einde contract

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by anvanderzee, Jan 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anvanderzee

anvanderzee Nieuw lid

Jan 15, 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

mijn situatie;
    Ik ben zwanger en uitgerekend op 15 mei 2013, mijn verlof zou ingaan per 4 april (6 weken) of per 18 april (4 weken) maar mijn contract loopt per 1 april af. Deze wordt niet omgezet voor onbepaalde tijd, wel kan ik na mijn verlof terugkomen.
    Nu begrijp ik dat ik tijdens mijn verlof 100% krijg uitbetaald, maar ik heb nog wel een aantal vragen;

* Wat te doen in de overbruggingsperiode van oftewel 4 dagen of 18 dagen tot WAZO-uitkering?

* Welke datum is voor mij het gunstigst om nieuw contract in te laten gaan?

* Wie moet in dit geval de WAZO-uitkering aanvragen?

met vriendelijke groet Anneleen

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Anneleen,

Ïn de periode tussen je einddatum contract en de ingangsdatum van de WAZO ben je formeel werkloos. Je kunt voor deze periode WW aanvragen. Het lijkt misschien wat onnodig om voor 4 dagen WW aan te vragen. Maar mocht je na afloop van je WAZO toch geen nieuw contract krijgen, dan kun je het resterende deel van je WW-uitkering laten voortzetten. Er hoeft dan niet opnieuw een berekening van je WW-recht te worden gemaakt.

Wanneer het nieuwe contract moet ingaan, kan ik niet voor je beoordelen. Ga je 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof? Dan stopt het 10 weken na de bevalling. Je zou dan in principe weer moeten werken. Als je 4 weken van tevoren met verlof gaat, duurt het tot 12 weken na de bevalling. Ik kan mij voorstellen dat het bij een zwaar beroep fijner is om nog wat langer thuis te blijven, dus pas 4 weken van tevoren met verlof te gaan. Maar dit moet je zelf beslissen.

Je krijgt een WAZO-uitkering op basis van je huidige dienstverband, niet op basis van de WW. Je werkgever moet het daarom voor je aanvragen. Dat kan acht weken voor je uitgerekende datum (20 maart). Overleg dit met je werkgever, hij moet jouw contact- en bankgegevens op het formulier doorgeven. Omdat je tijdens het verlof geen dienstverband meer hebt, moeten we de uitkering immers direct aan jou uitbetalen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een goede verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. anvanderzee

anvanderzee Nieuw lid

Jan 15, 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

allereerst bedankt voor je antwoord. Het is mij duidelijk geworden.
    Wel heb ik opnieuw een vraag, want ik heb steeds meer last van mij bekken.. Mijn werkgever heeft aangeboden dat ik halve dagen kan gaan werken, want zij vind mijn gezondheid belangrijker!
    Heeft het gevolgen voor mij wanneer ik nu voor 50% in de ziektewet ga?
    Voor zowel zwangerschapsuitkering en de WW??

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Anneleen,

Zijn de klachten die je nu hebt het gevolg van je zwangerschap? Dan kan je werkgever je ziekmelden bij UWV. Je hebt als werknemer namelijk recht op een ziektewetuitkering als je door zwangerschapsklachten of direct aansluitend aan het verlof je werk niet meer kunt doen door bevallingsklachten. De ziektewet-uitkering is in dit geval 100% van je dagloon. UWV betaalt deze uitkering direct aan je werkgever. Hij verrekent dit met je loon. Omdat de uitkering 100% is, heeft dit geen gevolgen voor de hoogte van je WAZO- of WW-uitkering.

Wanneer je voor het verlof niet hersteld, heb je niet meer de keuze om 4 of 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof te gaan. De WAZO moet dan 6 weken van tevoren beginnen, omdat de ziektedagen in deze periode automatisch tot het verlof worden gerekend.

Overigens is het zo dat je in dat geval ook geen WW hoeft aan te vragen voor je verlof. Als je ziek bent op het moment dat je contract eindigt, heb je geen recht op WW. Je bent immers niet (volledig) beschikbaar voor werk. Je werkgever kan je in dit geval ziek uit dienst melden. Je blijft dan in de ziektewet tot het verlof begint.

Pas na het verlof (10 weken na je bevalling) heb je recht op WW. Deze kun je een maand van tevoren aanvragen.

Actuele informatie over ziekte tijdens zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een goede verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page