Bij welke temp. paracetemol?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by MamavanJurre, Jan 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Mijn zoontje heeft vandaag zijn 2e inentingen gekregen en heeft nu een temperatuur van 38.0. De vorige keer had hij er nagenoeg geen last van, alleen wat verhoging dat voor de nacht alweer gezakt was. Mocht zijn temperatuur nu wel verder oplopen en krijgt hij koorts, bij welke temperatuur mag je hem paracetemol geven? Ben ik vergeten te vragen op het CB en kan het ook zo snel niet op de bijsluiter vinden..

Groetjes!

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Tegen mij is gezegd bij 38,5 C, maar ik heb zelf vaak gewacht tot ze er ook huilerig van was of niet kon slapen. Koorts zelf is vaak niet eens per sé het probleem, maar meer de reactie op het vaccineren. Ik zou dus ook wel een zetpil geven bij lagere temp, maar als ze er veel last van heeft!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

38 is voor een kind van meer dan 3 maanden geen koorts maar verhoging. Ik geef paracetamol wanneer ik denk dat mijn kind last ondervindt van zijn ziek zijn. Ik vind koorts heel nuttig en vind dat het zijn werk moet kunnen doen maar dat hoeft niet ten koste te gaan van het welbevinden van mijn zoontje.

38 is voor mij dus geen reden voor paracetamol. Ik geef trouwens bij twijfel wel eens een homeopatisch middel (Zetpil)

4. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83

Sluit me hier bij aan. Koorts is ind nuttig. Mijn zoontje had afgelopen weekend 40 gr en was absoluut niet zich zelf. Dan krijgt hij ook 1 maar dan ook alleen voor de nacht zodat hij beter kan slapen.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik geef mijn zoontje ook alleen een zetpil als ik merk dat ie zich echt niet lekker voelt door de koorts. Soms is dat dus helemaal niet, maar laatst bijvoorbeeld 3 dagen lang 3 per dag. Toen had ie 3 dagen 39 graden koorts en voelde hij zich echt niet goed. Met de zetpil was het weer een heel vrolijk jongetje.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik geef niet zozeer bij een bepaalde temp, maar als slapen door verhoging of koorts niet meer lukt en ze er echt last van heeft. Bij hoge koorts maar wel slapen: lekker laten gaan: is een gezonde reactie van het lichaam en alleen maar teken dat het lijf goed werk aan het doen is :)

7. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,824
    3,348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik sluit me bij eerder genoemde reacties aan :) . Eerder zou ik zelf bij 39 of 39,5 een zetpil gegeven hebben, maar een huisarts heeft me er van kunnen overtuigen, dat dat écht niet nodig is, als je kindje er geen last van heeft.
    Alleen pijn (waardoor je kindje mogelijk ook slecht eet) , of slecht kunnen slapen, zijn in principe redenen voor paracetamol.

Maar oke, ik vond koorts in het begin eigenlijk best eng ;)

8. angel77

angel77 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,428
    0
    36
    oosten van het land
    Mn zoontje heeft vandaag zn 11 maanden prik gehad en hij is ook verkouden. Al met al een slechte dag met veel huilen en hangerig en niet willen eten en bovendien net 38.5 koorts. Dan krijgt hij een zetpil voor de nacht. Was hij het normale bengeltje dan had hij hem niet gekregen.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Er is niet echt een temperatuur waar ik mij aan hou. Mijn zoontje heeft niet zo snel koorts, zelfs niet tijdens de MG.
    Maar als ik zie dat hij pijn heeft ( of hij zegt het ), hij voelt zich echt niet lekker en is lusteloos dan krijgt hij een paracetamolletje. Vloeibaar tegenwoordig want hij laat zich niets meer in zijn kont stoppen.
    En dat helpt, nu krijgt hij het hooguit 2x per jaar.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik kijk eigenlijk niet echt naar de temp maar meer naar hoe de kleine zich verder gedraagt. heeft hij bijvoorbeeld 39 maar is verder erg vrolijk en actief dan geef ik niks. is de kleine erg jammerig, hangerig en huilerig en echt ziek terwijl zijn temp maar net 38 is dan geef ik wel paracetamol.

het ligt er hier dus een beetje wat de kleine doet.

de jongste nog een zetpil maar de oudste wil dat al ruim 1 jaar niet meer en krijgt dan sinaspril

11. Gem

Gem Actief lid

Dec 14, 2009
    230
    0
    0
    NULL
    Ik sluit me erbij aan dat koorts niet erg hoeft te zijn. In principe is het juist een reactie van het lichaam om ht virus aan te gaan.

