niet mijn woorden), maar gaat na de zomer starten met turnen/jongensgym naast voetbal. Mocht hij uiteindelijk een keuze moeten/willen maken tussen deze twee sporten, dan sta ik helemaal achter zijn keuze. Het is zijn sport en hij moet er plezier en voldoening uithalen. Hier ook wel de eis dat het seizoen bij voetbal afgemaakt moet worden voordat er gestopt mag worden.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Ik ga voor hem kiezen. Maar, als het niet leuk is, dan stoppen we uiteraard. Hij zit nu nog op peutergymnastiek en de eerste keren waren echt drama. Nog steeds is hij niet erg enthousiast maar goed, t is goed voor hem en hij klaagt niet.

    Ik heb ook nog geen idee wat bij hem past haha, t is niet dat hij ergens écht enthousiast van wordt.
    Dus zal wel eerst bij zwemles blijven straks. Of kleutergym/turnen aangezien hij dat niet erg vindt en het goed voor z'n motoriek is.
     
  9. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.647
    3.459
    113
    Vrouw
    Gewoon laten kiezen. Als hij enkele lessen heeft gedaan en wij hierdoor betalen voor een bepaalde tijd moet hij dat seizoen wel afmaken.
    Dus hij mag zelf kiezen maar niet elke week iets anders.
    Nu zit zoon alleen op zwemles en hij wil gaan badmintonnen maar dat is vanaf 7 jaar en tot 19.30 uur. Vind ik best laat op die leeftijd.
     
  10. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    We hebben de oudste toen ze 4 was een zomerseizoen op tennis gehad. Weinig bal gevoel ;) nu eerst zwemles en ook daar is ze niet zon held in. Ik zou haar daarna graag op tennis of hockey zien. Maar ik gok dat ze iets van dansen wil. Zoon is nog maar 3,5.
    Ik hoop eigenlijk niet dat ze kiezen voor paardrijden. Ik vind het stinken, duur en heb niks met typische paardenmeisjes (sorry voor iedereen die ik hiermee tegen het verkeerde been schop). Daarnaast vind ik voetbal voor vrouwen echt drie keer helemaal niets. Mocht ze nou 1 Vd 2 heel graag willen dan denk ik niet dat we het tegenhouden maar we stimuleren die 2 sporten ook niet echt om zo maar te zeggen.
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voetbal voor mannen vind ik ook drie keer helemaal niets, maar ik ben bang dat ik er toch niet onderuit kan komen bij mijn jongste, hahahaha
     
    Salentein vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Haha precies, hier net zo. Moet er echt niet aan denken dat ik bij het veld maar hang te kijken. Ik heb zo niets met voetbal haha, man ook niet. Gelukkig zoon ook nog totaal geen interesse voor.

    Volleybal lijkt mij wel leuk hahahaha, hoef ik ook niet met -15 graden in een klein gehucht op de grote open vlakte te kijken (vooral op de klok) tot weer naar huis kunnen :p


    Paardrijden had ik gehoopt, maar hoewel kind opgegroeid is ermee is hij echt dood en doodsbang ervoor. Had anders een pony gekocht voor hem maar helaas!
     
  13. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113

    Heeft ook niet mijn voorkeur maar beter dan als mijn dochter op voetbal zou willen. En ik weet dat dat niet zou horen, maar vind t gewoon echt geen gezicht vrouwenvoetbal.:|
     
    debq, Novi en merah vinden dit leuk.
  14. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier hebben de jongens daar echt zelf in gekozen. De oudste heeft eerst atletiek gedaan. De jongste zat op turnen. Toen de oudste hem een aantal keer mee op moest halen leek hem dat ook leuk en atletiek vond hij minder leuk toen. Hij is toen van atletiek gegaan en ook gaan turnen. Dat doen ze nu beiden al een aantal jaren met veel plezier. Daarnaast zitten ze ook nog op scouting wat ze ook allebei leuk vinden. Wij hebben ze ooit bij scouting aangemeld maar als ze er mee willen stoppen vind ik dat ook prima!
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gaat het om plezier in het sporten. Dus ze mogen zelf kiezen. Hoewel zwemles wel moet, en de oudste vond dat echt niet altijd leuk ivm watervrees.

    Na 3 jaar stoppen met voetbal zou ik helemaal prima vinden, snap niet dat anderen dat vreemd vinden - alsof een kind een sport voor het leven kiest...
     
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.929
    113
    Hier hebben ze in principe altijd zelf een keuze gehad in welke sport. Middelste dochter wilde op turnen, na een paar jaar werd dat voetbal en dat doet ze nu nog.

    Jongste dochter heb ik als 5-jarige op karate gedaan (om haar te helpen met haar gedragsproblematiek en ze vond het zelf ook leuk natuurlijk). Maar toen ze zelf graag op dansles wilde, mocht ze op dansles. Ze is eigenlijk de enige die daardoor twee sporten naast elkaar mocht doen (wel zo eerlijk, aangezien ik een sport voor haar had gekozen). Toen ze gevraagd werd om auditie te doen voor de selectie en daar werd aangenomen, moest ze kiezen ivm meer verplichte danslessen en uiteraard koos ze dans en viel karate weg.

    Oudste dochter heeft hockey gedaan, daarna karate en daarna dansles.
    Seizoen afmaken was hier voornamelijk afhankelijk van de kosten van de sportspullen.
     
  17. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ohhh.. onze jongste dochter wil jou als moeder. Ze is nu aan het sparen voor een eigen paard, maar geen idee waar we dat beest kwijt zouden moeten midden in de stad..:roflmao::D

    Ik heb ook niks met paarden(meisjes). Maar ik ben bang dat wij er eentje hebben. Ze moet eerst haar zwemdiploma's halen, dus ik heb nog steeds de hoop dat het wegebt. :oops::D

    Onze oudste zit op hockey. Ook haar keuze (zeker niet de mijne). Maar ze heeft een leuk team. Een teamsport is voor mij sowieso een nieuwe ervaring.

    Bij ons mogen ze dus zelf kiezen, maar het seizoen/de periode wordt wel afgemaakt.
     
    Anan vindt dit leuk.
  18. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Ze kan dan toch gewoon in een jongensteam?
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn teams gemengd.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw

    In de stad wonen is geen excuus haha, wij wonen ook in de stad :p (ben een stadsmeid, voel mij doodongelukkig op het platteland haha)
    Maar heb wel een stuk land haha, niet bij huis. Al die extra vliegen die je cadeau krijgt brrr, nee lekkere stadstuin is het ;)

    Wel gun ik de stadse paardenmeisjes de kans om hun droom waar te maken. Heb nu ook een jonge puber bij de paarden: die mag (gratis) lekker haar gang gaan :) zoals ik dat zelf vroegah ook mocht bij anderen.

    Maar had wel gehoopt dat ik een kind zou hebben die niet keihard jankt als het paard hem even aankijkt haha. Nou ja nr 2 is onderweg dus heb nog een kans :p
     

Deel Deze Pagina