Bij hoge koorts en een zetpil kan je kindje een koortsstuip krijgen. Je schrikt natuurlijk maar dit gaat over.. Zorg er alleen voor dat je kindje niet met zijn hoofdje ergens tegenaan bonkt dan zeg maar.. In principe tijdens de stuip niets doen. (geleerd bij cursus 1e hulp bij baby's en kinderen)

Maar ik vind het hierdoor ook moeilijk om te bepalen wanneer je dan wel een zetpil gebruikt.

12. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik had het wel gevraagd bij het CB, als ze koorts krijgen van de vaccinatie is dat inderdaad nuttig. Ze zeiden tegen mij, dat ik dan beter geen paracetamol kon geven, alleen als ze pijn had van de prik.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Bij mij zei het CB bij 39 graden pas paracetamol geven.

14. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    ik gaf en geef jamie alleen een pijnstiller als ik merk dat hij echt pijn heeft of het wat lastig heeft ofzo... niet zodra hij wat koorts heeft hupppaa zetpil erin en klaar... maar pas als ik merk dat hij zich niet lekker voelt...
    wat ik wel deed bij de prikjes (vooral voor mijn eigen nachtrust) even controleren. had hij dan verhoging tussen 38 en 38.5 gaf ik hem wel een zetpil maaar dat deed ik alleen als hij prikjes had gekregen rond de avond dus net voor hij moest gaan slapen... als hij overdag prikjes kreeg dan wachtte ik de reactie af

15. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Met hoge koorts (40+) moet je wel uitkijken en dan denk ik dat het verstandig is om arts te raadplegen en eventueel paracetamol te geven.
    Echter moet dit wel volgens schema gebeuren, om de 4/6 uur. Onregelmatig toedienen van paracetamol kan temperatuurswisselingen veroorzaken en vervolgens koortsstuipen.
    Paracetamol heeft dus geen effect op het voorkomen van koortsstuipen.

Ik denk dat je het beste kan zorgen dat het kind zijn/haar warmte kwijt kan. Niet te warm aankleden, niet te warme dekens, eventueel een lauwwarm badje.

16. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik heb er verder nooit zo over nagedacht, maar nu het zo gezegd wordt ineens wel, koorts is natuurlijk nuttig! Komt door hoe ze hier op het CB ermee omgaan, de vorige keer zeiden ze dat als hij koorts kreeg, ik het beste een zetpil kon geven. Maar omdat hij er toen eigenlijk helemaal geen last van had heb ik hem uiteraard niets gegeven.

Nu heeft hij trouwens nog steeds geen koorts, schommelt rond de 38.0 steeds. Je kan wel aan hem merken dat hij er een beetje last van heeft, maar nog niet zodanig dat hij er niet van kan slapen o.i.d.

Komt goed ;)

Groetjes!

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
  18. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    En heeft je mannetje een beetje goed geslapen vannacht?

19. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

Hij heeft erg goed geslapen vannacht, zelfs nog langer dan normaal. Ik hoorde hem om 9 uur vanochtend voor het eerst :D Nog even getemperatuurd en hij had 37.2, netjes dus. Gister kon je wel merken dat hij er een beetje last van had, wilde alleen maar bij ons zitten en niet in de box en was iets huileriger. Maar vandaag is hij weer helemaal vrolijk en zichzelf, gelukkig maar!

Groetjes!

20. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Fijn om te lezen!!!

Share This Page